Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:10:24
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:06:08
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
Vandaag om 10:58:40
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 07:15:59
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1171022 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #975 Gepost op: 14 December 2015, 20:36:07 »
Zo, ik heb de module met de burcht helemaal van een vachtje voorzien, hoera. Volgens mij 5 kwartier bezig geweest.

Vrijwel alles met 2mm vezels. Als eerste verdunde houtlijm uit de bus en tegelijkertijd met een kwast uitsmeren:

Niet overal heb ik lijm aangebracht. Voor de variatie. Vervolgens beige 2mm als verdord gras:

Vervolgens 2mm "goudbruin" voor een verrot/oud hout/enz laagje:

En tot slot met de bussen turf eroverheen:

En dan laten drogen en hopen dat het de volgende ochtend ergens op lijkt  ;D

Overzicht van de hele module:

Aan de linkerkant heb ik een sappiger weiland gemaakt met de kleur "vroege herfst". Relatief ten opzichte van de rest lijkt dat gelijk op de kleur "waar zijn de dartele lammetjes en de lentezon" :)

Op http://www.spoorinmodel.nl/scenery-bouwverslagen/elektrostatisch-begrassen/ staat ook een handig verslag van het maken van gras. Daar viel me op dat het met onverdunde houtlijm wordt gedaan. Voor de eerste laag lijkt dat me niet eens onaardig, zeker omdat ik dan het strooien van turf en de eerste 2mm laag kan combineren. Dan is de onderlinge overgang gegarandeerd OK, iets dat ik nu nog zo-zo vind.

Ok, zo gedacht, zo gedaan. In 25 minuten heb ik het stuk hieronder begrast en beturft. Als eerste de basistoestand:

Met een kwast en de 3 liter pot houtlijm aan de slag:

(Noot: noch bij de plaatselijke Karwei noch bij de Praxis was zo'n 3 liter emmer te vinden. Uiteindelijk lukte het bij de Hornbach.)

Beige, goudrood en vaalgroen 2mm:

Turf strooien ("burnt grass", "earth" en "soil"):

Ik zie nog wat wittige plekken waar de ondergrond er doorheen zal komen. Dat is niet erg, want de basisbeschildering was al OK. Ook heb ik de beekbedding vrijgehouden.

Het leuke: dit ging heeeeeerlijk snel en makkelijk. Ook krijg ik meer handigheid met de begrasser. Probleempuntje: de draden van de begrasser hangen nogal eens in de houtlijm en dan moet je de snoeren aan het eind steeds schoonmaken :) Het apparaat zelf werkt als een zonnetje! Makkelijk in het gebruik. En netjes gemaakt. Ik zal kijken of ik straks een video kan maken van het begrassingsproces.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #976 Gepost op: 14 December 2015, 23:42:39 »
Zo, gelijk maar doorgepakt en de nog kale module óók te grazen genomen. Nu is er qua basislaag alleen nog een klein stukje op de module die naast het schaduwstation ligt te doen. Eigenlijk lukt het op deze manier dus om in twee dagen tijd een leuke basislaag met 2mm vezels en turf voor mekaar te krijgen. Gaaf :)

Ik heb m'n iphone in een lijmklem vastgezet en een kwartier lang gefilmd hoe ik een stuk van 40x50cm te grazen neem. Beetje knippen en het is nu 10 minuten. Ik lever commentaar en leg uit wat ik doe: m'n doel is om te laten zien hoe ik het doe zodat anderen er ook wat aan hebben.

Misschien wel m'n hoofddoel: wees niet bang. Ga gewoon aan de slag. Zie je hoe ik met een kwast simpelweg de halve module onderknoei? En vervolgens een drietal kleuren vezels erover, een beetje mengend? En wat turf eroverheen strooi? Mocht het op een plek niet mooi uitkomen dan zet ik er wel een struikje overheen. Simpel zat. Dus.... wees niet bang en ga aan de slag :)

Het resultaat tot nu toe:

Hier komen later nog 4.5 en 6mm vezels overheen. De hele module nadat ik de resterende delen aan deze kant van de spoorlijn ook had gedaan:

Belangrijker: hoe het er uit ziet vanaf de kant vanaf waar ik de boel normaliter zal bekijken!

En gelijk de resterende kant van de spoorlijn gedaan:

Tot slot, dan hou ik op, een simpele video waarin ik langs alle drie de modules ga waar ik vanavond aan gewerkt heb. Gewoon om een idee te geven. 51 seconden, dus dat valt mee :)

Reinout

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #977 Gepost op: 15 December 2015, 09:03:03 »
Hoi Reinout,

Ziet er mooi uit tot nu toe!

En leerzaam jouw filmpje.

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #978 Gepost op: 15 December 2015, 15:55:07 »
Duidelijk filmpje Reinout. (y)
Ik heb hem ook maar even op mijn site gezet.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #979 Gepost op: 15 December 2015, 15:59:55 »
Leuk :)

Reinout

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #980 Gepost op: 15 December 2015, 16:11:02 »
Het gaat lekker zo te zien.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #981 Gepost op: 15 December 2015, 22:49:30 »
Eind van de middag anderhalf uur de tijd gehad om te begrassen. Tijd voor 4.5 en 6mm.

De omgeving van het kleinste beekje.

Hier was het groene 2mm gras me iets te veel door turf bedekt. Dat is goed te compenseren door 4.5mm "vroege herfst", een sappig groen kleurtje.

Op de foto hierboven heb ik ook 4.5mm goudrood geplant. Alles deels in vlakken, deels in kleine stukjes.

Op de andere module heb ik nog veel meer met losse bolletjes lijm gewerkt, naast de grote vlakken:

Onder andere 6mm beige op de 4.5mm die ik al had aangebracht. Want de eerste lading 4.5mm is wat mislukt:

De vezels hingen allemaal opzij. Ik had hier erg enthousiast met turf gestrooid en dat verdenk ik hier eigenlijk van: dat het de vezels omlaag heeft gedrukt. Temeer omdat de vezels rechtstreeks in onverdunde houtlijm zijn gestrooid en dat vormt (kennelijk) gelijk een vliesje. En of de lijmlaag dik genoeg was. Ach ja, het is een prima onderlaag voor de 6mm vezels.

Ik kreeg de tip om meer met "pollen" te werken. Op de eerdere foto's hebben jullie al wat gezien. Hier zijn nog twee foto's. Hier wordt ik blij van:

En hiervan nog blijer:

Een paar losse punten:

• De vezels staan door de statische lading mooi rechtop. Dat wil zeggen, ze staan mooi haaks op de ondergrond. Maar als de ondergrond een schuine spoordijk is staan de vezels dus ook schuin! Hier is denk ik niets aan te doen. Gras groeit ook niet altijd recht overeind, maar bij de overgang tussen recht en schuin valt het me op.
  • In sommige video's zie ik mensen schudden in plaats van er tegenaan tikken. Via PB kreeg ik dat vanavond ook door als tip. Vanmiddag had ik dat al getest en dat lijkt lekkerder te gaan. Het effect is, volgens mij, dat de vezels gelijk meer in de beker van de begrasser rondgelingerd worden zodat ze steeds een goede lading meekrijgen. Bij tikken blijven ze onder in de beker op het rooster liggen. "Tikken" is wat dat betreft een slechte gewoonte uit m'n theezeefje-tijd :)
  • Hoe langer de vezels, hoe meer ze samengebald zijn. Een staafmixer helpt, maar niet volledig. In de beker klontert het snel weer samen.
  • Hm. Als ik naar de eerste foto's kijk moet ik oppassen dat de lijm niet teveel naar beneden druipt op zo'n helling. Ik heb wel erg veel "vertikale vingers" op de dijk.

Morgen verder!

Reinout

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #982 Gepost op: 16 December 2015, 10:59:18 »
Mooi stukje werk Reinout. Ziet er goed uit en we kunnen het bouwproces (inclusief ups en downs) goed volgen. Leerzaam.

Mag ik één opmerking maken die als opbouwende kritiek is bedoeld? Gaat over dit stukje.

Naar mijn mening (gevoel voor verhoudingen en zo) zou je hier de verticale stroken gras wat meer met elkaar moeten verbinden halverwege de helling. Dan heb je een stuk gras dat aan de boven- en onderkant wat meer vertakt, maar in het midden juist aan elkaar gegroeid is. Op de een of ander manier lijkt me dat natuurlijker. Kan aan mij liggen hoor.  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #983 Gepost op: 16 December 2015, 11:19:04 »
Buitengewoon instructief, Reinout! De blik in jouw keuken is echt interessant.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #984 Gepost op: 16 December 2015, 20:50:19 »
En weer tweeëneenhalf uur begrassen. De module met "de grote beek" omgedraaid zodat ik de achterkant goed kon doen. Voor een groot deel 4.5mm vezels gebruikt, in meerdere kleuren.

