Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1068385 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #270 Gepost op: 29 januari 2015, 01:03:55 »
Vanavond heb ik me eindelijk op het in elkaar zetten van m'n conrad armsein bouwpakket gestort. Die had ik al een tijd liggen, net zoals twee viessmann seinaandrijvingen. Ik heb vandaag tweedehands twee aandrijvingen erbij gekocht, dus het werd toch eens tijd. Je begint met een stapeltje kleine onderdelen:



En aan het eind van de avond heb je dit:



Nou, hoera dus! Nou, niet helemaal, eerlijk gezegd. Helemaal rechtsbovenaan in de foto ligt een plastic onderdeeltje dat je met secondenlijm op de mast moest lijmen. Die kreeg ik dus niet vast. Ik had secondenlijmgel en dat is stukken minder seconden-achtig en stukken minder goed plakkend. Ik zal toch echte secondenlijm moeten kopen.

Op zich doet het sein zelf het OK. Alleen de afscherming van het licht staat me nog niet helemaal aan, maar da's misschien een kwestie van een extra weerstandje ervoor ofzo.

En... de aandrijving doet het nog niet. Ik heb de aandrijving open moeten klappen om de seinpaal er aan vast te monteren en nu werkt het mechanisme niet lekker meer. De magneetaandrijving doet het, maar het dempingsmechanisme lijkt vast te zitten ofzo. Ik weet op het moment nog niet of ik iets verbogen heb of dat ik iets gemold heb of wat dan ook. Heeft iemand suggesties?

Anders moet vrijdagavond de tweede aandrijving eraan geloven en ga ik het daar mee proberen.

Dus... niet een super-geslaagde avond. Maar het sein heb ik wèl in elkaar. Ik ben in totaal 4 uur bezig geweest waarvan 3 uur met het sein en 1 met de aandrijving. Het is dus wel een geduldsklusje.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #271 Gepost op: 29 januari 2015, 23:24:07 »
In mijn verhalendraadje heb ik het over een katertje dat Moritz heet. De inspiratie hiervoor komt van een katertje dat daadwerkelijk Moritz heet!



In 2010 stonden we op een boerderijcamping in Duitsland en daar was een jong katje. Enorm nieuwsgierig. Bijvoorbeeld als ik aan het koken was. Foto hierboven likt 'ie de pan met ragout uit. Ik had 'em toen net uit de tent van de kinderen bevrijd waar ik hem in wanhoop in opgesloten had. Hij wilde steeds de inhoud van de pan bekijken terwijl ik aan het koken was op een wankel gaspitje! Nadat ik hem voor de 20e keer voor een geschoeid vachtje had behoed heb ik 'em de tent maar ingesmeten :)

Verder was het een heerlijk knuffelbaar geval.



Hij heeft op ons allemaal gezeten, zoals hierboven.

Dus... ramp op pootjes, maar erg lief. Dus dat ga ik als running gag door m'n verhaal weven. En als kapstok gebruiken om allerlei zaken rond de spoorlijn uit te leggen.

't Is wel een werk, trouwens. Ik heb twee uur wikipedia door zitten spitten voordat ik een beetje door had hoe het Duitse schoolsysteem werkt. En hoeveel scholen er zo her en der in de Eifel verspreid zitten.

En ik merk dat ik veel uit moet zoeken hoe de Duitse spoorwegen georganiseerd zijn. Machinist en leerling, ok. Maar is Zugführer dan hetzelfde als hoofdconducteur? En deed die dan op zo'n zijlijntje het koppelen en de remproef? Of was dat niet zijn Aufgabenbereich? En hoeveel personeel zit er op zo'n station? Een stationschef in z'n eentje? Waarschijnlijk nog iemand, want hoe zit het met aantal werkuren per dag? En nu ik een eenvoudige Bahnmeisterei op het station heb gesitueerd, wat zijn de functienamen/rangen daar? En had je in zo'n kleine lokloods een nachtstoker? En hoe zit dat als er af en toe een diesellok staat en af en toe een stoomlok? Of was dat strakker gepland?

Oh, en als ik op Preiser-jacht ga, welke periode hou ik precies aan? Ik heb nu zoiets van "1969-1972" omdat dat de geboortejaren van mij en m'n echtgenote zijn, dat leek me leuk. Maar die periode heeft invloed op de uniformen. En op het gebruikte materieel. Nu ga ik daar wel iets van afwijken ("baureihe 57 wordt nog nèt gebruikt"), maar het moet een beetje binnen de marges blijven. Nu is 1970 wel een jaar dat er een br50 tekort ontstond en er weer veel 86 en 94 tenderlocs in Mayen verschenen en dat komt natuurlijk mooi uit.

Oh, dan moet ik natuurlijk ook uit gaan zoeken wat voor auto's ze in die tijd hadden. En wat voor kleuren kledij.

Wow. Best wel leuk eigenlijk :) Ik zie dit in ieder geval wel als uitdaging. En ongetwijfeld leer ik er ook weer veel van. Geinig.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #272 Gepost op: 30 januari 2015, 08:41:19 »
Ja, verhalenschrijverij gaat niet vanzelf, al doet soms anders vermoeden.
Hoe hoog je het waarheidsgehalte wil leggen, bepaal je natuurlijk zelf. De modelbaan is tenslotte jouw wereld. Voor mij is internet ook een goede bron van kennis en inspiratie, evenals levendige huisdieren. Boeken vormen ook een schat aan informatie. De onderstaande uitgave is misschien wat voor jou, Reinout. :)


Eisenbahn Kurier, 2013.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2015, 08:46:25 door Basilicum »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #273 Gepost op: 30 januari 2015, 10:05:07 »
Dat boek lag me al twee keer verleidelijk aan te staren vanaf het tafeltje van een boekenverkoper op ontraxs en eurospoor... Dat is er wel eentje die ik ga kopen, hoewel ik hem toen liet liggen ten gunste van decoders en ander spul dat meer nodig was.

Van die buurt heb ik "uiteraard" het boekje over de Eifelquerbahn. Verder het 1990 EJ tijdschrift "Die Eifelbahn Köln - Trier und ihre Nebenstrecken". En een dun boekje over het Bahnbetriebswerk Gerolstein.

Wat ook een aardige is: 'Die Amis kommen!', Die Eroberung der Eifel durch die Amerikaner 1944/1945. Niet spoor-gerelateerd, maar wel een grote stapel verhalen en anekdotes uit een tijd die dichter bij 1970 ligt dan dat 2015 dat doet. Wel hele andere omstandigheden. Het geeft me in ieder geval meer achtergrond om eventueel achter m'n verhalen te hangen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #274 Gepost op: 30 januari 2015, 12:15:06 »
Een leuke bron van tijdsbeeldfoto's zijn stadsportretten die je bij de VVV ed kan kopen. Die hebben meestal redelijk recent fotomateriaal met straatbeelden volop. Moet je enkel wel de historische uitgaven te pakken krijgen. Bijvoorbeeld afgedankte vakantiesouvenirs in de kringloopwinkel.

Ik heb ooit eens een boek over Freiburg gekocht. Die was uitgedeeld aan een gezelschap dat daar een bezoek bracht. Dat maakt mij niet uit, maar het leuke was dat het een recept bijzat van hun afscheidsdiner, uit het trouwjaar van mijn ouders.Dat hebben zus en ik dus nagekookt voor hun 40e (8e jubileum).

Groet, Sicco Jan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #275 Gepost op: 30 januari 2015, 21:51:05 »
Oude toeristenboeken? Hé, da's best een helder idee. Heb ik weer een extra categorie om naar te kijken op de koninginnedagvrijmarkt :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #276 Gepost op: 01 februari 2015, 01:06:48 »
Nou, de seinpaal staat er:



Maar daar is het meeste wel mee gezegd. Hij loopt niet echt soepel. Ik heb er nog twee uur in gestopt met wat loshalen, opruimen, beter instellen. Ik heb 'em zelfs uit wanhoop gesmeert. Uiteindelijk wilde 'ie wel netjes van veilig op onveilig gaan en heb ik hem op de baan gemonteert.

