Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1069858 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #45 Gepost op: 02 november 2014, 23:44:41 »
Laat ik ook het sporenplan van het station verduidelijken:



Er zijn twee doorgaande sporen, allebei met een perron. Drie silberlingen zou net moeten passen, dus drie umbau-ers of een railbus of twee silberlingen gaat prima. Het doorgaande spoor is bereidbaar zonder wissels in afgebogen stand, dus da's ook netjes. Bijna alle treinen zullen hier stoppen, maar het hebben van de mogelijkheid om met topsnelheid (=60 km/u op zo'n lijntje...) door te kunnen gassen/dieselen/stomen is leuk.

Rechtsvoor is een losweg. De configuratie daar heeft wat weg van Uersfeld, vooral ook met de overweg die ik op die plek heb gepland. Zie de onderstaande foto die ik gemaakt heb in 1991, een paar maanden na stillegging van het personenverkeer:



Een tijdje geleden heb ik vier andreaskruizen-met-knipperlicht gekocht (via marktplaats, later bleken ze oorspronkelijk voor Vierheim bedoeld). Die krijgen nu een mooie plaats bij deze overweg. Zodra ik heb uitgevogeld of ik de aansturing deels automatisch ga doen of via een simpele schakelaar.

Als ik het automatisch doe komt er bij het station een tweetal drukschakelaars, eentje om de knipperlichten aan en eentje om ze uit te doen. En dan een relais voor de aansturing van de lichten. Normaliter vind ik dat de Fahrdienstleiter op het station vóór het veilig zetten van het sein de overweg wel aan kan zetten. Ietwat automatischer mag het dan wel vanuit de andere richting, namelijk door binnenrijdende treinen. Op het klapbare gedeelte moet ik prima een optische detectie aan kunnen brengen die de overweg inschakelt. Als ik dat dan ook afhankelijk maar van het inrijsein, dan heb ik gelijk afgedekt dat die detectie alleen richting station werkt. Uitzetten doet het station dan maar weer handmatig.

Ok, terug naar het station. Linksboven takt een zijspoortje af dat zich gelijk weer splitst. De linkertak gaat naar een gastank. Bij Ulmen was er zo'n aansluiting. In Ulmen, maar ook in Laubach-Müllenbach, had je ook de rechtertak van het zijspoortje: een eenvoudige fabrieksaansluiting.

Op deze manier heb ik voldoende reden voor goederenvervoer. De fabriek wil elke dag wel één of twee gesloten goederenwagons om z'n waren af te voeren. Als toetje kan er eens per week zo'n mooie grote vierassige gaswagon komen (de rest hou ik twee-assig in verband met de beperkte lengte). De losweg is er voornamenlijk voor rongenwagens voor het houtvervoer.

Een verhoogde zijlading bij de losweg klopt met het Uersfeld voorbeeld. Dan zou er ook af en toe militair vervoer kunnen zijn. Omdat de lijn in mijn fictieve voorbeeld niet langs Daun gaat maar richting Kelberg... Ik heb op een kaart met hoogtelijnen gekeken en heb drie mogelijke verlopen van de spoorlijn ingetekend. In een van de drie varianten neemt de lijn een route die duidelijk verder van Ulmen af ligt, de lijn komt eerder bij Berenbach (aan de echte Eifelquerbahn een kleine halte) dan bij Ulmen.

Mijn huidige plan is om het station "Berenbach-Ulmen" te noemen. Dat geeft voor degenen die de Eifelquerbahn een gevoel van herkenning, omdat er twee stationsnamen in verwerkt zijn. Het geeft ook gelijk aan dat er iets niet helemaal klopt  ;D

Maar waarom ik dit vertel: Ulmen had een kazerne en dat leverde af en toe militair vervoer op. Kan leuk zijn voor de afwisseling.

Op een drukke dag met 4-assige gaswagen, drie rongenwagens met hout en twee gesloten wagens voor de fabriek... dan kom ik al ongeveer aan de maximale treinlengte. Dan moet het kopstation Kelberg misschien maar een aparte Übergabe krijgen op dat soort dagen. Tadaaah! Afwisseling!  :)

Ik krijg er al voorpret van!

Reinout

« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 23:47:24 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #46 Gepost op: 05 november 2014, 10:53:58 »
Gisteravond ben ik wat aan het passen en meten en zagen geweest voor het vervolg van de baan na het station. Hij moet daar een bocht maken richting het trapgat. En er moet voldoende ruimte blijven om de was op te hangen en om dozen onder de baan te zetten.



De module rechts is al bijna klaar. Alleen het kopschot nog; daar heb ik nogal lopen falen, maar ik denk het nog recht te kunnen brijen. Het is de bedoeling dat ik deze module met een klem stevig vast zet op de kast eronder. Ik heb hem ook niet veel breder gemaakt dan de kast zodat het een goede basis is om de middelste module aan te hangen.

Want... die module ga ik niet ondersteunen. Die wordt van zichzelf wel stabiel genoeg en door hem simpelweg aan de twee modules aan weerszijden te hangen zitten er geen storende poten in de weg als we met de dozen eronder gaan schuiven.

De module links moet wel weer netjes ondersteund worden. Die module is trouwens groter geworden dan ik eerst dacht. Ik was wat smallers van plan. Maar... dit deel van de baan is in eerste instantie bedoeld om door de kinderen te laten aankleden. En dochterlief heeft een kartonnen bouwplaat gekregen van een Romeins fort. En die bouwplaat bleek tot mijn verbazing 1:87 te zijn! Of die ergens op de baan kon. Op zich leuk. Romeinse opgraving; nagebouwd; daar is wel een smoesje voor te verzinnen. Trier met z'n romeinse overblijfselen ligt in de buurt, toch?

Blijkt alleen dat dat fort 40x55 cm groot gaat worden! Oei, dat paste niet in het hoekje waar ik eerst aan dacht. Dus maak ik nu de linkermodule op de foto maar groter. Trein in een tunnel, plaat afneembaar erop en dan het fort bovenop. Kijken hoe ik het precies ga doen, maar het is in ieder geval een goede manier om dochterlief bij de baan te betrekken  ;D

Ik ben trouwens aan het nadenken over koppelingen. Ik kwam laatst een bericht uit het "083 tot 338" draadje weer tegen. Kortkoppelingen voor het reizigersmaterieel en kadee voor de goederen. Nu heb ik zelf "roco universal" koppelingen op de rijtuigen gezet en op de goederenwagons waar een NEM schacht onder zit. Die koppelen licht, maar dan moet alles wel netjes zijn uitgelijnt. En nogal wat NEM schachten zitten wat losjes onder de wagons.

Dus ik ben weer een beetje aan het twijfelen geslagen. Dus heb ik in het 038/338 draadje naar de praktijkervaring gevraagd.

Zelf ga ik binnenkort toch maar weer een keer kadee koppelingen op de V100 en op een paar goederenwagons zetten om in realistische omstandigheden te testen. Al het testen was tot nu toe op een 2m lang recht stuk in een kast beneden :-)

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #47 Gepost op: 09 november 2014, 00:07:48 »
Vrijdag ben ik nauwelijks aan iets toegekomen. Zaterdag kwam er familie langs. Ook leuk, dat betekende dat ik de baan aan anderen kon laten zien. M'n zoontje was met twee treinen heen en weer aan het rijden en het rangeren. En hij zorde er ook voor dat er iemand mee ging doen met het rijden.

Ondertussen kon ik de bouw van de baan uitleggen. En foto's tonen met hoe het in model ging worden. Dat liep best aardig! Goede oefening. Ik wil namenlijk een goed verhaal bij de baan kunnen vertellen. Een mooie baan zien en de verplichte "oh" en 'ah" zeggen is leuk, maar het is veeeeeel leuker om een goed verhaal te horen. "Kijk, dit is de geschiedenis van de baan. Hier op de kaart loopt 'ie. Deze burcht heeft deze voorgeschiedenis. Kijk, hier loopt de spoorbaan op deze manier en dat klopt met deze foto". Enz.

Ook heb ik tijd gehad om verder te gaan met de twee modules die na het station liggen. De eerste module was aan één kant nogal slordig afgewerkt om het beschaafd te zeggen:



Ik heb de betreffende module-overgang in tweevoud gezaagd en heb het broddelwerk van hierboven eruit gebroken. Nieuwe erin en het ziet er veel beter uit:



Voor de module erna had ik de grondplaat al op maat gezaagd. Vandaag heb ik de spoorbaan eruit gezaagd en de achterwand en kopwanden eraan geschoefd. Dit begint er al op te lijken:



Morgen hoop ik ermee verder te kunnen. Goed aan beide kanten vastmaken met scharnieren. En... hopelijk de derde module enigszins afkrijgen zodat ik me kan richten op de overspanning boven het trapgat! Ik ben nog steeds wat aan het nadenken wat ik daar zal doen. Een spectaculair viaduct is toch wel aardig .... :-)

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #48 Gepost op: 10 november 2014, 12:32:38 »
Gisteren de spanten in de middelste module aangebracht. Ik schrijf op de bodemplaat op meerdere plekken de hoogte-boven-bodemplaat op, dus het op maat zagen van de spanten is makkelijk.

De voorkant van de module wilde ik gebogen uitvoeren. Met 4mm multiplex gaat dat prima. Houtlijm en een stapel schoeven en even wachten:



Op de bovenstaande foto zie je al dat ik aan de hand van de spanten het verloop van de voorkant heb afgetekend. Even de decoupeerzaag erover:



Vervolgens heb ik 'em aan zijn rechterbuurman vastgeklemd met een lijmklem en een gaatje door de kopwand gemaakt voor een inslagbout + vleugelmoer verbinding. En aan de achterkant een scharnier, dat kwam daar beter uit. Die rechterbuurman heb ik ten opzichte van het station gefixeert door aan de achterkant een plankje te schoeven dat achter het station valt. Als aanslagpunt. Aan de voorkant heb ik er een stukje balk tegenaangeschoefd. Hierdoor is het in horizontale richting gefixeert. Het zit enigszins klem, dus de vertikale fixatie ziet ook wel goed. Sowieso wil ik die module na het station met een klem op de kast vastzetten, dan komt 'ie niet meer van z'n plaats.

Zo ziet het er nu uit:



Woensdag verder met de linkermodule op deze foto. Dan moet ik er goed gaan meten want ik heb wel een bepaald hoogteverschil te halen zodat het kopstation voldoende marge heeft boven het schaduwstation. Ik heb op zich alles netjes uitgetekend en meerdere keren opgemeten, maar ik lijk een paar centimeter tekort te komen. Ik meet ten opzichte van de vloer. Is de vloer soms scheef? Lijkt toch mee te vallen. Is de module scheef? Nee, dat klopt wel.

Het valt misschien wel mee, maar dit moet ik wel even goed uitzoeken, uiteraard :)

Reinout



Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #49 Gepost op: 10 november 2014, 13:34:59 »
Mooi werk, Reinout. Vooral die gebogen zijwand, dat geeft toch altijd wel iets extra's, vind ik.
Verder spreekt mij je ad-hoc-achtige bouwwijze wel aan: beginnen met een "ongeveer-zo-wil-ik-het-hebben-planning", vervolgens deel 1 bouwen, want als je dat hebt kun je daarvan uitgaan bij de bouw van deel 2, onder het motto: "geef mij een vast punt in het heelal en ik zal de aarde bewegen".

Maar zo te zien gaat het allemaal wel goed komen!

Groet,
je net zo ad-hoc-achtige collega-bouwer

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #50 Gepost op: 10 november 2014, 13:41:24 »
Dank 44.

Ik ben alleen wel benieuwd of ik, uitgaande van het vaste vertrekpunt, me niet een probleem heb bezorgd door er van uit te gaan dat de grond recht is. Als je dan 10m rijlengte verder bent mis je inmiddels een paar centimeter hoogte die je dacht gewonnen te hebben...

Ik kan me niet voorstellen dat ik me enorm verrekend heb. Ik kan best 3% stijging uitrekenen en orde-van-grootte de afstand meten. En ach, anders passen we er wel een mouw aan. 4% helling kan ook best met die korte treintjes waar ik mee rij, mocht het nodig zijn  :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #51 Gepost op: 10 november 2014, 13:48:47 »
Ja, snap ik. Ik heb onder de poten van mijn baan(segmenten) inslagmoeren met stelschroeven getimmerd, daardoor kun je in elk geval wat verschillen opvangen.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #52 Gepost op: 10 november 2014, 17:45:37 »
Zoals Jan (44) zegt, toffe manier van bouwen, zo een beetje van dit, beetje van dat en het komt wel goed!
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #53 Gepost op: 10 november 2014, 23:44:36 »
Ik vertel het hier maar netjes en eerlijk zoals het gaat. Meerdere manieren om van A tot Z te komen, gelukkig werkt mijn manier ook. Dat vind ik wel het leuke van dit forum: zoveel verschillende manieren...

Ik vind vooral de uitgebreidere bouwverslagen leuk omdat daar her en der goede tips in staan. Bij de een pik je er uit dat ophangen van de baan aan boekensteunen handig is. Bij de ander of kadee wel/niet een goed idee is. Bij de derde dat LED verlichting leuk kan werken. Bij de vierde (bijvoorbeeld Vierheim) zie je dat een rustige herfstsfeer heel mooi kan zijn. Enz.

Daarom probeer ik zelf ook hier vrij volledig te zijn en probeer ik ook veel diverse aspecten te laten zien. En steeds foto's maken. Hoe ik modules bouw. Hoe ik de electriciteit aanleg. Hoe ik een bedieningspaneel maak. Hoe ik ontwerp. Hoe ik m'n rails leg. En... wat er wel goed en niet goed aan werkt.

Nu moet ik zeggen dat er nog een element is, hier op het forum, dat m'n interesse heeft gewekt: het vertellen van verhalen. "Deining in Dönsdorf", "083 tot 338", dat soort draadjes. Geeft weer een andere dimensie aan de hobby  ;D Eens kijken of ik daar aan toe kom. Goed voorbeeld doet goed volgen, zegt men wel eens.

Mochten er nog tips zijn qua "meer foto's", "minder foto's", "ik snap xyz niet", "beschrijf abc eens wat duidelijker" dan hoor ik het graag!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #54 Gepost op: 10 november 2014, 23:58:20 »
Vandaag is er trouwens (via ebay) een verrijking van de baan binnengekomen: één van de inrijseinen van Berenbach-Ulmen. €38.50, dat valt mee ten opzichte van de nieuwprijs (50-60 Euro). Die Viessmann seinen zijn niet goed tweedehands te vinden. Ze bevallen kennelijk te goed :-)



Inrijsein, dus het moet hp0/hp1/hp2 kunnen tonen. hp0 is stop, hp1 is gas op de plank en hp2 is langzaam doorrijden (dus: het wissel in het station buigt je af naar het zijspoor).

Ik heb hiermee nog onverwacht mazzel: ik vroeg me al af hoe ik het sein aan moest sturen. Je hebt twee stangen. Moet je de coördinatie zelf regelen? Dat de onderste seinarm bij hp0 en hp1 omhoog staat en alleen bij hp2 omlaat  komt? Nee, valt mee. Dat is allemaal al aangesloten. Ik hoef alleen maar voor hp0/1/2 (wat ik maar zie als rood/groen/geel) elk een drukknop te monteren en ik ben klaar.

Mooi, ik had de bedrading al klaargelegd met inderdaad alleen rood/groen/geel. En pas daarna vroeg ik me af of ik geen vierde draad nodig had (of een extra aansturing met een relais ofzo). Tadaah, de ad-hoc planning heeft hier toch weer gezegevierd  :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #55 Gepost op: 11 november 2014, 19:11:53 »
Vandaag is er trouwens (via ebay) een verrijking van de baan binnengekomen: één van de inrijseinen van Berenbach-Ulmen. €38.50, dat valt mee ten opzichte van de nieuwprijs (50-60 Euro). Die Viessmann seinen zijn niet goed tweedehands te vinden. Ze bevallen kennelijk te goed :-)

Hallo Reinout,

kijk eens op de site van Conrad (https://www.conrad.nl/nl/viessmann-4502a-hoofdsein-van-de-db-bouwpakket-211222.html), daar staan ze ook aangeboden als bouwpakket. Let wel op dat er bij het basis bouwpakket nog geen aandrijving zit, maar deze is ook los verkrijgbaar.
Ik heb hier ook een bouwpakketje liggen, maar heb hem i.v.m. tijdgebrek nog niet in elkaar gezet en weet dus niet hoe gemakkelijk dit gaat. Maar mogelijk hebben andere lezers dit wel gedaan en willen die hun ervaringen delen?

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #56 Gepost op: 12 november 2014, 11:25:44 »
Ik heb ook een bouwpakket liggen dat nog in elkaar moet. Van een sein met twee gekoppelde armen (hp0/hp2), dat wordt het inrijsein van het schaduwstation.

Bouwpakket is veel goedkoper dan een kant en klaar sein, maar... zoals je zegt heb je er nog een aandrijving voor nodig. En die viessmann aandrijving is nu net wel erg mooi. Maar die zijn zo'n 18 Euro per stuk. Tel het dan bij elkaar op en het verschil is best klein. Twee aandrijvingen voor zo'n sein met twee ongekoppelde armen plus een bouwpakket van een tientje: 2x18+10=46. Oh. Kant en klaar kan je ze in Houten voor zeg 55 krijgen. Scheelt niet eens zoveel!

Gelukkig heb ik nog twee tweedehands viessmann aandrijvingen liggen. Tientje per stuk.

Ik zit wel te denken wat ik hier nu mee moet doen. Zelfbouw en dan een conrad wisselmotor van 7,50? Dan ben je wel goedkoper uit, maar moet je accepteren dat de arm in 0.1 seconden omhoog/omlaag gaat.

Bulk-inkoop van een verpakking met 12 tortoise wisselaandrijvingen? Dan kan je ze in Engeland voor richting de 12 Euro krijgen. Minder dan de 18 van Viessmann.

Geheugendraad lijkt me ook nog steeds een leuke optie. Ook relatief goedkoop. Ik kreeg alleen de indruk dat dat niet meer leverbaar is bij het adres in België wat je overal ziet. Weet iemand hier meer van?

Optie voorlopig is ook om maar geen uitrijseinen te doen maar "H" borden. Ook in verband met de kinderen heb ik liefst wèl seinen. Maar die kan ik later ook nog aanbrengen na wat sparen.

Ondertussen ben ik vaak op ebay en marktplaats aan het zoeken naar tweedehands seinen en aandrijvingen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #57 Gepost op: 13 november 2014, 23:46:25 »
Gisteravond heb ik de module die grenst aan het trapgat van z'n twee belangrijkste zijwanden voorzien: diegene waar het spoor door loopt.



Naar ik nu gemeten heb kom ik 2cm tekort ten opzichte van m'n berekening. Dan zou de helling boven het trapgat van 3% naar 4% verandert moeten worden. Dat trekken de loks met de korte treinen prima, vermoed ik. Maar eerst ga ik dan de grondplaat van het station waar het geheel op aan moet sluiten op de juiste hoogte aanbrengen.

Daar zit namenlijk ook nog wat ruimte. Op de stations doe ik één laag van 3mm blauwe plaat, op de vrije baan 2 lagen. Met die 6mm krijg ik een juiste hoogte van het ballastbed op de vrije baan. Dus... ik heb weer 3mm extra marge op de 2cm teruggewonnen.

Ik bedenk me nu ook dat ik de hoogte heb uitgemeten ten opzichte van de huidige hoogte van de grondplaat van het station. Die ligt op de boekensteunen van het rails-langs-de-muur systeem. Er komt nog een lat onder en de boekensteunen ga ik één stap van 5cm lager monteren. De lat is 44mm hoog. 50mm-44mm=6mm winst. Hm. 6+3mm, da's al ongeveer een centimeter. Dan zou ik nog maar 1 cm in plaats van 2cm extra hoeven te overwinnen op het deel boven het trapgat.

Qua maten had ik gisteren nog iets grappigs. Als je op de foto hierboven goed kijkt naar de module zie je aan de (vanuit de foto gezien) achterkant de onderplaat net een stukkie uitsteken na de wand die ik erop heb geplaatst. Dit overstekende gedeelte (ongeveer 2cm) wil ik gebruiken als steun om de modules boven het trapgat op te leggen. Maar ja, moet ik 1cm gebruiken? 3cm? 2cm? Ik was aan het meten en vond het wel symbolisch als de lengte van de andere wand uit zou komen op 87 cm. 1:87.... Dus het is nu een 2cm gedeelte dat als steun gaat dienen.



Vrijdag en zaterdag zit ik voor een conferentie in Amsterdam, dus de komende dagen zal er niet veel vooruitgang zijn.

Reinout

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #58 Gepost op: 16 november 2014, 23:11:10 »
Na een dagje conferentie en een dagje open source werk ben ik deze zondagavond nog even twee uur met de baan bezig geweest.

Ik heb twee stukjes multiplex in de module gelijmd. Eentje 8cm en eentje 9 cm hoog, netjes volgens de uitgetekende maten. Toen een multiplex plank die ik over had gepakt en die in twee stukken gezaagd om daar de loop van de rails mee te kunnen volgen. In het midden een stukje multiplex eronder lijmen+schoeven en het is stevig zat. Vervolgens de boel vastlijmen en schoeven en er is weer een module klaar (nou ja, er moet nog een "plat dak" op waar het al eerder genoemde papieren romeinse fort op moet, maar goed, da's een kwestie van nog 2 latjes op maat zagen en monteren, dat komt later wel).



Vervolgens heb ik de drie modules aan die kant van de zolder voor het eerst aan elkaar gemonteerd. Scharnier aan de achterkant van de 2e en 3e module geschoefd. Die twee zitten nu ook nog met een lijmklem vast, daar ga ik morgen een gat boren voor een bout+vleugelmoer verbinding. Het was na negenen en dan wil ik niet meer boren, vandaar.

Foto van de huidige situatie:



Een dezer dagen mag ik dus weer met de 3mm dikke blauwe plaat en de pippo's boekbinderslijm aan de slag om de ondergrond voor de rails te maken.

En dan dus de grondplaat voor het kopstation vast leggen en uitmeten hoe het precies zit met het hoogteverschil tussen dat station en de module die ik vandaag af heb gekregen. Dus.. hoeveel ik moet overbruggen op die 2m40 boven het trapgat. En dan die overbrugging ontwerpen en bouwen.

Verhip, het gaat eigenlijk best wel snel zo. Voor je het weet kan ik vanaf het schaduwstation, door het tussenstation, naar het kopstation rijden! En dan zou de ruwbouw dus gewoon klaar zijn... Leuk! Dan nog "wat landschap" aanbrengen en "wat" ballastbed en nog "wat" seinen en "wat" verlichting" en "wat" kooflijsten, maar goed  ;D

Het zal wel half december worden voordat ik zover ben, trouwens. Want er is één projectje dat opeens hoger in het prioriteitenlijstje is komen te staan: het digitaliseren van de roco BR50 die ik 3 maanden geleden relatief goedkoop via ebay op de kop tikte. 102 Euro, lang niet slecht. Kwamen nog 18 Euro verzendkosten bij, maar goed. De BR50 is namenlijk bedoeld als sinterklaascadeau voor zoonlief. Dus dat moet wel voor 5 december af zijn  :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #59 Gepost op: 16 november 2014, 23:16:22 »
Voor geïnteresseerden in de Eifelquerbahn: iemand heeft er een draadje over opgestart. Ter info.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)