Sappig groen:

Polletjes beige ernaast:

En de rest van deze kant van de module. Beige en vaalgroen. Beige geloof ik al 6.5mm, maar dat weet ik niet meer zeker.

De andere module had ik al wat 4.5 gestooid naast de beek, dus daar heb ik in ieder geval wèl 6.5mm gebruikt voor het sappige groen naast de beek:

Verder zie je hierboven ook het vaalgroen en beige, allebij 4.5, dat ik ernaast heb gepoot.

Tot slot nog een sfeerplaatje van de eerstgetoonde module:

Dit begint aardig erop te lijken. Volgens mij moet ik hier niet al te veel meer aan doen, anders wordt het te kitscherig. Wat ik nog wil doen:

• 6.5mm sappig groen langs de beek, daar staat nu alleen nog maar 4.5. En juist daar zal het goed groeien.
  • Boven langs de spoorlijn het beige gras extra aanzetten met lange 6.5 vezels. En misschien wel de 10mm van Anita Decor.
  • Idem langs een bosrand.
  • Beginnetje maken met wat struiken. Ik heb van die vrijwel-doorzichtige matjes die ik ervoor kan gebruiken. En eens naar de rubberized horsehair kijken. En stukjes zeeschuim (die ik eerst moet schilderen?) met heki herfst-loof erover.

Later vanavond komt er een tweede video met begrassen: nu schud ik in plaats van te tikken. En ik breng de lijm druppelsgewijs op.

Oh ja, lijm: ik gebruik nu 1:1 verdunde boekbinderslijm. Dat bevalt beter dan houtlijm.

Reinout

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #985 Gepost op: 16 December 2015, 20:57:15 »
Hoi,

Leuk dat je zo bezig bent!  Dat ziet er goed uit!  (y)

En stukjes zeeschuim (die ik eerst moet schilderen?) met heki herfst-loof erover.

Nee, eerst schilderen dan pas met loof erover....  Zeeschuim uit de doos is te licht qua kleur.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #986 Gepost op: 16 December 2015, 21:36:58 »
Ronald, je hebt gespoten. Ik heb geen airbrush, dus ik denk er aan een pot te vullen met verdunde verf en de boom erin te steken. Misschien twee keer herhalen. Zou dat ook kunnen? (Jahaa, ik moet het uitproberen i.p.v. te vragen :))

Ik heb bij de Action gekeken naar spuitbussen, maar volgens mij hadden ze daar alleen kleuren die je bomen alleen geschikt maken voor het Chernobil-diorama. Weet iemand een andere optie? Volgens mij heb ik wel eens "camouflageverf van een legerdump" gehoord. Kan je een willekeurige legerdump/outdoorzaak binnenkopen en die bussen vinden? Of is het een gelukje als je ze ziet?

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #987 Gepost op: 16 December 2015, 21:47:42 »
De beloofde video. Hierin heb ik veel meer geknipt. Alleen het daadwerkelijk begrassen is "knip-loos" omdat dat de kern van de video is. Ik laat ook het druppelen van de lijm zien om mooie graspollen te krijgen. Ik begras drie verschillende stukken.

Bijna zes minuten (dus korter dan de vorige :) ):

Reinout

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #988 Gepost op: 16 December 2015, 22:12:18 »
Ronald, je hebt gespoten. Ik heb geen airbrush, dus ik denk er aan een pot te vullen met verdunde verf en de boom erin te steken.

Inderdaag gespoten, maar wel met de knikkerbus :) Zie hieronder ;)  ;D

Ik heb bij de Action gekeken naar spuitbussen, maar volgens mij hadden ze daar alleen kleuren die je bomen alleen geschikt maken voor het Chernobil-diorama.

Ik gebruik de zwart en donkergroen van de Action. Daarnaast een serie goedkope busjes van de bouwmarkt... Als het maar donkergroen / donkergrijs / grijs / bruin / zwart is... Toevallig een serie busjes van tamiya kunnen kopen die in de aanbieding waren. Veel apartere kleuren ;) Ik spuit ze toch meestal  eerst helemaal zwart. Dan bijna direct met wat andere kleuren erover heen. En ja dat is even wat uitproberen  ;D

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Railroader

• Offline Offline
  • Trona Railway - Mojave Desert
« Reactie #989 Gepost op: 17 December 2015, 12:38:55 »
Hoi Reinout

Vraagje : zuig jij je losliggende/overtollige gras niet op , je kan je opgezogen gras weer hergebruiken ?

Voor een beginner ziet dit er erg goed uit , mijn complimenten .

Grt Jack
Grt Jacq