Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 19:31:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1172518 keer)

moonshine73

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #75 Gepost op: 22 November 2014, 19:13:29 »
Hoi Reinout.

Kun je er als bescherming geen acrylplaat (dat doorzichtige) voor langs maken?
Heb je meteen een vitrine :P

mvg Richard

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #76 Gepost op: 22 November 2014, 22:55:58 »
Richard: ik heb er wel aan zitten denken, maar eigenlijk dacht ik dat dat toch niet mooi zou worden. Reflecties enzo. Hoe doorzichtig is het.

Hm. Ik gebruik acrylplaat wel voor m'n bedieningspanelen. En op zich is het best doorzichtig. Ik zou eens kunnen kijken. Ik heb dan wel een flinke plaat nodig en hij moet ook een beetje gebogen worden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Vanavond heb ik de linker module een flink stuk verder gekregen. Kopwanden erin, boven/onderplaat en de rijbaan erin. Linkerdeel flink verstevigd, want daar steekt een slechts 12cm hoog gedeelte door de muur heen en steunt daar op een boekensteun. Dat moet stevig zijn!



Het is nu ook goed te zien dat de module daar aan het begin van de trap lekker smal is. Dat moet wel goed gaan qua het stoten van schedels.

Oef, ondanks dat ik de achterwand in licht 9mm dik multiplex heb uitgevoerd en daar ook de boven en onderkant van gemaakt heb... best een gewicht al. Daar zal ik rekening mee moeten houden bij het maken van het landschap. Misschien maar piepschuim of xps plaat in plaats van de kippegaas+gips die ik van plan was. Ach, zo vaak hoeft het er ook niet af.

Ik heb ook nog getest of de aansluiting op het station (dus aan de andere kant v/h gat i/d muur) klopt: ja, als een zonnetje:



Ik ben nog aan het nadenken hoe ik die doorgang door de muur ga verbergen. Voorlopig denk ik aan een tunnel. Alternatief is een viaduct voor een weg (zoals bijvoorbeeld in Darscheid).

Viaduct Darscheid: zie de plaatjes van iemand die Darscheid in h0 nabouwd. Aanrader voor Eifelquerbahn-liefhebbers. Precies de goede sfeer.

Tunnel: in de Eifel had je een kopstation in Neuerburg. En een paar meter voor de eerste wissel was een tunnel. Kijk maar eens bij "bild 9" in dit verslag van die lijn.

Enfin, daar ga ik nog eens over puzzelen. Morgen familiebezoek, dus dan komt er niets van bouwen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #77 Gepost op: 22 November 2014, 23:01:45 »
Acrylglas is vrij buigzaam hoor, zeker de dunne 2 mm plaat uit de bouwmarkt. Ik heb dat voor een diorama wel eens gebogen met een radius van 25 cm zonder problemen.
Reinier

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #78 Gepost op: 22 November 2014, 23:08:06 »
Toch eens over nadenken, die doorzichtige platen. Het lost ook gelijk het stof-probleem op voor die moeilijk bereikbare plek.

Dan moet ik er wel nog extra goed voor zorgen dat er nooit een lok blijft steken op dat gedeelte. Als je eerst die doorzichtige platen weg moet halen... Nou was ik die betrouwbaarheid toch van plan, dus dat mag het probleem niet zijn :)


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #79 Gepost op: 22 November 2014, 23:20:22 »
Of je maakt ze makkelijk afneembaar, met magneetstrips bijvoorbeeld.
Reinier

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #80 Gepost op: 22 November 2014, 23:40:38 »
Dan heb je wel stevige magneten nodig, met die kromming die erin moet zitten.

Op zich... die kromming valt wel mee en je hebt sterke magneten... Ik hou het in m'n achterhoofd!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #81 Gepost op: 22 November 2014, 23:44:46 »
Hé... doordat de acrylplaat licht gebogen is... daar kan je ook gebruik van maken. Hij staat dan onder spanning.

Is het dan niet een kwestie van aan beide kanten een vertikaal profieltje monteren waar de plaat in valt? Dan moet je hem iets sterker buigen en 'em "erin klikken". Door de spanning van het buigen blijft 'ie dan netjes op z'n plek.

Ik neem aan dat ik geen 2m lange plaat kan krijgen zonder met serieuze hoeveelheden Euro's te wapperen. Dus dan moet ik nog wat verzinnen om de overgangen tussen de acrylplaten een beetje te maskeren.

Grappig. Langzamerhand begin ik er ècht voor te voelen om het te gaan gebruiken op die plek... Het is het stoffige deel van de zolder, immers, met dat wasrek ernaast dat steeds stof op zal doen dwarrelen.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 24 November 2014, 10:08:14 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #82 Gepost op: 23 November 2014, 08:10:54 »
Eerst maar eens kijken in de bouwmarkt. Juist acryl is niet zo vreselijk duur (lexaan is wel duur), en  afmetingen tot ongeveer 2,4 meter lukken vaak juist wel in de bouwmarkt.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #83 Gepost op: 23 November 2014, 10:56:43 »
Tip: kijk even bij verschillende bouwmarkten. Praxis en Gamma hebben verschillende plaatafmetingen, en soms komen de maten van de ene bouwmarkt net ongunstig uit voor wat je nodig hebt.
Reinier

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #84 Gepost op: 23 November 2014, 21:26:43 »
Tot 2m40? Dat klinkt hoopgevend. Daar ga ik bij m'n volgende bezoek eens naar kijken!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #85 Gepost op: 24 November 2014, 10:17:09 »
Er zit toch ook een Hornbach bij jou in de buurt?

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #86 Gepost op: 24 November 2014, 11:13:58 »
Ik woon in Nieuwegein, vanuit m'n werk is de hornbach een kleine omweg. Een nog kleinere omweg is de praxis. En standaard ga ik naar de karwei in N'gein bij het centrum.

Hornbach is vaak goedkoper. Maar juist voor de dingen die ik de laatste maanden nodig had was die winkel niet geschikt.

  • Geen blauwe 3mm platen
  • Geen 122x61 multiplex platen. Alleen grote en relatief dure.

Nu hoorde ik laatst dat juist de hornbach wèl weer die xps hardschuim platen heeft die je bij de gamma/karwei/praxis niet ziet.

Tjalling, gezien jouw vraag heeft de hornbach ook een mooie selectie doorzichtige plastic plaat?

(Ik noem dat spul altijd plexiglas; is dat ook een juiste term daarvoor?)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #87 Gepost op: 24 November 2014, 12:31:52 »
Heet dat materiaal niet perspex?

Het is pas mijn eerste reactie in dit topic, maar lees wel vrolijk mee. :)

Groet,
Bas

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #88 Gepost op: 24 November 2014, 12:46:41 »
Plexiglas en Perspex zijn volgens Wikipedia handelsnamen voor acrylaat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Polymethylmethacrylaat

Volgens mij wordt in de volksmond elke soort kunststof glas al snel plexiglas genoemd, maar er zijn dus wel degelijk verschillen. Naast acrylaat is er b.v. ook het meer slagvaste polycarbonaat, dat misschien bekender is onder de merknaam Lexan. Lexan heb ik onlangs een keer gebruikt als afscherming voor een demobaantje in een openbare ruimte, omdat ik dat veiliger vond dan het minder breukbestendige acrylaat. Lexan splintert ook minder makkelijk en breekt niet uit als je dicht op de rand gaatjes boort.

Voor thuis is acrylaat prima, maar let in de bouwmarkt op dat er ook vaak goedkoper kunststof glas staat dat niet UV-bestendig is. Dat wordt na verloop van tijd geel en bros. De platen bij Praxis en Karwei die geleverd worden in blauwe beschermfolie zijn als ik me goed herinner UV-bestendige acrylaatplaten.

NB: mocht je bij een bouwmarkt niet vinden wat je zoekt, kijk dan ook eens bij een echte glashandel. Die zijn misschien per m2 wel duurder, maar je kunt het dan wel op maat laten zagen en je betaalt alleen wat je nodig hebt.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2014, 12:50:48 door Reinier Z. »
Reinier

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #89 Gepost op: 24 November 2014, 13:44:47 »
Geen idee of de Hornbach dat heeft. Het is wel een bouwmarkt met een afwijkend assortiment tov Gamma/Karwei/Praxis/Formido.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl