Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 12:28:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1179727 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #930 Gepost op: 03 December 2015, 09:41:02 »
Ik gebruik de standaard meegeleverde Servo library (https://www.arduino.cc/en/Reference/Servo), dus ik gebruik niet rechtstreeks de PWM pins. En de servo's zitten inderdaad op verschillende pins, ik stuur ze immers los aan met ander min/max instellingen. Als bewijs dat ik ze los van elkaar aanstuur voer ik aan :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #931 Gepost op: 03 December 2015, 10:55:42 »
Sorry, filmpje had ik wel gezien maar niet meer aan gedacht.  8)

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #932 Gepost op: 03 December 2015, 11:08:45 »
Ik typ zeker veel te veel in ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #933 Gepost op: 03 December 2015, 15:29:26 »
Zo, 12 december Houten staat in m'n agenda. Voornamelijk grasvezels kopen. En even kletsen bij de tafel.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #934 Gepost op: 03 December 2015, 21:57:09 »
Het gips is l-a-n-g-z-a-a-m aan het drogen. Dit is na twee dagen:



Het is een niet-verwarmde zolder, dat zal niet helpen.

Verder een stuk van de derde (en laatste in dit gedeelte) module in de gips gezet.



De resterende 30 cm van de module moet ik nog van piepschuim voor zien. Een stukje is bij een onderdoorgang die ik nog moet uitmeten. En het andere stuk daar moet eerst de precieze plaats van het gat voor de seinpaal bekend worden.

Om dat makkelijker te maken heb ik voor 2 Euro een plastic hoekprofiel bij de Praxis gehaald en twee stukken op maat gemaakt en vastgelijmd:



Daar kan ik het signaal mooi in laten zakken. Zoals je boven op de foto ziet is het printplaatje met de arduino een beetje een spagghettisalade geworden omdat ik nog wat aan het experimenteren was met de voeding. Ahem. (Ik herinner me een mooie sticker van de duitse "chaos computer club": Kabelsalat ist gesund). Nou, ik wil er nog wat orde in brengen. Probleempje is ook dat de 7805 net iets te ver uit steekt en tegen het piepschuim aankomt. Maar dat gaat wel goed komen.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 04 December 2015, 09:15:27 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #935 Gepost op: 06 December 2015, 18:40:54 »
Het gips is goed genoeg gedroogd, dus klieder de klieder een lading zwartgrijze verf erover:



Er is geen gips meer zichtbaar. Er is nog wel een stukje dat ik moet gipsen:



Ik heb het sein nu geplaatst en er deels een kartonnen omhulsel omheen gedaan. En als bescherming nog wat karton erbij gestoken als voorbereiding op het gipsen. Dat wordt nog een uitdaging qua afwerking, want ik heb het idee dat ik het sein er uiteindelijk niet meer netjes uit ga krijgen zonder het landschap te beschadigen. En dat was origineel wel de bedoeling. Ach ja. Als het goed is hoeft het sein er de komende 20 jaar niet meer uitgehaald te worden en indien wel is de schade snel te herstellen. Dus hoef ik ook niet super mijn best te doen op een perfect werkend systeem.

Wel is het zo dat ik door de ervaring die ik hiermee opdoe een volgende seinpaal misschien anders uit ga voeren.

Over seinpalen gesproken: ik heb het inrijsein van het schaduwstation nu ook af. Dat had een conrad aandrijvingen daar wilde ik van af. Tadaah:



Kwestie van sein erop lijmen (met bisonkit) en servo (ook met bisonkit). Met verenstaal en een kroonsteen-restant de boel doorverbinden.

Karton met lijmpistool onder op het hout lijmen en daar (op de ongebruikte stukken) de printplaat weer op lijmpistolen. Werkt prima.

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #936 Gepost op: 06 December 2015, 22:05:28 »
Hier nog een foto van het inrijsein van Berenbach:



Paar draadjes teveel omdat ik met 12/5V aan het rommelen was, maar goed. En ik had ook draden van de servo's kunnen inkorten, maar ook dat heb ik achterwege gelaten. Was wel makkelijk bij het uittesten van de hele boel.

Eens kijken of dit sein het netjes zoals gepland een halve eeuw uithoudt  :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #937 Gepost op: 08 December 2015, 00:54:55 »
Ik had vanavond nog net een kwartiertje de tijd om wat aan de spoorbaan te doen. In verband met de benodigde droogtijd heb ik de keus gemaakt wat gips te mengen en het uiteinde van de Monreal-module van gips te voorzien. Het piepschuim was inmiddels gedroogd, dus dat kon:



Linksboven op de foto zie je ook wat wittigs. Ik had nog wat gips over, dus heb ik daar aan de onderkant twee stukjes muur (die ik al op maat had gezaagd) als steunmuur vastgegipst. Aan de bovenkant van de heuvel heb ik wat oude brokstukjes gips als rots vastgegipst.

