Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063198 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #30 Gepost op: 27 oktober 2014, 23:16:14 »
Vandaag heb ik de kabels door de kabelgoot getrokken die boven de deur langs gaat. 2x rijstroom, 2x wisselstroom en 3x voor het inrijsein. Ja, zo ziet het er best netjes uit:



En verder heb ik zitten piekeren over het precieze sporenplan van het station. Daarvoor is het ook belangrijk hoe de sporen precies lopen aan het andere uiteinde van het station, dus daar ben ik 's middags mee bezig geweest. Extra boekenplank boven de baan gemaakt, deels regulier vast in de ikea kast, deels rustend op een dakbalk. Hiermee voorkom ik omvallende boeken die op de baan terecht komen en zo heb ik ook iets om de verlichting onder te hangen. Ook heb ik op het niveau waar het station op rust de bijbehorende plank doorgetrokken:



Het klinkt misschien niet 100% geordend. Ik heb wel ongeveer het idee wat ik wil doen en qua hoogteverloop en radiussen en stationslengtest klopt het allemaal wel. Maar omdat ik in een bestaande situatie moet werken moet ik toch ruimte houden om te improviseren. Tot nu toe lukt het prima. Ik merk dat het altijd wel lukt om het aan elkaar te breien. Door het in de praktijk te zien krijg ik ook extra ideeën.

Ik ga er van uit dat beperkingen ook extra inventiviteit kunnen oproepen. Ik heb bijvoorbeeld een stapeltje ikea kastplanken liggen die over zijn. Daar heb ik her en der al een steun uit gefabriceerd waar de modulebakken op liggen. Ik ben bijna door de voorraad heen. Effectief heeft het voor de module-opzet gezorgd. Normaliter zou ik eerder iets vast aan de muur hebben geschoefd. Maar omdat ik nu steunen met ikea planken wilde maken was het natuurlijker om dat eenvoudig te houden en er dan een module op te leggen. En dat blijkt een prima systeem te zijn!

Dus... ik ben benieuwd hoe ik mijn plan voor de hoek na het station ga uitvoeren! Wat ik ongeveer ga doen staat dus wel vast, maar ik ga éven in de praktijk kijken wat het precies wordt.

Wordt vervolgt dus!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #31 Gepost op: 27 oktober 2014, 23:21:19 »
Hm. Ik zie net dat ik inmiddels op pagina 3 ben beland. Het begint al wat te worden :)

Vandaag heb ik trouwens ook nog gezorgd voor materieeluitbreiding. Ik zag op marktplaats een mooie fleischmann br86 tenderlok. Die hebben dienst gedaan op de Eifelquerbahn. Ik (of liever gezegd mijn dochter) heeft een schattig br80 rangeertenderlokje, maar een reguliere tenderlok waar je wat umbaurijtuigen of een goederentrein achter kan hangen miste ik wel.

Ik heb snel toegehapt en de alleszins redelijke vraagprijs geaccepteerd en prompt betaald, dus die verschijnt binnenkort ten tonele.

Maar eerst morgen verder met het station. Dan kan er hopelijk snel van het schaduwstation naar het eerste echte station echt gereden worden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #32 Gepost op: 27 oktober 2014, 23:56:15 »
Ik houd wel van je praktische benadering :-) Ik blijf je draadje volgen!

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #33 Gepost op: 28 oktober 2014, 00:39:50 »
Hallo Reinout , ik volg al een tijdje je vorderingen.
Je kan toch bij de deur open dicht een beveiliging aan brengen .deur open burg zonder spanning ,deur dicht spanning  aanwezig.
Eventueel brug openen bij openen deur.


wil.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #34 Gepost op: 28 oktober 2014, 09:08:35 »
Wil: wat bedoel je precies met "toch een beveiliging aanbrengen"? Dat "toch" klinkt alsof het in tegenstelling is tot iets wat ik heb gedaan, maar ik zou niet weten wat  :)

Enige wat ik kan verzinnen is het boven de deur langs leiden van de stroomkabels. Ik zat eraan te denken dat met een stekker via de brug te laten lopen, maar het leek me vervelend steeds die stekker er in en er uit te moeten wurmen. Met wat potentieel onzorgvuldige/ongeduldige kinderen leek me het gevaar van herstelwerkzaamheden wat groot.

Mijn neiging is nu om het voorlopig zo te laten, maar ik weet ook dat ik waarschijnlijk binnen een week wel iets verzin om het te beveiligen. Ik zit alleen op het moment wel aan iets mechanisch te denken. De scharnier van de brug zit aan de bovenkant van de brug, dus ik kan onder de bovenkant een plaatje aanbrengen dat "achter" de brug uitsteekt zodat het de opening afsluit als de brug open is. Voor het station een plankje ervoor ofzo. Het valt m'n kinderen wel in te stampen om daar goed mee om te gaan. Ze willen het spul echt wel heel houden.

Dus... goed dat je me weer even aan het denken zette  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #35 Gepost op: 29 oktober 2014, 14:22:42 »
Zonet een nieuwe aanwinst binnengekregen, zie het "aanwinsten 2014" draadje:



Mooie prijs voor een tweedehands lok. Deze 86ers kwamen veel voor in het BW Mayen, dus het is een goede aanvulling. Ik had nog geen bruikbare tenderlok, als ik de br80 rangeerlok niet meetel die niet in Mayen was gestationeerd en volgens mij normaliter niet buiten een rangeerterrein kwam  :)

Ik heb nu een v100, br80, br86 en br23. Die br23 is er ook eentje die normaliter nooit op de Eifelquerbahn kwam, maar het is de mooiste lok die er is, dus ik stel maar dat hij voor de scholierentrein naar/vanuit koblenz werd gebruikt. Ik heb ook een foto gezien uit 1971 van een br23 in Wengerohr (eindpunt van de Daun-Wittlich lijn). Een br23 met twee rijtuigen erachter. Nou, dan mag ik 'em ook gebruiken.

Er staan nog een br 57 en een railbus te wachten op digitalisatie. Die twee hebben in ieder geval regelmatig op de Eifelquerbahn dienst gedaan. Dan heb ik langzamerhand toch een aardige bruikbare collectie opgebouwd. Compleet tweedehands, dus de kosten vallen mee. De br 86 van €90 is de duurste op het moment!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #36 Gepost op: 29 oktober 2014, 18:59:53 »
Leuke aanwinst en opgebouwde collectie  (y)
Hij is hier nog iets groter,maar toont wel erg veel overeenkomsten.
Geen 23er bijvoorbeeld,maar ja die is ondanks zn schoonheid net iets te groot voor hier  ;)
Ik houd me dan ook net als jij niet geheel aan de "richtlijn" van wat kwam in t echt op mijn kleine voorbeeld echt voor.
Beetje vrijheid mag r zijn toch  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #37 Gepost op: 29 oktober 2014, 19:13:49 »
mooie machine die 86-er (kwijl)

mvg aad

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #38 Gepost op: 29 oktober 2014, 19:40:13 »
Wat een leuk draadje dit. Ik ga je verder volgen!

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #39 Gepost op: 29 oktober 2014, 20:22:56 »
gaaf ding die br86 (y) en wat een geweldige prijs (y)
groeten,
Auke

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #40 Gepost op: 29 oktober 2014, 23:21:35 »
Hele mooie lok inderdaad. Maar oh, wat maakt zo'n fleischmann rondmotor een herrie vergeleken met zo'n roco motor. Ik heb hem zostraks op de baan gezet en uitgetest. Het zou ook nog aan de decoder en z'n instelling kunnen liggen natuurlijk.

Ik moet 'em nog uit elkaar halen en kijken wat voor decoder er überhaupt in zit, want is lijkt me een gedigitaliseerde lok te zijn (wat ik ook verwachtte) in plaats van eentje die af-fabriek uitgerust is met een decoder. Misschien is een lokpilot al een flinke geluidsverbetering.

Nu las ik op een handige overzichtspagina van periode III locs de opmerking Der Umbau auf Faulhaber-Motor ist unbedingt zu empfehlen, er verschafft der Lok die zu ihrem Äußeren passenden Fahreigenschaften. Maar eerst maar eens naar de decoder en z'n instellingen kijken. Ik heb alleen een multimaus, dus uitlezen van de gegevens zit er niet in  ;)

Maar oh, wat is 'ie mooi. Aad: inderdaad, "kwijl". En qua grootte past 'ie perfect in de sfeer van de baan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #41 Gepost op: 29 oktober 2014, 23:58:12 »
Vanavond heb ik niet veel gedaan (behalve het uittesten van de 86er), maar het was wel belangrijk: ik heb de keuze gemaakt de blauwe 3mm isolatieplaten toch in ere te herstellen.

