Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 08:28:35
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 07:17:26
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1171437 keer)

HAR 67

• Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #960 Gepost op: 10 December 2015, 21:27:23 »
Ze hebben winkelmandjes bij locdepot.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #961 Gepost op: 10 December 2015, 23:03:27 »
Zo'n mandje is goed genoeg voor mij. Ik heb nog wat liggen, dus het steekkarretje (en de fietskar) laat ik thuis.

Misschien moet ik nog wel een extra bakje ballast halen bij Anita Decor, want ik heb vanavond één module geballast en het verbaasde me hoeveel er doorheen ging. Tot nu toe heb ik alleen stationssporen te pakken gehad en die liggen op een platte plaat. Bij de vrije baan ligt het spoor verhoogd en moet er ook aan de zijkant ballast komen. Dat tikt toch meer aan dan ik dacht.

Wat dichterbij:

In natte toestand komt het niet zo goed over, maar ik ben tevreden met de vorm van het ballastbed. Mooi een ietwat opstaand randje. Ik heb er zo'n ballasthulp voor gebruikt zoals ik ook in Kelberg heb gedaan. Maar dan dus eentje die een mooi trapeze-vormig ballastbed vormt. En dan daarna met de make-up-kwast lichtjes over de dwarsliggers vegen. Juist die stap levert het opstaande randje op.

De bocht heeft verkanting. Ik merkte dat daardoor in de binnenbocht er soms te weinig ballast was. En in de buitenbocht liep het af en toe wat te snel naar buiten. Beetje bijstrooien in de binnenbocht en het kwam weer goed. Ik vind het wel een lekkere methode met zo'n ballasthulp. Het is niet perfect, maar in combinatie met een make-up-kwast: best makkelijk.

Blij dat ik het nu doe, want er druipt inderdaad overal verdunde houtlijm naar beneden.

Gerard: ik heb wat grijzig zand naast het ballastbed gestrooid om alvast een beginnetje te maken met een schouwpad. Ik moet kijken hoe het er in gedroogde toestand uit ziet, want ik vond het wat modderig worden. Misschien moet ik schaal N ballast kopen aanstaande zaterdag. Eerst maar eens kijken hoe het er morgenochtend uit ziet.

Het vordert in ieder geval!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #962 Gepost op: 11 December 2015, 08:35:41 »
In geen geval N ballast kopen, ik wil namelijk ook wat halen (Ik rij N)   ;D. Nu weet ik dat er meer zaken in Houten zijn, maar ik wil ik nog wat andere spullen bij Loc Depot kopen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #963 Gepost op: 11 December 2015, 09:09:06 »
De ballast haal ik niet bij locdepot maar bij Anita Decor, dus jij mag je gang bij locdepot gaan. Anita decor ballast is het beste spul dat ik ken. (Beter ook dan het door velen geprezen "Spurenwelten", daar vond ik te veel lichtreflecterende schilfertjes in zitten).

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #964 Gepost op: 11 December 2015, 09:39:11 »
Nog even over de laatste foto die ik geplaatst had:

Twee dingen vallen me daar op.

• De twee steunmuren zijn niet goed onderling uitgelijnd. Zo lijkt het op de foto, tenminste, maar dat kan vertekenen. De voegen moeten bij allebei horizontaal lopen. Beetje scheefstaan mag natuurlijk wel na 80 jaar trouwe dienst. Later eens kijken hoe veel het in de praktijk eruit ziet. Aan de andere kant: deze twee steunmuren zitten letterlijk aan de andere kant. Aan de kant van de berg waar je niet tegenaan kijkt :)
  • Op de foto lijkt de spoordijk aan de voorkant heel steil naar beneden te lopen. Terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Het is een keurige 2:3 helling. Foto's vertekenen.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #965 Gepost op: 11 December 2015, 23:00:10 »
Ik vond het ballasten toch veel troep geven. En omdat op de twee andere modules het spoor grotendeels hoog en (nog) droog op een spoordijk ligt heb ik die vanavond maar van ballast voorzien. En daarmee de modules flink nat gemaakt.

Ik heb m'n dochter me laten filmen. Geen detailopnames, dat was ook wel handig geweest. Komt nog wel een keer. In ieder geval geeft het een indruk voor degenen die zelf nog nooit geballast hebben.

En zo ziet het ballastbed op de eerste module eruit in grotendeels droge toestand:

En een overzichtsfoto:

Het schouwpad langs het spoor bevalt me echt nog niet. Daar ga ik nog aan werken. Het is ook wat smal. Ach ja, eerst maar wat grassen :)

Reinout

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #966 Gepost op: 12 December 2015, 16:44:16 »
Een dienstpad is soms smal he Reinout, naargelang hoelang het geleden is dat er gesnoeid is langs het spoor. ;) Qua breedte vind ik het wel goed, de kleur zal je nog wat moeten bijwerken.

Van de kleur van mijn eerste dienstpad was ik ook niet zo tevreden, het was te grijs, het dienstpad dat ik nu heb is van kleur wel goed (is echt nmbs-dienstpadzand) maar er zitten soms iets te grove korrels tussen.

Wat je verder doet met dat turf van woodland is ook niet mis hoor. Geeft een mooi sober basistapijt. :)

Groet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #967 Gepost op: 13 December 2015, 18:25:36 »
Zo, het schaal N ballast voor de schouwpaden (en andere grinderige zaken) is binnen:

Verder ook 11 doosjes gras, want ik heb de begrasser van rotaspeed uitgeleend gekregen, dus die moet wel gevoederd worden. Nog een zakje extra lang gras van anita decor om mee te testen. Wat verf in kleuren die goed zijn voor kleren (=preisertjes schilderen).

Verder nog een oude roco gasketelwagen gekocht. De gasketelwagen op de daarvoor bestemde plaats in Berenbach:

Zo'n gasopslag hadden ze in Ulmen, bij deze een uitsnede uit een foto (1989) van Axel Heitman (oorspronkelijke foto staat op deze pagina):

Ik weet niet of deze wagen accuraat is voor 1970. Het VTG logo zou wel eens te nieuw kunnen zijn. En hij is grijzig in plaats van wit. Ik heb trouwens alleen wagons van "eva" kunnen vinden op foto's van de Eifelquerbahn, niet van VTG. Maar goed, allebei verhuurders dus ik vind het wel best. En op deze manier heb ik voor een tientje weer een bruikbare wagon erbij. En het is tenminste een vierasser tussen alle kleine tweeassertjes.

Nog een nieuw tijdschrift gekocht:

Dat komt goed uit, want binnenkort ga ik met water aan de slag! Ik heb al een tweetal tips gezien waar ik wat mee wil doen.

Bij deze nog een foto van de begrasser:

Ik heb nog geen tijd gehad om hem uit te testen, ik ben net pas terug van een weekendje verjaardag. Misschien dat ik vanavond nog wat doe en anders morgenavond. Ik ben benieuwd!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #968 Gepost op: 13 December 2015, 20:21:43 »
Verdunde houtlijm. Ik heb er net nog wat meer houtlijm bijgegooid omdat ik het tè vloeibaar vond. Enfin, het is nog steeds karnemelkachtig qua consistentie.

Vervolgens de begrasser getest. Werkt als een zonnetje. Ergens een spijker inprikken, electrode van de begrasser er op aansluiten, bakje van de begrasser vullen met gras, op de kop houden, knop indrukken en schudden maar.

Keurig vachtje (mininatur "late herfst" 2mm). Vervolgens andere stukken ingesmeerd met lijm (hierboven al zichtbaar) en met een geliger kleurtje (mininatur "beige" 2mm) de rand van het toekomstige bos en de rand van de spoordijk gedaan:

Ik heb een deel gewoon als onbedekte turf gelaten. Dat is m'n bedoeling ook. Maar ik moet nog wel uitvogelen op welke manier dat wel/niet goed staat. Random stukken? Hoe ziet het er uit juist in het midden? Sommige "weilanden" wel, andere niet? Kleine stukken of juist grote? Hoe zit het in verhouding met de grotere grasvezels die ik wil gebruiken?

Ik merk het wel. Eerst morgenochtend kijken hoe het er in gedroogde toestand uit ziet!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #969 Gepost op: 14 December 2015, 09:02:06 »
De lijm is nog niet 100% droog, want je ziet nog wit. Toch een foto gemaakt:

Ik vind de randen wat scherp tussen het 2mm vachtje en de turf. Ah, ik ben vergeten er (zeker aan de randen) na afloop een snufje turf in te strooien om de overgang geleidelijker te maken. Dat komt de volgende keer wel.

Wat me ook opvalt is dat ik weer last heb van duidelijke lijmrandjes op sommige plekken. Ik zal straks even teruglezen wat ik er eerder aan gedaan heb. Misschien toch de verdunde houtlijm weer wat aanlengen.

Het vachtje van dichtbij:

Hm. Ook iets waar ik naar moet kijken als ik met de langere vezels aan de gang ga: hoe ik de begrasser hou. Specifiek: of ik hem wel vertikaal hou. De vezels moeten wel enigzins vertikaal staan in plaats van haaks op de schuine bodem :)

Met die 2mm vezels verbaast het me nu al hoeveel er door gaat. Al bijna een half zakje voor dit kleine stukje.

Leuk werk!

Reinout

Railroader

• Offline Offline
  • Trona Railway - Mojave Desert
« Reactie #970 Gepost op: 14 December 2015, 11:03:41 »
Hoi Reinout

Kijk even naar deze link voor de betere begrassingmethodes , voorkomt fouten bij aanbrengen

www.spoorgroepzwitserland.nl/VSZSITE/TIP/grassen/gras-master.htm

hoop dat je er wat aan hebt ,
Grt Jack
Grt Jacq

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #971 Gepost op: 14 December 2015, 11:47:19 »
Die pagina had ik al eens gezien, maar het is heel handig dat je nog een keer naar verwijst, want de info daar is toch een tikkie actueler nu ik een begrasser in plaats van een theezeefje hebt.

Ik had bijvoorbeeld niet door dat je de begrasser eerst een tijdje met de opening naar boven moet houden zodat de grasvezels hun lading oppikken. Met theezeef ga je gewoon strooien en is het grootste deel van het effect het spanningsverschil tussen het zeefje en de grond (volgens mij). Bij de begrasser is het zeefje volgens mij zelfs spanningsloos. (Ik zal het vanavond even uittesten of het echt spanningsloos is :) )

Over de verdunde houtlijm: ik had de vorige keer naar eigen zeggen 2:1 houtlijm:voorstrijk gebruikt. Dat werkte niet perfect gezien de bijgevoegde foto's. Daarna een paar tips gekregen, onder andere:

Lijm zo dik als magere yoghurt, maar geen afwasmiddel of ander vloeimiddel..

... maar ik weet niet meer wat ik toen gedaan heb aan de verhouding. Ik zou nu zeggen dat ik nog wat meer houtlijm erbij moet doen. Of het dunner op moet smeren. Ach, ik ga wel experimenteren :)

Reinout

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #972 Gepost op: 14 December 2015, 12:36:52 »
Hoi Reinout,

Ik volg je nog steeds hoor, maar stil. :-X

Ik vind het er heel erg mooi uit zien, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Overigens, ben je niet bang dat bij een calamiteit je trein eraf valt?
Of moet daar nog een soort van valscherm komen?

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #973 Gepost op: 14 December 2015, 13:01:21 »
Ik weet niet of deze wagen accuraat is voor 1970. Het VTG logo zou wel eens te nieuw kunnen zijn. En hij is grijzig in plaats van wit.
Los van de kleurstelling is dit niet de juiste wagen als je (butaan)gas wilt transporteren, wa :'(t de aansluiting bij Ulmen waarschijnlijk ontving. De Roco ketelwagen is voor chloor of andere chemieproducten, niet voor gassen. Daar kun je eerder de Roco 67966 oid voor gebruiken.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 14 December 2015, 15:06:53 door Falkenberg. Reden: autocorrectie :( »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #974 Gepost op: 14 December 2015, 13:44:39 »
Arie: de aflopende kant van de module gaat richting achterwand, dus dat is geen probleem. Hij staat nu "gevaarlijk" opgesteld omdat ik er dan bij kan. Wel is er een plekje waar de trein kan ontsporen en naar voren kan rollen, maar dat gevaar vind ik niet groot. Daar staat vast een struikje in de weg. Ontsporen en vervolgens omkieperen , trouwens...

Dirkjan: dank voor de info. Zoiets vreesde ik al. De vulopening bovenop vond ik er ook niet echt gas-achtig uit zien. Bij Ulmen was het in ieder geval een gasaansluiting. Waarschijnlijk dan dus butaangas? Ik moet eens kijken of ik de wagon ga verbouwen of dat ik voorlopig een oogje toeknijp of dat ik de aansluiting een ander doel geef.

Chemie? Kan natuurlijk wel wat mee. Maar m'n gevoel is dat ik toch de gasinstallatie wil hebben uit sentimentele overwegingen :)

Reinout