Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 12:28:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1179717 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #840 Gepost op: 01 November 2015, 22:09:38 »
Op het arduino front... https://github.com/reinout/reinout-arduino is waar ik voorlopig m'n spulletjes neer ga zetten. Als ik libraries ga maken komt het allemaal in losse directories terecht die ook allemaal losse github projecten worden.

Dus... de link die ik nu plaats is mijn eigen centrale niet-handig-voor-anderen-behalve-misschien-over-een-half-jaar-als-voorbeeld project. Eventuele nuttiger zaken komen te zijner tijd los en herbruikbaar netjes op github.

Maar... vanwege de open source mentaliteit die ik heb... "release early, release often"... Dus het leek me goed alvast een linkje te plaatsen voor het geval iemand er iets aan heeft. Ik bedoel, zolang ik hier pagina's lang over kale multiplex mocht praten mag dit ook, toch? Zodra er iets bruikbaars in de repo staat meld ik het uiteraard :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sebastiaan1201

• Offline Offline
  • Ik spoor niet.
« Reactie #841 Gepost op: 02 November 2015, 00:43:20 »
Hallo Reinout.

Ga je dan geen foto's meer hier op deze site plaatsen?
Ik heb je site, die je noemde in mijn favorieten geplaatst.
Ik heb er net even naar gekeken, maar ik snap nog niet hoe het werkt.
Maar dat komt wel over een half jaar. ;D

Gr Sebas.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #842 Gepost op: 02 November 2015, 08:22:37 »
Oh, eh, nee, geen zorgen :) De foto's en verhalen komen gewoon hier.

Die link naar github: dat is een plek waar ik de broncode van m'n computerprogramma's voor de arduino ga plaatsen. Gereedschap hoort in m'n gereedschapskist. En potjes verf netjes in het oranje bakje. En mijn broncode hoort online op github. Zoiets. 't Heeft allemaal geen effect op m'n berichten hier. Behalve dat er hopelijk binnenkort een filmpje staat van een keurig servo-aangedreven inrijsein.

Inrijsein? Tadaah: het eerste begin is er.

Ik heb het voetje van het viessmann bouwpakket aan de onderkant afgezaagd en glad gemaakt zodat hij makkelijk op de "houder" past. En een gat gemaakt voor de snoertjes en de twee aandrijfstangen.

Reinout

Sebastiaan1201

• Offline Offline
  • Ik spoor niet.
« Reactie #843 Gepost op: 02 November 2015, 13:47:31 »
Gelukkig  (y) (y).

Maar ik snap het nog niet die computer technische.
Ik hou het maar op mijn relais en diode's, dat kan ik volgen.

Maar ik zie je berichten tegemoet. :).

Gr Sebas

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #844 Gepost op: 03 November 2015, 13:42:30 »
Vanochtend kort wat gesoldeerd aan de seinpaal. Draadje aan zo'n niet-niezen-want-dan-is-hij-weg SMD ledje solderen. Het gaat nog enigszins als je een plakbandje driedubbelvouwt zodat het aan de tafel blijft plakken èn aan het ledje. En liefst het draadje er ook nog aan plakt:

Het is wel "aargh" en "AARGGGGGHLLLL", maar het is gelukt. Draadjes aan de trafo en jawel, ze doen het allebei. Nu in de lamphoudertjes stoppen en hopen dat het niet losschiet :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #845 Gepost op: 03 November 2015, 22:34:46 »
Zo, ik heb de hele avond achter m'n laptop gezeten en me suf gezocht naar info over de beveiliging. Even intikken wat ik ongeveer onthouden heb zodat ik het later terug kan lezen. Misschien heeft iemand nog aanvullingen.

Wat ik had bedacht was WEL inrijsignalen te hebben maar GEEN uitrijsignalen. En dat Berenbach en Kelberg allebei gewoon met een Fahrdienstleiter bezette stations zijn.

Dus het is geen Zugleitbetrieb ("vereinfachtes Nebenbahnbetrieb") dat vanuit een centraal station wordt gestuurd en waar het treinpersoneel zich zelf per telefoon op elk station moet melden. Want er zijn immers Fahrdienstleiter op het station die onderling de boel wel afstemmen.

Heeeeeeel veel pagina's en foto's en whatever gaan er van uit dat je OF Zugleitbetrieb hebt OF dat je gelijk volledige beveiliging hebt, namelijk inrij en uitrijsignalen en eigenlijk altijd ook nog Streckenblock. Dat laatste is dat je electrisch tussen twee stations met "bloktoestellen" regelt wie er een trein het traject op mag sturen en of er al een trein is. Inclusief terugblokken als het weer vrij is. En dat bloktoestel heeft dan electro-mechanisch invloed op het wel/niet kunnen instellen van seinen danwel rijwegen.

Ok, mijn tussenvorm is kennelijk ook goed. Zugmeldeverfahren is kennelijk de term. Je meldt de trein netjes bij je buurman aan en die accepteert de trein. Iedereen schrijft het netjes op en maakt geen stomme fouten. Dan heb je tussen de stations geen Streckenblock nodig.

En uitrijsignalen zijn ook niet nodig, je steekt als Fahrdienstleiter maar netjes je groene spiegelei op.

Uitrijsignalen zijn weer verplicht als je Streckenblock hebt, want dat Streckenblock moet electromechanisch uiteindelijk je uitrijsignalen (via de rijweg-instelling) kunnen blokkeren.

Nu naar mijn probleem/uitdaging. Ik heb een stel handles in mijn stationsgebouw van Berenbach. Twee wissels (inrij)wissels en twee inrijseinen. Nu denk ik dat ook daarvoor op zich een rijwegbeveiliging wel enigszins handig is. Het inrijsein moet afhankelijk van de stand van het inrijwissel in hp1 danwel hp2 (afbuigend wissel, snelheid verminderen) gezet worden. Het is wel goed om dat af te dwingen.

En je mag wel tegelijkertijd vertrekken, maar tegelijk het station binnenrijden is "verboten" want je hebt een doorschietweg nodig.

Dus ik kan me een viertal rijwegen voorstellen. links naar spoor 1, links naar spoor 2, rechts naar spoor 1 en rechts naar spoor 2. Bij "links naar spoor 1" moeten de wissels allebei op rechtdoor liggen en na het instellen van de rijweg mag het linker inrijsein op hp1.

Maar rijwegen voor vertrekkende treinen? Raar... want je kan geen sein ermee beveiligen. Dus.... zouden er daarvoor geen rijwegbeveiligingen aangebracht worden?

Het makkelijkste zou zijn om alle handles gewoon te kunnen zetten zonder gezeur. Maar ik gok dat er wel wat beveiliging zal zijn. Aaargh, maar welke?

Voor Berenbach zou ik het ook eenvoudig kunnen houden. Verkeer van/naar spoor 1 en verkeer van/naar spoor 2. Want bij binnenkomst horen de wissels allebei naar hetzelfde spoor te wijzen. En bij een eventuele rit die in een keer doorrijdt ook. Bij verkeer (van/)naar 1 mogen de inrijseinen allebei in hp1 gebracht worden, bij spoor 2 in hp2. Je moet dan maar de goede kiezen....

Liefst heb je dan wel een extra beveiliging dat je niet één van de inrijseinen tegelijkertijd kan bedienen.

Met een arduino is het allemaal wel te regelen danwel af te dwingen. Ik hoop alleen dat ik het een beetje realistisch hou :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #846 Gepost op: 03 November 2015, 22:56:30 »
Nog even nadenken... ik kan me best voorstellen dat de rijweg-beveiliging alleen geldt voor binnenrijdende treinen. Dan zit er immers een sein aan vast! Een sein dat NA het stellen van de rijweg pas op hp1/hp2 gezet mag worden. En, en dat is belangrijk, een sein dat eerst terug op hp0 gezet moet worden voordat de rijweg weer uitgeschakeld mag worden zodat ook de wissels weer vrij komen.

Met deze denkwijze zou ik alleen rijwegen voor het binnenrijden willen hebben. Dat zijn er dus 4 (links-1, links-2, rechts-1, rechts-2). Geen rijweg tegelijkertijd, dus je kan niet per ongeluk met twee treinen tegelijkertijd binnenrijden. Doorrijden mag eventueel wel (mits met toestemming van de Fahrdienstleiter).

Hetzelfde geldt dan voor het kopstation Kelberg. Met dat verschil dat er maar twee rijwegen nodig zijn omdat je maar van één kant het station in kan komen :)

Ok.... ik heb het idee dat ik iets bruikbaars en verdedigbaars en uitlegbaars heb. (Hoewel "uitlegbaar" misschien een rekbaar begrip is bij de braindump die ik zonet hier op het forum heb neer doen dalen...... Zodra ik het op een rijtje heb zal ik een nette uitleg met plaatjes maken :) )

Nou nog de uitvoering. Vooral de electro-mechanische afhankelijkheid wil ik zoveel mogelijk electrisch hebben. Namelijk als programma-regels in een arduino chipje. De mechanische koppeling met fysiek bewegende handles/knopjes/enz is wat vervolgens de uitdaging is.

Ik heb drie basisstrategiën in mijn hoofd:

• Een zoemertje dat afgaat ("pwèèèp!!!") zodra je een handle overhaalt die niet mag. Dan zet je 'em vanzelf wel terug.
  • Of handles die fysiek vastgezet worden. Ik heb, om daarmee te testen, een soort magneetpinnetjes in China besteld. Normaliter is het pinnetje uitgeveerd en blokkeerd het een of andere beweging. Met spanning erop wordt het pinnetje ingetrokken en kan je de handle bewegen.
  • Alles met drukknopjes uitvoeren. Een drukknopje doet gewoon geen moer als de actie niet toegestaan is. Wel een rood ledje erbij à la "deze is nu niet toegestaan" ofzo.

Ik ga verder denken!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #847 Gepost op: 04 November 2015, 08:45:38 »
Onder het motto "joepie, ik heb weer voortgang geboekt" presenteer ik het vastgelijmde voetje van de seinpaal. Toch wat gedaan vanochtend voor 't ontbijt :)

Reinout

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #848 Gepost op: 04 November 2015, 13:45:45 »
Ik heb, om daarmee te testen, een soort magneetpinnetjes in China besteld

Heb je daar een linkje van? :D
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #849 Gepost op: 04 November 2015, 14:01:02 »
Ik heb nog geen idee of ze goed werken, maar bij deze in ieder geval de link :-)
http://www.aliexpress.com/item/10PCS-2-5mm-Pull-Push-Type-Open-Frame-Solenoid-Electromagnet-DC-3-12V-0-3A-Low/32279400311.html

Reinout

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #850 Gepost op: 04 November 2015, 14:05:07 »
Danku :)

Nu nog kijken of ze er ook zijn waarbij de pen eruit komt als je er een spanning over zet.
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #851 Gepost op: 04 November 2015, 15:11:27 »
Daar heb ik ook naar gezocht, maar ik heb het idee uiteindelijk gekregen dat de constructie waarnaar ik link goedkoper en makkelijker te maken is dan het alternatief. Volgens mij heb ik wel de omgekeerde versie gevonden, maar was die duidelijk duurder.

Reinout

141

• Offline Offline
« Reactie #852 Gepost op: 04 November 2015, 15:51:25 »
Nog even nadenken... ik kan me best voorstellen dat de rijweg-beveiliging alleen geldt voor binnenrijdende treinen. Dan zit er immers een sein aan vast! Een sein dat NA het stellen van de rijweg pas op hp1/hp2 gezet mag worden. En, en dat is belangrijk, een sein dat eerst terug op hp0 gezet moet worden voordat de rijweg weer uitgeschakeld mag worden zodat ook de wissels weer vrij komen.

Met deze denkwijze zou ik alleen rijwegen voor het binnenrijden willen hebben. Dat zijn er dus 4 (links-1, links-2, rechts-1, rechts-2). Geen rijweg tegelijkertijd, dus je kan niet per ongeluk met twee treinen tegelijkertijd binnenrijden. Doorrijden mag eventueel wel (mits met toestemming van de Fahrdienstleiter).

Hetzelfde geldt dan voor het kopstation Kelberg. Met dat verschil dat er maar twee rijwegen nodig zijn omdat je maar van één kant het station in kan komen :)

Ok.... ik heb het idee dat ik iets bruikbaars en verdedigbaars en uitlegbaars heb. (Hoewel "uitlegbaar" misschien een rekbaar begrip is bij de braindump die ik zonet hier op het forum heb neer doen dalen...... Zodra ik het op een rijtje heb zal ik een nette uitleg met plaatjes maken :) )

Nou nog de uitvoering. Vooral de electro-mechanische afhankelijkheid wil ik zoveel mogelijk electrisch hebben. Namelijk als programma-regels in een arduino chipje. De mechanische koppeling met fysiek bewegende handles/knopjes/enz is wat vervolgens de uitdaging is.

Ik heb drie basisstrategiën in mijn hoofd:

• Een zoemertje dat afgaat ("pwèèèp!!!") zodra je een handle overhaalt die niet mag. Dan zet je 'em vanzelf wel terug.
  • Of handles die fysiek vastgezet worden. Ik heb, om daarmee te testen, een soort magneetpinnetjes in China besteld. Normaliter is het pinnetje uitgeveerd en blokkeerd het een of andere beweging. Met spanning erop wordt het pinnetje ingetrokken en kan je de handle bewegen.
  • Alles met drukknopjes uitvoeren. Een drukknopje doet gewoon geen moer als de actie niet toegestaan is. Wel een rood ledje erbij à la "deze is nu niet toegestaan" ofzo.

Ik ga verder denken!

Reinout

Hallo Reinout,

Ik heb met plezier dit draadje doorgelezen en je bent goed op weg naar een mooie modelbaan.
Het volgende is niet helemaal wat jij bedoeld met het vastleggen van rijwegen maar misschien wel de moeite om er eens naar te kijken.

Groet, Clemens
Onbereikbare doelen; die gaan zo lekker lang mee.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #853 Gepost op: 04 November 2015, 19:17:26 »
Die "outbus" wisselvergrendelingen zijn me bekend. Prachtsysteem! Op zich als je een of twee setjes wilt nog best betaalbaar. Maar met in Kelberg 3 te beveiligen handwissels met bijbehorende Gleissperre wordt het wat lastiger. En bij Kelberg heb ik ook de complicatie dat de hoogte van de stationsbak niet genoeg is om zo'n sleutelhouder te plaatsen i.v.m. de ruimte boven het schaduwstation.

En er zou dan trouwens sowieso een systeem moeten zijn dat ik in één keer drie sleutels vrij kan geven: rangeertoestemming op het station. Dus ik moet nog wat verder puzzelen op een mooi compromis. Waarschijnlijk in combinatie met die magneet-pin-dingetjes. Of met een stapeltje drukknopjes.

Het werd vanmiddag wel erg actueel. AAAARGH!!!

Ik kreeg een flinke schik toen ik zonet voor het eten nog even rustige aan het rijden was. De 50er liet ik vanaf Berenbach naar Kelberg rijden met de multimaus-met-lange-kabel die bij Berenbach ergens in een stekkerblokje zit. Ik wilde naar Kelberg lopen om te kijken of ik al moest afremmen, maar de lange draad bleef ergens achter klemmen. Even loshalen en om de hoek kijken. Aaargh! STOP!

Ik had het geluk dat de tender de lok iets optilde waardoor de wielen geen contact meer maakten en het geheel zo bleef steken. Anders was hij - met schade tot gevolg - naar beneden gestort.

Oepsie, wissel naar de lokloods krom laten staan........

Dat wil je toch niet geloven? Net nu ik over beveiligingen na zit te denken en afhankelijkheden enzo....

Enfin, ik zit eraan te denken de electrische kant van de baan nu wat prioriteit te geven boven de landschappelijke kant....

Reinout

Frank103

• Offline Offline
« Reactie #854 Gepost op: 04 November 2015, 19:36:49 »
Tja, of een stootblok plaatsen of een opstaande rand langs de tafel, zodat de trein niet van de aarde..         ...    Ehhhh  de spoortafel af kan storten!