Wat wil het verhaal? Ik heb hier netjes op het forum en in de encyclopedie zitten neuzen. En qua geluidsisolatie kwamen daar de 3mm dikke blauwe platen voor mij bovendrijven. Netjes op de plaat van het schaduwstation geplakt. Netjes vervolgens ook met 2cm brede strookjes in de weer geweest op de vrije baan.

Toen ik er laatst op lette viel me het geluidsniveau op de vrije baan tegen. Dat was best luid! In het schaduwstation was het prima. Nu was het wel zo dat ik destijds dacht me te kunnen permitteren de rails op de vrije baan met een dun laagje houtlijm te kunnen vastzetten in plaats van met Pippo's boekbinderslijm dat ik elders heb gebruikt. Waar ligt het dan aan? Doen de platen hun werk niet of had ik van de houtlijm af moeten blijven?

De rails op het opklapbare deel heb ik toen rechtstreeks op het hout gelijmd. En de eerste 30cm van het station had ik toen ook met houtlijm vastgezet. "Als dat blauwe spul toch niet helpt"... Dan kan het makkelijker rechtstreeks.

Ho, Reinout, even wat verder nadenken en wat experimenteren zei ik vandaag tegen mezelf. "Meten is weten". Je hebt aan de TU Delft gestudeerd... Nou, heel wetenschappelijk is het allemaal niet geweest, maar ik heb zoontjelief lekker heen en weer laten rijden met treinen en heb zitten luisteren. Mijn conclusies:

  • Het schaduwstation is het stilst. Blauwe plaat, vastgelijmd met boekbinderslijm. Rails idem.
  • De vrije baan, die modules, dat zijn qua vorm klankkasten.
  • ... maar dan nog. Ik vrees dat het kleine beetje houtlijm veel meer effect heeft gehad dan ik dacht.
  • Het 30cm stukje met houtlijm vastgelijmde spoor op het station is ook luidruchtig.

Dus: als de bliksem water over die rails en de houtlijm losweken. En met 1mm dik karton in stappen de 30cm ophogen naar 3mm en dat vastlijmen met boekbinderslijm. En, wederom als de bliksem, de rest van het station onder een laag blauwe plaat bedelven, vastgezet met de inmiddels onvolprezen boekbinderslijm.



Nou, dat mag een nachtje drogen. Voelt toch goed om de beslissing te hebben genomen om de blauwe plaat toch te gaan gebruiken. Ik zat er stiekum toch over in of ik geen spijt als haren op m'n hoofd zou krijgen van het rechtsreeks vastlijmen van de rails.

Tot slot een foto van wat er moet gebeuren na het station. Dan moet de lijn langs het dak en om een afvoerpijp heen richting trapgat:



Met de rode lijn heb ik aangegeven hoe het spoor ongeveer moet lopen. Het trapgat moet overbrugd worden zodat de lijn weer in het kamertje met het schaduwstation en de drie eerste modules uitkomt, daar komt een kopstation (25cm boven het schaduwstation). Op de foto zie je een wasrek: dat moet daar blijven hangen en dat moet ook gebruikt kunnen worden. Dus de overbrugging wil ik maximaal 15 à 20cm breed hebben. Dat moet prima lukken met twee 2m44 lange stroken multiplex en wat spanten. Wel zit ik nog te denken wat ik qua landschap daarop doe.

Op het moment neig ik ernaar om een imitatie te doen van het "kleines Hausener Viadukt" aan de dichtbij gelegen lijn Mayen-Koblenz. Dat was een "hangviaduct", dus een relatief laag viaduct op een berghelling. Dus eigenlijk een spoordijk in de vorm van een viaduct op een plek waar het echt niet lukte met regulier spit- en breekwerk. De tweede foto op deze pagina geeft het viaduct goed weer.

Maar... het grote viaduct is natuurlijk ook gaaf. Maar wordt dat niet teveel van het goede? En in hoeverre is een gewoon stukje spoorlijn niet net zo leuk? Je kan spectaculaire dingen aan elkaar blijven plakken, maar geeft dat het mooiste effect? Ik ben er nog over na aan het denken.

Heeft iemand hier een idee over?

