Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kent iemand een geschikte striptang door Lobomotion69
Vandaag om 01:06:41
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 00:14:04
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door AP3737
15 June 2025, 23:45:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 June 2025, 23:12:53
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
15 June 2025, 23:09:31
Rheinburg, TP V/VI door Schachbrett
15 June 2025, 23:08:04
Raadplaatje door grossraumwagen
15 June 2025, 23:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2 door NL-modelspoor
15 June 2025, 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
15 June 2025, 21:03:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
15 June 2025, 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
15 June 2025, 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
15 June 2025, 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
15 June 2025, 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
15 June 2025, 13:00:09
US diorama in H0 door Wim Vink
15 June 2025, 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
15 June 2025, 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
15 June 2025, 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
15 June 2025, 10:09:29
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3617224 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5880 Gepost op: 02 November 2014, 21:06:41 »
En dan is alles mooi rood
Gaat ie r weer met zwart overheen om t rood minder te maken  ;D
en dan is t ineens dat die plekken zo snel vies worden  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5881 Gepost op: 02 November 2014, 22:18:04 »
Nou, ik denk dat dat wel wat mee gaat vallen. Weliswaar werd het budget voor het onderhoud van stoomloks in de zestiger jaren beperkt, maar dat wil niet zeggen dat men er met het petje naar sloeg. Tenslotte gold de BR 01.10 in die tijd nog als een topper, zo iets als wat later de serie 103 werd.
Pas toen het einde van de stoomtijd bij de DB in het zicht kwam, dus begin zeventiger jaren, werd het echt minder. Dus zoiets als dit...



... was in "mijn" tijd nog niet aan de orde.
Ik hou het daarom netjes bij zwart en rood, maar niet "AW-frisch". Althans, dat neem ik me voor.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5882 Gepost op: 02 November 2014, 22:44:12 »
Vallejo - 908 Carmine Red al eens geprobeerd? Volgens mij had Ronald (vierheim) die eens aangegeven als best overeenkomend.. In ieder geval iemand hier ergens op het forum
groeten,
Auke

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5883 Gepost op: 02 November 2014, 22:45:10 »
De Weinert RAL 3000 is exact de juiste kleur. Lekker oplosmiddel luchtje ook nog eens ;)

Walter

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5884 Gepost op: 02 November 2014, 22:56:20 »
 :'( :'( t is net een kind wat verwaarloosd wordt/is  :'( :'(

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5885 Gepost op: 03 November 2014, 12:37:44 »
Vallejo Carmine red is RAL 3002.

Hans

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5886 Gepost op: 03 November 2014, 15:01:48 »
Ral 3000 is Vallejo Model Air 71.084 (Fire Red) Is wel dunner dan Model Color maar ook wel "kwastbaar".
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5887 Gepost op: 03 November 2014, 16:18:49 »
Ik hou het daarom netjes bij zwart en rood, maar niet "AW-frisch". Althans, dat neem ik me voor.
Kortom een beetje van een verf fabrikant en een beetje van Jan,zullen we maar zeggen  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5888 Gepost op: 03 November 2014, 17:26:57 »
Ja, 't is wat, al die kleuren. En dan te bedenken, dat het allemaal erg dicht bij elkaar ligt. Er zijn maar weinig mensen die het verschil kunnen benoemen als ze eerst vuurrood (RAL 3000) onder ogen krijgen, en daarna karmijnrood (RAL 3002). Pas als je ze naast elkaar ziet, dan zie je wel wat tintverschil.
Ik zal eens op zoek gaan naar die Vallejopotjes. En anders gebruik ik gewoon die SM330 van Revell.

Dat Weinert de exacte kleur in het assortiment heeft, betwijfel niet in de geringste mate. Maar zoals Walter (Wasmi) al zegt, de dampen die daar vanaf komen lijken verdacht veel op die die normaal gesproken door een zekere kringspier van één van Lucifers medewerkers, zo niet Lucifer himself, in bedwang worden gehouden.

Totootje nog even:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5889 Gepost op: 03 November 2014, 22:07:52 »
Leuk ding
S..itt
 :o wielen thuis laten liggen  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5890 Gepost op: 03 November 2014, 22:21:54 »
 ;D

Die moet ik nog even oppompen, Jerry. Dan komt dat ook in orde.

Misschien zijn ze zo niet op hun mooist, die stoomloks van Roco, maar eigenlijk zie ik ze zo wel het liefst, ontleed op de operatietafel:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5891 Gepost op: 03 November 2014, 22:30:55 »
 ??? is dat de kleur klus
Wel een drup olie op de be wegende delen
Heb een piko bijna zover
Decodertje de stuk
Wel bijna december    ;D
Koffie tijd ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5892 Gepost op: 04 November 2014, 03:27:24 »
Aardig wat pagina's terug heb je het over Kadee koppelingen gehad. Reguliere kortkoppelingen voor je reizigersmaterieel, kadee voor de goederen. Nu heb ik, vergeef het me :) , nog niet alle pagina's doorgelezen, dus ik mis misschien de huidige situatie.

Ik heb er twee vragen over:

  • Heb je er weinig last van dat je twee strikt gescheiden sets locs hebt? Goederenlocs met kadee en reizigersloks met kortkoppeling? Volgens mij is je collectie groot genoeg om er geen last van te hebben, maar toch...
  • Ontkoppelen met kadee magneten werkt niet zo lekker met regulier Europees materieel. Da's tenminste mijn ervaring. Met een magneet trek je de metalen as van de wielen aan waardoor of je wagon gaat verplaatsen of de wagon überhaupt tegen je loc aan wordt getrokken waardoor 'ie niet wenst te ontkoppelen. Hoe ga jij hier mee om? Ontkoppelen met de satéprikker-methode? Electrische ontkoppelaars? Wagon aan één kant even optillen? Alle assen vervangen?

Het lijkt me dat jij er aardig ervaring mee moet hebben, toch?

(Achtergrond is dat ik net afgelopen weekend m'n eerste station af had zodat ik van schaduwstation naar station kon rijden. En ondanks de op zich als licht koppelend bekend staande "roco universal" semi-kortkoppelingen merkte ik dat het koppelen van de goederenwagons niet super soepel ging. Een testje dat ik ooit had gedaan met wat kadee koppelingen ging lekkerder. Maar dat ontkoppelen met magneten was dus geen succes. Dus leek het me wel handig dan maar universeel op één soort koppeling over te gaan, wat dus "roco universal" is geworden.)


Reinout

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5893 Gepost op: 04 November 2014, 13:52:45 »
Reinout (sorry dat ik je draadje kaap Jan),

Na wederom een dag gereden te hebben met On30 materiaal, voorzien van Kadee, weet ik inmiddels dat dit systeem alles behalve zaligmakend is. Koppelen is net zo vervelend al bijv. de genoemde Roco Universal. De koppelingen moeten nl verdraaid goed uitgelijnd zijn, op de juiste hoogte, juiste veerkracht en ga zo maar door. Als dat allemaal goed is afgesteld, en de kleine koppeling is best kritisch  ::), dan werkt een en ander wel naar tevredenheid. Vervelend is tevens het bij de wagens met KKK (kortkoppelingsmechaniek) dat je deze weer vast moet zetten (gaf Jan zelf ook al aan) om een acceptabele werking te krijgen. Ontkoppelen gebeurt net zo gemakkelijk (ook ongewenst) als alle kortkoppelingen waarbij je de wagon zo uit de trein kunt tillen. Ook het "magneet haakje" onder aan de koppeling kan voor problemen zorgen.

Wel heel erg mooi is de kleine koppeling die, natuurlijk, goed lijkt op de Amerikaanse klauw  (y) Alle alternatieve koppelingen zijn veel groter en storen daarom mogelijk je indruk van de fraaie wagons en loc's.

Daarnaast is alles persoonlijke voorkeur  ;)

Allie
« Laatst bewerkt op: 04 November 2014, 13:54:53 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1699
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5894 Gepost op: 04 November 2014, 16:11:50 »
Ook van mij alvast een misschien overbodig excuus. Ik rij al jaren met deze koppelingen en heb bijna geen negatieve ervaringen. Nu rij ik Amerikaans en zitten de koppelingen er gelukkig tegenwoordig al op, als ze iets "verzakken" dan schieten ze vrij makkelijk los. Ontkoppelen is vrij makkelijk met een dun stokje, sateprikker of een pennetje. Het magneethaakje wil op wissels nog wel eens voor problemen zorgen, dit kun je oplossen door er een klein stukje af te knippen. Als je niet met magneten ontkoppeld is dat geen probleem.

Gert-Jan