Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063316 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3045 Gepost op: 08 oktober 2018, 19:04:06 »
Op het filmpje ziet de baan er prima uit. Wel wat gedateerd, zoals al eerder gezegd, maar best knap gemaakt en ook goed onderhouden. Geen (of weinig) stof en dergelijke te zien en ook de treinen rijden storingsvrij. Althans, op het filmpje.
Leuk filmpje, en heel aardig vind ik dat de begeleidende teksten (V100 mit Umbauwagen) in het Duits gehouden zijn.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3046 Gepost op: 08 oktober 2018, 19:11:43 »
Volgens mij werd de baan analoog gereden. Dus ja: goed onderhouden en stofvrij! Ik heb gedurende twee uur drie keer een vingertje gezien. Een keer bij een schienenbus en twee keer bij zo'n Bahnmeisterei-tweeassertje.

Het Duits vond ik wel toepasselijk. Ik vermoedde ook dat er vooral Duitsers in geïnteresseerd zouden zijn. Hopelijk heb ik de hoeveelheid spelfouten beperkt. Ik heb de eerste versie die ik online had weer eraf gehaald omdat er toch wat teveel oepsie-spellingen in stonden :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3047 Gepost op: 08 oktober 2018, 20:51:06 »
Ach nou ja, als niet-Duitser mag je best eens last van oepsie-spellingen hebben. Het zal desondanks wel gewaardeerd worden.  (y)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3048 Gepost op: 08 oktober 2018, 21:08:12 »
OK
Ik dacht meer
Jouw baan is dat ook maar een deel,of zit dit stukje er ook beknopt in

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3049 Gepost op: 08 oktober 2018, 23:18:56 »
Jerry: van wat er in de omgeving van Daun te zien is is alleen mijn viaduct (het ding boven de trap) redelijk op dat van Daun gebaseerd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3050 Gepost op: 11 oktober 2018, 22:10:12 »
Hallo Reinout,

leuk te lezen dat je nog naar hun baan bent gaan kijken, heb je ook de gewenste tekeningen gezien?

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3051 Gepost op: 12 oktober 2018, 11:45:42 »
Nee, interieurtekeningen van de reguliere stationsgebouwen niet. Ze hadden een deel van Daun wel liggen, maar degene die ik vroeg wist verder van niets. Ik heb er in een Duits forum nog maar eens expliciet om gevraagd.

Van de Hunsrück heb ik meerdere bruikbare foto's en die gebouwen zijn ongeveer in dezelfde tijd verbouwd (qua Fahrdienstleiter-uitbouwtjes), dus orde-van-grootte kom ik er wel. Maar toch :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3052 Gepost op: 12 oktober 2018, 16:39:37 »
Wat ik in Daun van Daun zelf kon vinden was deze plattegrond van het deel bij de aangebouwde goederenloods:



Je kan er wel wat ideeën uit krijgen van hoe ze met de indeling omgingen. Bijvoorbeeld middenboven zie je een ingang met gelijk een trap naar boven richting de woningen op de eerste verdieping: er was dus geen verbinding tussen het stationsgedeelte en de woningen, je moest buitenom als stationschef. (Dat betekent ook dat een paar details in m'n verhalen niet kloppen, zucht :) )

De aparte ingang voor de woning heb ik bij m'n eigen stationsgebouw trouwens al ingepland.

Wat ik uit de bouwtekening ook haal is dat het waarschijnlijk is dat er een deuropening tussen het middelgedeelte (met kaartverkoop enzo) en de goederenloods heeft gezeten. Dat dàt niet buitenom moest.

Nog een interessante foto: de situatie aan het eind van het DB tijdperk inclusief de verschillende sleutels:



Een flink gecastreerde versie t.o.v. het station dat twee seinhuizen had!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3053 Gepost op: 12 oktober 2018, 17:10:45 »
In het 083-338 draadje staan mooie foto's genomen "vanuit het raam van het seinhuis". Die bevallen me goed.

Het deed me denken aan een idee dat ik een keer had: goedkope videocamera ("aliexpress") in de Fahrdienstleiterausbau van Berenbach-Ulmen stoppen waarmee je het treinverkeer in de gaten kan houden. Nu ik verder brainstorm: misschien het met een draaibaar spiegeltje nog wat upgraden. Nu ik nog verder brainstorm: plankje voor m'n iphone onder de plaat en dan met een draaibaar spiegeltje het voor m'n films gebruiken. Hm. Periscoop-principe met gat in de voorkant van de module, onder het stationsgebouw?

Enfin, ik schrijf het hier even op, misschien brengt het iemand anders op nog betere ideeën (voor de uitvoering). :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3054 Gepost op: 12 oktober 2018, 17:26:22 »
Plankje onder de baan? Stel je dat eens andersom voor: je zit niet in een U-Boot maar in een Zeppelin (wat eigenlijk meer de aard dezer dingen is) en je wil de boel eens vanuit Preisersicht bekijken. Oftewel: Van bovenaf door een periscoop kijken om te kunnen zien wat er zich op (Preiser)ooghoogte afspeelt. Dan kun je je Eifoon of (euh... wat voor ding heb ik eigenlijk? Oja) LG of wat dan ook comfortabel in de hand houden terwijl het periscoopje tussen je vingers bungelt. Ingeval van "een spiegeltje" zou ik er twee nemen om spiegelbeeld te neutraliseren (of je moet de foto's naderhand met Fotosjop spiegelen).

HIJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3055 Gepost op: 12 oktober 2018, 17:42:51 »
Misschien heb je hier wat aan? Meer als idee van wat mogelijk zou zijn..

video survaillance met laptop webcams
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2018, 17:44:36 door HIJ »
Mvg, Eric

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3056 Gepost op: 12 oktober 2018, 18:33:21 »
Eifoon :) Lang leve de Donald Duck.

Oh, daar had ik nog niet aan gedacht, om van "bovenaf" te filmen met een omgekeerde periscoop. Ik weet niet of dat nodig is, tot nu toe red ik me prima met het op de baan balanceren van m'n iphone. Dat lukt met een dikke vette spiegelreflex vaak niet, maar bij dat soort praktische zaken koester ik m'n mobieltje :)

De periscoop had ik vooral gedacht om daadwerkelijk van binnenuit het stationsgebouw naar buiten te kunnen kijken. Daar zou een beetje fotoshoppen ook nog bij kunnen werken: iphone tegen stationsgebouw aanzetten, filmen,1 en later de "ramen" eroverheen plakken.

Hierbij speelt ook mee, wat ik me nu pas bedenk, dat de Fahrdienstleiter normaliter buiten stond om de komst van de trein af te wachten. Het kastje waarmee hij de aankomst van de trein "sleutelt" bevindt zich ook buiten.

Wat dat sleutelen betreft: ik ben een beetje aan het nadenken over de beveiliging op de baan. Hoe uitgebreid wil ik het? Aan de ene kant vind ik het leuk om wat na te bouwen van het Duitse seinstelsel, inclusief Streckenblock. Alleen klopt dat niet met de Eifelquerbahn. Daar waren de stations onderling niet qua beveiliging verbonden. Er was alleen een telefoonleiding. Geen uitrijseinen. En laat ik nou net die uitrijseinen in combinatie met Streckenblock tussen m'n schaduwstation en Berenbach-Ulmen hebben gepland...

Dat ik inrijseinen heb is al veel, qua Eifelquerbahn. Uitrijseinen? Zelfs Daun had ze niet. Nou mag je natuurlijk je vrijheden nemen, maar ik ben aan het nadenken over de hoeveelheid vrijheden die ik op dit punt wil nemen :)

Reinout

1) Is de komma hier formeel toegestaan? Normaliter wordt er geen , bij een 'en' geplaatst. Bij deze opsomming vond ik het zelf wat beter staan.
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3057 Gepost op: 12 oktober 2018, 18:39:37 »
HIJ: zoiets is ook nog een optie.
Je hebt ook lui die kant-en-klare camera's gebruiken met wifi om hun schaduwstation te bewaken.
Stapels opties, gelukkig.

Nou moet ik wel een beetje oppassen met het oppakken van teveel leuke nieuwe zaken. Er moet nog een stationsgebouw af. En een beek. En een kasteel. En nog eentje. En een compleet station. En... En.... En.... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3058 Gepost op: 12 oktober 2018, 18:54:31 »
Dus de komende jaren genoeg update's  ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3059 Gepost op: 12 oktober 2018, 19:01:41 »
De komende jaren genoeg updates? Eh, ja :D

En dan is wat ik heb toch eigenlijk een klein baantje. De lengte van de baan is aanzienlijk omdat ik hem langs de rand van de zolder laat lopen. Maar de stations stellen qua aantal wissels niks voor. Ik moet er niet aan denken een grotere baan te bouwen....
Misschien onderschat ik de tijd die in het landschap gaat zitten? En is een wat groter station makkelijker te bouwen?

Enfin, als je met een nieuwe baan begint moet je niet te groot denken :) Ik zit redelijk op het maximum.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2018, 19:04:08 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)