Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1179647 keer)

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #855 Gepost op: 04 November 2015, 20:35:04 »
Hallo Reinout.

Je had toch een tijdje geleden een beveiliging gemaakt of in gedachten voor die wissel naar de locloods?
Wat is de reden dat je dat niet gebruikt of gemaakt hebt?
Dan was dit niet gebeurd. Maar gelukkig is je loc blijven steken voor de kilometer diepe daal.

Gr Sebas
 (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #856 Gepost op: 04 November 2015, 22:34:37 »
Wat ik in gedachten had, en nog steeds misschien wel ga doen, is een klepje over de schakelaar klappen. Het is een schuifschakelaar zoals je op de foto ziet. Ik heb al een paar kleine scharnieren. Een plaatje multiplex ter grootte van het "uitstekende plankje" dat ik eroverheen kan klappen. Met dan een opening voor de knop van de schuifschakelaar. En wel zodanig dat het klepje alleen dicht kan als de schakelaar in de goede stand ("grundstellung") staat.

't Is wel even geklooi omdat er verenstaal aan de knopjes zit en daar moet ik dan ook weer een uitsparing voor maken....

Maar: het valt WEL op als ze niet alle drie netjes dichtgeklapt zijn. En als ik de binnenkant, dus de opengeklapte stand, lekker fel rood schilder... Dat zou fool-proof, en misschien zelfs Reinout-proof, moeten zijn. Toch?

Het bevalt me namelijk wel, die mechanisch gestelde wissels, dus dat wil ik eigenlijk best wel behouden. Hm. Ik moet het even nakijken, maar ik geloof dat ik nog een pool vrij heb, want het zijn dubbelpolige schakelaars. Eentje is in gebruik voor het ompolen van het puntstuk. De ander kan ik gebruiken voor een ledje/sirene/whatever om te zorgen dat ik niet iets met het inrijsein kan doen als ik per ongeluk nog een wissel niet in de grondstelling heb teruggebracht :)

Wel grappig. Er dwarrelen nu allerlei mogelijke oplossingen door m'n hersenpan. Waarom zou je een setje wissel- en seinhandles niet van technisch lego maken? Blauwe balk voor wissels, rode voor seinen? Magneet voor een reed-contact is wel ergens aan vast te lijmen. Misschien kan je er dan zelfs relatief makkelijk (ahem) een compleet mechanisch "versluit-register" aan vast maken dat de onderlinge afhankelijkheden voorbeeldgetrouw mechanisch uitsluit...

Alternatief is om even rap wat met drukknopjes voor Berenbach te regelen. Elk sein en wissel voorzien van twee drukknopjes en ernaast een ledje dat de status aanduidt:



In het voorbeeld hierboven zie je drie mogelijke stadia van een knopjes/ledjes combo voor één sein. Zwart zijn de twee drukknopjes om het sein op rood danwel groen te zetten. Bij de rood/groene ledjes is een stippellijn "uit", gearceerd "halve kracht brandend" en vol gekleurd "fel aan".

Links is rood halve kracht aan en groen uit. Het sein is rood, maar je kan groen niet inschakelen, want het ledje brandt niet.

In het midden is het sein wel zetbaar met de knopjes. Rood brandt fel, want het is nog steeds de stand die aan is. Groen brandt nu ook (op halve kracht).

Rechts is de knop bij "groen" ingedrukt en die stand is nu aan, dus groen brandt fel. Rood is wèl zetbaar, dus die led brandt op halve kracht.

Op die manier kan ik een bedieningspaneel met drukknoppen bouwen met knop/led setjes voor twee wissels, twee inrijseinen (wel drievormige hp0/hp1/hp2 signalen, dus daar zit een lichte complicatie waar ik wel ideeën voor heb) en vier rijwegen.

Met een arduino erachter kan je perfect regelen dat je eerst een setje wissels goed moet zetten waarna een rijweg instelbaar wordt. Via de leds kan je dit goed zien. Rijweg zetten en opeens wordt een sein instelbaar.

Dit is duidelijk wat anders dan een imitatie van mooie handles. Aan de andere kant kwijl ik van zo'n mooie "outbus" sleutelwerk-imitatie zoals even hiervoor werd getoond. De sleutels zijn dan wel netjes echt, maar de wisselaansturing is met een trekknopje: dat is weer niet echt. Dus waarom geen simpele drukknopjes in Berenbach?

Enfin, veel opties! Komt vast goed :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #857 Gepost op: 04 November 2015, 22:46:32 »
Voor de beveiliging van dat spoortje zou je ook een drukknop kunnen gebruiken die default uit is.. Zodat dat stuk spoor geen stroom krijgt tot je de knop indrukt.. Dan komen de treinen in ieder geval niet meer ongemerkt bij de rand
groeten,
Auke

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #858 Gepost op: 04 November 2015, 22:54:10 »
Auke: dat is wel een erg eenvoudige oplossing, bah :) Daar heb ik niet eens aan gedacht. Logische oplossing.

Ik ga het niet doen, want dan moet ik weer een spoorscheiding aanmaken en moeilijk doen wanneer ik naar de lokloods rij. Als tijdelijke maatregel ga ik toch maar een schoef tussen de rails schoeven, dat heb ik op andere plekken ook gedaan. Zodra de lokloods af is is het überhaupt geen probleem meer :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #859 Gepost op: 04 November 2015, 22:55:46 »
Je kan ook de polarisatie van de wissel handmatig met zo'n zelfde knop doen.. Zodat je kortsluiting krijgt als je hem niet indrukt.. Zelfde effect :p
groeten,
Auke

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #860 Gepost op: 08 November 2015, 22:34:18 »
Zo, vanmiddag bezoek gehad van een vriend die een straat verderop woont en die kleine kinderen heeft. Eindresultaat: twee stralende kinderen van, ik geloof, drie en vijf ofzo. Of vier en zes. En ik heb geen multimaus hoeven te bedienen! Ik heb hen de hele tijd aan de knoppen gelaten. Wel het merendeel van de tijd maar één trein tegelijkertijd op de baan, hoor. Maar: werkte prima. Even uitleggen welke kant uit ze de knop moeten draaien en gaan met die banaan.

Keurig drie keer een reizigerstrein gereden. En zelfs een goederentrein inclusief bediening van de losweg in Berenbach. En in Kelberg de Landhandel + omlopen + losweg.

Waardoor dit lukte? Afgezien van het feit dat het brave kinderen waren?

  • Ik het er op m'n loks steeds op dezelfde manier neer te zetten. Dus knop van de multimaus naar links: lok naar links. Even opletten met de draaischijf. Dit maakt het besturen van de loks veel makkelijker.
  • De jackpot: maximum snelheid instellen. En optrek/afremvertraging. Als ze de boel niet als racebaan kunnen gebruiken gaat het automatisch eigenlijk wel goed.

Maar... toch was ik verbaasd. Ik heb een relatief normale dienstregeling af kunnen draaien :)

Ongerelateerd aan kinderen: voor de liefhebbers van netjes volgens het boekje rangeren even een verwijzing naar m'n verhalendraadje met twee video's over rangeren in Kelberg. Deel 1 en deel 2.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #861 Gepost op: 09 November 2015, 10:06:43 »
Wat je ook kan doen is een sleutelschakelaar gebruiken. Met een sleutel het wissel omzetten. Alleen mogelijk de sleutel eruit te halen als de wissel recht staat. Maak de sleutel rood of .... en stel de regel in : "Gij zult niet naar Kelberg rijden indien niet alle sleutels in je zak zitten";)
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #862 Gepost op: 09 November 2015, 12:10:58 »
Qua prijs vielen die sleutelschakelaars wel mee, de laatste keer dat ik ernaar keek. Tenminste, volgens mij had ik redelijk goedkope bij Reichelt gezien. 3 euro ongeveer. Misschien nog eens naar kijken. Moet ik wel nakijken of de sleutel NIET uitgenomen kan worden als je het contact omzet. En liefst een setje van twee: ene sleutel uitnemen en dan diezelfde sleutel verderop insteken.

Eerst maar eens testen met de "magneetpinnetjes" die vanochtend binnenkwamen:



Achter die pinnetjes zit heel weinig veerkracht, moet ik zeggen. Dat valt wat tegen. En als je ze op de kop houdt vallen de pinnetjes eruit (dat stond trouwens netjes in de beschrijving). Het lijkt wel stevig genoeg uitgevoerd om een handle goed tegen te kunnen houden, maar het pinnetje zal ècht soepel in een gaatje/gleufje moeten passen.

Later deze week ga ik experimenteren.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #863 Gepost op: 13 November 2015, 09:21:45 »
Zo, da's alweer een paar dagen geleden dat ik wat heb geplaatst. Vreugdevolle afleidende zaken zoals "pannenkoekenrestaurant in met vrouw en kroost omdat je 15 jaar getrouwd bent" enzo :)

En ondertussen verder gewerkt aan het Viessmann sein-bouwpakket. Gisterochtend zat hij in elkaar en op z'n sokkel:



De houten constructie is om hem demonteerbaar te houden. Ik maak er bovenaan nog wat meer een koker van door wat dik karton eromheen aan te brengen. Op de baan komt dan een vertikaal latje waar ik hem tegenaan kan laten rusten. Tiewrapje eromheen aan de onderkant en aan de bovenkant wordt 'ie ingeklemd door het landschap. (Beunhaas-versie van Fremo's "wattenscheider Signalschacht" met wat meer ruimte, volgens mij had ik daar al eens naar gelinkt).

Enfin, servo aansluiten. Hiervoor heb ik een stukje verenstaal gebogen. Twee haakse bochten in de draad buigen op zo'n manier dat er een kort stukje van de servo zelf af wegwijst. Dat houdt de draad op z'n plek, maar zit tegelijkertijd niet in de weg bij het draaien van de servoarm:



(Rol verenstaal ooit gekocht bij een plaatselijke ijzerwarenzaak voor de mechanische wisselaandrijving van Kelberg, voor een fotootje van de rol zie dit bericht. Handig spul. Maar niet overal hebben ze het, dus een fotootje kan handig zijn als je op zoek bent.)

Verder heb ik de gebruikelijke verbindingsmethode gebruikt: een strip van die electriciteitsklemmen slopen en de losse onderdelen gebruiken :)



De servo's heb ik simpelweg vastgelijmd met bisonkit. 99% zeker dat dat afdoende is.

Servo's: ik heb deze week een partijtje SG92 uit Verweggistan binnengekregen. 2 à 3 Euro per stuk. Paar dubbeltjes meer dan de SG90, maar bij m'n eerste test lijken ze inderdaad lekkerder te lopen.

Nu aansluiten :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #864 Gepost op: 13 November 2015, 11:00:30 »
Ziet er goed uit. Gefeliciteerd nog met jullie 15e trouwdag.

Groet Harry.

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #865 Gepost op: 13 November 2015, 12:45:58 »
Hallo Reinout.

Wat is het verschil tussen de servo's SG90 en de SG92?
Nog gefeliciteerd met je 15 jarige huwelijk.

Gr Sebas

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #866 Gepost op: 13 November 2015, 12:59:06 »
Hi Reinout

Ook nog gefeliciteerd met jullie 15e huwelijksdag, enne Verweggistan waar moet ik dan aan denken ?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #867 Gepost op: 13 November 2015, 13:45:44 »
Arthur: Verweggistan: China, via aliexpress :-)

Sebas: verschil SG90 en SG92: de 92 heeft iets betere kwaliteit tandwielen: "nylon carbon fibre gears" in plaats van "nylon gear". Ach ja. Ik heb er van elke soort eentje uitgetest en de 92 lijkt iets stiller te lopen. Voor m'n gevoel is de beweging ook een tikkie soepeler. Geen wetenschappelijke test. Maar in een paar van de arduino draadjes wordt de 92 ook expliciet als zijnde beter genoemd.

Ik ben van plan de 10 SG90 servo's voor wissels te gebruiken en de 10 92ers voor seinen. Die luisteren wat nauwer omdat ze langzamer bewegen en veel meer in het zicht staan.

Er zijn trouwens andere meningen omtrend servo's. In de BNLS stand op eurospoor heb ik ook bij de geautomatiseerde baan met z'n servo's gekeken en een praatje gemaakt. Naam van de persoon die daar stond is me ontschoten. Maar, als ik hem goed begrepen heb, die had het duidelijk niet begrepen op dit soort mini-servootjes. Je zou beter 5 tot 10 euro voor een goede servo uit kunnen geven omdat die zich veel beter aan laat sturen. En ik kon ook beter commercieel servo-aanstuurspul kopen dan zelf met arduino's te spelen. Tenzij ik er per sé lol eraan beleefde er zoveel tijd in te willen stoppen.

Ik heb het wel serieus genomen, maar ben toch maar op m'n huidige weg verder gegaan.

  • Er zijn zat lui op dit forum die deze servo's met plezier gebruiken.
  • Arduino's leren programmeren is een vaardigheid die erg nuttig is voor mij om aan te leren. Ik programmeer beroepsmatig in een compleet andere hoek en mijn kennis verbreden is leerzaam.
  • Het is leuk prutsen!
  • Ik wil die arduino's ook breder gebruiken. Met kant-en-klare oplossingen krijg ik mijn bedieningspaneel-"plannen" niet voor elkaar :-)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #868 Gepost op: 14 November 2015, 12:18:46 »
In een ander draadje staat een mooie oplossing voor het electrisch doorverbinden van twee roco railbussen. Ziet er handig uit.

Zelf wil ik niet alleen de "rode en zwarte" draad van de stroomafname doorverbinden, maar ook de "witte en gele", dus de front/sluit verlichting. Ik kan natuurlijk een functiedecoder van 15 Euro in de stuurboot1 het stuurstandrijtuig plaatsen, maar ook voor 2 cent een tweetal draadjes doorverbinden :)

Enfin, deze uitvoering van de stroomverbinding ga ik onthouden.

Reinout

1) niet een bericht intikken tijdens het sinterklaasjournaal als er een stoomboot in beeld is....
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #869 Gepost op: 14 November 2015, 12:27:32 »
Kan je niet met zo'n kliksysteem zoals bij Marklin werken?

Ik heb 2 NMBS M2 stuurboten (een voor elektrische tractie en een voor dieseltractie). Daar wordt gewoon met zo'n klepje onderaan tussen 2 pinnetjes omgeschakeld, werkt zowel digitaal als analoog.

001 by rudy van wayenberge, on Flickr

Groet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL