Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:57:29
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 02:32:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:42:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
13 June 2025, 23:00:09
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
13 June 2025, 22:22:33
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 June 2025, 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1168834 keer)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #60 Gepost op: 17 November 2014, 20:57:10 »
Reinout,

Ik heb bewondering voor je werkwijze. Van "we zien wel waar we uitkomen" voor de vuist bouwen, ik vind het leuk.
Ook de oplossingen voor bepaalde problemen gaan je goed af.
Ik blijf je bouw zeker volgen.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #61 Gepost op: 18 November 2014, 11:35:28 »
Bedankt, Arie!

Gisteravond weer bezig geweest. Ik heb de twee grondplaten voor het kopstation ("Kelberg") leeggemaakt. Er lag een stapel gereedschap en onderdeeltjes en stekkertjes en weetiknietwattus op. Vervolgens de vier boekensteunen de vereiste 5cm naar beneden. Toch handig, zo'n standaard systeem met rails die je aan de muur schoeft en dan boekensteunen erin klikken. Kan je het binnen 1 minuut nog eens veranderen :-)

De 12mm multiplex platen heb ik net zoals bij het schaduwstation aan de onderkant van een 12x44 lat voorzien:



In het midden heb ik iets nieuws gedaan: gewoon de lat van het rechterdeel iets naar links uit laten steken. Dan kan ik ze volgens mij makkelijker aan elkaar bevestigen.

Vervolgens heb ik proefgelegd met de nog resterende wissels en een stapel flexrails. Ik had wel ideeën voor het kopstation, maar pas op de echte locatie zie je het echt goed. "De nog resterende wissels"? Tja, dat zijn de voorraad wissels die ik ooit had gekocht had (in totaal 5 nieuw plus een stuk of 8 tweedehandse). Ik beschouw wat ik nu over heb maar als een handige beperking van mijn mogelijkheden. Binnen die beperking moet ik dan maar creatief worden. En als het niet lukt moet ik maar wat bijkopen.

Uiteindelijk ben ik tot een leuk sporenplan gekomen. Juist de beperkingen (4 linker en 1 rechter wissel...) duwden me een mooie richting in. Ik zal nog wel een schetsje maken, voorlopig moeten jullie het met twee foto's doen. De ingang van het station (dus: in de muur aan de achterkant komt het gat richting de module boven het trapgat):



De goederentrein staat op het doorgaande spoor, de railbus op het spoor bij het stationsgebouw. Van het railbus-spoor buigt een spoortje af naar iets goederen-achtigs. Een kleine losweg? Een zijlading zoals bij Ulmen? Dit spoortje gaat voor rangeerplezier zorgen, want hij is wat lastig te bereiken :)

Naast de goederentrein is een spoor naar een grote losweg. Helemaal vooraan op de foto zie je nog net een wissel. Die zie je beter op deze foto van de andere kant van het kopstation:



Die wissel gaat naar een kopspoortje, daar wil ik een bescheiden lokloods (modelletje Waxweiler?) neerzetten om de lok die 's nachts overnacht onder te brengen.

De twee perronsporen eindigen in een wissel. Het rechtdoorgaande spoor (dat van de goederentrein) gaat aan deze kant ook netjes rechtdoor door de wissel. En loopt dan dood.

Want... in mijn verhaal over deze lijn liep de lijn vroeger door. De Eifelquerbahn is in mijn versie niet over Daun, maar over Kelberg aangelegd. En sloot een stuk na Kelberg aan op de spoorlijn van Ahrdorf via Hillesheim naar Lissendorf/Jünckerath en via Hillesheim ook naar Gerolstein, het eindpunt van de echte Eifelquerbahn.

Op deze kaart zie je de Ahrdorf-Hillesheim spoorlijn met rechtsonder Kelberg. De lijn zou dan tussen Ahütte en Niederehe aangesloten hebben.

Nou was aan het eind van de tweede wereldoorlog het grote viadukt bij Hillesheim door de Duitsers opgeblazen omdat het de eindoverwinning van het Duitse leger in de weg stond (uiteraard). Dit traject is nooit meer hersteld. Het nut van de verbinding van Kelberg naar het westen werd mede daardoor ook veel minder. Reizigersvervoer is er niet meer opgestart en voor het goederenvervoer was de lijn qua verkeersstromen ook niet nodig. Ahrdorf-Hillesheim-Lissendorf sloot aan beide kanten aan op een spoorlijn, die had de verbinding dus ook niet nodig voor z'n resterende goederenverkeer.

Er is toen wel een lokloods gebouwd om loks in Kelberg over te kunnen laten blijven om de ochtendtrein te trekken.

Het komt me dus goed uit dat aan het sporenplan goed te zien is dat het oorspronkelijk een doorgaand traject was. Moet ik er wel voor zorgen dat er nog twee deels afgebroken seinpalen (of fundamenten daarvan) staan in de niet meer gebruikte richting. Kan ik er weer een verhaal bij vertellen!

Reinout
« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 23:36:51 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #62 Gepost op: 18 November 2014, 11:48:03 »
Nog een opmerking naar aanleiding van het achtergrondverhaal hierboven. Ik heb hier rekening mee gehouden bij de naam van de baan: Eifelburgenbahn.

Natuurlijk, de burcht bij Monreal komt erop. En met één muurtje geef ik aan dat er een tweede burcht bovenop de tunnel bij Monreal staat. En de ingang van het schaduwstation verstop ik met een burcht die iets boven Ahütte langs de Ahrdorf-Hillesheim lijn stond, zie een eerder bericht in dit draadje.

Nou, moet je voor drie burchten de baan al de "Eifelburgenbahn" bijnaam geven? Nee, er zijn er dus meer. Ik tel de bekende burcht bij Gerolstein mee.

Maar ook de rest van de lijn (in mijn verhaal dus opgeheven) van Kelberg-Hillesheim-Gerolstein doet mee qua naam. Zoals ik zei laat ik de Kelberg-tak ergens tussen Ahütte en Niederehe aansluiten. Iets boven Ahütte (dus niet aan de lijn, maar goed, een beetje valsspelen mag) ligt de burcht die m'n schaduwstation verstopt. En iets na Niederehe, dus wèl aan de lijn, ligt het station Kerpen, waar de burcht van Kerpen prominent op uitkijkt.

Leuk detail: die burcht is nu in handen van Nederlanders. Dus in de winter kan je af en toe schaatsen op de binnenplaats. En je kan er pannenkoeken krijgen. Zucht  :)

Dus... paar burchten extra.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 18 November 2014, 12:00:04 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #63 Gepost op: 19 November 2014, 00:20:17 »
Vanavond een gat in de muur gezaagd:



Hier gaat het spoor naar het kopstation (Kelberg) doorheen lopen. Gelijk maar - op verzoek - een foto gemaakt van zoontjelief die enthousiast was dat het gat er nu in zat:



En vervolgens ben ik begonnen met de achterwanden van de twee modules boven het trapgat. Ik moet hier ruim twee meter overbruggen, dus ik wil het stevig en licht hebben. Het plan? Twee achterwanden van 9mm dik multiplex, 60cm hoog. Niet overal is het 60 cm hoog, maar goed, 40cm is het wel. Dan dwarsschotten erin voor de ondersteuning van de spoorlijn. Boven een fries en onderaan het landschap afdekken: een plaat van 4mm multiplex, het zal deels gebogen moeten lopen. Boven en onderin een wat dikkere 12mm plaat multiplex. Volgens mij moet het dan stevig zat zijn.

Enfin, meet meet, zaag zaag, meet meet, zaag zaag. Bij het passen bleek het overeind te blijven als ik het tegen elkaar aanzette, dus kon ik een foto maken:



Ah! Dan kan ik gelijk aan beide kanten opmeten waar precies de rails moeten komen. Ik was bezorgd hoe steil de helling moest worden, dus dat wilde ik graag weten. Wow! Het bleek dat ik ondanks mijn eerdere vrees toch dezelfde helling kon gebruiken als op de rest van de baan. Precies dezelfde als ik oorspronkelijk uitgerekend had. 1:30.

Geen idee wat er nu goed is gegaan of wat er toen fout is gegaan met mijn gemeet van vorige week... Enfin, blij dat ik me voor niets zorgen had gemaakt.

Snel de helling ingetekend op het multiplex. En ik heb gelijk ook een viadukt ingetekend. Dat was ik al van plan... 21cm hoog en 80 cm lang, dat geeft best een aardig effect:



En vanuit een andere hoek:



Nou... dat lijkt best leuk te worden. Ik moet nog wel kijken hoe het uitkomt qua breedte. De was moet er hangen en ik wil m'n hoofd niet stoten als ik op de trap loop. Dus bij het viadukt wordt het max 20cm breed, aan de andere kant 12cm ofzo. Daar ga ik het denk ik over 50cm lengte gewoon dicht maken, want dat is nou typisch een plek waar je met je hand steun zoekt als je naar beneden loopt. Als het gewoon dicht hout is neem je tenminste geen telegraafmasten of seinpalen mee als je je hand er tegen aan zet  ;D

Reinout
« Laatst bewerkt op: 19 November 2014, 00:22:21 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Feiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #64 Gepost op: 19 November 2014, 10:57:30 »
Als je daar een viaduct bouwt, kan je dan niet een brug doen die in de diepte verdwijnt en nergens op lijkt te steunen? Wellicht met wat licht en kleureffecten terwijl je de viaduct aan de houten plaat aan de muur bevestigd. Krijg je een beetje dit idee:
Kijk maar wat je er mee doet :)
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #65 Gepost op: 19 November 2014, 11:31:52 »
Leuk draadje Reinout. Ga ik volgen.  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #66 Gepost op: 19 November 2014, 19:20:11 »
Felko: ik heb denk ik toch liever een viadukt dat echt op de grond staat. Dan kan ik er ook een weg onderdoor laten lopen. Ik mik een beetje op het effect van het viadukt te Daun:



Maar dan dus met een plaatsnaambordje "Kelberg" :)

Gewoon om weer een bekend motief van de Eifelquerbahn een beetje weer te geven. (OK, technisch is het de Mosel-maare-bahn, maar het is 50 meter nadat die aftakt van de Eifelquerbahn).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #67 Gepost op: 21 November 2014, 12:27:46 »
Gisteravond heb ik multiplex gezaagd voor de rechter van de twee modules boven de trap, dus degene met het viaduct. Boven- en onderkant uit 9mm en de rechter zijkant ook uit 9mm. De linkerkant, dus de aansluiting met de andere module boven de trap heb ik van 15mm multiplex gemaakt waar ik nog stukken van had liggen die groot genoeg waren. Dit deel moet wat grotere krachten opnemen, dus leek me dat wel verstandig.

Uiteraard heb ik het zagen "dubbel" gedaan, dus twee 15mm platen op elkaar en zagen maar. Daardoor heb ik identieke kopstukken voor de module ernaast  :) Dus dezelfde methode zoals eerder.

Een deel heb ik ook vastgelijmd en geschoefd. Lijkt gaaf te worden  :)

Vanavond en zaterdag hoop ik de module verder te kunnen vullen met de rest van de al gezaagde planken. En wat tussenschotten. En de 12mm plaat voor de rijbaan.

En dan nog even nadenken over de toegankelijkheid voor wat electra. Er komt wel een straatlantaarn en een inrijsein op en daar moet ik wel bij kunnnen. Ik denk dat ik maar een gatenzaag pak. Of hoe je dat ook noemt, zo'n ronde zaag voor in de boormachine om een rond gat te maken van 5cm ofzo. Die heb ik nog liggen van de verhuizing.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #68 Gepost op: 21 November 2014, 14:52:08 »
Reinout,

Als de gaten hebt gezaagd, de draden door boekbinders aan de onderkant doorvoeren, ben je er gelijk vanaf, en zijn ze netjes weggewerkt.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #69 Gepost op: 21 November 2014, 15:31:08 »
Arie, goed dat je het zegt. Ik moet zo nog boekbinders halen  :) Even kijken waar de copyshop hier in de buurt zit (hartje Utrecht).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #70 Gepost op: 21 November 2014, 18:17:45 »
Zo, boekbinders binnen. Vastzetten ging het makkelijkste met standaard bisonkit enzo, geloof ik?



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #71 Gepost op: 21 November 2014, 19:52:10 »
Met een paar schroefjes vastzetten kan ook (aantal afhankelijk van de lengte van de 'boekbinders' en natuurlijk van de belasting door (het aantal) kabeltjes.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #72 Gepost op: 22 November 2014, 03:04:51 »
Vanavond kort verder gegaan met de rechter module van de twee boven het trapgat. De twee planken voor de bodem erin en het kopschot waar de rails op komen. Ik heb het provisorisch boven de trap gehangen en een foto gemaakt:



Die twee bodemplaten zien er op de foto uit alsof ik nooit van winkelhaak en waterpas heb gehoord en of ik minstens anderhalf kratje bier op had. In werkelijkheid klopt het prima :) Het vertekent alleen enorm omdat het aan de linkerkant smaller wordt...

Uiteindelijk komt er een plaat voor, dan ziet het er allemaal weer netjes uit.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #73 Gepost op: 22 November 2014, 15:36:11 »
Hoi Reinout,

ziet er leuk uit, ben je echter niet bang dat je je hoofd niet stoot bij het omhoog lopen over de trap?

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #74 Gepost op: 22 November 2014, 17:17:16 »
Het hoofd-stoten was bij mij inderdaad een zorgenpunt. Het valt denk ik mee, zoals ik het uitvoer. Het deel waar je met je hoofd in de buurt kan komen is tussen de 12 en 15cm breed, dat valt mee. De leuning steekt zelf ook al bijna 10cm uit, dus je moet wel heel erg met je hoofd opzij hangen wil je het kunnen raken.

Het smal-maken was echt wel essentieel.

Aan de rechterkant zitten er geen hoofden in de weg, maar wel een wasrek. Vocht en modelspoor zijn geen geweldige combinatie, maar je moet wat.

Uiteindelijk zit ik er het meest over in of de spoorlijn niet per ongelijk als handvat ("daar gaat m'n seinpaal") wordt gebruikt of dat er een natte handoek op weg naar het wasrek een omweg neemt via de lantarenpaal en en drie bomen. In de praktijk zal het wel meevallen.

Zonet wat schoeven gehaald. Wat gaan die er met een rotvaart doorheen, zeg :)

Vanochtend en vanmiddag heb ik de tussenschotten erin gezet en ook de rijbaan. Aan de tussenschotten vertikale planken op de plek waar de viaductpijlers moeten komen. Later zie ik wel hoe ik daar een mooi viaduct van maak. Ik heb al wel de rijbaan daar 6 i.p.v. 7 cm breed gemaakt zodat er aan beide kanten een 4mm multiplex plaat tegen kan waar de bogen in uit zijn gezaagd. Dan wordt het toch weer 7cm wat volgens mij een goede maat voor zo'n viaduct is.



Ik zit er een beetje over te denken om te kijken of ik het met een laser kan laten snijden. Dan is het echt strak op maat. En stenen erin laten graveren. Het is wel een natuursteen-viaduct en geen bakstenen. Ik vraag me af hoe netjes het dan over gaat komen met die gegraveerde stenen. Is dat niet te vlak?

Alternatief is om mallen voor gips te gebruiken. Of die blauwe plaat die ik ook gebruik voor onder de rails en daar stenen in krassen/drukken. Die methode zag ik in een tijdschrift "eine kleine Anlage von A bis Z" over de nabouw van bahnhof Freilingen in de Eifel. Daar zat ook een aardige brug over een weg+beek bij.

Ik zie nog wel. Vanavond verder met de andere module!

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)