Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:16:10
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 00:57:03
Bahnstrecke 5867
door
saskia
Vandaag
om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje
door
ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet.
door
hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct
door
grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan
door
wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI
door
wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T
door
008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
Vorige
-
Volgende
-
1
...
56
57
[
58
]
59
60
...
359
Omlaag
Auteur
Topic: EifelBurgenBahn (gelezen 1179647 keer)
Sebastiaan1201
Offline
Berichten: 287
Ik spoor niet.
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #855 Gepost op:
04 November 2015, 20:35:04 »
Hallo Reinout.
Je had toch een tijdje geleden een beveiliging gemaakt of in gedachten voor die wissel naar de locloods?
Wat is de reden dat je dat niet gebruikt of gemaakt hebt?
Dan was dit niet gebeurd. Maar gelukkig is je loc blijven steken voor de kilometer diepe daal.
Gr Sebas
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #856 Gepost op:
04 November 2015, 22:34:37 »
Wat ik in gedachten had, en nog steeds misschien wel ga doen, is een klepje over de schakelaar klappen. Het is een schuifschakelaar zoals je op de foto ziet. Ik heb al een paar kleine scharnieren. Een plaatje multiplex ter grootte van het "uitstekende plankje" dat ik eroverheen kan klappen. Met dan een opening voor de knop van de schuifschakelaar. En wel zodanig dat het klepje alleen dicht kan als de schakelaar in de goede stand ("grundstellung") staat.
't Is wel even geklooi omdat er verenstaal aan de knopjes zit en daar moet ik dan ook weer een uitsparing voor maken....
Maar: het valt WEL op als ze niet alle drie netjes dichtgeklapt zijn. En als ik de binnenkant, dus de opengeklapte stand, lekker fel rood schilder... Dat zou fool-proof, en misschien zelfs Reinout-proof, moeten zijn. Toch?
Het bevalt me namelijk wel, die mechanisch gestelde wissels, dus dat wil ik eigenlijk best wel behouden. Hm. Ik moet het even nakijken, maar ik geloof dat ik nog een pool vrij heb, want het zijn dubbelpolige schakelaars. Eentje is in gebruik voor het ompolen van het puntstuk. De ander kan ik gebruiken voor een ledje/sirene/whatever om te zorgen dat ik niet iets met het inrijsein kan doen als ik per ongeluk nog een wissel niet in de grondstelling heb teruggebracht
Wel grappig. Er dwarrelen nu allerlei mogelijke oplossingen door m'n hersenpan. Waarom zou je een setje wissel- en seinhandles niet van technisch lego maken? Blauwe balk voor wissels, rode voor seinen? Magneet voor een reed-contact is wel ergens aan vast te lijmen. Misschien kan je er dan zelfs relatief makkelijk (ahem) een compleet mechanisch "versluit-register" aan vast maken dat de onderlinge afhankelijkheden voorbeeldgetrouw mechanisch uitsluit...
Alternatief is om even rap wat met drukknopjes voor Berenbach te regelen. Elk sein en wissel voorzien van twee drukknopjes en ernaast een ledje dat de status aanduidt:
In het voorbeeld hierboven zie je drie mogelijke stadia van een knopjes/ledjes combo voor één sein. Zwart zijn de twee drukknopjes om het sein op rood danwel groen te zetten. Bij de rood/groene ledjes is een stippellijn "uit", gearceerd "halve kracht brandend" en vol gekleurd "fel aan".
Links is rood halve kracht aan en groen uit. Het sein is rood, maar je kan groen niet inschakelen, want het ledje brandt niet.
In het midden is het sein wel zetbaar met de knopjes. Rood brandt fel, want het is nog steeds de stand die aan is. Groen brandt nu ook (op halve kracht).
Rechts is de knop bij "groen" ingedrukt en die stand is nu aan, dus groen brandt fel. Rood is wèl zetbaar, dus die led brandt op halve kracht.
Op die manier kan ik een bedieningspaneel met drukknoppen bouwen met knop/led setjes voor twee wissels, twee inrijseinen (wel drievormige hp0/hp1/hp2 signalen, dus daar zit een lichte complicatie waar ik wel ideeën voor heb) en vier rijwegen.
Met een arduino erachter kan je perfect regelen dat je eerst een setje wissels goed moet zetten waarna een rijweg instelbaar wordt. Via de leds kan je dit goed zien. Rijweg zetten en opeens wordt een sein instelbaar.
Dit is duidelijk wat anders dan een imitatie van mooie handles. Aan de andere kant kwijl ik van zo'n mooie "outbus" sleutelwerk-imitatie zoals even hiervoor werd getoond. De sleutels zijn dan wel netjes echt, maar de wisselaansturing is met een trekknopje: dat is weer niet echt. Dus waarom geen simpele drukknopjes in Berenbach?
Enfin, veel opties! Komt vast goed
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #857 Gepost op:
04 November 2015, 22:46:32 »
Voor de beveiliging van dat spoortje zou je ook een drukknop kunnen gebruiken die default uit is.. Zodat dat stuk spoor geen stroom krijgt tot je de knop indrukt.. Dan komen de treinen in ieder geval niet meer ongemerkt bij de rand
Gelogd
groeten,
Auke
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #858 Gepost op:
04 November 2015, 22:54:10 »
Auke: dat is wel een erg eenvoudige oplossing, bah
Daar heb ik niet eens aan gedacht. Logische oplossing.
Ik ga het niet doen, want dan moet ik weer een spoorscheiding aanmaken en moeilijk doen wanneer ik naar de lokloods rij. Als tijdelijke maatregel ga ik toch maar een schoef tussen de rails schoeven, dat heb ik op andere plekken ook gedaan. Zodra de lokloods af is is het überhaupt geen probleem meer
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #859 Gepost op:
04 November 2015, 22:55:46 »
Je kan ook de polarisatie van de wissel handmatig met zo'n zelfde knop doen.. Zodat je kortsluiting krijgt als je hem niet indrukt.. Zelfde effect :p
Gelogd
groeten,
Auke
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #860 Gepost op:
08 November 2015, 22:34:18 »
Zo, vanmiddag bezoek gehad van een vriend die een straat verderop woont en die kleine kinderen heeft. Eindresultaat: twee stralende kinderen van, ik geloof, drie en vijf ofzo. Of vier en zes. En ik heb geen multimaus hoeven te bedienen! Ik heb hen de hele tijd aan de knoppen gelaten. Wel het merendeel van de tijd maar één trein tegelijkertijd op de baan, hoor. Maar: werkte prima. Even uitleggen welke kant uit ze de knop moeten draaien en gaan met die banaan.
Keurig drie keer een reizigerstrein gereden. En zelfs een goederentrein inclusief bediening van de losweg in Berenbach. En in Kelberg de Landhandel + omlopen + losweg.
Waardoor dit lukte? Afgezien van het feit dat het brave kinderen waren?
Ik het er op m'n loks steeds op dezelfde manier neer te zetten. Dus knop van de multimaus naar links: lok naar links. Even opletten met de draaischijf. Dit maakt het besturen van de loks veel makkelijker.
De jackpot: maximum snelheid instellen. En optrek/afremvertraging. Als ze de boel niet als racebaan kunnen gebruiken gaat het automatisch eigenlijk wel goed.
Maar... toch was ik verbaasd. Ik heb een relatief normale dienstregeling af kunnen draaien
Ongerelateerd aan kinderen: voor de
liefhebbers van netjes volgens het boekje rangeren
even een verwijzing naar m'n verhalendraadje met twee video's over rangeren in Kelberg.
Deel 1
en
deel 2
.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2106
MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #861 Gepost op:
09 November 2015, 10:06:43 »
Wat je ook kan doen is een sleutelschakelaar gebruiken. Met een sleutel het wissel omzetten. Alleen mogelijk de sleutel eruit te halen als de wissel recht staat. Maak de sleutel rood of .... en stel de regel in :
"Gij zult niet naar Kelberg rijden indien niet alle sleutels in je zak zitten"
.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #862 Gepost op:
09 November 2015, 12:10:58 »
Qua prijs vielen die sleutelschakelaars wel mee, de laatste keer dat ik ernaar keek. Tenminste, volgens mij had ik redelijk goedkope bij Reichelt gezien. 3 euro ongeveer. Misschien nog eens naar kijken. Moet ik wel nakijken of de sleutel NIET uitgenomen kan worden als je het contact omzet. En liefst een setje van twee: ene sleutel uitnemen en dan diezelfde sleutel verderop insteken.
Eerst maar eens testen met de "magneetpinnetjes" die vanochtend binnenkwamen:
Achter die pinnetjes zit heel weinig veerkracht, moet ik zeggen. Dat valt wat tegen. En als je ze op de kop houdt vallen de pinnetjes eruit (dat stond trouwens netjes in de beschrijving). Het lijkt wel stevig genoeg uitgevoerd om een handle goed tegen te kunnen houden, maar het pinnetje zal ècht soepel in een gaatje/gleufje moeten passen.
Later deze week ga ik experimenteren.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #863 Gepost op:
13 November 2015, 09:21:45 »
Zo, da's alweer een paar dagen geleden dat ik wat heb geplaatst. Vreugdevolle afleidende zaken zoals "pannenkoekenrestaurant in met vrouw en kroost omdat je 15 jaar getrouwd bent" enzo
En ondertussen verder gewerkt aan het Viessmann sein-bouwpakket. Gisterochtend zat hij in elkaar en op z'n sokkel:
De houten constructie is om hem demonteerbaar te houden. Ik maak er bovenaan nog wat meer een koker van door wat dik karton eromheen aan te brengen. Op de baan komt dan een vertikaal latje waar ik hem tegenaan kan laten rusten. Tiewrapje eromheen aan de onderkant en aan de bovenkant wordt 'ie ingeklemd door het landschap. (Beunhaas-versie van Fremo's "wattenscheider Signalschacht" met wat meer ruimte, volgens mij had ik daar al eens naar gelinkt).
Enfin, servo aansluiten. Hiervoor heb ik een stukje verenstaal gebogen. Twee haakse bochten in de draad buigen op zo'n manier dat er een kort stukje van de servo zelf af wegwijst. Dat houdt de draad op z'n plek, maar zit tegelijkertijd niet in de weg bij het draaien van de servoarm:
(Rol verenstaal ooit gekocht bij een plaatselijke ijzerwarenzaak voor de mechanische wisselaandrijving van Kelberg, voor een fotootje van de rol
zie dit bericht
. Handig spul. Maar niet overal hebben ze het, dus een fotootje kan handig zijn als je op zoek bent.)
Verder heb ik de gebruikelijke verbindingsmethode gebruikt: een strip van die electriciteitsklemmen slopen en de losse onderdelen gebruiken
De servo's heb ik simpelweg vastgelijmd met bisonkit. 99% zeker dat dat afdoende is.
Servo's: ik heb deze week een partijtje SG92 uit Verweggistan binnengekregen. 2 à 3 Euro per stuk. Paar dubbeltjes meer dan de SG90, maar bij m'n eerste test lijken ze inderdaad lekkerder te lopen.
Nu aansluiten
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #864 Gepost op:
13 November 2015, 11:00:30 »
Ziet er goed uit. Gefeliciteerd nog met jullie 15e trouwdag.
Groet Harry.
Gelogd
Sebastiaan1201
Offline
Berichten: 287
Ik spoor niet.
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #865 Gepost op:
13 November 2015, 12:45:58 »
Hallo Reinout.
Wat is het verschil tussen de servo's SG90 en de SG92?
Nog gefeliciteerd met je 15 jarige huwelijk.
Gr Sebas
Gelogd
tuurtje
Offline
Berichten: 4695
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #866 Gepost op:
13 November 2015, 12:59:06 »
Hi Reinout
Ook nog gefeliciteerd met jullie 15e huwelijksdag, enne Verweggistan waar moet ik dan aan denken ?
Groetjes
Arthur
Gelogd
Arthur is helaas in januari 2025 overleden
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #867 Gepost op:
13 November 2015, 13:45:44 »
Arthur:
Verweggistan: China, via aliexpress :-)
Sebas:
verschil SG90 en SG92: de 92 heeft iets betere kwaliteit tandwielen: "nylon carbon fibre gears" in plaats van "nylon gear". Ach ja. Ik heb er van elke soort eentje uitgetest en de 92 lijkt iets stiller te lopen. Voor m'n gevoel is de beweging ook een tikkie soepeler. Geen wetenschappelijke test. Maar in een paar van de arduino draadjes wordt de 92 ook expliciet als zijnde beter genoemd.
Ik ben van plan de 10 SG90 servo's voor wissels te gebruiken en de 10 92ers voor seinen. Die luisteren wat nauwer omdat ze langzamer bewegen en veel meer in het zicht staan.
Er zijn trouwens andere meningen omtrend servo's. In de BNLS stand op eurospoor heb ik ook bij de geautomatiseerde baan met z'n servo's gekeken en een praatje gemaakt. Naam van de persoon die daar stond is me ontschoten. Maar, als ik hem goed begrepen heb, die had het duidelijk niet begrepen op dit soort mini-servootjes. Je zou beter 5 tot 10 euro voor een goede servo uit kunnen geven omdat die zich veel beter aan laat sturen. En ik kon ook beter commercieel servo-aanstuurspul kopen dan zelf met arduino's te spelen. Tenzij ik er per sé lol eraan beleefde er zoveel tijd in te willen stoppen.
Ik heb het wel serieus genomen, maar ben toch maar op m'n huidige weg verder gegaan.
Er zijn zat lui op dit forum die deze servo's met plezier gebruiken.
Arduino's leren programmeren is een vaardigheid die erg nuttig is voor mij om aan te leren. Ik programmeer beroepsmatig in een compleet andere hoek en mijn kennis verbreden is leerzaam.
Het is leuk prutsen!
Ik wil die arduino's ook breder gebruiken. Met kant-en-klare oplossingen krijg ik mijn bedieningspaneel-"plannen" niet voor elkaar :-)
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #868 Gepost op:
14 November 2015, 12:18:46 »
In een ander draadje staat een
mooie oplossing voor het electrisch doorverbinden van twee roco railbussen
. Ziet er handig uit.
Zelf wil ik
niet
alleen de "rode en zwarte" draad van de stroomafname doorverbinden, maar ook de "witte en gele", dus de front/sluit verlichting. Ik kan natuurlijk een functiedecoder van 15 Euro in
de stuurboot
1
het stuurstandrijtuig plaatsen, maar ook voor 2 cent een tweetal draadjes doorverbinden
Enfin, deze uitvoering van de stroomverbinding ga ik onthouden.
Reinout
1) niet een bericht intikken tijdens het sinterklaasjournaal als er een stoomboot in beeld is....
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
OlivierV
Offline
Berichten: 667
Idioot op een skateboard
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #869 Gepost op:
14 November 2015, 12:27:32 »
Kan je niet met zo'n kliksysteem zoals bij Marklin werken?
Ik heb 2 NMBS M2 stuurboten (een voor elektrische tractie en een voor dieseltractie). Daar wordt gewoon met zo'n klepje onderaan tussen 2 pinnetjes omgeschakeld, werkt zowel digitaal als analoog.
001
by
rudy van wayenberge
, on Flickr
Groet,
Olivier
Gelogd
AMSAC
-
Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
Vorige
-
Volgende
-
1
...
56
57
[
58
]
59
60
...
359
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn