Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1068671 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #90 Gepost op: 24 november 2014, 14:06:56 »
Off-topic in m'n eigen draadje, maar goed  :)

Voordeel van de hornbach is hun we-hebben-geen-acties-en-geen-kortingskaart mentaliteit. Alles is gewoon goedkoop. Bleek wel toen ik tijdens de verhuizing verf aan het kopen was. Dat bleek achteraf bij de hornbach voor precies dezelfde verf goedkoper te zijn geweest.

Bij de karwei was laatst diezelfde verf wel opeens goedkoper dan de hornbach omdat ze een 40% kortingsactie ervoor hadden. Een reden dat ik me op de karwei emailreclamefolder heb geabonneerd.

Voor schoeven vind ik de karwei/praxis/enz weer makkelijker. Bij de hornbach sta je met zakjes en een weegschaal te rommelen. En dingen zoals 3mm blauwe platen missen bij de hornbach.

Over dat geen-gedoe-altijd-lage-prijzen van de hornbach: mijn vrouw herinnerde me er laatst aan dat de c1000 (ja, die bestaat in N'gein nog steeds) vroeger ook zo'n leus hadden. "C1000, geen fratsen". Geen kortingsacties, geen klantenkaart, enz. Nu doen ze ook vrolijk mee in het circus.

Tijd om een modelbaan te bouwen in de jaren 60/70 toen alles nog goed was, toch?  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #91 Gepost op: 24 november 2014, 15:29:30 »
Nee blauw heb ik niet van Hornbach maar zij hebben groene platen. Met zelfs een ruitpatroon om te kunnen snijden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #92 Gepost op: 24 november 2014, 15:45:22 »
Dat ruitpatroon had ik ook gezien. Volgens mij was het op een rol en ik vond dat wat verdacht. Het werkt goed, dus?

(Ik heb voldoende blauwe platen voor de rest van de baan, dus ik hoef niet meer op zoek. Maar het kan handig zijn voor anderen).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #93 Gepost op: 24 november 2014, 23:14:35 »
Vanavond nog snel anderhalf uur kunnen werken. Ik de linker module boven de trap heb ik de tussenschotten aangebracht en de rijbaan vastgelijmd en geschoefd. Een muis kan nu helemaal keurig over multiplex het hele traject van kopstation tot schaduwstation afleggen!!!

Verhip, dit typ ik nu in. Ik had helemaal nog niet door dat ik die mijlpaal gehaald had  ;D Ik zat nog met m'n gedachten bij het afwerken van de voorkant van die twee modules. En het aanleggen van de electra. En... En.... Maar: qua ruwe onderbouw is het hele traject klaar. Nu alleen nog wat details en wat rails leggen en nog een berg details. Hoera!

Wat ik ook heb gedaan: de twee modules boven de trap met elkaar verbonden. Aan de onderkant een scharnier, aan de bovenkant een inslagmoer+bout:



Daarmee zit het wel goed vast. De scharnier onder neemt het gros van de kracht op, de bout is voor het netjes op z'n plek houden. Bij het nu aan elkaar vastmaken blijkt dat ik wel een tikkie netter had mogen werken. Aan de bovenkant zit er een halve centimeter hoogteverschil qua afdekkende plaat. Niet schokkend, maar wel iets dat ik een beetje moet camoufleren. Dat gaat verder het probleem niet zijn, maar toch.

De rijbanen sluiten in ieder geval netjes op elkaar aan. Ik denk er wel over na om hier misschien zo'n hersporings-"dingetje" aan te brengen. Je ziet soms van die rails waarmee ontspoorde assen weer netjes op de rails worden gewipt. Aan de andere kant... Netjes werken en de overgang stevig maken en dan moet het nergens voor nodig zijn. Alternatief zou ook zijn om de rails met raillasjes aan elkaar te maken. Vaak zal het niet losgemaakt hoeven worden. En op dit punt wil ik echt geen ontsporingen. Ik denk hier nog verder over na.

Laatste wat ik gedaan heb is de gatenzaag in de boormachine stoppen en toegangsgaten in de module zagen/boren. Aan de achterkant, om in noodgevallen nog iets aan de stroomvoorziening te kunnen doen. Toch handig dat ik zo'n gatenzaag nog had liggen van de verhuizing. Ik heb 'em toen gebruikt om een gat in de muur (kalkzandsteen muurtje in de keuken) te maken voor een stopcontact dat ik wilde verplaatsen.

Enfin, hier is zo'n gat:



Planning voor morgen? Eerst maar eens stukken hout opruimen en de vloer stofzuigen. Rails schoonmaken zodat zoontjelief weer kan rijden.

En dan eerst maar eens een rijtjes spijkers over de middellijn van het toekomstige spoor meppen (zie deze bijdrage). Zodat ik er daarna de 2cm brede blauwe 3mm stroken tegenaan kan leggen.

En misschien ook maar eerst aan de electra beginnen. Ik wil erg graag de voorplaat op die twee modules monteren, maar daarna kan ik veel lastiger bij de aansluitingen... Even een tikkie rustiger, dat bespaart me denk ik later veel frustratie  :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 24 november 2014, 23:17:04 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #94 Gepost op: 25 november 2014, 01:46:48 »
als dat schanier bedoeld is om kracht op te vangen zou ik het juist dwarsgeplaatst hebben.

Maar goed, je bent heel inventief bezig en succes met het aanbrengen van de doorzichtige plaat.

Ik blijf je verder met veel plezier volgen Reinout :)
mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #95 Gepost op: 25 november 2014, 09:06:05 »
Erich, welke richting bedoel je met "dwars geplaatst"? Twee scharnieren aan de zijkant ofzo?

De twee modules zijn opgelegd op de uiteindes. Eigenlijk is het dus een grote balk. Een balk die in het midden vertikaal doorgezaagd is. Die gaat dus "doormidden breken" als je 'em zomaar loslaat. In civieltechnische termen "trek aan de onderkant, druk aan de bovenkant". De drukkracht aan de bovenkant gaat wel goed, dat heb ik stevig genoeg gemaakt.

De kracht die opgenomen moet worden is dus de trekkracht aan de onderkant. In normaal nederlands "dat de onderkanten aan elkaar gehouden moeten worden". Wat dat betreft zit het scharnier op precies de goede plek.

Het enige dat dan nog resteert is het netjes op de juiste manier tegenover elkaar houden van de modules. De rails moeten uiteraard netjes aansluiten. Daarvoor heb ik de moer bovenin gedaan. Die hoeft geen kracht op te nemen, de modules drukken zich vanzelf wel tegen elkaar aan. Hooguit bij het op z'n plek leggen moet 'ie het bij elkaar houden.

In de praktijk zit er altijd nog wat speling in. Gat iets te groot enzo. Maar omdat de modules tegen elkaar aangedrukt worden (door het eigengewicht en deels door de moer) is er zoveel wrijving dat je de overgang netjes op z'n plek kan duwen met een bescheiden tikje op de goede plek. En dan zit het voor de komende paar jaar prima.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #96 Gepost op: 25 november 2014, 14:16:17 »
Ik zie zonet in de "litter bin" een verwijzing naar een analoog servobesturingsapparaat "megapoints controller".

Video's bekeken en het ziet er netjes ontworpen uit. 50 pond om 12 servo's aan te sturen. Voor het tussenstation zou ik er 10 nodig hebben voor de inrijseinen, overige seinen en twee wissels. Met 2 euro voor een servo (ruim genomen) kom je dan op 7 euro per stuk uit. Ongeveer vergelijkbaar met een conrad wisselmotor. En goedkoper dan een tortoise wisselaandrijving (12-18) of een viessmann armsein-aandrijving (18).

Ik ga het in ieder geval onthouden.

In m'n achterhoofd zit ook nog een poging om het met fysieke bediening te doen. Fiets-remkabels ofzo...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #97 Gepost op: 25 november 2014, 23:15:06 »
Vanavond heb ik iets aan de electra gedaan. Weer een stekker gesoldeerd, voor de linker module boven de trap. Het ging moeizaam, de soldeerbout lijkt het op te geven (toegegeven, het was een goedkope). Na afkoeling heb ik met de vijl over de punt gerost, daarna leek 'ie het weer te doen.

Enfin, er zitten weer wat draadjes vast. En toen maar eens boekbinders gebruikt! Nou, dat was een goede tip, hoor. Werkt lekker. Ik heb ze vastgeniet, dan gebruik ik m'n nietpistool ook weer eens.



De bovenste draad is voor een kort LED stripje. Ik heb er alleen nog geen voeding voor. Ik zit nog te twijfelen wat ik ga doen. Voor 14 Euro kan je een 60W 12V adapter kopen. Per meter ledstrip (5050 warmwit, 60 stuks per meter) is het 16W. Zo'n 60W voeding is dus OK voor zo'n 4 meter.

In de modules boven de trap gaat 2 tot 3 meter. Ik weet nog niet precies hoeveel, want dit wordt de eerste keer dat ik ledstrips gebruik. Ik ga er van uit dat het OK is om alleen warmwit te gebruiken. Ik heb voorlopig geen hoge eisen.

Dus... dan kan ik een roedeltje (stuk of 4) van die adapters kopen. Allemaal in zo'n stekkerblok-met-schakelaar en vanaf de adapters draden trekken naar de verschillende modules. Wel zorgen dat de draden dik genoeg zijn, uiteraard.

Alleen... kennelijk is het wel mooi om ook een RGB strip erbij te hebben omdat dat in combi met de warmwitte een natuurlijke kleur geeft. En op zich is er een risico dat ik over een half jaar verlekkerd zit te kijken naar een of andere aansturing om schemering en nacht na te bootsen.

Kan ik dan niet beter een (duurdere) dikke vette voeding kopen zodat ik er later een regelaar tussen kan hangen? Ik ga nog eens verder googlen. Ik merk op deze manier wel dat het een aardig baantje aan het worden is qua rijlengte. De kosten van die ledstrips vallen reuze mee als je ze in verweggistan bij de fabriek bestelt. Maar de kosten van de voor deze voorraad ledstrips benodigde voedingen, dat tikt tot wel aan.

Terug naar de werkzaamheden van vanavond. Anders blijf ik doordenken over ledstrips. En doortypen.

Het tweede dat ik heb gedaan is het aanbrengen van een eerste laag blauwe plaat op de modules na het tussenstation. Drie gebogen modules direct na het station en de twee modules boven de trap.



Morgenavond de tweede laag. Help, dan zou ik vrijdag al met rails leggen kunnen beginnen... Dat idee is dermate onwerkelijk dat ik bij mezelf merk dat ik nu idioterwijs redenen aan het verzinnen ben om die rails niet te leggen. "Eerst nog dit, eerst nog dat" zegt een stemmetje. "Eerst ledstrips aanbrengen". "Eerst de electriciteit in orde". "Eerst twee avonden googlen naar soldeerbouten".

Maar nee, daar ga ik niet naar luisteren. Essentieel is nu om zo snel mogelijk de rails gelegd te krijgen. Dan de draadjes maar tijdelijk provisorisch aansluiten, hoor! Ik ga niet, nu succes voor het grijpen ligt, mij m'n momentum door mezelf af laten pakken  ;D Doorbouwen tot het laatste stootblok in het kopstation  ;D

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #98 Gepost op: 26 november 2014, 09:01:32 »
Hoi Reinout,

Je hebt een prachtig soldeerstation van ongeveer 20 tot 25,--, zie Conrad.
Daarbij rustig aan, het hoeft morgen niet klaar. Overigens ziet het er goed uit.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #99 Gepost op: 26 november 2014, 09:14:55 »
Soldeerstation van 20 bij de Conrad? Je bedoeld deze? Da's degene die ik heb.

Eerlijk gezegd denk ik dat ik gewoon eindelijk een reserve-punt moet gaan kopen en dat 'ie het dan weer doet.

En eh... "Het hoeft morgen niet klaar"?!"  ;D Dan heb je m'n zoontje nog niet gehoord. "Pappa, ik ruim de tafel wel even af, dan kan jij alvast aan het werk boven". Dat hoor ik nu al een tijdje  :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #100 Gepost op: 26 november 2014, 10:09:59 »
Reinout,

Bij het soldeerstation hoort een sponsje.
Je kan hier steeds je punt aan afdoen. De punt blijft dan schoon, en je hebt geen last van restanten welke inbranden in de soldeerpunt, als je natuurlijk het sponsje een beetje nat houdt.
Dan is misschien een nieuwe soldeerpunt kopen zeker een optie.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #101 Gepost op: 26 november 2014, 10:43:05 »
En om nog maar even terug te komen op de RGB leds. Euro 30,00 bij diezelfde Conrad. 5 Meter inclusief voeding en controller met afstandsbediening.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #102 Gepost op: 26 november 2014, 11:09:30 »
Het sponsje van het soldeerstation gebruik ik inderdaad. Vochtig, niet te nat. Toch is m'n punt naar z'n grootje. Ik heb net wat zitten googlen en vermoed nu dat ik de temperatuur te hoog heb ingesteld. "Max" is denk ik toch een tikkie overdreven om het voorzichtig uit te drukken.

Nieuwe punt erin, beter op de temperatuur letten en hem niet te lang aan laten staan. Oftewel: mezelf beter gedragen. Dan eens kijken of het beter lukt.

Wat ik ook kan doen: een splitsing maken tussen het electronica-solderen (digitaliseren van loks) en het grovere soldeerwerk zoals draden aan de rails solderen. Ik heb nog een grotere soldeerbout liggen. Een losse soldeerbout, dus geen soldeerstation en geen temperatuurregeling. Dan hou ik het soldeerstation netjes voor het fijnere werk (op lagere temperaturen) en gebruik ik de lompere grotere bout voor het steviger werk.

Toch handig, zo'n forum. Direct en indirect pik ik zo een heleboel tips op  (y)

Gerard: inclusief voeding en afstandsbediening valt dat bedrag reuze mee. Ik denk drie sets nodig te hebben. Misschien red ik het net met twee. Die moet ik dan wel allebei (of alle drie) los van elkaar bedienen.

Dat geeft me een idee. Waarom zou ik de hele baan identiek moeten verlichten? Eigenlijk heb je grofweg twee gedeeltes. Het schaduwstation + "monreal" modules + kopstation in het kleine kamertje. En in de rest van de voorzolder het doorgangsstation + modules daar in de bocht + modules boven de trap. In eerste instantie is het prima om de ene helft standaard op "volle kracht" te verlichten. En de andere helft uit te rusten met dimmers en/of RGB afstandsbediening om alleen daar een andere sfeer (nacht bijvoorbeeld) te simuleren.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #103 Gepost op: 26 november 2014, 13:13:31 »
Dat meerdere sets afzonderlijk bediend kunnen worden zal wel lukken, als de IR oogjes elkaar niet zien. Ik denk dat je allebei (of alle drie) met dezelfde afstandsbediening kunt bedienen. Handig meteen wat spullen op reserve.

Groet,

Gerard van der Sel.

(Heeft een setje voor zijn verjaardag besteld)
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #104 Gepost op: 26 november 2014, 19:32:35 »

dit bedoelde ik Reinout,
maar je hebt al uitgelegd hoe het zit.

groet, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums