Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618185 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8310 Gepost op: 10 September 2015, 12:40:47 »
Citaat
Engschrift. Dat is van voor 1981.

Dat weet ik nog zo net niet. Engschrift is volgens mij de versie waarbij de letters smaller tov de hoogte zijn dan die van het Mittelschrift.
Maar er is blijkbaar wel weer een verschil in "oude" en "nieuwe" Mittelschrift:

                                     
DIN 1451 Mittelschrift: Beispiele der alten Form           DIN 1451 Mittelschrift: Figuren der 1981 eingeführten Form

't Is zomaar niet klaar, om maar eens met boer Frans te spreken.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8311 Gepost op: 10 September 2015, 12:52:04 »
Kijk bijvoorbeeld ook eens naar het verschil tussen dit:



....dit:



of dit:



Nog een vergelijking, en dan de rode streep buiten beschouwing latend, het gaat om het lettertype:

Zestiger jaren:



Later:



Om over de kleur nog maar te zwijgen. Op oudere versies lijkt me het geel veel meer naar oranje te neigen dan bij de nieuwere versies het geval is.

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8312 Gepost op: 10 September 2015, 14:22:33 »
Het jaar 1981 haalde ik uit die Wiki die ik linkte.

Volgens mij is de ruimte tussen de letters smaller ofwel enger bij Engschrift.

De kleur zal in de loop der tijd ook wel zijn veranderd of de intepretatie van RAL nummers. Maar een eventueel jaartal kan ik je ook niet noemen.
In 1968 bestonden er zelfs nog houten borden met handgeschilderde namen en achtergrond!

Voor h0 zul je de verschillen tussen Eng- en Mittelschrift denk ik niet eens onderscheiden. Zeker niet op een Ortstafel (310/311) die is in 1:87 10mm x 6mm. Maar we willen het graag zo precies. ;D Wat doen we ons zelf aan? ??? ::) :-X
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8313 Gepost op: 10 September 2015, 14:43:49 »
Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is RAL1007 tot 1971 gebruikt. Die is inderdaad wat meer oranjeachtig. Ik lees zelfs over RAL Classic. Daarna gingen ze over op RAL1003. Maar daar gaat het weer niet over RAL Classic maar gewoon over RAL.
Of er ook nog verschil in zit tussen die twee? ???
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8314 Gepost op: 10 September 2015, 21:12:17 »
Ik had het oranjeachtige rechtstreeks met m'n tekenprogramma van een wikipedia-plaatje gehaald. Leek me inderdaad ouder overkomen dan het heldere geel van tegenwoordig.

Qua lettertypes: als je een lettertype van het net plukt moet je even op de kleine letter "t" letten. De knetteroude versie heeft een t met een schuine bovenkant. Die is het makkelijkst herkenbaar. Zo jaren 60 en later zou ik de nieuwere versie nemen.

Mittel of engschrift? Hangt voornamelijk af van de plaats die je hebt op het bord. M'n indruk is dat normaliter het reguliere mittelschrift wordt gebruikt. Het engschrift (dat dus krapper/smaller is) kan je dan goed, als contrast, voor bijzaken zoals dat "ortsmitte" van mij gebruiken.

De ruimtegebrek-versie zie je mooi bij dat Brandenburg/Genthin bord. Brandenburg is lang en da's in engschrift. Genthin in mittelschrift.

Wat ik nog niet helder heb is hoe lang het oude DIN font is gebruikt. Ik denk dat de overgang toch vrij snel na de oorlog is geweest.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8315 Gepost op: 10 September 2015, 22:43:24 »
Tja... we zijn met de lettertypes nog niet klaar en het... euh... gezeur over kleur (terminologie omwille van de assonantie) begint al.  ;)
Persoonlijk til ik niet zo zwaar aan de exact correcte tint geel; als het het origineel een beetje benadert, vind ik het al gauw goed. Daarbij houd ik in het achterhoofd, dat zo'n bord z'n leven lang aan weer en wind is blootgesteld, en ondanks de ongetwijfeld topkwaliteit verf toch niet aan enige verwering zal kunnen ontkomen. Ook schijnt het zo te zijn, dat 'de mens' nauwelijks in staat is dicht bij elkaar liggende tinten van elkaar te kunnen onderscheiden, tenzij deze onmiddellijk naast elkaar met elkaar vergeleken kunnen worden. En dan nog: vrouwen zijn daar dan weer aanmerkelijk beter in dan mannen. In het algemeen dan. En je zou, enigszins als understatement, kunnen stellen dat 'de vrouw' in deze hobby toch ietwat ondervertegenwoordigd is.
Tel daarbij op dat ook het soort licht (felle zon, bewolkt/zwaar bewolkt, ochtend/middag/avond) een rol in het verhaal speelt, en je begrijpt waarom ik daar iets minder belang aan hecht. Waarbij ik wil opmerken dat het natuurlijk wel moet lijken, een geloofwaardige indruk moet maken. En om die reden wil ik toch de juiste kleur zoveel mogelijk benaderen.

Citaat
De kleur zal in de loop der tijd ook wel zijn veranderd of de interpretatie van RAL nummers.

Dat kan wel kloppen. Het fijne zou ik ook moeten uitzoeken, maar het is een feit dat de RAL-kleuren tenminste één keer zijn geherdefiniëerd. En ook de 'nummers' zijn ooit, maar dat is geloof ik al langere tijd geleden, veranderd. Op zichzelf wel leuk om dat allemaal eens uit te zoeken. En dan kijken wat een professor Geschiedenis ervan zegt.  ;D

Het grote gevaar schuilt in dat soort kleine dingetjes, veranderde kleuren, waarvan je altijd aannam dat die door de jaren heen gelijkgebleven was, en idem letters: zoals ik een paar berichten eerder al schreef: de naam DIN 1451 Mittelschrift bleef (na 1981) gewoon gehandhaafd, maar de letters veranderden wel degelijk. (@Reinout: toen was de oorlog -als je tenminste WOII bedoelt- al 36 jaar voorbij.)

Vandaag heb ik het te druk gehad voor dit soort belangrijke levensvragen, maar ik zal toch eens moeten zoeken naar een font wat het Mittelschrift van vòòr 1981 weergeeft.
« Laatst bewerkt op: 10 September 2015, 23:08:43 door 44. Reden: Met nadruk een verkeerde indruk proberen te vermijden. »

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8316 Gepost op: 11 September 2015, 06:42:12 »
Je kunt er maar druk mee zijn :P ;D ;D
Ik laat deze belangrijke levens gebeurtenissen aan mij voor bij gaan.
Als het straks bekend is hoe het moet worden, zal ik het met liefde overnemen (y)
Have fun every day, before you know it's..........

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8317 Gepost op: 11 September 2015, 09:39:39 »
"Ik denk dat..." levert minder goede resultaten op dan "ik lees goed wat er hier en op wikipedia staat", blijkt  ;)

Ok, dus: die nieuwere variant van het DIN font dat ik gebruik is niet de goeie voor de jaren 60/70. Ik heb de "t"-met-schuine-bovenkant versie nodig. Dat wordt nog zoeken. Ik zal er dit weekend eens induiken hoe het zit qua bruikbare gratis fonts (en hoe het zit met licenties, ik denk toch dat de oude DIN 1451 wel legaal bruikbaar is). Ik heb nu een "Alte DIN 1415 Mittelschrift" en een "DIN 1451 Engschrift". Dus oud/middel en nieuw/smal.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8318 Gepost op: 11 September 2015, 09:52:51 »
Ja, ik denk dat "ik denk dat..." ook heel gevaarlijk kan zijn.  ;)

Dat "Alte DIN 1451 Mittelschrift" is volgens mij wel juist (denk om de juiste cijfervolgorde  ::)). Maar waar heb je dat Engschrift vandaan? Het nieuwe Mittelschrift is niet automatisch ook Engschrift....

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8319 Gepost op: 11 September 2015, 11:08:57 »
Met wat googlen en wat browserhistorie: https://www.fontyukle.net/en/DIN+1451+Std+Engschrift.ttf, dat is dus de Engschrift versie van de 1981+ variant.

Ah, met https://www.fontyukle.net/en/DownLoad-DIN+1451+Std+Mittelschrift.ttf heb ik ook de Mittelschrift versie van 1981+.

Pre-1981 versie, alleen als Mittelschrift: http://www.peter-wiegel.de/alteDin1451.html. Dit is in ieder geval een open source font. Even oppassen, er zitten twee fonts in: de normale en "gepraegt". De laatste is wat vetter gemaakt. Volgens mij moetje de eerste hebben.

Die Peter Wiegel heeft wel meer bruikbare fonts. Was je niet op zoek naar zogenaamde "fraktur" letters? Zoals rond de jaren 30 in de mode kwamen, onder andere op stationsgebouwen? Volgens mij komt Blankenburg qua sfeer redelijk in de buurt, maar er zijn zat andere.

Google, google: pre-1981 Engschrift. Die past trouwens het beste bij de vette variant (i.p.v. de normale) van het alte font dat ik eerder noemde.

Correctie, ik ga nog wat verder zoeken. via google kan je goed op Peter Wiegel's site site zoeken op de diverse din 1541 varianten, onder andere breitschrift en modelbaan-specifieke versie.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 11 September 2015, 11:20:48 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8320 Gepost op: 11 September 2015, 15:32:34 »
Ik denk dat als ik ik denk dat opschrijf jullie heel beleefd mijn mening opdring zeker omdat ik denk dat Wiki het ook niet altijd bij het juiste eind heeft. ;D
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8321 Gepost op: 11 September 2015, 16:56:44 »
Tja, Wiki denk ik ook wel eens dat.

Enfin.

Peter Wiegel verdient zeker wel een donatie, wat doet die man ontzettend nuttig werk! Prachtige fonts, niet alleen voor verkeersborden en diverse DB-teksten, maar ook mooie lettertypes om opschriften voor een Apotheke of een Konditorei mee te maken. Om maar wat te noemen. Gelukkig ben je in het laatste geval wat minder gebonden aan voorgeschreven lettertypes, en kun je je fantasie de vrije loop laten.

Nog even een beetje aan het klooien geweest:







Uit nieuwsgierigheid ook eens afgedrukt, op normaal papier. Maar dat viel een beetje tegen wat de kleur betreft, niet mooi Narzissengelb vlgs RAL1007....



....maar eerder ergens tussen Schwefelgelb (RAL1016)....



....en Zinkgelb (RAL1018) in:



De grote vraag is dan of het op fotopapier anders uitpakt, wat ik overigens niet verwacht, en of een copyshop met wat professionelere apparatuur het beter zou kunnen doen, waar ik dan weer wel op hoop.

En dan weer even iets heel anders: ergens in een achterafhoekje in het internet kwam ik dit plaatje tegen:



Zentrum? Hmmm.... misschien wanneer het een grotere plaats betreft? Zoals Köln, of München of zo?
Zou kunnen, want dit plaatje laat een stukje Berlin zien.

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8322 Gepost op: 11 September 2015, 17:07:28 »
Als je de RAL-nummers kan omzetten naar PMS-nummers, dan heeft elke drukker er geen problemen mee!

Succes  (y)
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8323 Gepost op: 11 September 2015, 17:40:02 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8324 Gepost op: 11 September 2015, 19:36:05 »
Boah... al die afkortingen... kunnen ze daar nou niet eens één systeem voor bedenken? En dan alles behalve RAL overboord gooien?

Even op zoek geweest, Peter, maar ik kan er geen wijs uit. Misschien de man van de Copy-shop wel, m'n vroegere buurman. Die wil nog wel eens met me meedenken.

Overigens, als je de link volgt en die Wiki-pagina een beetje doorspit, dan kom je ook nog wel leuke weetjes tegen. Zo heb ik nog wel eens getwijfeld of de ivoorkleurige MB taxi nog wel van mijn tijd was. Want: "RAL1015 "Hellelfenbein: in Westdeutschland seit 1971 für Taxis vorgeschrieben, in einigen Bundesländern wieder aufgehoben". Mooi om te weten, Lümmelner Taxi's kunnen dus fijn in 't zwart rondrijden.  ;D

@Jerry: als ik me niet vergis, zijn dat ook de moderne borden. En dan nog iets: die leverancier die de mogelijkheid bood om zelf verkeersborden te maken - ik kan me vaag ook zoiets herinneren. Maar wie dat ook al weer was, weet ik niet meer.
Wat de setjes van Faller, Heki en anderen betreft, daar heb ik wat nauwkeurigheid aangaat niet echt veel fiducie in. Weinert biedt ook het e.e.a. aan, maar dat is maar vrij beperkt.

Maar we zijn leuk op weg toch?