Spontaan stopt het rotding dus weer halverwege z'n beweging! Hij deed het op de baan twee keer goed en vanaf de derde keer dat ik de schakelaar omhaalde moet ik de armen halverwege weer een zetje geven.

Ook vraag ik me af of ik het oranje glaasje in plaats van het gele moet gebruiken. Deze staat eigenlijk niet. En het licht ontsnapte bij allebei de lantaarns wel veel. Hm....

Nu is dit signaal misschien wel het lastigst te bouwen van alle varianten. Deze heeft hp0/hp2. De twee armen zitten met wat stukjes plastic en scharnieren aan elkaar en het moet dus allemaal helemaal perfect passen. En dat doet het dus niet helemaal.

De hp0/hp1/hp2 versie heeft twee aandrijvingen nodig, maar elke aandrijving heeft maar één arm aan te drijven.

De hp0/hp1 versie is het simpelst.

Bah! Wat moet ik nu doen? Ik heb nog twee tweedehands aandrijvingen liggen. Ik wil dus nog een poging wagen met het bouwen van een sein. Ik denk dat ik deze hp0/hp2 variant maar even links laat liggen, hoewel ik er in eerste instantie aan dacht de twee uitrijseinen van Kelberg als volgende te gaan maken: 1x hp0/hp1 en 1x hp0/hp2. Op deze manier kan ik beter 2x een simpele hp0/hp1 paal bouwen en de rest voorgemonteerd kopen. Ik moet hier nog verder naar kijken. Misschien gaat de volgende paal met m'n huidige ervaring überhaupt wel beter: ik ben er nu meer op verdacht wat er wel/niet goed kan passen en kan er dan meer rekening mee houden.

Voordeel wel van dit sein: zoonlief slaakte een vreugdekreet!

De baan als geheel werd in ieder geval weer goedkeurend bekeken door het bezoek (schoonzus+zwager) dat vandaag langskwam :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #277 Gepost op: 01 februari 2015, 03:59:36 »
Hallo Reinout,

Ik vroeg me af of je ook ervaring had met het bouwen van de eenvoudigere armseinen van de firma C***** .
Ik lees veel negatieve recensies mbt de bouw van deze seinen en dat is wat me tot nu toe weerhoud om deze aan te schaffen.
P.S. heb je ook ervaring met de lichtseinen van firma C*****?

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #278 Gepost op: 01 februari 2015, 04:06:16 »
Maar is Zugführer dan hetzelfde als hoofdconducteur?

Bij mij weten is der Zugführer de machinist. Rijdt hij een lok is het der Lokführer. Tegenwoordig is de officiële benaming Triebfahrzeugführer (Tf) wat dus al het gemotoriseerde materieel dekt.

Een conducteur wordt Schafner genoemd. Ook wel Aufseher. En tegenwoordig wordt Zugpersonal ook gebruikt.

Bij vertrek vormen machinist, conducteur samen met de perronchef of treindienstleider der Aufsicht. Ze zijn samen verantwoordelijk voor een veilig vertrek.

Een Tf van een reizigerstrein hoeft normaal gesproken niet zelf wagens af te haken of bij te plaatsen. De conducteur doet wel samen met de machinist de remproef. Dat doet de rangeerder nooit, dat is niet zijn taak. En in jouw tijdperk zeker niet! De hierarchie is in Duitsland veel strikter.
Ik heb het over reizigerstreinen langs perrons. Hoe het met leegmat gaat weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2015, 04:08:37 door MAGG »
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #279 Gepost op: 01 februari 2015, 09:55:58 »
Bij mij weten is der Zugführer de machinist.

Nee, zeker niet. Hoofdconducteur is een betere vergelijking. Lees Wikipedia er maar eens op na.

Groet,
Bas

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #280 Gepost op: 01 februari 2015, 11:49:47 »
Hoi,

Ik zie dat jij kippengaas gebruik nu is mijn vraag ga jij gips doekjes er over heen doen en daarna een laagje gips of een ander mannier. Ik zelf haal altijd op de beurs in Houten heel  fijn gaas waar je direct gips op kan smeren maar meestal maak ik eerst gebruik van gips rolletjes Over een tijdje moet ik daar ook weer gebruik van maken voor 1 module voor mijn spoor nul baan.

Veel bouw plezier

groetjes van bernard

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #281 Gepost op: 01 februari 2015, 12:58:56 »
Thai-Bundesbahn: dit is een bouwpakket van Conrad :) Ik ben dus niet helemaal tevreden. Het kan aan mij liggen, maar het mechaniek loopt niet helemaal lekker. En één van de dingetjes-met-gekleurde-glaasjes-erin paste niet goed op het palletje waar 'ie op hoort te klikken. Lijm gebruiken dus en dan moet je enorm oppassen qua soepel lopen... En de standaard aandrijving die je eronder moet monteren heeft een andere voet dan die van het seinpaal. Dan moet je dus de aandrijving openwrikken en de voet van het sein erin klikken, maar dat paste ook niet lekker.

Uiteindelijk deed de aandrijving het niet goed meer. Normaliter gaat zoiets bij mij redelijk goed, dus ik vraag me nu inderdaad af hoe blij ik met dit sein ben. En met die seinbouwpakketten in het algemeen.

Ik ga er nog over nadenken! Ik zal in ieder geval nog een poging gaan wagen, want ik heb nog twee aandrijvingen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #282 Gepost op: 01 februari 2015, 15:35:18 »
Hm. Als ik jou zo eens bezig lees, zou ik denken dat je maar eens zou moeten gaan kijken of de seinen van Weinert niet iets voor je zijn.
Natuurlijk, daar komt het ook aan op nauwkeurig werken omdat het allemaal goed moet passen en soepeltjes lopen, maar dat heb je dan helemaal zelf in de hand.
Bijkomend voordeel is dat ze (die Weinert-seinen) goed op schaal zijn, iets wat je van die van Viessmann maar ternauwernood kunt zeggen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #283 Gepost op: 01 februari 2015, 23:11:08 »
Bernard: wat ik van plan ben met het kippegaas is om er stroken krantenpapier, gedrenkt in behanglijm, over te leggen. Zodra het droog is er een laatje gips overheen. Het papier is puur om te zorgen dat het gips er niet doorlekt. Dat lijkt me de goedkoopste optie.

Ik maak me er een beetje zorgen over hoe goed de (dunne) gipslaag blijft zitten op het papier. Maar goed, daarom ga ik het eerst proberen op een stukje. Alternatief is om gipsverband erover te leggen, dat zal onderling prima hechten. Ik heb verder niet uitgezocht hoe duur/goedkoop gipsverband is.

Dus... ik heb niet een super-doordacht plan, ik ga gewoon wat proberen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

RocoKolkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • Module baan DCC/analoog Duits II/III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #284 Gepost op: 02 februari 2015, 10:04:55 »
Na 15 pagina's gelezen te hebben wordt het dan toch maar een tijd voor een reactie. (Vind het zelf altijd leuk ok reacties te krijgen) De vaart zit er behoorlijk in als ik mag zeggen. Ook ziet het er allemaal goed uit.

Ik blijf dit draadje volgen.

Ohwja nog een adresje voor als het papier niet doet wat het moet doen  http://www.creative-stones.nl/gipsgigant/verband.html

Gr Mark
Roco module-baan DCC analoog geschakeld
Tijdperk II/III
Duits thema met vee- en militair-transport.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52660.0.html