Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Martijn193
Vandaag om 07:39:59
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
Vandaag om 07:26:30
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:21:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1070866 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #690 Gepost op: 05 september 2015, 10:58:34 »
Ronald: ik gebruik de schoonmaak/rookvloeistof van de conrad die ik ooit heb gekocht. Ik zal ook de officiële seuthe proberen.

Er is meer. Bij de 80er zit de bovenkant rookgenerator gelijk met bovenkant schoorsteen en dat gaat prima zodra hij eenmaal rookt. Bij de 23 zit er volgens mij 1 of 2 mm ruimte tussen bovenkant rookgenerator en onderkant schoorsteen. Het lijkt alsof de rook een beetje "taai" is en zich daartussen wurmt en door de "taaiheid" zichzelf tegenhoudt. (Lastig om bruikbare termen te vinden om het te beschrijven :) ).

Tweede punt dat ik met de rookgeneratoren heb: zodra ik ze bijvul doen ze het vaak in eerste instantie niet. Als ik met een kwastje of stukje toiletpapier de bovenkant van het middelste buisje schoonmaak doet 'ie weer. Alsof daar toch wat vocht op komt wat dan teveel capillaire werking heeft om door de uittredende rook overwonnen te worden. Of zoiets. Raar, want ik spuit hem met een dun spuitje vol en de opening van de spuit zit echt wel flink onderin.

Derde lastige punt (waarom gebruík ik überhaupt rookgeneratoren...) is om een goede hoeveelheid erin te doen. Nu met een echt dunne spuit gaat het beter, maar nog moet je oppassen voor overlopen. Zeker bij de 23 kan je het nauwelijks zien omdat de generator zo diep onderin de schoorsteen zit.

Maar.... het idee van zo'n generator is best leuk. En zoonlief is duidelijk aan het kwispelen dat het nu in zijn 23er zit :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #691 Gepost op: 06 september 2015, 15:35:04 »
Ok, eventjes de v100 aanpakken. Er waren terechte klachten over de verlichting die 'ie voerde in mijn filmpjes :) Als er een trein achter hing stond het rode achterlicht aan. Dat hoort niet. En als hij rangeerde wisselde de rijverlichting rood/wit aan beide kanten. Terwijl je bij rangeren OF het licht uit moet laten (aan beide kanten) OF een "doppel-A" moet voeren: alle drie de witte lichten aan beide kanten aan.

Dat laatste, doppel-A, is wat ik wilde bereiken. V100 opengekrikt en de rode lichten eruit gehaald. Het is maar hoogst zelden dat zo'n lok los rijdt, dus ze er uit halen is de makkelijkste oplossing.



Vervolgens zorgen dat bij F3 (rangeerstand) voor en achter het licht brandt. Peuleschil bij de Lokpilot Standard, maar in de v100 heb ik een lokpilot 4.0 zitten. Aaargh, rampspoed ende ellende! Voetangels en klemmen op mijn pad. Wat bij de Standard simpel is is bij de 4.0 een oerwoud aan instellingen en tabellen. Tenminste, als je een bescheiden multimaus hebt in plaats van een lokprogrammer met computerprogramma enzo.

Oh ja, multimaus, dus je kan CV waardes boven de 255 niet standaard programmeren en dat is wel nodig.

Enfin, half uur googlen en handleiding doorlezen en whiteboard volkladden toen was ik er uit:



Ok... er zit een multimaus-compatibiliteitstruckje in de 4.0. Als je CV 426 op 3 moet zetten doe je dat door de honderdtallen in 96, de rest in 97 en de waarde in 99 te zetten. Dus in dit geval met de multimaus 96=4, 97=26, 99=3. In die volgorde. En dan heb je 426=3 gezet. Enfin, werkt.

Ok, nu de waardes. Vijf pagina's handleiding met tabellen doorlezen. Aan het eind staat een lijstje voor-ingestelde waardes. Ok, dan is de "rij" die staat voor "F3 en vooruit" en "F3 en achteruit" gevonden. Ah, daar staat inderdaad dat bij F3 de rangeerstand aan staat. Oh, en dan hoef ik aan die "rij" alleen extra in te stellen dat het licht voor en achter aan staat. Zoek, zoek. Ah in kolom K moet 1+2=3 ingesteld worden.

Rij dittus, kolom dattus: dat zijn de CVs 426 en 442 die ik op 3 moet instellen. En dan van te voren 31=16 en 32=2 omdat dat als extra instructie bij de hoofdtabel staat.

Dus: 31=16, 32=2, 96=4, 97=26, 99=3, 96=4, 97=42, 99=3. Maar dan heb je ook wat :)



Filmpje stelt niets voor, maar 't is bewijs dat de rangeerverlichting werkt.

Beetje test-rijden en toen viel me op dat er ergens een rail was losgekomen van de schoef waar ik hem aan vast had gesoldeerd. Dat ook gelijk maar weer vastgesoldeerd nadat ik eerst de kop van de schoef netjes had opgeschuurd.

Zometeen nog verder klussen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #692 Gepost op: 06 september 2015, 19:55:10 »
De "Spörle" mal die ik mocht lenen met een tunnelwand is binnengekomen, dus ik heb vandaag de gips van de Pippoos uitgetest. Niet echt weer om op de tuintafel te knoeien, dus ik heb een oud dienblad met opstaande randen uit de keuken gepakt ("oh, er is een rand afgebroken; hou maar"). En even kranten erop en vervolgens gieten:



Die gips van de pippoos is, met dezelfde 2:3 water:gips volumeverhouding een stuk vloeibaarder! Er stond geen mengverhouding op de verpakking, dus ik heb de 2:3 suggestie die in de instructie van de Langmesser mallen stond maar gebruikt. Het gieten ging vrij "plonserig" en niet mooi geleidelijk.

De resultaten vielen me tegen. Slechter dan wat ik met de modelgips van Knauff kreeg. Meer en duidelijker luchtbellen.

Na een uurtje een tweede poging gedaan. Weer pipoos gips, 2:3. Maar nu in een ondiepere en dus lagere, rechthoekige bak (schepijsverpakking) gedaan. Dan giet ik van een lagere hoogte èn vanuit een hoek van de rechthoekige bak. Zou netter en gelijkmatiger moeten gaan.

En dat klopte! Dit ging lekker. Voor m'n gevoel ook lekkerder dan met modelgips. Dat ga ik morgen wel weer uittesten, want de kiloverpakking van de pippoos was er na twee keer gieten doorheen.

Na droging waren de resultaten ook mooier. Bij de bovenste zie je de luchtbellen, de onderste is prima:



Overmorgen kijken als ze droog zijn. Kan ik ze ook vergelijken met de modelgips versie.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #693 Gepost op: 06 september 2015, 19:57:47 »
Altijd 2 dingen in de gaten houden, rustig roeren en rustig gieten..

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #694 Gepost op: 06 september 2015, 21:10:16 »
Het gieten was de eerste keer het probleem. Nu ik het met een rechthoekige, lage bak doe lijkt het een stuk beter te gaan.

Het roeren: doe ik volgens mij rustig, maar ik ga de volgende keer wèl even opletten. Ik klop vaker in pannenkoekenbeslag dan dat ik gips roer :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • NS 2200
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #695 Gepost op: 07 september 2015, 02:43:17 »
Reinout,

Het portaaltje met de luchtbellen is wellicht nog te fatsoeneren. Was er in die buurt overigens in WO2 niet gevochten? Dan kan je met wat werk dat portaal wellicht van kogelinslagen voorzien.

Iwan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #696 Gepost op: 07 september 2015, 07:45:45 »
Gaat die V100 Wendezüge rijden? Dan is sluitseinverlichting aan de loc toch wel wenselijk, zeker bij (invallende) duisternis.

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #697 Gepost op: 07 september 2015, 09:11:33 »
Iwan: kogelinslagen? Ok, uitdaging :) En een goed idee, bedankt. Ik heb wel wat foto's van tunnelportalen met beschadigingen. Vaak was dan het halve portaal van z'n mooie buitenbekleding ontdaan en was het in de jaren 50 wel weer een keer hersteld. Over een paar beschadigingen aan een portaal zullen ze zich minder druk gemaakt hebben. En, ja, er is in die buurt wel een beetje gevochten ja. Zie mijn verhaaldraadje-versie en dit fotografisch bewijs uit Kelberg, m'n eindstation.

Bas: deze v100 gaat niet voor de trek/duw silberlinge staan. (Hoewel hij het tot nu toe wel vaak gedaan heeft). Voor de trek/duw heb ik al een jaartje een tweede tweedehandsje in de kast staan. Die staat trouwens voor deze of volgende week op het menu om gedigitaliseerd te worden. Aan één kant gaan alle lichten er dan uit zodat daar ruimte voor de decoder komt. In de huidige v100 heb ik wat van de machinistenhuis-decoratie af moeten halen. En aan de andere kant dus de volledige wit/rood verlichting.

Decoder wordt de lokpilot basic uit de 80er, want de basic kan geen rangeerverlichting aan. En rangeerverlichting heb ik wel nodig voor de 80 (waar een lokpilot standard in gaat) en niet voor de wendezug-v100.

Het moet ook nog een wendezug-211 in plaats van een wendezug-v100 worden. De decal daarvoor heb ik, nu nog even googlen hoe ik het oude nummer eraf kan halen. Voor dit soort zaken voeg ik vaak "beneluxspoor" aan de zoektekst toe, dus beneluxspoor opschriften verwijderen in dit geval. Dit forum is ècht nuttig  (y)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 07 september 2015, 09:15:07 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • Echaztalbahn 2.0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #698 Gepost op: 07 september 2015, 13:39:25 »
Luchtbelletjes kan je gemakkelijk wegwerken. Vul de gaatjes met droog gips en bevochtig deze daarna met een vochtig kwastje. Op deze manier kan je ook kieren wegwerken.
Succes!

Hans

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #699 Gepost op: 10 september 2015, 00:57:02 »
Voordat ik met de v100/211 + silberling trek/duw aan de gang kan moet ik de Lokpilot Basic in de 80er vervangen door een Lokpilot Standard. Ach, dan is het het makkelijkste om gelijk die 80er maar onder handen te nemen. Klik-klik...



Wat moet er aan gebeuren? Eigenlijk twee dingen: het machinistenhuis moet enigszins vrij van printplaat/decoder/draden worden. En als tweede moet de verlichting gefixt worden.

Punt één: de standaard door roco ingebouwde printplaat is duidelijk zichtbaar door de ramen. De printplaat heb ik niet meer nodig, behalve om de motor op z'n plek te houden. Daar heb ik dus een stuk afgezaagd zodat hij niet meer zichtbaar is. De 8polige stekker laat ik ook weg, ik soldeer de draden van de nieuwe decoder wel gewoon vast (behalve een stekkertje richting de bovenbouw en de lampen daarin). Dat de stekker weg is scheelt ook weer. De decoder moet ik wel nog ergenslaten (in plaats van "random in het machinistenhuis"). Rechtop bij de kolenbak is net een paar milimeter te krap, bleek. Als ik hem horizontaal leg kan ik er een afdekplaatje overheen leggen dat nog nèt onder de onderkant van de ramen valt. Dat moet dan maar voldoende zijn.

Punt twee: de verlichting. Nu zit er aan de voorkant één lampje boven aan de rookkast. En twee dummies op de bufferbalk. Aan de achterkant zitten twee lampjes omdat ik op die plek twee gaten heb gemaakt in de oorspronkelijke dummies die daar zaten. Kort samengevat: ik wil geen dummies en ik wil driepuntsverlichting.

De meeste lampjes zijn makkelijk. Het probleem zijn de twee dummies op de bufferbalk aan de voorkant. Ik kan gaan mieren met kleine SMD ledjes, maar daarvan heb ik er net voldoende voor de railbus. Dus ik wil iets anders. Kijk kijk kijk: loklantaarns voor 10 cent. Beetje googlen en dan vind je zoiets. Geweldig. 3mm ledje beetje afzagen, schilderen, gebogen draadje eroverheen, nog eens schilderen en dan heb je een prima loklantaarn voor geen geld. Benieuwd hoe goed dat gaat lukken. (Nou hoef ik niet de hoofdprijs qua detaillering voor dit  lokje dat niet eens een volledige stoomverdeling heeft, uiteraard!)

Tangetje, slijpschijf: doei ronde hoofdje van de 3mm led:



Qua formaat weinig mis vergeleken met de oorspronkelijke versie:



Even voor de lol een afgeknipt led-pootje gebogen en als handvat eromheen/erboven geklemd. Niet verkeerd qua eerste indruk:



Morgen of overmorgen verder hiermee!

Tot slot wil ik nog wijzen op een interessante discussie over plaatsnaam- en richtingborden in het "083 tot 338" draadje. Het begint hier en gaat wel twee pagina's door. Leerzaam.

Zelf heb ik naar aanleiding daarvan wat achter m'n compu zitten rommelen. Op wikipedia kan je duitse verkeersborden vinden, netjes per periode gesorteerd. De borden zijn in .svg formaat, dus vector-gebaseerd. Even groot openen en vervolgens een screenshot ervan maken. En daarna bewerken in een pixel-fotobewerkingsprogramma ('Pixelmatic' is handig als je een mac hebt). Met het juiste DIN lettertype kan je dan, als je handig met lagen werkt, netjes in de juiste grootte en op de juiste plek alternatieve plaatsnamen krijgen.

En gelijk even printen op het goedkope pak 230grams V&D mat fotopapier. Zucht, de printer loopt halverwege vast met een "paper jam". Misschien moet ik de volgende keer het papier een tikkie helpen. Of het papier is gewoon te dik, zucht. Enfin, ik heb wel iets:



Mijn idee van het dikke, matte fotopapier was dat dat waarschijnlijk redelijk rechtstreeks bruikbaar zou zijn op de baan. Stevig genoeg om rechtstreeks aan een paaltje te lijmen. Even de achterkant schilderen en de zijkanten zwart maken ofzo. Misschien een laklaagje eroverheen. Daarvoor lijkt het wel goed genoeg te zijn, hoewel de scherpte me nog een beetje tegenvalt. Een normaal printje lijkt beter qua resolutie. Enfin: experimeteren!

De algemene indruk zal best goed zijn als ik het op m'n baan aanbreng, denk ik.

In de categorie "jammer": die zwarte balken aan de rechterkant zouden zwart-met-wit moeten zijn. In dit geval zwart met witte loknummers "080 017-7". Inderdaad: verder experimenteren met dit soort zaken. En misschien wel de handdoek in de ring gooien en voor zo'n 20 euro per lok prachtig mooie lokschilden bestellen. Ik weet het nog niet. Met twee kinderen thuis moet ik toch echt wel op de centjes letten :)

Ik prijs mij in ieder geval gelukkig met zo'n veelzijdige hobby! Het ene moment zit je met de soldeerbout in je hand, het volgende ben je letters netjes aan het uitlijnen. Leuk!

Reinout
« Laatst bewerkt op: 10 september 2015, 01:01:19 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #700 Gepost op: 10 september 2015, 01:38:50 »


Juiste kleur en iets minder wit naast "Ortsmitte". ;D

Heb je de printer voor het juiste papier ingesteld?  En ik zou zelf voor zijdeglans papier gaan.

Gutenacht. ;)

Ik zie nu dat het wit ook wel witter mag.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #701 Gepost op: 10 september 2015, 08:20:27 »
... zwart met witte loknummers "080 017-7".

De Baureihe 80 is door de Bundesbahn in 1965 buiten dienst gesteld. Een computernummer hebben ze dus niet gehad. Veel van deze locomotieven kregen een tweede leven als industrieloc en werden tot 1977 ausgemustert. Met een beetje fantasie zou een computernummer dus wel toegepast kunnen worden. Maar! 80 017 was een DR-ost-machine. Lees dit stukje wikipedia er eens op na:

Citaat
Nach dem Zweiten Weltkrieg waren 21 Lokomotiven bei der Deutschen Reichsbahn in der DDR (80 001, 003, 004, 006–012, 017–027), 14 bei der Deutschen Bundesbahn (80 005, 013–016, 028–039) verblieben. Lokomotive 80 002 war kriegsbeschädigt und war nach der Aufarbeitung als Werkslokomotive im Raw Meiningen Einsatz.

Er is een kleine restrictie bij de keuze van een nummer. ;D   80 031 en 80 033 doen dienst in en rond Dönsdorf.

Groet,
Bas

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #702 Gepost op: 10 september 2015, 14:47:22 »
Jouw oranjeachtige bord is juist. Als je tenminste je baan voor 1971 gesitueerd hebt.
Zie ook het draadje van Jan/44.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #703 Gepost op: 10 september 2015, 21:46:46 »
Op m'n werk met normaal papier de laserprinter maar eens een blaadje uit laten spugen. Met wat wijzigingen, zoals "080 016-9" in plaats van de 017. En alleen "Ortsmitte" in plaats van "Kelberg Ortsmitte":



Ik print de meeste zaken in verschillende groottes uit om te kijken wat goed staat. De echt grote plaatsnaamborden is om eventueel boven de baan aan de kooflijst te hangen zodat je makkelijker kan lezen wat er op het bord, dat zich eronder ergens op de spoorbaan bevind, staat. Dat een Ortstafel 100x60cm is is dan wel weer handige info, want dan kan ik die op maat uitprinten. De loknummers is wat lastiger. Ergens wel gevonden hoe hoog dat ongeveer moest worden, maar omdat het "pt" in plaats van "mm" ingevoerd moet worden is het met afronding wat lastig. Dus degene boven en onder de eigenlijke waarde geprint. De grote van de twee lijkt het lekkerst te passen.

Als proef een loknummer grof uitgeknipt en op de lok gelegd. Is niet eens verkeerd. Gewoon 80 grams papier. Het uiteindelijke effect zal wèl afhankelijk zijn een laagje matte lak over de hele lok en van wat vervuiling, anders zie je toch dat het papier is. Tenminste... als je van heel dichtbij kijkt. Over het algemeen kijkt geen kip naar zo'n nummer. Foto's zijn wat dat betreft het ergste. Eens kijken hoe het bij deze lok uiteindelijk staat voordat ik de 50 en de 23 hiermee behandel.Ergens wil ik die netter hebben.



Aan de andere kant heb ik recent een draadje op een duits forum vluchtig doorgelezen. De eerste pagina denk je af en toe nog "oh, plastic roco beddingrails" en "de bouwer is 13" maar allengs val je van verbazing in verbazing over wat 'ie allemaal bouwt. En vaak met zelfbouw. Perronlantaarns, trekdraden, seinhuis. En heel veel dingen juist ook goed uitgezocht qua hoe het echt moet zijn. En goedkoop! Dat trekt me wel aan. Ik ga het draadje binnenkort op m'n gemak beter doorlezen.

Verder met de 80er! Ik heb wat meer 3mm leds van de bolle kop ontdaan met de slijpschijf. En aan de achterkant een gat geboord voor het derde licht aan die kant. En de plastic kolenberg is ook weggesneden en weggeslijpschijft, dus daar komen binnenkort echtere kolen in.

Tot slot heb ik de kwast ter hand genomen:



Wat rood bij de trappen onderaan het machinistenhuis volgens deze tip uit Dönsdorf. Verder her en der wat snijrandjes met zwarte verf bijgewerkt. Met wit de zij- en achterkant van de onthoofde ledjes geverfd. Dat schijnt later voor een realistisch effect te zorgen. Er gaat later een zwarte laag overheen, maar door het wit lijkt de loklantaarn een natuurgetrouwe witte binnenkant te hebben.

Met rood heb ik het gros van het onderstel bewerkt om daar de plastic glans weg te nemen. Vooral bij de wielen ben ik benieuwd naar het effect!

Ik vraag me nog af of ik de buffers ga verven. Die zijn nu van gebruneerd metaal. Volgens mij kan een likje zwart geen kwaad.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 10 september 2015, 22:00:28 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #704 Gepost op: 11 september 2015, 11:45:10 »
Ah, ik heb nog een foutje gemaakt met het lettertype. Voor 1981 moet de "t" een schuine bovenkant hebben in plaats van de wat netter staande na-1981 variant van dit DIN 1451 font. Ik verwijs even naar de andere discussie.

Wat ik gebruik voor het onderstaande nieuwe pre-1981 bord zijn de volgende twee fonts:


Ik heb maar even een donatie gedaan aan Peter Wiegel: deze fonts zijn nuttig!

Hier het nieuwe richtingsbord:



Ik zit eraan te denken om maar eens wat te gaan programmeren...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)