Reinout

« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2014, 00:01:33 door Reinout van Rees. Reden: Verduidelijking van m\'n redenatie »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
    • Mijn Flickr pagina
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #42 Gepost op: 30 oktober 2014, 10:39:31 »
Hallo Reinout,

Leuk project ben je aan het maken,
echt bijzonder hoe jij omga met de beschikbare ruimte.
Succes en ik blijf je volgen.

gr Ed.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #43 Gepost op: 30 oktober 2014, 11:08:53 »
Bedankt, Ed.

Ik ga inderdaad nogal creatief om met de beschikbare ruimte. Of lievergezegd, ik ben nogal creatief in het toch gebruiken van ruimte die in eerste instantie niet beschikbaar lijkt  ;D

Ik moet wel compromissen doen zoals de zichtbare palen van de boekenkast, maar uiteindelijk heb ik wel een zijlijntje met point-to-point bedrijf en een redelijke rijlengte.

En... ik ga er van uit dat beperkingen juist ook voor mooie oplossingen kunnen zorgen. "Frictie betekent dat je iets hebt om op af te zetten en dus vooruit te komen". Het met max 15 à 20cm breedte overspannen van 2m40 trapgat is een aardige beperking, bijvoorbeeld, maar zou ook kunnen uitnodigen tot het maken van een groot viadukt  :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #44 Gepost op: 02 november 2014, 22:59:43 »
Nou, wat heb ik dit weekend ook al weer allemaal uitgevoerd? Even in m'n geheugen graven  :)

Oh ja, ik heb vrijdag de twee gedeeltes waar het station uit bestaat aan elkaar vastgemaakt met twee scharnieren. Dan zijn ze klaar om rails te leggen.

Zaterdag heb ik eerst de Karwei geplunderd. Het was weer een aardige vracht voor m'n arme fietskar:



Ik hoor nu genoeg hout te hebben om de rest van de baan in ieder geval rijdbaar te krijgen. Waarschijnlijk mist er her en der dan nog een frieslijst, maar de rails moeten overal kunnen liggen!

De rest van de beschikbare dag heb ik besteed aan het uitproberen en definitief maken van het sporenplan. Definitief maken houdt in dat ik de rails met Pippo's boekbinderslijm vastlijm. Potten verf er op en wachten maar:



Later 's avonds draden aan de rails gesoldeerd. Op de scheiding van de bakken heb ik de rails doorgeslepen. Ik heb daar verder geen messing schoeven of printplaat gebruikt, ik vermoed dat het zo ook wel goed gaat. De twee stationsbakken hoeven nog maar één of twee keer van elkaar losgemaakt te worden (is de bedoeling), dus...

Vervolgens mochten de rails een nachtje drogen.

Daarna op zondag de draden aan de onderkant vastgezet in een kroonsteentje en provisorisch met de hoofd-stroomdraad verbonden nadat ik het station weer in de kast had gezet. Klaar voor een proefrit! Ik heb de kinderen van de iPad losgepeutert en ze hebben genoeglijk een reizigerstrein en een goederentrein naar het station gebracht. Inclusief rangeren met de goederenwagens, uiteraard. Op wat haperingen bij één wissel na ging het vlekkeloos. Hoera!

Ik loop er langzamerhand wel tegenaan dat het snoertje van de multimaus bij lange na niet lang genoeg is. Ik moet nodig de "slave" ingang doorlussen richting een tweede aansluiting die dichter bij het station ligt. En een splitter ertussen. Daarvoor ga ik binnenkort de encyclopedie eens afstruinen. Ik hèb een voorraad telefoonsnoer en netwerkkabels en ook de bijbehorende krimptang. Eens nazoeken hoe dat allemaal aangesloten moet/mag worden. Oh ja, ik heb wel stekkers, maar geen netwerkkabel-"stopcontact". Nog iets om te kopen.

Vanavond de module na het station in elkaar gezet. Dat moest wel secuur, want het is weer een overgang van het horizontale stationsgedeelte naar de helling omhoog naar het kopstation. Het is volgens mij prima gelukt.

Tot slot heb ik een kort provisorisch videootje gemaakt. Puur voor het krijgen van een overzicht van hoe het nu qua ruimte en ligging in elkaar zit. Voor mij is het klip en klaar als ik het over "de module na het schaduwstation" heb, maar als je puur op m'n tekst af moet gaan... Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden, dus . Moet toch voor 1200 woorden tellen, toch?




Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)