Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 08:30:16
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1070295 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #645 Gepost op: 24 augustus 2015, 10:14:18 »
Dat "precies willen weten hoeveel kolen erin gaat" kan ik wel plaatsen. In zo ongeveer elk verhaal dat ik heb gelezen over het rijden op NL stoomloks kwam het systeem van "kolenpremie's" naar voren. Hoe zuiniger je reed, hoe hoger je bonus. Maar dan moest je natuurlijk wel precies kunnen meten hoeveel er verstookt was. Dus... goed bijhouden hoeveel erin gaat :) Ik vermoed dat dat in Duitsland wel ongeveer hetzelfde was.

Zie ook onderaan deze Dönsdorfer discussie. ‘Maar deze Fuchs kan toch ook direct de tenders laden?’
‘Ja, maar dan weten we niet precies hoeveel er geladen wordt. Dat kan wel met de lorries. Eén lorrie is vijfhonderd kilogram.’


Ik verzin er wel wat op :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #646 Gepost op: 24 augustus 2015, 16:52:42 »
In een ander draadje wordt er verwezen naar kotol.de als leverancier van mooie isolatoren voor telegraafmasten. En van ander mooi spul. Mjammie, daar zit best mooi spul tussen. Wow.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #647 Gepost op: 24 augustus 2015, 16:59:30 »
Waaronder steenkool, briketten en manden met steenkool om evt loks te laden  :P ;)

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #648 Gepost op: 24 augustus 2015, 17:29:05 »
Je kunt natuurlijk ook één keer nagaan hoeveel steenkool er in één hap van de Fuchskraangrijperbak wordt gepakt, om vervolgens het aantal uitgedeelde happen bij elkaar op te tellen. Briefje in de cockpit: "Eine Happe ist vierhundert Steinkohl" of zoiets. Met wat ruimte voor turfstreepjes erbij en je bent uit de brand.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #649 Gepost op: 24 augustus 2015, 17:36:25 »
Hoeveel er in één hap past: zoiets dacht ik ook aan, namelijk om te kijken hoe groot zo'n grijper is in vergelijking met een bak. Misschien zelf een bak bouwen. D'r valt in ieder geval vast wel een verhaal rond te verzinnen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
    • Midland
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #650 Gepost op: 24 augustus 2015, 20:27:40 »
Een machinist kan ook een kolenlorrie meege..ja(t)...nomen hebben uit Dönsdorf of Lümmeln voor de Eiffelbahn, hij kwam er toch langs en was op de hoogte van de poging om mee te doen met zuinig stomen  ;D

Vernomen uit een plaatselijk café, ene Herr Kletsmeijer?
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2015, 23:09:03 door NS264. Reden: umlautjes quatsj »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #651 Gepost op: 24 augustus 2015, 20:50:43 »
Vanochtend vroeg aan de slag gegaan met de 23er en wat 0.35mm fosforbrons draad van het onvolprezen GM&S, maanden geleden in Houten aangeschaft.



Vanochtend vroeg? Tja, een test voor mij als avondmens. Doorgaan tot 4 uur 's nachts is makkelijker dan er om 7 uur 's ochtends uit gaan. Als experiment ga ik er wat vroeger uit om vervolgens op m'n gemak wat te solderen. Ik heb nog wat decoders en rijtuigverlichting te doen, vandaar. En met zoiets leuks, wat ik ook op elk moment kan stoppen, lukt het misschien m'n ochtendritme wat aan te passen.

Op de foto staat een stukje gebogen forsforbrons draad, daarmee hoopte ik de achterste twee assen aan één kant mee van een stroomafnemer te voorzien. Dat paste alleen niet omdat er wat van het frame in de weg zag.

Goed, vanavond maar verder gegaan: stukje van 3x3 gaatjes printplaat volgens dit voorbeeld en daar wat van de draad op solderen. Vervolgens zou ik wel zien hoe ik het in de lok ging lijmen. Maar... ik had printplaat met alleen soldeereilandjes i.p.v. printbanen. En de soldeereilandjes lieten los toen ik een klein beetje kracht zette om de draad te buigen:



Poging drie: een digirails stroomafnemer in stukken knippen en daar mee experimenteren. Volgens mij heb ik daar recent nog een voorbeeld van gezien, maar ik kan het nu niet vinden. Enfin, beetje knippen en een "v" van vouwen die tegen het wiel aan moet drukken. En een lipje aan de bovenkant om het vast te solderen:



Hier in het midden zie je 'em vastgesoldeerd zitten:



Ik voelde nattigheid en heb de lok even op de baan gezet om te kijken of de wielen nog willen draaien. Nee dus. Teveel weerstand. Lossolderen dus.

Poging, hoe veel is het, vier geloof ik. Een stuk fosforbrons rechtstreeks vastgesoldeerd en dat zo een beetje schuin van boven tegen de wielband aan:



Even afknippen en weer proefrijden: ja, nu loopt het licht genoeg. zo ziet het er van boven uit:



Nu de andere kant nog. En dan denk ik het er even bij te laten qua lok zelf. Eén as extra voor de stroomafname lijkt me voldoende. Mits ik de stroomafname in de tender ook weer in orde krijg, natuurlijk. Maar daar ga ik voorlopig nog wel van uit :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2015, 20:54:12 door Reinout van Rees. Reden: Goede foto geplaatst »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #652 Gepost op: 24 augustus 2015, 22:28:05 »
Nu ik toch met een lok bezig ben heb ik weer rondgekeken naar loknummers en hoe je die op je lok krijgt.

Zonet voor 8 Euro een velletje decals besteld met meerdere nummers voor v100's erop. Want ik heb twee v100's (eentje moet nog een decoder krijgen). En v100 klopt niet zo met m'n periode van ná de hernummering van 1968. Het moeten 211-nogwattussen worden. Dus... nu alleen nog even kijken hoe ik netjes het bestaande nummer eraf haal. Wel eens wat gelezen, ik moet het weer opzoeken.

En ik moet nakijken of een van de vier nummers op het decal-velletje een 211 is die met trek-duw treinen kon werken. Het zijn de 043, 141, 244 en de 301 (met 211 ervoor en controlecijfer erachter). Ha, een foto van de 211 043 met silberlinge erachter, dat is hoopvol. Ah, hier staat dat bij de 211 de nummers 008 t/m 063 Wendezugfähig zijn. Mooi, dan ga ik er simpelweg eentje van de twee standaard met de silberlinge laten rijden.

Bij de stoomloks moeten de 23, 50, 57, 80 en 86 een computernummer krijgen. Een periode IV setje met netjes geëtste plaatjes is bijvoorbeeld bij Beckert Modelbau te krijgen. €22,70 voor een complete set of €14,80 voor alleen de nummers. Zo'n complete set is wel leuk omdat ik dan in kleine onleesbare letters "BW Mayen Ost" of "BW Koblenz" erop kan zetten...

Je kan ook zelf decals maken... En je kan ook zelf op fotopapier prints maken. Misschien dat ik met dat laatste wel ga experimenteren. Als eerste op de 80er omdat daar toch nog flink wat aan verbouwd moet worden om hem weer echt toonbaar te krijgen (ik laat nog wel eens wat horror-detail-beelden zien van wat ik met dat arme ding heb gedaan).

Zo'n zwart bord met witte letters, dat zou toch redelijk moeten lukken. Beetje vervuilen, hoe veel valt het dan nog op dat het geen plastic is? Heeft iemand dat wel eens geprobeerd?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #653 Gepost op: 24 augustus 2015, 22:58:32 »
Een machinist kan ook een kolenlorrie meege..ja(t)...nomen hebben uit Donsdörf of Lümmeln voor de Eiffelbahn

Hier zijn nog tot bloembak gedegradeerde lorries. Heb je daar wat aan?

Groet,
Bas

Hmmprrfff... Laat Barbara het maar niet horen. :-X

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #654 Gepost op: 25 augustus 2015, 08:03:14 »
Ik heb even moeten zoeken, maar ik heb twee voorbeelden van zelfgemaakte logo's. De eerste is een doorzichtige decal met gele opschriften. Zoals je ziet is dit een wazige afdruk en nauwelijks te zien. Dit opschrift is een beetje vervuild, om de randen te verdoezelen.


Dit andere opschrift (slijterij) is iets groter, maar ook scherper. Dit is wit-decalpapier waarbij ik de achtergrondkleur heb aangepast aan de kleur van de kozijnen.


Beide exemplaren zijn niet meer in mijn bezit, dus recente foto's kan ik er niet van maken. Wel komen er binnenkort weer nieuwe opschriften aan, voor het welbekende gebouw.

Groet,
Michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #655 Gepost op: 25 augustus 2015, 09:15:47 »
Heeft Barbara nog familie in de Eifel wonen? Nee... laat de lorries maar rustig hun mooie taak als bloembak laten blijven uitvoeren. Ze zullen ook een ander formaat hebben dan de standaard lokdepot-kolenkarretjes, neem ik aan? Zo'n BW kolenkarretje moet ik natuurlijk wel ooit ergens rond laten slingeren.

Zodra ik een kibri kraan heb ga ik wel aan het rekenen met pi-èrrr-kwadraat. Of laat m'n dochter het doen, die zit nu in gym 2. Extra huiswerk :)

Nu ik dat bericht van je terugzie valt me weer op hoeveel visueel verschil het uitmaakt om bij de roco 80er een paar extra onderdelen van het onderstel rood te schilderen. Ik wil van dat lokje de verlichting ook aanpassen, want op dit moment zit er aan de voorkant één pitje boven aan de rookkast, de onderste twee zijn dummies. En aan de achterkant zat er oorspronkelijk niets, maar voor sinterklaas anderhalf jaar geleden wilde ik daar per sé snel licht hebben. Twee kleine lampjes gepakt en ahem kuch toen heb ik biechtstoel met de soldeerbout sorry sorry twee gaatjes in het plastic geprikt. Met de gedachte dat ik dat later wel weer dicht zou maken en er een echte lantaarn overheen zou plaatsen. Dat zal ook best lukken. Maar was wel een beetje lomp. Arm lokje.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #656 Gepost op: 25 augustus 2015, 09:51:14 »
Vanochtend met de 23 verder gegaan. Als eerste de tweede stroomafnemer gemonteerd:



En ter controle weer met de hand de lok over de baan geduwd: de wielen draaien prima rond. Ook heb ik getest of de rookgenerator het doet: ja. En ja: ik ben van plan in alle stoomloks een rookgenerator te stoppen. Als ESU het in z'n dieselloks stopt mag ik het in m'n stoomloks stoppen. Misschien wat kitscherig, maar het gaat favoriet zijn bij m'n kinderen. En zelf vind ik het ook gewoon gaaf  ;D

Vervolgens heb ik de onderkant van de draaistellen opengehaald:



Ik heb een tweetal opmerkingen die ik wil maken:

  • Pas op met hoe je de assen er in stopt. De tanden van de tandwielen staan onder een hoek. Heel goed en netjes van roco, maar als je het verkeerd om erin stopt werkt het wel, maar niet lekker. En ik had er veel moeite mee om, toen ze er allemaal uit waren, goed te beredeneren hoe ze er in moesten. Daarom heb ik nu ook een foto gemaakt :) Dus: de tandjes van de rode tandwielen op de assen moeten parallel lopen aan die van het rode tandwieltje in het midden.
  • De lipjes van de stoomafnemers zijn wat lam. Die van de buitenste assen (de bovenste op de foto) waren het minst slecht, dus daar heb ik de as zonder anti-slipbandjes in gezet. Oorspronkelijk zat degene mèt daar. Dat is ook de beste plek, want dat is de as waar het draaistel rechtstreeks op rust en waar het meeste gewicht op rust. Ik heb het idee dat in de huidige configuratie, met de anti-slipbandjes op de verkeerde plek, de tender af en toe slipt. En dat is iets waar de motor-aansturing van een decoder van in de war raakt, wat ik schokkerig rijgedrag resulteert. Dat is tenminste mijn vermoeden. Iets om mee op te passen. (En ik ga dus de assen weer op de juiste plek zetten!)

Om de zijkanten van de draaistellen (nou ja, het lijken draaistellen, maar ze zitten niet-draaibaar in het frame) los te kunnen klikken moest de kap van de tender. Tadaaah, nu kan ik bij de stroomafnemers. Eens kijken hoe ik die het beste kan herstellen. Volgens mij moet ik erg oppassen met solderen omdat de stroomafnemers met een klein plastic pinnetje vastzetten aan het draaistel. Dat wordt vanavond of morgenochtend drie keer voorzichtig kijken en rommelen voordat ik iets permanents ga doen.



Ik hoop dat ik hem weer goed aan de praat krijg. Ik baal er een beetje van dat hij de laatste maanden door gebrekkige stroomafname aan de kant stond!

Wel is het zo dat de TODO lijst bij zo'n lok steeds langer wordt als je er mee bezig gaat. De nummers moeten computernummers uit tijdperk IV worden. Aan de achterkant blijkt een lichtgeleider gebroken: ik denk er ledjes in te moeten stoppen. Oh, aan de achterkant van de tender zitten gaatjes: kijken of ik nog een onderdelenzakje voor deze lok heb, ik denk dat er nog een ladder aan de achterkant gelijmd moet worden ofzo. Oh, en de kolenberg mag realistischer. En een windleiplaat zit (na een val) scheef gelijmd. Ik kan wel een Bahnbetriebswerk beginnen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #657 Gepost op: 25 augustus 2015, 21:02:12 »
Vanavond al met solderen verder gegaan. Onderstaande foto laat goed het probleem zien. De stroomafnemende strip waar de pijl in de foto naartoe wijst maakt geen contact met het wiel:



Het geeft ook een ander (makkelijk oplosbaar) probleem aan: ik moet wat vet van de wielen af halen.

De oplossing voor de strips: stukjes strip van een digikeijs stroomafneem-strip afknippen, hoekje eraan vouwen en vastsolderen op de bestaande strip. Beetje dubbel, maar werkt prima:



Op bovenstaande foto zie je de oorspronkelijke rode draden van Roco nog zitten. Die waren deels wat kort en deels dus rood waar je bij digitaal eigenlijk zwart wil hebben. Dus heb ik ze allebei vervangen door nieuwe, langere. En netjes rood en zwart. Da's later veel makkelijker/duidelijker bij de rest van het bedradingswerk.

Tot slot een foto van een draaistel dat klaar is:



Bij alle vier de wielen zie je een extra stripje zitten. De stroomafname werkt weer als een zonnetje!

Nu het andere draaistel. Daarvoor moet ik ook nog m'n reservervoorraad anti-slipbandjes opzoeken, want bij het demonteren brak er eentje in stukken, zo bros was 'ie geworden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #658 Gepost op: 25 augustus 2015, 22:17:38 »
Net of ik in Lümmeln zit. :D

Geeft altijd wel voldoening als je een lok terug aan de praat krijgt.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #659 Gepost op: 26 augustus 2015, 22:00:51 »
Vriendelijke forumgenoten hier! Op dit bericht uit april over een MIBA speciaalnummer reageerde ik met "dat lijkt me een leuke". Een paar dagen geleden kreeg ik een PB van iemand die het blad dubbel had gekregen (en met de dubbele mocht doen wat 'ie wilde): voor portokosten mocht ik 'em hebben. Kijk! Da's service :) Vandaag kwam 'ie binnen.



Inderdaad een mooie. De foto op de voorkant doet m'n verlangen naar een 290 (zo over een half jaartje of zo) toenemen :) En het artikel over wissellantaarns en Gleissperre komt me goed uit. Over die Gleissperre ben ik nog aan het piekeren, namelijk.

Het solderen van drie ledjes inclusief bepalen hoe het zou moeten komen te zitten heeft me twee uur bezig gehouden. Deze komen achter in de tender. Daar waren wat lichtgeleiders afgebroken, dus de verlichting door het ene gloeilampje was niet meer accuraat. Dus ik heb het zakje met 3mm warmwitte leds opengetrokken. Misschien waren SMD leds op een printplaat beter, maar die had ik niet op voorraad. Tenzij ik ze van een LED strip af zou strippen, maar daar had ik geen zin in.



Ik kwam er zonet achter dat er een "rib" achter in de tenderbehuizing zit waar de diode tegenaan komt. Volgens mij. Het is een beetje lastig precies te bepalen. OF ik ga morgen met de slijpschijf aan de gang OF ik moet wat omsolderen. Maar daar heb ik niet veel zin in omdat ik al één ledje heb doen overlijden door teveel hitte. (Denk ik; ik bleek er later ook eentje ondanks twee keer nakijken verkeerd om te hebben gesoldeerd, zucht).

Enfin, ze branden alle drie. Ik moet het dus nog in de tender krijgen om het effect aan de buitenkant te kunnen beoordelen.

Ook nog gedaan: de laatste twee stroomafnamestrips voor het laatste draaistel aangebracht. Nu moet ik morgen ècht langs Kuijper's hobbyhuis (met de verkeerde apostrof) voor een setje anti-slipbandjes.

Eergisteren had ik de geschilderde (Noch) vangrails al naar boven gebracht en provisorisch op de baan gelegd:



Er komt bovenaan bij het viaduct een rijtje langs de helling. En "naast het inrijwissel" wil ik er ook eentje plaatsen. Lijkt me wel leuk staan. En voordat er een mooie kibri kraan daar per ongeluk het spoor op rijdt, hè? :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)