Ik heb, om daarmee te testen, een soort magneetpinnetjes in China besteld
Nog even nadenken... ik kan me best voorstellen dat de rijweg-beveiliging alleen geldt voor binnenrijdende treinen. Dan zit er immers een sein aan vast! Een sein dat NA het stellen van de rijweg pas op hp1/hp2 gezet mag worden. En, en dat is belangrijk, een sein dat eerst terug op hp0 gezet moet worden voordat de rijweg weer uitgeschakeld mag worden zodat ook de wissels weer vrij komen.Met deze denkwijze zou ik alleen rijwegen voor het binnenrijden willen hebben. Dat zijn er dus 4 (links-1, links-2, rechts-1, rechts-2). Geen rijweg tegelijkertijd, dus je kan niet per ongeluk met twee treinen tegelijkertijd binnenrijden. Doorrijden mag eventueel wel (mits met toestemming van de Fahrdienstleiter).Hetzelfde geldt dan voor het kopstation Kelberg. Met dat verschil dat er maar twee rijwegen nodig zijn omdat je maar van één kant het station in kan komen Ok.... ik heb het idee dat ik iets bruikbaars en verdedigbaars en uitlegbaars heb. (Hoewel "uitlegbaar" misschien een rekbaar begrip is bij de braindump die ik zonet hier op het forum heb neer doen dalen...... Zodra ik het op een rijtje heb zal ik een nette uitleg met plaatjes maken )Nou nog de uitvoering. Vooral de electro-mechanische afhankelijkheid wil ik zoveel mogelijk electrisch hebben. Namelijk als programma-regels in een arduino chipje. De mechanische koppeling met fysiek bewegende handles/knopjes/enz is wat vervolgens de uitdaging is.Ik heb drie basisstrategiën in mijn hoofd:Een zoemertje dat afgaat ("pwèèèp!!!") zodra je een handle overhaalt die niet mag. Dan zet je 'em vanzelf wel terug.Of handles die fysiek vastgezet worden. Ik heb, om daarmee te testen, een soort magneetpinnetjes in China besteld. Normaliter is het pinnetje uitgeveerd en blokkeerd het een of andere beweging. Met spanning erop wordt het pinnetje ingetrokken en kan je de handle bewegen.Alles met drukknopjes uitvoeren. Een drukknopje doet gewoon geen moer als de actie niet toegestaan is. Wel een rood ledje erbij à la "deze is nu niet toegestaan" ofzo.Ik ga verder denken!Reinout