Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
06 August 2025, 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
06 August 2025, 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
06 August 2025, 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
06 August 2025, 14:35:52
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
06 August 2025, 10:46:10

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1183523 keer)

HAR 67

• Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #945 Gepost op: 09 December 2015, 18:49:56 »
Wordt super

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #946 Gepost op: 09 December 2015, 21:47:26 »
Dank voor de bemoedigende woorden! Goed om te merken dat ik op de juiste weg ben. 't Ziet er best goed uit.

Hoog tijd dus om het te verstoppen onder een laag turf :)

Ik heb stukje bij beetje stukken met houtlijm ingesmeerd. Eerst de houtlijm erop gespoten uit de bus en het vervolgens met een kwast uitgesmeerd. Ik ben begonnen met de vrijwel vertikale stukken bij de burcht. Als test. Ging best prima. En toen had ik de smaak te pakken en ben verder gegaan.

Héééél benieuwd hoe het eruit ziet als de lijm droog is. Hoeveel van de ondergrond is nog zichtbaar? Ziet dat er goed uit of niet? Hoofdpunt dat ik me afvraag: is het niet te groen? De hoofdingrediënten staan hier:

Houtlijm, Anita Decor zakje "bosgrond", Woodland Scenics bussen turf in de smaken "earth" en "burnt grass". En dan vooral de laatste twee. Earth is een bruingroenig kleurtje als je het in de pot ziet zitten. Burnt grass is vaalgroen. Verder heb je qua turf nog een gelige smaak en veel feller of donkerder groene soorten. En ondanks de "earth" en vaalgroen vind ik het nu wat erg groen. Nou ja, eerst morgen maar eens afwachten als de lijm droog is. Dan ziet het er al anders uit. En komende week gaat er gras overheen.

Van dat gele turf had ik één zakje. Her en der heb ik voor de afwisseling iets gestrooid. Op de eerste foto kan je vaag een schuine streep zien boven de seinpaal. Dat is zo'n streep geel. Ik heb daar een voetpad mee aangegeven.

Steeds als je een kwartier wacht komt er weer een heleboel houtlijm door de turf heen, dus dan strooi ik maar weer wat. Dan vergeet ik dus spontaan dat het niet erg is als er nog wat ondergrond zichtbaar is... Ok, ik laat het nu met rust en wacht tot morgenochtend. Kijken hoe het eruit ziet als de stofzuiger ernaar heeft gekeken.

Op de bovenstaande foto zie je een stuk dat ik met Anita Decor bosgrond heb gedaan. Dat is een donker mengsel met wat kleurige stukjes en wat donkergroene grasvezels erdoor. Dat heb ik aangebracht op de plekken waar ik bij de krijtbehandeling bruin had aangebracht, dus waar de bomen/grote struiken moeten komen. En daarna wat turf eroverheen.

Benieuwd! Benieuwd! Benieuwd! Er komt landschap op m'n baan! Gaaf :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #947 Gepost op: 09 December 2015, 22:02:16 »
Voor de zekerheid even googlen.... hé, er is nog wèl een donkerder soort turf: "soil". Morgen maar eens een zakje halen in de binnenstad.

Die twee grote bussen: dat gaat volgens mij best lang mee. Ik heb de module toch flink dik onder gestrooid en er is hooguit 5% van de inhoud van de bus verdwenen. Dus: met twee van die bussen krijg ik de hele baan wel voor mekaar qua ondergrond.

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #948 Gepost op: 09 December 2015, 22:05:23 »
Ik neem aan dat je er ook nog grasvezels overheen zet? Dan hoeft het allemaal ook niet te dik, temeer daar je de ondergrond ook al gekleurd hebt. Dan zul je nog wel turf overhouden ook, vermoed ik.

Maar het ziet er prima uit. Veelbelovend voor een uitstekend eindresultaat!

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #949 Gepost op: 09 December 2015, 22:35:23 »
Die ondergrond ziet er prima uit. Wordt mooi.  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #950 Gepost op: 09 December 2015, 23:22:01 »
Ik ga er inderdaad grasvezels overheen zetten. Niet egaal, ik ga ook de turf zichtbaar laten blijven. Veel gras + onkruid is maar een paar cm hoog. Zeg 5cm, dan heb je op schaal 0.5mm! Kom je aanzetten met je kleine 2mm vezeltjes: dat is 4x te groot. Dan is turf beter.

Dus: afwisselen. Stukken 2mm, 4.5mm, 6mm. Dat laatste is al vrij bot: ruim een halve meter. Als je 12mm gebruikt zit je aan koren en graan enzo. Dat is geen gras meer. 12mm vezels zijn wel leuk (zeg ik zonder praktijkervaring, maar dat komt wel) voor speciale projectjes om er groter onkruid of struiken van te maken.

Ik ga in Houten wel iets aan 12mm spul kopen. Veel te leuk om te experimeteren :) Maar voor het gros hou ik het bij 2/4.5/6mm. Daar valt ook al voldoende te variëren qua kleur. Groenig basislaagje in 2mm met 6mm geel erop? Of juist gelig 2mm met 4.5mm roodbruin?

Hm. Voor dat roodbruin moet ik nog kijken in Houten. Ik heb een zakje 2mm roodbruin maar dat vond ik erg glimmerig en kleurig. Ik ga meer voor een dof "dood hout" kleurtje. Eens kijken of daar wat van is.

Als ik qua kleur zoiets krijg zoals in onderstaande video ben ik blij:

En vooral deze video:

Opgenomen in de herfst. Allemaal heerlijke herfstkleuren. En soms nog opvallend groene weilanden. Dit is een beetje het summum waar ik op mik. met de aantekening dat het wel erg lekker mooi zonnig is en dat ik het totaal niet verkeerd vind als het een sompig grijzig sfeertje wordt op m'n baan. Ach, ik zie wel wat het wordt. Ook de belichting kan veel uitmaken. Als ik de goudgele 5050 warmwitte LED verlichting op max zet lijkt het al snel mooi zonnig. En die juist zacht zetten en meer de RGB led z'n koude licht uit laten stralen... Brrrrr....

Benieuwd hoe hard ik sta te kwispelen over een paar weken! In ieder geval lekker dat ik nu in een hoog tempo veel opschiet. Dit soort basis-landschaps-werk gaat best lekker snel :)

Reinout

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #951 Gepost op: 10 December 2015, 11:12:27 »
Het heeft even niks met je landschapsbouw te maken maar ik kwam in mijn archief nog 2 foto's van Berenbach tegen. Een dorpje dat zich hard heeft gemaakt voor een eigen halte. In de laatste jaren is het er toch van gekomen. Een eenvoudige abri met 3 lantaarnpalen.
Misschien heb je er nog wat aan.

Groet Harry

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #952 Gepost op: 10 December 2015, 12:29:22 »
Het zijn leuke foto's om als contrast bij m'n "Berenbach-Ulmen" station te hangen! Ze passen qua kleur goed bij de foto's die ik daar ook op wil hangen van Uersfeld (waar ik een groot deel van het uiterlijk van het station vandaan wil halen).

Eens kijken of ik de abri ergens als bushokje of fietsenhok bij een station geplaatst krijg :)

Interessante foto's ook voor het gras. Dat is opvallend hoog! Nuttige info. Weet je nog in welke maand je de foto hebt gemaakt?

Vanochtend de stofzuiger over de baan gehaald. Straks na de lunch zet ik er nog wat meer foto's bij, maar deze wil ik alvast plaatsen:

Kan slechter!

Reinout

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #953 Gepost op: 10 December 2015, 13:04:10 »
Zeg dat wel  ;)

Je hebt er al een mooi resultaat mee bereikt.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #954 Gepost op: 10 December 2015, 13:41:14 »
Mooie foto. Ook de kleurstelling is herfstig. Mag naar mijn smaak iets meer geel en rood in, maar er zijn hier geen bomen of struiken. Maar wat is die draad met de ongeisoleerde kroonsteen eraan, of wat gaat de eronder gelegen servo bedienen?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #955 Gepost op: 10 December 2015, 14:47:02 »
Herfstkleuren komen inderdaad als de bomen en struiken komen.

Kroonsteentje? Zie ik niet. Je bedoelt denk ik de zwarte draad die achter het sein zichbaar is? Da's een keurige zwarte draad met een keurige schakelaar die naar het spotje gaat dat de verlichting van het kamertje vormt :) Het hangt een cm of 20 achter het sein. Puur toeval.

Hier is een overzichtsfoto:

Wat me opvalt is dat de "earth" kleur toch duidelijker niet-groen is dan ik in eerste instantie verwachtte. Kijk maar bij het stukje rechtsboven het sein. Er zit wel iets vertekening in het beeld vanwege de verlichting die erop schijnt waardoor het paarser lijkt dan het is. Maar goed: prima.

Meer detail links van de heuvel:

De ruwere/donkerder grond waar de bomen komen: daar ben ik tevreden mee.

Er is ook flink wat variatie. Dit is geen egaal eenkleurig tapijtje. Precies wat ik wilde.

Puntje van aandacht: de contouren van de ondergrond zijn goed zichtbaar. Een te scherpe vouw, een "lavastroom" van houtlijm+zand van een half jaar geleden, enz. Strategisch wat gras planten of een struikje en dan zie je er niets meer van.

Op een paar plekken zie je nog wat van de geschilderde ondergrond erdoorheen komen. Dat stoort niet.

Op naar de volgende module! En even ballasten. Tenminste... het lijkt me handig dat nu te doen. Dus NA het schilderen en het strooien met turf en VOOR het aanleggen van het gras. Want ik wil geen klein turf tussen m'n ballastbed. Volgens mij zijn grasvezels wat makkelijker er vanaf te krijgen. En aan de andere kant geeft ballasten troep (=de verdunde houtlijm druipt naar beneden) en dat mag wel over de turf, maar niet over het mooie gazonnetje.

Is dat inderdaad een goede volgorde?

Reinout

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #956 Gepost op: 10 December 2015, 16:27:42 »
Tussen je gazonnetje en je ballastbed hoort nog een porfierpad. In dit geval (enkelspoor) aan beide zijden. DIt is het looppad voor het schouwen van de lijn.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #957 Gepost op: 10 December 2015, 16:41:49 »
De term "porfierpad" kende ik nog niet. Schouwpad wel. Goed dat je het zegt. Ik heb ergens wel een norm van internet geplukt en daar de 7cm breedte van m'n multiplex spoorondergrond vandaan gehaald. In de verwachting dat er dan een paadje overschiet. Ik zal dat straks thuis nakijken met m'n ballastbed-vormgeef-plastic-dingetje erbij.

Even foto's erbij gepakt:

Bovenstaande is tussen Kreuzberg en Ahrbrück, genomen deze zomer. Relatief net paadje erlangs. Dit stukje spoorlijn is relatief recent weer in dienst gekomen.

Hierboven een ongebruikte Eifelquerbahn, net buiten het emplacement van Gerolstein. Geen zichtbaar pad. Maar het is ook flink overwoekerd.

En hierboven tot slot de Eifelquerbahn in 1991, vlak voor station Uersfeld. Vaag zie je (in ieder geval links van het spoor) een pad.

Dus... er moet wel wat komen. Ik ga er van uit dat de maten die ik een jaar geleden heb uitgezocht kloppen, maar even nakijken kan in 't geheel geen kwaad :)

Reinout

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #958 Gepost op: 10 December 2015, 19:36:49 »
Hoi Reinout.

Hier zit je op te wachten de superbegrasser.
Sla je wel voldoende strooisel in? De basis ziet er al goed uit het begint al te leven.

Groetjes Harry.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #959 Gepost op: 10 December 2015, 20:54:55 »
Ik zal zaterdag in Houten gelijk als eerste naar Locdepot lopen voor grasjes :) Ik heb ook nog wel wat liggen, maar een "tikkie" aanvullen kan geen kwaad, ahem.

Ik ben benieuwd!

Reinout