Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1068380 keer)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4470 Gepost op: 11 december 2021, 21:46:25 »
Ik vind dit een tamelijk briljante oplossing hoor
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4471 Gepost op: 14 december 2021, 21:42:39 »
Poging tot versimpeling, ook ingegeven door het feit dat de L-hoek niet verder op de baan gebruikt kan worden omdat het schuine dak daar te laag is.... Eén lijmklem aan de paal:



Om de tweede er op te kunnen leggen heb ik wat foamboard in strips gesneden:



Maar, oh wat een ellende. Het lukte me niet meer om het ding vast te krijgen. Met de dunne secondelijm. Meerdere pogingen gedaan. Onder andere bleef 'ie vastzitten aan de klem...:



Bij Kuiper's Hobbyhuis in Utrecht bleken ze de door Wolter genoemde "zap a gap" medium secondelijm te hebben staan. Potje meegenomen en een nieuwe poging gewaagd. Bij poging één zag ik de dunne secondelijm zichzelf gelijk richting klem spoeden. Aargh.

Daarna met zap a gap een tweede poging gewaagd door het met de vingers er weer tegenaan te proberen te houden. Dat is er bij eentje gelukt, de tweede hangt half los:



Nog eens verder mee experimenteren of er handiger manieren zijn. Of misschien voorzichtiger zijn met de hoeveelheid lijm. Beetje lastig als je in een rare hoek balancerend boven je baan werkt :)

Bij de Pipoos was de gel secondelijm als enige uitverkocht. Morgen eens bij de metaalwarenzaak kijken die alles heeft. Gel + activator. Eens kijken of dat lekker werkt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4472 Gepost op: 14 december 2021, 22:13:26 »
Is simpele Bison Kit niet bruikbaar? Een paar minuten laten voordrogen, dan is het zo plakkerig dat die twee isolatortjes wel blijven zitten, zou ik denken.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4473 Gepost op: 14 december 2021, 22:23:50 »
Geweldig! Wat een drama! 
Een vriend van me werkt naar eigen zeggen ook graag met secondenlijm. Die heeft, nadat hij z'n klusje heeft geklaard, altijd van alles aan z'n handen hangen, zoals penselen,  theelepeltjes, pincetten en dergelijke.

Bas Pos

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4474 Gepost op: 15 december 2021, 00:15:29 »
Hoi Reinout,

Bij de hornbach hebben ze secondenlijm die geactiveerd wordt door uv licht, misschien een optie?

Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4475 Gepost op: 15 december 2021, 08:19:17 »
Bas: ik ga het denk ik eerst met reguliere activator proberen. Maar ik ga wel even kijken, vooral hoe ze dat met UV licht regelen. Misschien is het wel een goedkoop ledje+batterij-dingetje. Het idee dat je alles rustig kan positioneren en vervolgens wat licht erop... a) leuk b) doet me aan de tandarts met z'n composiet denken :)

44©: Dat het aan vingers goed plakt, dat klopt. Tenminste, als Adam Savage gelijk had in een youtube videootje dat ik gisteren bekeek. Daar had 'ie het over secondelijm en zei dat het oorspronkelijk ontworpen was om wonden bij elkaar te houden. Dus het doel is om aan menselijke huid te blijven plakken :)

Ferdinand: bisonkit heb ik ook geprobeerd, maar dat werkte niet. Misschien te grote druppel gebruikt? Het was aan het eind van een gefrustreerd half uur frutten.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 15 december 2021, 10:21:04 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4476 Gepost op: 15 december 2021, 09:19:18 »
De optie 'eerst alles op en aan de paal lijmen en dan de paal pas plaatsen' was al geopperd meen ik, maar als je nu in plaats van zo'n kolossale knijper een kleine puntpincet neemt? Even aanstippen met minimaal secondelijm, juist op de plaats positioneren - leesbril +4 op de neus! - , even vasthouden en klaar.

Over die UV lijm, je moet dan dat detail vasthouden terwijl je ook die lamp erop moet richten, lijkt me alleen maar ingewikkelder.
 

Bas Pos

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4477 Gepost op: 15 december 2021, 13:53:09 »
Reinout, de hornbach secondelijm heeft idd een uv-ledje-met batterij-lampje.

Bas

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4478 Gepost op: 15 december 2021, 14:53:23 »
vooral kleine dingen doe ik met iets dikkere secondelijm ( naald punt) en dan met naaldpuntje activator. Eventueel als het echt nodig is voeg ik uhu 2k kleber nog toe. Maar omdat dit wat meer droogtijd vraagt doe ik het vaak zo. Ik heb 3 soorten seconde lijm staan ,dus met verschillende viscositeit. Deze komen bij een grote modelbouw zaak in pijnacker vandaan.

mvg aad

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4479 Gepost op: 15 december 2021, 15:15:24 »
Reinout,

Ik heb nog eens wat nagedacht over een mogelijke ondersteuningsconstructie en die zou je van luciferhoutjes kunnen maken. Ik heb even een mockup gemaakt met grotere latten omdat plaatjes denk ik meer zeggen dan woorden:





Het idee is dat je de lange kant met schilderstape tijdelijk aan de paal vastplakt en dat je bij het potloodstreepje op de 2e foto een kleine inkeping maakt waarin het onderdeeltje kan steunen. Door dit 2e latje iets te laten verspringen ten opzichte van de lange lat is er een beetje vrije ruimte voor je lijm en kan een klein weglopend druppeltje niet de ondersteuning meteen vastlijmen. Ik kan niet goed zien of dat onderdeeltje rond is. Zo ja, dan zou je ook nog kunnen proberen om een klein ondiep gaatje in de mast te maken waarin het onderdeeltje invalt, dan heb je nog wat meer lijmoppervlak. Misschien een beetje veel gefröbel maar het is te proberen.

Groeten,
Bert

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4480 Gepost op: 15 december 2021, 15:42:42 »
Hm. Ik begin zo langzamerhand te denken dat het wel eens handiger zou kunnen zijn om de palen te rooien, er op de werktafel mee te doen wat gedaan moet worden en ze dan weer terug te planten.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4481 Gepost op: 15 december 2021, 16:18:56 »
 ;D ;D valt wel mee hoor. Het in elkaar frutselen van wat ik als ondersteuningsconstructie voorstel is in een paar minuten tijd gebeurd denk ik. Het uittypen hoe ik het in gedachten heb kostte vermoedelijk meer tijd  :P

Groeten,
Bert

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4482 Gepost op: 15 december 2021, 17:06:30 »
Die palen blijven staan! ;D Het is nu een principekwestie geworden, het moet ende zal lukken.

Ik heb mij zonet bij de Hornbach van snelwerkende tweecomponentenlijm, secondenlijmgel en de UV versie voorzien. Het komt sowieso allemaal wel eens van pas, de tweecomponentenlijm ga ik zo eerst eens op een soepkom met afgebroken oor testen, bijvoorbeeld.

Lucifershoutjes als hulpconstructie... Hm! Leuk idee!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Online Online
  • Berichten: 2295
  • DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4483 Gepost op: 15 december 2021, 17:59:14 »
Die palen blijven staan! ;D Het is nu een principekwestie geworden, het moet ende zal lukken.
Ik ben niet zo van de principes, maar hier houd ik toch wel van ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4484 Gepost op: 15 december 2021, 20:01:22 »
Ik mag dat wel, een beetje vasthoudendheid. Maar natuurlijk volg ik wel ademloos de ontwikkelingen.
Mijn advies: opgraven, modificeren en herplanten, was trouwens ingegeven door luiheid en gemakzucht. Voor degenen die door de ingewikkelde weg te volgen de zaak ook tot een goed einde brengen heb ik groot respect.

Succes,
Wolter


Moins mais mieux.