Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Ronald Halma
Vandaag om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
Mijn geweatherde modellen door Tedo
23 July 2025, 23:28:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
23 July 2025, 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1180121 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #660 Gepost op: 26 August 2015, 22:32:23 »
Even iets over decoders. Ik ben aan het standaardiseren op de ESU "lokpilot standard". De opvolger van de "lokpilot basic". Van die basic heb ik er twee (in de 80 en tot eergisteren in de 23). De v100 heeft een lokpilot 4. De 50 en 215 hebben een lokpilot standard. De 86 een 10 jaar oud weet-ik-veel-wattus ofzo.

De v100 (lokpilot 4) moet ik nog steeds goed configureren zodat de rangeerverlichting werkt. Daarvoor ga ik ook de rode lampjes eruit halen.

De "basic" kan ik niet goed programmeren voor rangeerverlichting en dat wil ik toch echt wel. Dus de 80 heeft nog een standard nodig.

Nog in de kast: 2x standard en 1 lokpilot 4 in de mini uitvoering. De mini voor de railbus. Eén standaard voor de 23 en één standaard voor de 57.

Dan heb ik nog een v100 in de kast liggen die ik exclusief als trek-duw voor de silberlinge in de planning heb staan.

Idee: voor de trek/duw v100 is een basic afdoende, want ik heb geen rangeerverlichting nodig. Dan kan de basic uit de 80er mooi als functiedecoder naar het silberling-stuurstandrijtuig. Handig, om precies dezelfde decoder te hebben. Allebei hetzelfde adres en tadaaaaah, de front-en-sluitseinen zijn geregeld.

Dan moet ik nog twee Lokpilot Standards kopen voor de 80 en 86. Want die oude decoder in de 86, da's niks. Die is niet lekker instelbaar.

Ik dacht er meer te moeten kopen, maar het doorschuiven van de twee lokpilot basics naar de v100+silberling trek/duw scheelt me flink in de portemonnee!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #661 Gepost op: 26 August 2015, 22:38:00 »
Reinout, van wel merk is je BDnf? Ik he er eentje van Roco, en die is standaard voorzien van front/sluitseinen. Dat brandt op analoge zowel als digitale voeding. Het omwisselen gebeurt middels een soort schakelaartje op één van de assen, waardoor het rijtuig net even een centimetertje de andere kant op moet rijden voor van kleur veranderd wordt.
Ik dacht ook er een decoder in te moeten bouwen, maar dit werkt (op een digitale baan) ook prima.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #662 Gepost op: 27 August 2015, 00:47:40 »
Het is een roco, lengteschaal 1:87. Een versie met een Hasekasten oftewel zo'n klein "konijnenhok" voor de machinist. Ik heb nog niet uitgebreid naar de onderkant ervan gekeken of er iets schakelaar-achtigs op zit. Er zit in ieder geval geen op-het-moment-werkende verlichting in. Tweedehands gekocht, vandaar. Ik moet 'em nog open maken.

De 1e/2e klas versie heeft wel licht dat het 40% van de tijd enigszins doet in de helft van het rijtuig :) Die heb ik ook nog niet open gemaakt. Ik wil al m'n reizigersmaterieel van LED verlichting voorzien. De vorige keer heb ik in Houten van een forumgenoot een achttal goedkope schakelingetjes gekocht (inclusief elco) om makkelijk een stukje LED strip (ook gekocht, van de juiste variant) in de rijtuigen aan te kunnen brengen. Vandaar ook dat ik nu op de 23er aan het experimenteren ben met stroomafname...

Maar... goede tip. Ik zal de stuurstand eens open maken en goed onderzoeken wat er in het binnenste van het rijtuig - en onder de bodemplaat - voorraadig is.

Misschien scheelt dat me weer twee tientjes :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 27 August 2015, 13:56:45 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #663 Gepost op: 27 August 2015, 14:30:48 »
Ik ben met een lange-termijn project bezig. Namelijk door de 500+ pagina's van 083-338 heen te werken. Inmiddels ben ik er eindelijk achter waar de titel op slaat :)

Ik meld het hier omdat ik op pagina 30 een roco 23er tegenkwam in uit-elkaar-geschoefde staat. Zo ver ga ik niet, hoewel de tender er bij mij wel inmiddels zo uit begint te zien :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #664 Gepost op: 27 August 2015, 20:27:09 »
Als eerste heb ik het stuurstandrijtuig gelijk maar tegen het licht danwel onder de lamp gehouden. Als er al een schakelaar heeft gezeten dan is 'ie gesneuveld:



De beide draaistellen hebben wèl in metaal gelagerde wielen en het draaistel heeft aan de bovenkant twee metalen vlakken. Daarmee kan ik makkelijk met lipjes voor de stroomafname zorgen. Bij het 1e/2e klas rijtuig is de stroomafname al wel helemaal aangebracht.

Goed dat ik kijk, trouwens: het draaistel dat ik op de foto in m'n hand heb heeft geen in het midden geïsoleerde assen zoals de andere draaistellen. Raar. Daar zal ik in Houten even voor langs de Emmener treinenshop moeten.

Als tweede heb ik onsubtiel de slijpschijf in des 23ers tender gezet:



Het ging mij hierbij om het verwijderen van de twee "ribben" achterin. Steeds een stukje inslijpen en dan met een tang afbreken:



De ribben zitten in de weg voor de ledjes/weerstand/diode van de verlichting, vandaar. Het past al bijna, maar 'k moet nog een tikkie eraf slijpen.

Zoonlief kwam al kijken hoe ver het stond met "zijn" 23 :) Hij weet trouwens nog niet dat er al een rookgenerator in zit, dat zal een prettige verrassing zijn.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 27 August 2015, 20:31:36 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #665 Gepost op: 29 August 2015, 22:17:30 »
Wieltjes die niet kloppen bij een silberling stuurstand (zie hierboven)? Daar heb je de beurs in Houten en dan vooral Erwin uit Emmen voor. Zie hier voor een fotootje van de buit.

(Ondertussen luister ik grinnikend naar het gekerm van mijn vrouw. Ze zit een spelletje te spelen met dochterlief (13) en de Vloer wordt met haar Aangeveegd zo te horen :) )

Enfin, even wat relevante zaken uit de buit voor de voortgang van dit draadje:

  • De twee dubbel geïsoleerde assen voor het silberling stuurstandrijtuig. Die kan ik gaan voorzien van verlichting.
  • Voorraadje warmwitte en rode ledjes voor front/sluitverlichting. Railbus en bijvoorbeeld bovengenoemde stuurstandrijtuig. Ledjes varierend in grootte tussen "klein" en "niet niezen".
  • Een stapel Auhagen dakplaten om met de bebouwing verder te kunnen gaan. Golfplaat voor de Landhandel en misschien de lokloods. Golfplaat-maar-met-rechte-hoeken-hoe-heet-dat-ook-al-weer voor de Landhandel. Dakpannen voor het restaurant. 1.80 per stuk, dus da's mooi. Beetje schilderen en het zal er best OK uit zien.
  • Een grote bus woodland scenics "burnt grass" turf ter aanvulling van het kleine zakje dat ik nu heb. Als ik echt met het landschap verder ga zal ik het nodig hebben (in combinatie met de bus "earth" kleur die ik al heb).
  • EZ line. Van GM&S. Heel dun rubber draad dat enorm rekbaar is en lang goed blijft. Ga ik uittesten voor de imitatie van trekdraden naar de wissels. En voor de telefoonlijnen die er nog moeten komen.
  • Verschillende ronde buisjes en ook vierkante. Voor de buizen van de trekdraden als ze onder de rails door gaan. En als paaltje voor o.a. de "H" borden.
  • Wat extra potjes vallejo verf. Bijvoorbeeld wat andere grijstinten voor bovengenoemde buisjes/paaltjes.
  • Rookgenerator voor de 57er.
  • Lokpilot standard om in de 80 te stoppen. De lokpilot basic van de 80 kan dan naar het silberling stuurstandrijtuig.
  • 6.5mm gras. Ook daar eens mee testen met de theezeefvliegenmepper. (Ik heb nu met 2 en 4.5mm gewerkt).
  • Mal voor enkelsporig tunnelportaal. Ik heb er vier nodig, dus dan is iets meer dan 6 Euro per portaal best goedkoop :) Ik moet nog wel iets verzinnen voor de binnenkant van de tunnelbuis. Daarvoor helpt de andere mal die ik al heb niet, want da's voor rechte muren. Moet ik dan toch maar wat muur-imitatie-papier kopen ofzo? Of valt zo'n mal (met gips erin) enigszins te buigen?
  • Wat zwart en grijs dun zand. Met elkaar gemengd lijkt me dat heel aardig voor de perrons.

Enfin... Dit houdt me een tijd van de straat. Met andere aankopen erbij heb ik het idee dat ik het komende half jaar niet meer naar Houten hoef. Ik kan nog wat loks digitaliseren, verlichting in rijtuigen inbouwen, twee inrijseinen in elkaar zetten en aansluiten, twee wisselaandrijvingen bij Berenbach aanbrengen, verlichting boven Berenbach aanbrengen, stationsgebouwen bouwen, de rest van de baan ballasten, het landschap in ruwbouw afmaken, een basislaag groen/gelig/drap/whatever over de baan uitstrooien, bomen maken, telefoon aansluiten, viaduct bouwen, kastelen bouwen, tunnelportalen maken..... Ahem. :)

Na afloop van Houten de tuintafel maar eens ingepikt:



Tijd om een begin te maken met de Landhandel (=landbouwcorporatie). Snij"plank", afbreekmesje, 1mm karton, 3mm karton, dakplaten, uitgeprinte foto's van de Landhandel van Kaisersesch die ik van Rotaspeed had gekregen.

Een Landhandel moet toch tegen wat bakstenen met tuinaarde kunnen als verzwaring om de lijm goed te laten hechten? :)



Spelen met de dakplaten die ik vandaag had gekocht. Ik wist nog niet precies hoe ik het gebouw ging maken. De dakplaten heb ik toen maar gebruikt om een indeling te bepalen. Wat past wel/niet? Hoe breed zijn de platen? Daaruit kan je prima de vorm van een gebouw afleiden :)



Aan de rechterkant een vrij lange lage loods met die dakplaten met "rechte golfplaten". Da's redelijk modern spul. Dus... ik zie dat maar als een relatief recente vernieuwing/verbouwing van de Landhandel. Kan ik dat deel gelijk schoner/netter neerzetten dan de rest, wat voor een leuk contrast zorgt.

Aan de linkerkant, naast de hoofdtoren, van golfplaten een puntdak, net zoals in het echt. Uitmeten doe ik in situ: gewoon de platen op z'n plek houden, met een sneetje in de zijkant afmeten tot waar gesneden moet worden en dan met de stalen lineaal erlangs met meerdere rustige, ondiepe sneden het keurig afsnijden:



Dit komt dus een centimeter of 10 hoger.

Morgen verder snijden/uitproberen! En niet vergeten om er wat verlichting in te plannen.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 29 August 2015, 22:24:44 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #666 Gepost op: 30 August 2015, 20:51:45 »
Vandaag m'n eerste experiment met gips. Ik heb twee mallen van Langmesser. Eentje gisteren gekocht, een tunnelportaal, en eentje twee maanden gelden, een muur uitgevoerd in kleine breukstenen.

Welk gips? Ik heb een doos standaard Knauff modelgips en een zakje speciaal gietgips van de Pipoos. Vandaag als eerste de modelgips gepakt. Alles klaarzetten:



Links een plank met kranten erover zodat de mallen die erop liggen mooi plat liggen. Waar de kranten nodig voor zijn moge evident zijn :)

Het ronde emmertje zit vol met twee delen water (uit het bekertje rechts). Met hetzelfde bekertje heb ik gips afgemeten in de rechthoekige bak. Want de gips moet in één rustige scheut het water in gegoten worden en je moet niet tussendoor met afmeten zitten te pielen.

Stokje om te roeren, kwast om de gips in de mal te verdelen en plat latje om later de mallen af te schapen.

Enfin, volgens de handleiding van Langmesser het gips gemengd. 2:3 water:gips. Erin gooien, 20 seconden water op laten slurpen, 30 seconden rustig roeren en dan gieten.

Met de kwast over de bodem vegen en vooral in de hoekjes komen. Niet zozeer om de vloeibare gips, die vloeit inderdaad prima, te verdelen maar om te zorgen dat er geen luchtbelletjes op de bodem en in de hoeken achterblijven.



Na vijf minuten begint het te stollen en komt er water op te staan. Volgens de handleiding heb ik het water eraf geschaapt met een latje. En twee minuten later nog een keer en toen ook de overtollige gips eraf gehaald. Kijk, daar was de krant voor nodig.

Na een half uur de mallen omgedraaid en van het gips gescheiden. Valt me niet tegen!



Her en der zit er een luchtbelletje, maar het valt reuze mee. Ik heb maar een pijltje gezet bij de meest opvallende luchtbel :)

Zodra ik ga schilderen kan het meer op gaan vallen. Maar dan kan ik ook strategisch ergens een schilfertje afhalen zodat de oorspronkelijke luchtbel niet opvalt. Het commentaar van vrouwlief was interessant: "oh, dat valt reuze mee. Ik zou hem zelfs nog meer beschadigen, dit ziet er zo veel te nieuw uit." (Ik vind het er al oud en gebutst genoeg uitzien, trouwens).

Poging twee ga ik binnenkort met de Pippoos gips doen. Kijken wat het verschil is. Géén luchtbellen is natuurlijk helemaal mooi. En misschien komt het er allemaal net wat strakker uit.

En het latere verwerken zal ook anders zijn. Hoe houdt het zich als je het gaat zagen? Schilderen? We zien wel. Daar zijn experimenten voor.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #667 Gepost op: 30 August 2015, 21:13:55 »
Hoi Reinout, wij moeten ook nog gieten. Hebben er 1 gegoten. Toevallig de zelfde mal (y)
Wij hebben ook zo'n pak gips gekocht. Denk, het zelfde resultaat als wat jij hebt.
Ook hier een daar een lucht belletje.
Had gelezen dat je ook een druppeltje afwasmiddel door het water kan doen.
Neemt de spanning weg, zeggen ze. Van te voren hebben wij met
water en wat afwasmiddel de mal ingesopt en laten drogen.
Hierdoor zou je het afgietsel makkelijker kunnen ontdoen van de mal.
Ik wil porselein gips gaan kopen. Maar ben ook benieuwd wat jouw
bevindingen zijn met dat pipo's gips. Succes. (y)

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #668 Gepost op: 31 August 2015, 09:14:32 »
Vanochtend de laatste twee draadjes aan de tender zelf gesoldeerd. De rode en zwarte aan het verbindingsstuk naar de lok zelf toe:



Nou moet ik gaan kijken hoe ik het bovenop het motorblok ga doen. In het kolen-opzetstuk van de tender. Daar moet de decoder ook in. De vorige keer kwamen er dermate veel snoertjes en stekkers samen dat de kolen er niet meer oppasten. Reden was onder andere dat ik een NEM 652 stekker had gemaakt van een connector-stripje en met de isolatie nam dat bijna meer ruimte in dan de decoder zelf.

Ik wil het deze keer zonder stekker doen. Alles zoveel mogelijk rechtstreeks aansluiten. Wel opletten dat ik het nog wel kan demonteren. Alternatief zou zo'n plat printje voor een plux-formaat decoder zijn, maar dat kost een euro of 5. Met een decoder van 21 euro is dat dan relatief veel (vind ik). En ik heb nu eenmaal overal nem 652 in zitten. Vroeger voor de stekker, nu omdat er makkelijke draadjes aan zitten.

Veel heb ik ook niet nodig. De standaard motor en licht voor/achter aansluitingen en dan nog één functieuitgang voor de rookgenerator. Dat is het wel. Geen cabineverlichting, geen drijfwerkverlichting, geen toeters en bellen.

Oh ja, ook geen cabineverlichting omdat ik daar nog een stekker wil verstoppen :) Het draadje naar het licht vóór en de rookgenerator moet los te koppelen zijn tussen lok en tender. Ik heb twee connectorstrips met een pin-afstand die de helft is van de normale afstand. Lekker klein. Kijken hoe goed dat werkt. Ik heb namelijk ook een klein formaat oplossing nodig voor de aankomende digitalisatie van m'n railbus, vandaar.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #669 Gepost op: 31 August 2015, 22:30:03 »
Vanavond verder gegaan met het her-digitaliseren van de 23er. De stroomafname is inmiddels OK, de verlichting van de tender is omgebouwd op LEDjes, de verschillende draden zijn opnieuw getrokken: tijd om de decoder erin te zetten.

Hoewel, eerst nog even testen of alles lekker op z'n plek zit. Nee dus:



De kap van de tender kan niet goed genoeg erop, er zit een spleet aan de achterkant die door de verlichting veeeeel te goed zichtbaar is.

Ok, wat draadjes beter in een hoekje gestopt en nog een keer geprobeert. Bingo. Decoder erin, verschillende draadjes inkorten en vastsolderen. Ook een nieuw stekkertje voor de frontverlichting en de rookgenerator in het machinistenhuis verstopt. Tender op de rails. Hij doet het gelijk! Mooi. Alleen... de verlichting brandt niet.

Even nadenken... Auw, het is nu een drietal ledjes. En dan loopt de stroom maar één kant uit. Analoog met wat uittesten ging dat goed maar kennelijk heb ik het voor digitaal verkeerd om aangesloten. Aan één kant heb ik het op de massa van de lok aangesloten (wat bij dit soort types oude lok aangeraden wordt. Die kant hoort afwisselend + en - 16V ofzo te zijn. Of +/- 8V denk ik dan. Enfin. Of de gele draad die de LEDs voedt nou plus of min geeft als 'ie aan staat boeit eigenlijk niet: ik heb het verkeerd om gedaan. Soldeer, soldeer... Ja, nu doet 'ie het.



Hierboven nog een provisorische test om te zien of de lampen aan de voorkant het doen (ja) en of de rookgenerator het doet (nee). Uiteindelijk, op de foto hierboven, deed 'ie het wel. Een pinnetje van de stekker was verschoven, zucht.

Uiteindelijk zat alles weer in elkaar en deed alles het ook. Inclusief rangeerverlichting. In ieder geval op het rechte teststukje in de studeerkamer. Tijd om 'em op de baan te zetten:



In eerste instantie leek het redelijk te gaan. Maar ook niet meer dan redelijk. Beetje schokkerig. Net alsof er iets aanliep of klem zat. Uiteindelijk bleek de koppeling tussen lok en tender aan de tenderkant aan één kant klem te zitten. Bochten die kant uit wipten dus de lok deels uit de rails. Tja. Dat ga ik morgen proberen te verhelpen. En dan ook de lok maar eens op z'n kop leggen en laten lopen. Kijken of het met de stroomvoorziening goed gaat en ik 'em toch niet ergens te strak heb gezet.

Aargh, dit is niet de makkelijkste lok. De stroomvoorziening was altijd al slecht en toen 'ie ook nog een keer op de grond was gevallen had 'ie helemaal kuren. Maar 't is zo'n mooie lok en de favoriet van zoonlief... Ik wil hem dolgraag aan de praat hebben, maar 't is een tikkie frustrerend op het moment. Ach ja, daar moet je ook mee om leren gaan, toch?

Reinout
« Laatst bewerkt op: 01 September 2015, 16:48:45 door Reinout van Rees. Reden: Goede foto geplaatst (bij de 3e foto) »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #670 Gepost op: 01 September 2015, 22:26:15 »
Ik heb de koppeling tussen lok en tender met een afbreekmesje bijgewerkt. Hij blijft nu niet meer steken en ontspoort niet meer in een bocht. Mooi :)

Maar.... het rijgedrag is nog steeds erg schokkend. Bij hoge snelheid valt het relatief mee, maar bij lage snelheid remt/schokt 'ie steeds. Ik weet niet of het goed te zien is in onderstaande video:



Doet dit bij iemand een belletje rinkelen? Ik ben van plan 'em op z'n rug te leggen en te kijken of het zich dan ook nog manifesteert. En 'em anders maar openhalen om te kijken of er een draadje tegen een wormwiel aanzit ofzo. En nog kritisch kijken naar de nieuwe stroomafname. Is 'ie toch te strak?

Bah, jammer dat 'ie het niet gelijk doet.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #671 Gepost op: 01 September 2015, 22:35:40 »
Draadjes kan... Misschien wat haren tussen de tandwielen. Eventueel klemt er iets of is de kwartering van de drijfstang en wat verschoven. Op onderzoek!

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Railroader

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
  • Trona Railway - Mojave Desert
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #672 Gepost op: 02 September 2015, 13:46:25 »
Je ziet de grote wielen zelfs slippen bij lage snelheid , misschien door het lage gewicht van de lok , hoeveel wielen hebben er eigenlijk antislipbandjes ?

Mvg Jack
Grt Jacq

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #673 Gepost op: 02 September 2015, 15:00:07 »
Goed gezien, Jack! Dat was me nog niet opgevallen, dat slippen van de grote wielen. Oei, da's wel iets dat ik op moet lossen. Die grote wielen zijn niet aangedreven en hebben geen anti-slipbandjes. Ik heb twee wielen (de middelste grote) van extra stroomafname (dun 0.35mm draadje) voorzien. Zou dat teveel zijn? Bij de lok zijn verder alleen de voorste twee grote wielen standaard voorzien van stroomafname door twee strips die van bovenaf op de wielflens drukken. Dat hoort veel meer wrijving te geven.

De lok zelf vind ik wat licht. En hij is een keer een meter naar beneden gestort, dus dat zou iets verbogen kunnen hebben.

Hm. Ok... Wat mogelijkheden:

  • Strip die bovenop eerste twee wielen drukt vervangen door dun draadje zoals bij de middelste wielen.
  • Lok van de tender loskoppelen, kijken wat de rij-eigenschappen dan zijn.
  • Wielen van de tender bewegen, kijken of er eentje aanloopt.
  • Enz.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #674 Gepost op: 02 September 2015, 21:09:49 »
Oh grmbl... Ik was aan het testen, onder andere met een analoge trafo. Kijken of er iets aanliep ofzo. Ook digitaal nog een poging gewaagd. En weer analoog. Het koste soms moeite de wielen analoog aan het draaien te krijgen. Als het langer dan 2 seconden duurde natuurlijk de stroom eraf gehaald. En opeens deed hij het niet meer. Huh? Even kijken. Hé, het is me gelukt een Esu lokpilot ergens door te laten branden! Niet de bedoeling, ik dacht dat die dingen "bomb proof" waren. En ik heb, mijns inziens, goed opgelet. Enfin, hier is de foto van het doorgebrande onderdeel:



Ik gebruik deze foto hier maar om een URL te hebben om ESU een foto op te laten sturen, want ze hebben geen e-mail adres, alleen een formulier. Een formulier zonder upload-mogelijkheid.

Ik wil ze vragen welk onderdeel dit is en op welk probleem dat wijst... Iets is er verkeerd in m'n arme lok.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)