M'n plan voor morgen: met de bruine muurverf deels over de zwarte heenkalken. En met de lichtgele de beekbedding een basiskleurtje geven. Beetje mengen. De beekbedding zal sowieso nog aandacht moeten krijgen qua kleur, zand, stenen. Qua water ga ik er doorzichtige acryl gel overheen smeren (naar een tip van Milocomarty). Dat lijkt me op voor een duidelijk stromende beek met duidelijke wervelingen en kleine stroomversnellingen mooier overkomen dan een keurig net glad bootlak oppervlak. Dat pas ik wel weer op andere plekken toe.

Ook ga ik een piepschuim ondergrond aanbrengen in het "gat" dat je op de foto ziet. Daar komt een kleine onderdoorgang (die nog gepland moet worden) en een voetpad (dat ik nog precies moet uitmeten qua hoogte onder de te plannen onderdoorgang). Alles is nog niet perfect bekend, dus :) Dus... piepschuim basislaag en dan purschuim erop. En dan later maar eens lekker erin snijden. Dat lijkt me het meest productief.

Als het even kan haal ik ook de dubbele module boven de trap (die met het toekomstige grote viaduct) van de muur af en ga daarop met piepschuim aan de slag.

De reden voor deze plotselinge explosie aan landschaps-activiteit is tweeledig. Aan het begin van het jaar had ik als richtpunt voor mezelf bepaald dat ik het gros van het landschap in de basis af wilde hebben. Dus een eindspurt is puur voor m'n eigen gevoel wel leuk.

Reden twee is actueler. In een gesprek in Houten met Rotaspeed zei hij dat een electrisch zeer onderlegde collega met een begras-apparaat bezig was. "Moest toch goedkoper kunnen". Aanstaande zaterdag krijg ik in Houten voor een weekje prototype twee te leen (y). 80KV ofzo, dus daarmee moet ik toch een aardig basis-vachtje kunnen aanleggen. Maar dan moet ik voor die tijd natuurlijk wel de basis klaar hebben. Tussen de laagjes gras is er ook droogtijd nodig, dus moet ik niet ook nog op gips of verf moeten wachten.

Ik ben erg benieuwd!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #938 Gepost op: 08 December 2015, 22:22:10 »
In de linkerbovenhoek ziet u drie emmers met Karwei muurverf:



Op de rest van de foto ziet u de modules die dit alles hebben moeten ondergaan. De zwarte verf heeft een voorzichtig laagje bruin gekregen om het niet te egaal te krijgen.

En de beekbedding heb ik onder beige/lichtgeel bedolven. Daarna (niet op de foto) heb ik er nog druppels bruin in gedruppeld en vervolgens lekker gekliederd en de stroomrichting gesuggereerd. Ik zal het nog bij moeten werken. Stenen erin enzo. 't Is wel leuk om te doen.

Morgen zal ik nog wel wat tussendoor kunnen doen omdat ik thuis ga werken. Even rustig aan doen want ik ben voor het eerst in 42 jaar door een auto aangereden. Niets ernstigs gelukkig, maar wel twee beurse plekken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #939 Gepost op: 08 December 2015, 22:29:51 »
Hi Reinout,

Gelukkig dat het zo goed afgelopen is, neem je zelf wel in acht kan nog wel eens een aantal dagen duren voor je iets merkt.

Heb je het al wel gemeld bij je verzekering, just to be sure.

Thuis werken en aan je baan ondertussen doorgaan, ik heb soms ook wel eens een uurtje dat ik geen telefoon krijg, geen mail en alle andere service aanvragen al in SAP staan.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #940 Gepost op: 08 December 2015, 22:31:30 »
Hi Reinout,

Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien, ik vindt het nu nog al erg donker

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #941 Gepost op: 09 December 2015, 07:42:40 »
Gelukkig heb je van de val weinig overgehouden, Reinout.
Prae-advies: Wees zuinig op jezelf en neem vandaag rust. :)

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #942 Gepost op: 09 December 2015, 11:44:26 »
Arthur: ja, het is donker. Misschien tè donker. Maar.... voor een groot deel maakt het niet uit en voor een groot deel klopt het wel (mist een tikkie gecompenseerd).

"Het maakt niet uit":



Foto die ik deze zomer met mooi warm weer heb gemaakt bij de tunnel van Bleialf. Het rode cirkeltje geeft de enige wat grotere plek aan waar ik grond kan zien! De rest zit onder het gras/mos/onkruid. Dus... als ik in model de hele bus Woodland Scenics turf eroverheen kieper en ik geen verf meer zie is het wel ongeveer goed :) Dan is het voornamelijk voor die plekken waar er net wat ondergrond doorheen schijnt.

De foto hieronder is van de Eifel in november. Het had lekker geregend en alles was nat. Dan is alles gelijk stukken donkerder. Dit is vanaf een voormalige spoordijk naar beneden gefotografeerd:



De bladeren op de voorgrond zijn verbazingwekkend licht en helder. De daadwerkelijke grond beneden bij het beekje is een slijmerige, modderige donkere drap.

Als je van dichterbij dezelfde drap bekijkt ziet het er alweer anders uit. Ondergetekende bij de groeiende waterval bij Nohn/Ahütte:



Nog steeds donkere stukken, maar ook lichtgrijze stenen.

Dit suggereert voor mij een oplossing: op plekken waar ik de ondergrond zichbaar laat zijn moet ik er gewoon met krijt overeen gaan kliederen! En ik moet ik gedachten houden dat van een afstandje de algemene indruk goed moet zijn. Zie het verschil tussen de twee bovenstaande foto's. Bij de foto vanaf de spoordijk naar beneden verwacht je niet dat je op de grond zoveel lichtgrijs tegenkomt, toch?

Goede exercitie voor mezelf, het opzoeken van deze foto's: ik heb gelijk m'n foto's van water bekeken. De foto hierboven zie je een beek die harder stroomt dan gebruikelijk. Een vage onbestemde beige-achtige vaalgroene lichtgrijze bruinige bedoeling, toch?  ;D

Pak dan vervolgens de onderstaande foto erbij, een paar minuten later genomen. Bovenop de spoordijk steekt een kleiner beekje de spoorlijn over richting waterval:



Veel meer gelig en bruin. Hier heb ik de geel-beige kleur vandaan die ik op de beekbodem van m'n module heb gesmeerd.

Vanaf dezelfde plek heb ik een foto de andere kant op genomen waar op dat moment geen zon scheen. Ziet er gelijk heel anders uit, hoewel het landschap identiek is:



Interessant (kort) leesvoer in dit kader: http://lancemindheim.com/2015/12/fighting-gravity/. Dat gaat erover dat je veel meer variatie nodig hebt dan je denkt. En dan vooral variatie op kleine punten. Bomen die niet allemaal even dik en hoog zijn. Ook een boom die eens schuin staat. Omgevallen boom. Stukje met veel gras, stukje met weinig gras. Lichter. Donkerder.

En dus geen egaal tapijt van evenhoge grasvezels van dezelfde soort. Maar afwisselen. En geen massa-productie van identieke bomen. Een heel mooi voorbeeld vind ik de twee foto's in dit bericht over "Midsommar på Högskogen". Let eens op de bomen en struiken. Allemaal net een ander kleurtje en een andere vorm dan degene ernaast. Wow.

Ik kan nog uren doortypen... Laat ik maar wat rust nemen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #943 Gepost op: 09 December 2015, 15:31:37 »
Niemand kan beweren dat ik geen groene vingers heb:



In ieder geval groenbruinroodgeelgrijs-groene vingers. Lekker wezen kliederen met krijt. De modules zijn nu al minder donker en er is veeeeel meer variatie (die grotendeels onder turf gaat verdwijnen, maar goed):



Ook heb ik de witte rotsen (=brokjes gips) en de twee steunmuren van een basislaagje voorzien:



Dit geweldige effect heb ik bereikt door het potje, links, waar ik de laatste weken m'n kwasten in uitspoel te gebruiken  ;D Werkt daar prima voor. Waarschijnlijk doe ik zometeen nog een laagje als de eerste laag het gips is ingetrokken. En dan krijt en/of aquarelpotlood.

Nog een plaatje van het landschap:



Ik heb vijf krijtjes (Rembrandt pastel, geloof ik) gebruikt: bruin, rood, geel, groen, grijs.

Bruin en groen zijn de basis. Groen op de plek waar gras of lage struiken komt. Bruin waar hogere bomen en struiken komen en waar dus bladeren liggen. Zoiets. Een tikkie rood her en der, vooral over het bruin heen, om het rodige dat je in de eifel vaak ziet wat te benadrukken. Her en der grijs om het allemaal wat af te zwakken. Geel in de buurt van de beek omdat dat opvallend helder geel zanderig is.

Verwerking? Nou, simpelweg arceren. En dan met je vingers eroverheen wrijven. Bij de beek op de stroomrichting letten.

En overal langs het spoor heb ik een streep grijs getrokken en uitgesmeerd. Er komt grijs ballast op, vandaar.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #944 Gepost op: 09 December 2015, 16:53:12 »
 (y)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden