Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1179523 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2445 Gepost op: 29 May 2017, 21:30:26 »
Die twee gescheiden systemen, dat zag ik ook niet zitten. Nu m'n aantal loks langzamerhand omhoog gaat zou het in principe wel kunnen, daarom filosofeer ik er nu ook over. Maar het blijven toch smartelijke beslissingen: gaat de v100 naar de reizigerstak of blijft hij beschikbaar voor goederentreinen? De 57er ga ik alleen voor goederentreinen gebruiken, maar de 50er hoort dubbel werk te verrichten. Hm... nou kan je wel eens eens per half jaar een koppeling verwisselen voor de afwisseling, natuurlijk....

Op zich ben ik er wel van overtuigt dat de "roco universal" voor mijn situatie de beste keuze is. Lichte twijfel blijft...

Misschien eens een paar wagonnetjes op de weegschaal zetten en kijken naar de aanbevolen gewichten volgens NEM danwel FREMO. Dat zou kunnen schelen in het koppelgedrag. Of misschien een stukje verenstaal tegen een as aan laten drukken om de wrijving te verhogen. En de koppelingshoogtes controleren.

@Olivier: leuke oplossing, die eenvoudige klapmethode-met-koortjes van Hamsart!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2446 Gepost op: 30 May 2017, 13:18:34 »
Ik heb volgens mij m'n eerste bericht in het "25 jaar geleden" draadje geplaatst. laatste rit colonia express en de laatste ritten Maastricht-Aachen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2447 Gepost op: 31 May 2017, 15:14:22 »
Voor jouw situatie blijven die universele roco kortkoppelingen ook het beste denk ik. ;)

Zelf gebruik ik op mijn locs langs 2 kanten de Fleischmann profi's en op al mijn materiaal zitten ook deze koppelingen, behalve op enkele vaste samenstellingen (die met 3 vingers te tellen zijn) zitten er onderling Roco zwaluwstaarten. ;)

Deze rangeren iets minder vlotjes (je moet al eens een wagentje tegenhouden wil je het aankoppelen maar kan tegelijkertijd 15 wagens vooruit duwen zonder aan te koppelen, ideaal voor wanneer je wil wegrijden alsof er niks gebeurd is).

Keuze voor deze koppeling is vooral het esthetische, deze steekt vooraan niet te ver uit en het is een stevige verbinding.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2448 Gepost op: 31 May 2017, 18:33:30 »
Nog wat leuks op DSO: artikel over kabinetenders.

(De komende anderhalve jaar wil ik inderdaad ook een keer een kabinetender-50er aan m'n collectie toevoegen. Of een kuiptender-50er. In Mayen Ost struikelde je over die dingen, dus.... Wel even goed uitzoeken welke van de roco varianten het  beste passen bij loks die in die tijd in Mayen thuis hoorden. Maar daar heb ik nog zat tijd voor.)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2449 Gepost op: 31 May 2017, 22:18:24 »
Bijzonder boeiend stukje literatuur. Dank voor het onder de aandacht brengen. Even dacht ik dat ik mijn Pwgs 44 wel kon gaan ombouwen tot een Bremen, maar Carstens bracht me op andere gedachten. Blijkbaar zijn de voornemens van toen niet of niet geheel in daden omgezet.

Citaat
Wel even goed uitzoeken welke van de roco varianten het  beste passen bij loks die in die tijd in Mayen thuis hoorden.

Die moet je dan ook nog even op de kop zien te tikken. Hoewel het zo op het oog lijkt alsof die Roco vijftigers bij bosjes tegelijk te koop liggen (zoals op de beurs in Houten bijvoorbeeld), is het maar de vraag of juist die ene... Zo ben ik nog wel (latent) op zoek naar een driedoms variant, maar tot nu toe nada.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2450 Gepost op: 31 May 2017, 23:07:31 »
Het valt me eigenlijk vies tegen hoeveel vijftigers te koop zijn. Tenminste, voor enigszins schappelijke tweedehands prijzen. Een 58er of 44er is voor 80 a 90 nog wel te vinden in Houten. M'n 23er kostte 85 en was zo ongeveer m'n duurste lok.

De 50er was iets van 80 a 90, maar zo goedkoop heb ik hem verder niet gezien. Überhaupt zie ik ze eigenlijk niet zo vaak heb ik het idee. Òf ik kijk over alles met een prijskaartje van boven de 150 heen ofzo. Spamfilter.

De oude 50ers van roco zijn inmiddels toch aardig oud. Maar recent genoeg dus om een stevige prijs voor de vragen. Nou zijn het gewoon goede modellen, dus kan het goed zijn dat ik mijn bovengrens omhoog moet schoeven en meer dan €100 voor een lok neer moet tellen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2451 Gepost op: 01 June 2017, 11:34:14 »
Soms moet je gewoon mazzel hebben, maar sowieso vind je waarschijnlijk nergens een Roco 50'er voor minder dan 100 euro. In ieder geval geen goede.
[opscheppen aan]
Nou had ik mazzel. Bij de uitverkoop afgelopen zondag vond ik een Roco 43294. Een 4-doms 50'er met kabinetender, voor 130 euro 2e hands. Nu heeft de vorige eigenaar er een hoop centen in gestoken. Niet alleen was het nummer veranderd - de originele lok heeft het nummer 051 369, die de eigenaar terug in de tijd heeft geduwd naar 50 1369 - maar er zit zelfs een Loksond V3.5 geluidsdecoder in, terwijl de lok geen decoderinterface heeft.  ;)
[opscheppen uit]

Nu wens ik je wel veel succes. Ik weet nog een adres bij mij in de buurt die een Roco 50 2840 heeft (zonder stekker, standaard tender) voor rond de 140 euro.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2826
  • Duitsland TP III/IV
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2452 Gepost op: 01 June 2017, 11:42:27 »
Reinout,

Gewoon E-Bay.de even in de gaten houden. Mijn onlangs aangeschafte 50er won ik voor de schamele prijs van €76,- die tevens was voorzien van een decoder.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2453 Gepost op: 01 June 2017, 13:49:00 »
Die 2840 heb ik al :) (Geloof ik).
Ebay in de gaten houden: inderdaad. Daar komt m'n redelijk goedkope 50er ook vandaan. Dat is het voordeel als je de tijd hebt en af en toe eens rustig kunt kijken. Maar de laatste tijd wil het niet erg lukken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2454 Gepost op: 01 June 2017, 22:29:39 »
Ik ken wel een winkel in Doornenburg... die hebben de laatste maanden alleen veel pukkelspul
in de verkoop, maar ze hebben ook vaak veel Roco gehad...

Anders MP of de 9Duitse) Ebay 8)

Mvg,

Tis
********

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2455 Gepost op: 02 June 2017, 06:42:43 »
De laatste serie 50 er's van Fleischmann is misschien ook nog een alternatief. Deze hebben een fijner drijfwerk waardoor ze niet meer zo grof tonen als het oude model.

Groet Harry

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2456 Gepost op: 02 June 2017, 08:08:55 »
Een fleischmann 50er blijft grof, zo'n 1:85. Daar helpen fijne stangen niet.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2457 Gepost op: 02 June 2017, 10:29:26 »
Persoonlijk zou ik liever iets meer uitgeven aan en vijftiger van een iets jongere generatie (met DSS), dan 140 öronen voor een 2840 zonder DSS. Op de één of andere manier heb ik het wel een beetje gehad met dat ombouwen naar digitaal. Maar, zoals gezegd, dat is mijn mening.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2458 Gepost op: 02 June 2017, 16:44:57 »
Maar die oude50 ers lopen wel altijd en mooi

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2459 Gepost op: 02 June 2017, 16:46:28 »
Maar die oude50 ers lopen wel altijd en mooi

Dank je voor het compliment  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden