Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Michiel 80
Vandaag
om 20:49:29
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
San-Markos
Vandaag
om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
johanw
Vandaag
om 20:31:36
Einde Koemo ballast ???
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
Vandaag
om 20:02:10
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS264
Vandaag
om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 18:55:04
Aachenau West
door
MichielB
Vandaag
om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
Vandaag
om 18:36:00
US diorama in H0
door
defender
Vandaag
om 18:15:00
Openen Lima Hondekop
door
Mispoes
Vandaag
om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ben
Vandaag
om 17:53:38
Haandrecht materieel
door
AB 7216
Vandaag
om 16:41:36
LS Models 2024
door
Daan!
Vandaag
om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
Vandaag
om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Daan!
Vandaag
om 14:09:36
"Nederlandse" modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:02:44
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:43:30
Baan in Los Angeles
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Jelmer
Vandaag
om 08:48:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
Vorige
-
Volgende
-
1
...
17
18
[
19
]
20
21
...
342
Omlaag
Auteur
Topic: EifelBurgenBahn (gelezen 1068385 keer)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7396
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #270 Gepost op:
29 januari 2015, 01:03:55 »
Vanavond heb ik me eindelijk op het in elkaar zetten van m'n conrad armsein bouwpakket gestort. Die had ik al een tijd liggen, net zoals twee viessmann seinaandrijvingen. Ik heb vandaag tweedehands twee aandrijvingen erbij gekocht, dus het werd toch eens tijd. Je begint met een stapeltje kleine onderdelen:
En aan het eind van de avond heb je dit:
Nou, hoera dus! Nou, niet helemaal, eerlijk gezegd. Helemaal rechtsbovenaan in de foto ligt een plastic onderdeeltje dat je met secondenlijm op de mast moest lijmen. Die kreeg ik dus niet vast. Ik had secondenlijm
gel
en dat is stukken minder seconden-achtig en stukken minder goed plakkend. Ik zal toch echte secondenlijm moeten kopen.
Op zich doet het sein zelf het OK. Alleen de afscherming van het licht staat me nog niet helemaal aan, maar da's misschien een kwestie van een extra weerstandje ervoor ofzo.
En... de aandrijving doet het nog niet. Ik heb de aandrijving open moeten klappen om de seinpaal er aan vast te monteren en nu werkt het mechanisme niet lekker meer. De magneetaandrijving doet het, maar het dempingsmechanisme lijkt vast te zitten ofzo. Ik weet op het moment nog niet of ik iets verbogen heb of dat ik iets gemold heb of wat dan ook. Heeft iemand suggesties?
Anders moet vrijdagavond de tweede aandrijving eraan geloven en ga ik het daar mee proberen.
Dus... niet een super-geslaagde avond. Maar het sein heb ik wèl in elkaar. Ik ben in totaal 4 uur bezig geweest waarvan 3 uur met het sein en 1 met de aandrijving. Het is dus wel een geduldsklusje.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7396
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #271 Gepost op:
29 januari 2015, 23:24:07 »
In mijn verhalendraadje heb ik het over een katertje dat Moritz heet. De inspiratie hiervoor komt van een katertje dat daadwerkelijk Moritz heet!
In 2010 stonden we op een boerderijcamping in Duitsland en daar was een jong katje. Enorm nieuwsgierig. Bijvoorbeeld als ik aan het koken was. Foto hierboven likt 'ie de pan met ragout uit. Ik had 'em toen net uit de tent van de kinderen bevrijd waar ik hem in wanhoop in opgesloten had. Hij wilde steeds de inhoud van de pan bekijken terwijl ik aan het koken was op een wankel gaspitje! Nadat ik hem voor de 20e keer voor een geschoeid vachtje had behoed heb ik 'em de tent maar ingesmeten
Verder was het een heerlijk knuffelbaar geval.
Hij heeft op ons allemaal gezeten, zoals hierboven.
Dus... ramp op pootjes, maar erg lief. Dus dat ga ik als
running gag
door m'n verhaal weven. En als kapstok gebruiken om allerlei zaken rond de spoorlijn uit te leggen.
't Is wel een werk, trouwens. Ik heb twee uur wikipedia door zitten spitten voordat ik een beetje door had hoe het Duitse schoolsysteem werkt. En hoeveel scholen er zo her en der in de Eifel verspreid zitten.
En ik merk dat ik
veel uit moet zoeken
hoe de Duitse spoorwegen georganiseerd zijn. Machinist en leerling, ok. Maar is Zugführer dan hetzelfde als hoofdconducteur? En deed die dan op zo'n zijlijntje het koppelen en de remproef? Of was dat niet zijn
Aufgabenbereich
? En hoeveel personeel zit er op zo'n station? Een stationschef in z'n eentje? Waarschijnlijk nog iemand, want hoe zit het met aantal werkuren per dag? En nu ik een eenvoudige
Bahnmeisterei
op het station heb gesitueerd, wat zijn de functienamen/rangen daar? En had je in zo'n kleine lokloods een nachtstoker? En hoe zit dat als er af en toe een diesellok staat en af en toe een stoomlok? Of was dat strakker gepland?
Oh, en als ik op Preiser-jacht ga, welke periode hou ik precies aan? Ik heb nu zoiets van "1969-1972" omdat dat de geboortejaren van mij en m'n echtgenote zijn, dat leek me leuk. Maar die periode heeft invloed op de uniformen. En op het gebruikte materieel. Nu ga ik daar wel iets van afwijken ("baureihe 57 wordt nog nèt gebruikt"), maar het moet een beetje binnen de marges blijven. Nu is 1970 wel een
jaar dat er een br50 tekort ontstond en er weer veel 86 en 94 tenderlocs in Mayen verschenen
en dat komt natuurlijk mooi uit.
Oh, dan moet ik natuurlijk ook uit gaan zoeken wat voor auto's ze in die tijd hadden. En wat voor kleuren kledij.
Wow. Best wel leuk eigenlijk
Ik zie dit in ieder geval wel als uitdaging. En ongetwijfeld leer ik er ook weer veel van. Geinig.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #272 Gepost op:
30 januari 2015, 08:41:19 »
Ja, verhalenschrijverij gaat niet vanzelf, al doet soms anders vermoeden.
Hoe hoog je het waarheidsgehalte wil leggen, bepaal je natuurlijk zelf. De modelbaan is tenslotte jouw wereld. Voor mij is internet ook een goede bron van kennis en inspiratie, evenals levendige huisdieren. Boeken vormen ook een schat aan informatie. De onderstaande uitgave is misschien wat voor jou, Reinout.
Eisenbahn Kurier, 2013
.
Groet,
Bas
«
Laatst bewerkt op: 30 januari 2015, 08:46:25 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7396
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #273 Gepost op:
30 januari 2015, 10:05:07 »
Dat boek lag me al twee keer verleidelijk aan te staren vanaf het tafeltje van een boekenverkoper op ontraxs en eurospoor... Dat is er wel eentje die ik ga kopen, hoewel ik hem toen liet liggen ten gunste van decoders en ander spul dat meer nodig was.
Van die buurt heb ik "uiteraard" het boekje over de Eifelquerbahn. Verder het 1990 EJ tijdschrift "Die Eifelbahn Köln - Trier und ihre Nebenstrecken". En een dun boekje over het Bahnbetriebswerk Gerolstein.
Wat ook een aardige is:
'Die Amis kommen!', Die Eroberung der Eifel durch die Amerikaner 1944/1945
. Niet spoor-gerelateerd, maar wel een grote stapel verhalen en anekdotes uit een tijd die dichter bij 1970 ligt dan dat 2015 dat doet. Wel hele andere omstandigheden. Het geeft me in ieder geval meer achtergrond om eventueel achter m'n verhalen te hangen.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Sicco Jan
Offline
Berichten: 837
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #274 Gepost op:
30 januari 2015, 12:15:06 »
Een leuke bron van tijdsbeeldfoto's zijn stadsportretten die je bij de VVV ed kan kopen. Die hebben meestal redelijk recent fotomateriaal met straatbeelden volop. Moet je enkel wel de historische uitgaven te pakken krijgen. Bijvoorbeeld afgedankte vakantiesouvenirs in de kringloopwinkel.
Ik heb ooit eens een boek over Freiburg gekocht. Die was uitgedeeld aan een gezelschap dat daar een bezoek bracht. Dat maakt mij niet uit, maar het leuke was dat het een recept bijzat van hun afscheidsdiner, uit het trouwjaar van mijn ouders.Dat hebben zus en ik dus nagekookt voor hun 40e (8e jubileum).
Groet, Sicco Jan
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7396
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #275 Gepost op:
30 januari 2015, 21:51:05 »
Oude toeristenboeken? Hé, da's best een helder idee. Heb ik weer een extra categorie om naar te kijken op de koninginnedagvrijmarkt
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7396
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #276 Gepost op:
01 februari 2015, 01:06:48 »
Nou, de seinpaal staat er:
Maar daar is het meeste wel mee gezegd. Hij loopt niet echt soepel. Ik heb er nog twee uur in gestopt met wat loshalen, opruimen, beter instellen. Ik heb 'em zelfs uit wanhoop gesmeert. Uiteindelijk wilde 'ie wel netjes van veilig op onveilig gaan en heb ik hem op de baan gemonteert.
Spontaan stopt het rotding dus weer halverwege z'n beweging! Hij deed het op de baan twee keer goed en vanaf de derde keer dat ik de schakelaar omhaalde moet ik de armen halverwege weer een zetje geven.
Ook vraag ik me af of ik het oranje glaasje in plaats van het gele moet gebruiken. Deze staat eigenlijk niet. En het licht ontsnapte bij allebei de lantaarns wel veel. Hm....
Nu is dit signaal misschien wel het lastigst te bouwen van alle varianten. Deze heeft hp0/hp2. De twee armen zitten met wat stukjes plastic en scharnieren aan elkaar en het moet dus allemaal helemaal perfect passen. En dat doet het dus niet helemaal.
De hp0/hp1/hp2 versie heeft twee aandrijvingen nodig, maar elke aandrijving heeft maar één arm aan te drijven.
De hp0/hp1 versie is het simpelst.
Bah! Wat moet ik nu doen? Ik heb nog twee tweedehands aandrijvingen liggen. Ik
wil
dus nog een poging wagen met het bouwen van een sein. Ik denk dat ik deze hp0/hp2 variant maar even links laat liggen, hoewel ik er in eerste instantie aan dacht de twee uitrijseinen van Kelberg als volgende te gaan maken: 1x hp0/hp1 en 1x hp0/hp2. Op deze manier kan ik beter 2x een simpele hp0/hp1 paal bouwen en de rest voorgemonteerd kopen. Ik moet hier nog verder naar kijken. Misschien gaat de volgende paal met m'n huidige ervaring überhaupt wel beter: ik ben er nu meer op verdacht wat er wel/niet goed kan passen en kan er dan meer rekening mee houden.
Voordeel wel van dit sein: zoonlief slaakte een vreugdekreet!
De baan als geheel werd in ieder geval weer goedkeurend bekeken door het bezoek (schoonzus+zwager) dat vandaag langskwam
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Thai-Bundesbahn
Offline
Berichten: 5477
Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #277 Gepost op:
01 februari 2015, 03:59:36 »
Hallo Reinout,
Ik vroeg me af of je ook ervaring had met het bouwen van de eenvoudigere armseinen van de firma C***** .
Ik lees veel negatieve recensies mbt de bouw van deze seinen en dat is wat me tot nu toe weerhoud om deze aan te schaffen.
P.S. heb je ook ervaring met de lichtseinen van firma C*****?
Gelogd
Groet, Ed
Mijn modelbaan in Thailand
Video-ritten DB
MAGG
Offline
Berichten: 249
In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #278 Gepost op:
01 februari 2015, 04:06:16 »
Citaat van: Reinout van Rees op 29 januari 2015, 23:24:07
Maar is Zugführer dan hetzelfde als hoofdconducteur?
Bij mij weten is der Zugführer de machinist. Rijdt hij een lok is het der Lokführer. Tegenwoordig is de officiële benaming Triebfahrzeugführer (Tf) wat dus al het gemotoriseerde materieel dekt.
Een conducteur wordt Schafner genoemd. Ook wel Aufseher. En tegenwoordig wordt Zugpersonal ook gebruikt.
Bij vertrek vormen machinist, conducteur samen met de perronchef of treindienstleider der Aufsicht. Ze zijn samen verantwoordelijk voor een veilig vertrek.
Een Tf van een reizigerstrein hoeft normaal gesproken niet zelf wagens af te haken of bij te plaatsen. De conducteur doet wel samen met de machinist de remproef. Dat doet de rangeerder nooit, dat is niet zijn taak. En in jouw tijdperk zeker niet! De hierarchie is in Duitsland veel strikter.
Ik heb het over reizigerstreinen langs perrons. Hoe het met leegmat gaat weet ik niet.
«
Laatst bewerkt op: 01 februari 2015, 04:08:37 door MAGG
»
Gelogd
Michaël is op 9 september 2016 overleden.
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #279 Gepost op:
01 februari 2015, 09:55:58 »
Citaat van: MAGG op 01 februari 2015, 04:06:16
Bij mij weten is der Zugführer de machinist.
Nee, zeker niet. Hoofdconducteur is een betere vergelijking. Lees
Wikipedia
er maar eens op na.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
bernhard67
Offline
Berichten: 1754
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #280 Gepost op:
01 februari 2015, 11:49:47 »
Hoi,
Ik zie dat jij kippengaas gebruik nu is mijn vraag ga jij gips doekjes er over heen doen en daarna een laagje gips of een ander mannier. Ik zelf haal altijd op de beurs in Houten heel fijn gaas waar je direct gips op kan smeren maar meestal maak ik eerst gebruik van gips rolletjes Over een tijdje moet ik daar ook weer gebruik van maken voor 1 module voor mijn spoor nul baan.
Veel bouw plezier
groetjes van bernard
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7396
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #281 Gepost op:
01 februari 2015, 12:58:56 »
Thai-Bundesbahn: dit
is
een bouwpakket van Conrad
Ik ben dus niet helemaal tevreden. Het kan aan mij liggen, maar het mechaniek loopt niet helemaal lekker. En één van de dingetjes-met-gekleurde-glaasjes-erin paste niet goed op het palletje waar 'ie op hoort te klikken. Lijm gebruiken dus en dan moet je enorm oppassen qua soepel lopen... En de standaard aandrijving die je eronder moet monteren heeft een andere voet dan die van het seinpaal. Dan moet je dus de aandrijving openwrikken en de voet van het sein erin klikken, maar dat paste ook niet lekker.
Uiteindelijk deed de aandrijving het niet goed meer. Normaliter gaat zoiets bij mij redelijk goed, dus ik vraag me nu inderdaad af hoe blij ik met dit sein ben. En met die seinbouwpakketten in het algemeen.
Ik ga er nog over nadenken! Ik zal in ieder geval nog een poging gaan wagen, want ik heb nog twee aandrijvingen
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #282 Gepost op:
01 februari 2015, 15:35:18 »
Hm. Als ik jou zo eens bezig lees, zou ik denken dat je maar eens zou moeten gaan kijken of de seinen van Weinert niet iets voor je zijn.
Natuurlijk, daar komt het ook aan op nauwkeurig werken omdat het allemaal goed moet passen en soepeltjes lopen, maar dat heb je dan
helemaal
zelf in de hand.
Bijkomend voordeel is dat ze (die Weinert-seinen) goed op schaal zijn, iets wat je van die van Viessmann maar ternauwernood kunt zeggen.
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7396
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #283 Gepost op:
01 februari 2015, 23:11:08 »
Bernard: wat ik van plan ben met het kippegaas is om er stroken krantenpapier, gedrenkt in behanglijm, over te leggen. Zodra het droog is er een laatje gips overheen. Het papier is puur om te zorgen dat het gips er niet doorlekt. Dat lijkt me de goedkoopste optie.
Ik maak me er een beetje zorgen over hoe goed de (dunne) gipslaag blijft zitten op het papier. Maar goed, daarom ga ik het eerst proberen op een stukje. Alternatief is om gipsverband erover te leggen, dat zal onderling prima hechten. Ik heb verder niet uitgezocht hoe duur/goedkoop gipsverband is.
Dus... ik heb niet een super-doordacht plan, ik ga gewoon wat proberen
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
RocoKolkie
Offline
Berichten: 252
Module baan DCC/analoog Duits II/III
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #284 Gepost op:
02 februari 2015, 10:04:55 »
Na 15 pagina's gelezen te hebben wordt het dan toch maar een tijd voor een reactie. (Vind het zelf altijd leuk ok reacties te krijgen) De vaart zit er behoorlijk in als ik mag zeggen. Ook ziet het er allemaal goed uit.
Ik blijf dit draadje volgen.
Ohwja nog een adresje voor als het papier niet doet wat het moet doen
http://www.creative-stones.nl/gipsgigant/verband.html
Gr Mark
Gelogd
Roco module-baan DCC analoog geschakeld
Tijdperk II/III
Duits thema met vee- en militair-transport.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52660.0.html
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
Vorige
-
Volgende
-
1
...
17
18
[
19
]
20
21
...
342
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn