Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

44 Roco vs 44 Brawa door ex44
Vandaag om 17:45:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door tijgernootje
Vandaag om 17:41:39
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:59:36
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 15:40:29
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:30:55
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1193786 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9416
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #825 Gepost op: 28 October 2015, 12:43:51 »
Of een pastel fixatief Reinout..en de 11's gaan bij mij vrij hard, alhoewel ik tegenwoordig veel met een Olfa afbreekmes werk..http://www.olfa.com/stainless-steel-snap-off-graphics-knife-(sac-1)/9150US.html

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #826 Gepost op: 29 October 2015, 22:28:55 »
Vandaag wat opgeruimd. Bureau lag wel erg vol met drie projecten tegelijkertijd. De relatieve leegte heb ik gevierd met het schilderen van de kibri Fuchs kraan:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #827 Gepost op: 29 October 2015, 22:38:56 »
O jee... ::)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #828 Gepost op: 29 October 2015, 22:47:24 »
 ;D ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #829 Gepost op: 30 October 2015, 08:18:04 »
Ook besmet. Wie is de volgende.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #830 Gepost op: 30 October 2015, 08:21:36 »
Ik ben er eergisteren aan begonnen.
En ik geloof dat ik niet zo gek ver van Reinout woon, dus het zal wel in de lucht zitten.  ;D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #831 Gepost op: 30 October 2015, 08:23:43 »
Ik ruik nu vooral de lucht van verbrande muis :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #832 Gepost op: 30 October 2015, 11:55:00 »
Hoi Reinout,

Doe wel voorzichtig met die messen hoor. Ik spreek uit ervaring. :-X
Rustig aan dan breekt het lijntje niet.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #833 Gepost op: 31 October 2015, 18:44:32 »
Oef! De grote halloween-finale in m'n verhalendraadje is af. Het spook slaat terug! Als je dat draadje volgt is het het beste eerst daar naar te kijken, anders staan er hieronder "spoilers".

Oef! Bak met werk gaat erin zitten. Ik ben vorige week zaterdag naar de stofjesmarkt geweest voor groene stof. Dindagavond heb ik m'n dochter gefilmd. Oh ja, eerst de dialogen schrijven. Gisteravond heb ik mezelf en zoonlief gefilmd. Vandaag hebben ik met zoonlief de centrale gebeurtenis in scene gezet. Dat viel nog niet mee! Hoe laat je een lok ontsporen? Uiteindelijk met boekbindersdraad een "ontspoorblok" gefabriceerd. Het lukte alleen niet de lok om te wippen. Dat heb ik uiteindelijk maar in scene gezet.

Zelf hield ik de ene camera vast (iphone) en de iphone van zoonlief had ik met twee kleine lijmklemmen op de rails gezet met uitzicht op de tunnelingang. En zoonlief met de vingers aan de multimaus. Werkte prima samen. Hieronder de paar pogingen.



Arme 215.... :)

Het hele halloween-verhaal is begonnen op 22 september, met de luidruchtige komst van machinist Claus Bidermann die zijn gal komt spuwen. Op pagina 8 van mijn verhalendraadje. We zitten nu op 12.

't Was een beste bak met werk. Leuk werk. Maar het is wel raar om met en deadline (halloween, dus vandaag) te werken. Aanleiding was dat m'n zoontje per sé een ongeluk wilde filmen op de baan. Tja, dat dient dan ingepast te worden in het verhaal... Beetje brainstormen al fietsend met m'n dochter kwam het verhaal zoals ik het heb verteld eruit rollen. Al schrijvend komt er dan nog spul bij. De scheldende machinist, de muizenplaag.

Ook heb ik wat openingen geschapen voor toekomstige verhalen danwel personages. De tweede verteller/observateur is er al: de Philippsburg te Monreal. En ik heb de middeleeuwen erbij gehaald. Dat is weer eens wat anders dan de tweede wereldoorlog :) Hier ga ik in de toekomst meer mee doen. Ik heb een proefschrift uit 1912 over de graven van Virneburg... Dus ik ik kan weer wat realiteit in mijn verhalen weven (wat ik sowieso vaak doe).

Ook de "tienerdochter van de huishoudster van de pastoor" zal vaker voor gaan komen. Dit is trouwens dezelfde vinnige tiener die in het Moritz/Polutus serietje voorkwam. Ze heeft goede contacten met de jonge verslaggeefster die de reportage bij Monreal deed en is de bron van wat de media "via-via" wisten over spookverhalen. Deze tienerdochter reist elke dag met de trein naar de school in Kelberg, dus dit opent mogelijkheden om verhalen vanuit de trein te vertellen. Dat is weer eens iets anders dan observerend vanaf de zijlijn.

Ook de vuilgebekte machinist Claus Bidermann is nog lang niet "klaar". Er is een hint gegeven richting een broer van hem en wat oorlogsverleden. En ik speel met de gedachte hem van lok te laten veranderen richting een 50er die ik vervolgens hernummer in iets dat geschiedkundig interessanter is. Benieuwd of ik dat uiteindelijk ga doen.

Ok. Aaargh. Hier ben ik voorlopig nog niet mee klaar ;D Werk aan de winkel. Ach, eerst nog het halloweendraadje even netjes van een knoopje voorzien en dan kunnen we over op de alledaagse dingen.

Dan moet ik ook weer kijken naar mijn bouw-prioriteiten: een doelgericht verhalen-draadje focust mijn bouwinspanningen nogal. Het werk aan Kelberg kwam stil te liggen en het tunnelportaal van Monreal plus achtergrond werd aangepakt. Goed om daar wat vooruitgang te boeken, zeker. Ik heb niet alles af gekregen. Het inrijsein van Berenbach (vlak voor de tunnelingang) lukte niet op tijd. Ook was er geen voortgang qua landschapsondergrond of ballastbed. Ik heb ook nog geen boom gebouwd.

Komt allemaal wel! Het is hobby, geen werk. Maar... op mijn verlanglijstje staat wel dat ik het liefst voor het eind van het jaar het landschap in de basis af heb. Ter voorkoming van een multiplex-woestijn. Ik wil dat nog steeds. Dat betekent wel keuzes maken. Even wachten met het stationsgebouw van Kelberg en in plaats daarvan piepschuim snijden voor het landschap. Dan heb ik snel genoeg iets bruikbaars. Maar een stationsgebouw is óók zo leuk... En het lijkt me ook leuk om juist Kelberg grotendeels af te krijgen.

Waarom? Bij de aanleg van de baan heb ik vanaf de draaischijf van het schaduwstation langzaam op Kelberg af gewerkt. Na een paar maanden kon de eerste trein helemaal vanaf het schaduwstation naar Kelberg rijden. Het leek me toen een leuk idee om qua landschap de andere kant uit te gaan: eerst Kelberg helemaal afwerken en dan heuvelaf richting schaduwstation werken.

Mijn keuze op dit moment:

  • Kelberg afmaken. Ik ben halverwege met de landhandel. Stationsgebouw maken zou zorgen voor het Nummer Een Iconische Beeldbepalende Ah-het-is-de-Eifelquerbahn Definiërende Gebouw. Ook handig. Lokloods, Edeka, Bahnmeisterei, café Clemens. Dan komen de gebouwen uit m'n verhalen tot leven.
  • Rest van de baan eerst qua landschap in de basis afmaken. Voordeel is dat het relatief snel resultaat oplevert. Grote halen snel thuis. Met piepschuim en gips landschap vormgeven. Verflaag erover. Woodland scenics turf. De twee grote bussen daarvan staan al klaar. Achtergrond schilderen. Ballasten.

Lastige keus! Los daarvan wil ik ook de electriciteit nog upgraden. Servo's gaan gebruiken. Telefoons aanleggen. Dienstregeling maken.

Misschien moet ik maar gewoon weer een paar avonden rustig rijden. Daar gaat het uiteindelijk óók om. En rustig tussendoor steeds een klusje doen. Dan komt het uiteindelijk allemaal goed.

Geweldige hobby!!!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #834 Gepost op: 31 October 2015, 18:56:18 »
Hallo Reinout
bent een ware brokkenist! ;D
Valt nog niet mee om een ontsporing na te bootsen!
Als Utrechter zou ik zeggen goed gedoan jochie!
Groet Ed

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #835 Gepost op: 31 October 2015, 20:24:07 »
Hoi Reinout,

Ik vond het een geslaagd verhaal. Ik heb afgelopen weken toch kilo's paprika chips en liters cola weggewerkt terwijl ik deze episodes over Kelberg moest volgen.
Voor het vervolg heb ik trouwens wel een tip, die de verhalen over Kelberg verder op smaak kan brengen. Geef Claus een 103 ipv een 50. Gewoon, omdat het kan. Ik zou het doen!   ;)

Vriendelijke groet,
Frank103

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #836 Gepost op: 31 October 2015, 21:55:26 »
Een 103? ;D Geen waslijn boven mijn roestige rails!

Oh, doet me eraan denken dat ik moet brainstormen over de telegraafpalen die langs de baan komen. Telegraafpalen zal wel lukken. Ik heb ook de "EZ line" (geloof ik) van GM&S zodat ik draadjes kan trekken. Maar de grote hamvraag is hoe ik dat oplos met de modules die ik heb. Eens per jaar wil ik ze vast wel loshalen voor één of ander onderhoudsklusje. Hoe dan met de doorlopende draden om te gaan???

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #837 Gepost op: 31 October 2015, 22:53:41 »
Reinout

Citaat
Hoe dan met de doorlopende draden om te gaan???

koper weg

 :) :)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #838 Gepost op: 01 November 2015, 17:22:15 »
Arie, je zei toch dat ik voorzichtig moest zijn met de mesjes? Klopt, een amputatie heb je zo :)



Maar 't klopt wat je zegt, ik voelde al twee keer een klein sneetje en da's sneller dan ik normaliter met een afbreekmesje voor elkaar krijg.

Bovenstaande amputatie heb ik uitgevoerd om de Fuchs kraan van een machinist te kunnen voorzien. Met die kraan ben ik vanmiddag verder gegaan. Voor een groot deel zit 'ie nu in elkaar, alleen de draden en het de cabine moeten nog op hun plek. En wat vervuilwerk en misschien nog even kijken of ik er een opschrift op plaats. Ergens vind ik dat 'ie nu wel OK is zonder verdere opschriften. Maar ik ga eerst wat aandachtiger kijken op het velletje dat erbij zit.

Benieuwd hoe hij staat op de baan naast de lokloods. Het is in ieder geval met z'n rood/blauw een relatief kleurige verschijning.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #839 Gepost op: 01 November 2015, 21:25:59 »
De Fuchs Mobilseilbagger is klaar! De belofte van afgelopen 29 januari is ingelost:

Hé, de kolenboer ziet dat ze bij de bescheiden Bahnmeisterei zo'n handige Fuchs kraan hebben binnengekregen.

De machinist was droog dus de laatste restantjes konden aan elkaar gelijmd worden. Oh ja, en de grijper moest op hoogte aangebracht worden. Even testen met de lok ernaast. AARgh! Wat is zo'n lok hoog! De kraan moet zowat in z'n hoogste stand:



Hm. Volgens mij kan die foto beter. iphone met een lijmklem vast gezet. De app "Camera+" in plaats van de ingebouwde camera-app gebruikt omdat ik daarbij een timer in kan stellen. Met een timer en een lijmklem heb je minder trillingen, dus een beter beeld. En ik heb een spotje op de lok en de kraan gericht. Nou, dat ziet er toch beter uit:



Qua kraan: er moet nog wat vervuiling op. In een Bahnbetriebswerk moet het arme ding toch in ieder geval wat zwart rond zijn grijper krijgen. En als tweedehandsje misstaat hem een paar bescheiden roestsporen niet. Dat komt allemaal op z'n tijd wel. Voorlopig heb ik voor morgen alvast het bouwpakket van het inrijsein van Monreal klaargelegd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)