Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1170740 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #300 Gepost op: 06 February 2015, 22:34:06 »
Even een vraag als gips-beginneling: het is dus de bedoeling dat het in de emmer al stevig is? Zeg pindakaas-dikte? Wat ik nu had was eerder de consistentie van stroop.

Ik krijg er trek van :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #301 Gepost op: 06 February 2015, 22:35:25 »
Qua glad maken: geen idee nog wat mooi staat. Ik heb het idee dat het wel mooier staat als het wat gladder is. Maar of je het ziet als ik er verf overheen heb gevrut en zand overheen heb gegooid en nog weer wat verf en nog een voorraadje groen spul...

Reinout

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #302 Gepost op: 06 February 2015, 22:47:54 »
Pindakaas is misschien wel een aardige vergelijking. Maar misschien moet je gewoon even experimenteren met een kleine hoeveelheid om te zien wat je zelf lekker vindt werken.

Rotband wordt gebruikt om muren te stucen, dat werkt ook niet zo lekker als het stroopdikte heeft....
Reinier

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #303 Gepost op: 07 February 2015, 08:43:42 »
Een handje zaagsel door het gips mengsel maakt dat het minder loopt en zorgt voor meer textuur

Martino

• Offline Offline
  • RHB fan 1/87 12 mm smalspoor
« Reactie #304 Gepost op: 07 February 2015, 10:27:19 »
Ik weeg het altijd precies af op een oude keukenweegschaal.....verhouding 1 op 1 dan is het een beetje yokidrink dikte..en heb je zeker 5 minuten voor het hard wordt.....maar dat hangt natuurlijk van het gebruikte gips af. Ik gebruik een halve oude voetbal om te mengen..dan knijp je na afloop alles samen en gooi je dat in de vuilnisbak. Maar het ziet er al goed uit bij je ..hoor (y)
Met vriendelijke groet,
Martijn

Rhb modelbaan schaal HO m.
Bemo treinen en rails.
Busch feldbahn HOf treinen en rails.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57908.0.html

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #305 Gepost op: 07 February 2015, 11:02:25 »
Vijf minuten voor het hard wordt? Dan heb je geen Roodband gebruikt, vermoed ik :)  Dat moet een tijdje verwerkt kunnen worden voor het stuccen van een muurtje. Ik heb zonet boven gevoelt en het is bij mij nog aan het drogen. Maar goed, dat kan deels aan de mengverhouding liggen.

Op sommige plekken heb ik het wat dun aangebracht en daar is het al wel droog, maar schilfert het ook en laat het los. Even afwachten dus.

Dikkere laag van dikker gips is denk ik beter. Ik zal je tip gebruiken en eens kijken hoe goed het gaat als ik me aan de 1:1 mengverhouding hou.

Reinout

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #306 Gepost op: 07 February 2015, 11:31:06 »
Reinout,

(y)

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Spanje

• Offline Offline
« Reactie #307 Gepost op: 07 February 2015, 14:02:06 »
Je gips moet lekker plakkerig zijn en mag niet van de spatel lopen of vallen. Dan droogt het veel sneller ook. Je hebt het nu te dun gemaakt, dus te veel water, dat moet allemaal weer verdampen. Je moet erg voorzichtig zijn met de watertoevoeging, heel snel doe je er teveel bij. Soms is het zo dat wanneer je ook maar iets teveel toevoegt, het meteen te dun is. Ik heb dan wel nog geen gipsbergen en zo gemaakt maar wel dikwijls met gips gewerkt.
Dus, samenvattend:
Maak het niet te nat en houd het lekker plakkerig.

MVG,
Henk

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #308 Gepost op: 07 February 2015, 22:45:34 »
Victorie! Deels, in ieder geval. Want: het inrijsein doet het weer. Ik had problemen met een viessmann aandrijving en toen had ik het sein opgegeven en in een poging nog iets werkends te krijgen had ik de verbindingen tussen de twee seinarmen doorgeknipt. Bleek later onnodig omdat het de aandrijving was die faalde.

Ik speelde met de gedachte er een conrad wisselmotor voor te gebruiken. Die zet het sein niet mooi langzaam om, maar doet het tenminste. Ook bedacht ik me dat het niet eens zo raar is om alleen de hoofdarm te gebruiken (hp0/hp1) en de secundaire arm (hp2) vast te lijmen. In combinatie met de conrad motor zou ik dan snel in ieder geval iets werkends hebben. Belangrijk, omdat ik de achterkant van die modules óók dicht wil maken met kippegaas, papier en gips.

Er zijn twee hoofdproblemen bij het aansluiten van een conrad wisselmotor:

• De "slag" is groter. Het sein verwacht een slag van 3mm, de wisselmotor doet 7mm.
  • Hoe verbind ik de stang van het sein met de wisselmotor?

De oplossing, waar ik drie dagen over gepuzzeld heb, is als volgt:

• Aan het sein zit een "aanslagnokje" waardoor de seinarm in z'n onderste stand (hp0) begrensd is.
  • In de schuine stand van de seinarm wordt de stang naar beneden getrokken. Als ik een kroonsteentje aan de stang schoef kan ik daar een aanslagpunt onder maken die de stang in die richting begrensd.
  • Kroonsteentje: tadaaah, dan kan ik de stang van het sein verlengen richting wisselmotor. Hiervoor gebruik ik een tweede stang met een knik erin zodat die wat speling op kan vangen.
  • De wisselaandrijving en het aanslagpunt enzo monteer ik op een plankje dat ik onder de baan monteer.

Niet super duidelijk, maar met de foto's erbij wordt het vast duidelijker.

Als eerste het sein zelf. Ik heb de secundaire arm vastgelijmd. De paal heb ik met secondenlijm aan de voet vastgemaakt. De voet paste precies in een kort stukje kettingbuis van m'n ligfiets (!) dat weer precies 14mm doorsnee heeft waardoor het perfect in het al geboorde gat pastte:

Vervolgens het plankje enzo. Voor het idee heb ik er twee latjes boven gelegd, da's hoe ik het sein naast de baan monteer. Zie de foto in dit bericht.

Van onder naar boven: de wisselmotor. De stang met de "verende knik" erin. Het L-profiel dat als onderste aanslagpunt dienst doet. Het kroonsteentje.

Uiteindelijk heb ik het met nog een L-profiel onder de baan geschoefd en aan het sein gemonteerd:

Wonder boven wonder doet 'ie het gewoon!

Qua beleving is het snelle omzetten wel even iets anders dan het langzame viessmann effect. Aan de andere kant viel het me deze zomer in Simpelveld op hoe snel zo'n arm eigenlijk om gaat, zeker als het een stukje van het seinhuis af staat. Je krijgt de indruk dat 'ie dan een extra zwieper meekrijgt door de speling in de kabels.

Voor het sein bij Monreal, dat enorm in het zicht staat, wil ik wel weer viessmann aandrijvingen gebruiken. Ik heb er nog twee. Die ga ik alleen niet wéér half slopen om ze onder het sein te krijgen. Die ga ik simpelweg met kroonsteentjes aan de stang van het sein vastmaken. Dat lijkt me veel veiliger. Voor het sein achter op de zolder, dat veel minder zichtbaar gaat zijn, vind ik de conrad aandrijving prima. Als ik dat aan ga leggen gebruik ik dus gelijk conrad, daar ga ik geen viessmann aandrijvingen voor kopen.

En de stations? Die laat ik voorlopig nog even sein-loos. Een "H" bord moet voorlopig maar voldoende zijn :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #309 Gepost op: 07 February 2015, 23:02:28 »
Ik heb nog (anderhalve minuut) waarin de werking nog wat duidelijker kan worden.

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #310 Gepost op: 07 February 2015, 23:08:55 »
Hoi Reinout,

ik zag ergens de kreet "gips begint te drogen, te dun aangemaakt..." Ik denk dat dit komt door de toevoeging van de houtlijm, in eerdere experimenten merkte ik ook dat dat de droogtijd daardoor aanmerkelijk verlengd wordt. Niet zozeer de verwerkingstijd, helaas, ofschoon ook daar wel iets meer speling ontstaat.

Groet,
Jan

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #311 Gepost op: 08 February 2015, 10:22:08 »
De houtlijm? Oh, dat wist ik niet. Dat is dan ook iets om de volgende keer achterwege te laten. Ik deed het erin omdat ik meende gelezen te hebben dat het daardoor beter hecht op het krantenpapier. Volgende keer dus eens testen zonder houtlijm.

De verf die ik erdoor heb gedaan, kan dat nog kwaad? Het was een tube pigmentverf (of hoe je dat spul ook noemt waarmee je witte muurverf zelf op kleur kan brengen).

Reinout

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #312 Gepost op: 08 February 2015, 11:19:38 »
Hallo Reinout,

dat was ik die dat schreef.  8)
Maar de verdunde houtlijm was wel bedoeld in combinatie met zand en niet met gips.  ;)

Hallo Reinout,

ik gebruik ook jou papier maché methode, maar wel meer lagen dan 1 laag papier.
Dan in plaats van gips gooi ik er een mengelmoesje van strandzand (droog en zonder schelpen), verdunde houtlijm (zelfde verhouding als bij inbedden) en bruine grondkleur verf (gewoon een beetje latex) overheen.
Op het zand moet je wel meteen de groenvoorziening aanbrengen, als je later nog iets wil toevoegen moet je alles goed nat maken en weer met verdunde houtlijm insmeren.
Het zand moet vervolgens ook even een paar dagen drogen.

Voor de kranten moet je even opletten, dat je het normale krantenpapier gebruikt en niet de folders die gebleekt papier hebben, Ik vermoed dat deze te glad zijn.

Groeten,

Christoph

Ik hoop dat ik met mijn idee niet teveel lijm in je gips heb laten stoppen?

Succes met de verdere bouw.

Groeten,

Christoph
« Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 11:21:37 door Christoph. Reden: aanvulling gemaakt met verwijzing naar de eerdere tekst »

bernhard67

• Offline Offline
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
« Reactie #313 Gepost op: 08 February 2015, 11:46:00 »
Hallo Reinout

Je kan ook modelgips gebruiken dat is te koop bij Hubo is heel fijn gips om mee te werken wordt verkocht in pakken van 1.5 kilo Ruim 1 jaar geleden verkochten ze ook bij Pipo's Heb goede ervaring met deze gips.

Met vriendelijke groeten,

Bernard.

Ps jij heb een leuke thema gekozen voor je baan Eifel is een mooi gebied waar ik erg graag naar toe ga.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #314 Gepost op: 08 February 2015, 14:26:32 »
Christoph: ah! Bedankt voor de opheldering. Ik heb dus zaken door elkaar gehaald. Het was trouwens niet veel houtlijm, meer een scheutje.

Het hoofdprobleem is (voor mij ongetwijfeld) dat ik simpelweg te weinig gips in het mengsel heb gedaan :)

Reinout