Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1179459 keer)

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2460 Gepost op: 02 June 2017, 18:14:22 »
Ondanks dat ik al jaren niet meer in H0 bouw en verzamel, kan ik nog steeds geen afstand doen van mijn 50er met Kabinetender.
Ik heb inderdaad een exemplaar met die fijnere wielen en drijfstangen (1999 uitgebracht geloof ik).
Inderdaad is de schaal wel een issue, maar zolang er geen andere 50er in de buurt is zie je het niet, want het is echt wel een heel mooi model. En loopt ook nog eens erg mooi. Maar goed, dat vind ik dan.....

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

könings

• Gast
« Reactie #2461 Gepost op: 02 June 2017, 23:43:44 »
Reinout, je kunt misschien van Roco een Belgische type 26 kopen... Dat is in essentie een BR 50 die in WO2 in opdracht van den Duitsch werd gebouwd. Beetje verven en zo...

hooidonk

• Offline Offline
« Reactie #2462 Gepost op: 03 June 2017, 00:08:06 »
Op de site van Peperkamp in Ede staat nog een Fleischmann 50-er met Kabinetender.
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #2463 Gepost op: 03 June 2017, 12:22:49 »
a) 't Heeft geen haast.
b) 't Wordt toch echt wel een roco i.p.v. fleischmann waar ik naar ga kijken. Ze gaan vast een keer naast elkaar staan en dan zal de 1:87/1:85 wel opvallen.
c) 't Heeft zeker geen haast omdat ik eerst de 50ers van Mayen wat beter uit wil zoeken en idem de roco types. (Even een oogje dichtknijpen voor de 211 en 290 enzo die er rond 1970 nog niet reed :D Consequent zijn, kuch kuch...)

Jerry, even een vraag wat je hiermee bedoeld:

Maar die oude50 ers lopen wel altijd en mooi

1) "de oude roco 50ers lopen beter dan de nieuwste 50ers".
2) "die oude fleischmann 50ers lopen altijd mooi"

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #2464 Gepost op: 03 June 2017, 13:27:01 »
Ja, maar ik wordt over een week 58  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #2465 Gepost op: 03 June 2017, 14:06:09 »
Reinout
ik had 2 50ers cab van fleischmann
1 was slecht en de ketel en alles lag los
Die is tot onderdelen leverancier gemaakt
De andere fleischmann is een met rond motor
En die liepen beide zo mooi en rustig , ook met kruipen
Ik heb ook wat roco 43 maar die lopen stiller ,maar niet mooier

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2466 Gepost op: 03 June 2017, 16:05:43 »
Ja, maar ik wordt over een week 58  ;D

Nou, zo'n baureihe 58 is zelfs voor mijn creatieve geest iets te lang geleden van de spoorstaven verdwenen.
Er is overigens een geniaal filmpje van zo'n 58er op de Eifelquerbahn voor een museumtrein die in de problemen komt op de glibberige herfstrails. Volgens mij heb ik het al een keer getoond, maar goed:

https://www.youtube.com/watch?v=VJ1ZzzYFYvQ

Citaat
Gefilmt am 02.04.10 im Wald vor Dockweiler an der Eifelstrecke.
Bitte Lautsprecher aufdrehen! :)
Rost und Regen lassen eine Emulsion entstehen, welche den letzten Zug des Tages zu einem endlosen Schleudern bringt und ihn bergauf kriechen läßt.
Um es hier noch einmal ganz klar zu machen und um keine Mißverständnisse entstehen zu lassen:
Was ich hier filmte, ist nicht das Pech oder gar ein Versäumnis der Lokpersonale.
Gegen das Schleudern auf einer extrem rutschigen Strecke kann wohl keiner etwas machen.

Ik vind het wel mooie loks!

Mooie loks? Tadaaaaah:

Vandaag binnengekomen van Beckert-Modellbau. De moooooooie schildjes voor de 57er en 86er. Heel benieuwd hoe dat er op m'n loks uit ziet.

Reinout

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #2467 Gepost op: 03 June 2017, 17:00:51 »
geëtste tp IV schildjes ??? Ik ken alleen geschilderde nummers nadat de TP III schildjes verdwenen

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2468 Gepost op: 03 June 2017, 17:47:19 »
Ik was daar zelf niet helemaal zeker van, eerlijk gezegd. Ik had het idee dat ze begonnen met schilderen, maar later "toch maar" nette schildjes maakten.

Even googlen, dan maar :) Als ik op bijvoorbeeld deze pagina kijk lijkt het dat ze het eerst met schilderen probeerde, maar dat dat veeeeeel te snel onleesbaar werd. Dus werd er overgegaan op metalen platen met zeefdruk. (voorbeeldplaatje).

Dus.... het klopt wel dat ik een net schildje heb, alleen zouden de letters 0.001mm dik moeten zijn i.p.v. 0.01mm ofzo. Nou, daar stap ik maar overheen :) En de DB keks en BW/BD en Gattungsschilder mogen in ieder geval prima een schildje zijn, die hebben ze dan lekker laten zitten.

Dus... goed dat je het meldt! En ik moet dus ook even kijken of ik in de toekomst meer met decals ga werken. Da's ook goedkoper :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2469 Gepost op: 04 June 2017, 10:07:46 »
Kijktip: https://youtu.be/bIhDTNtCIdg. Een baan die ik op het Duitse 'stummiforum' een beetje volg. "Fremo, maar dan eenvoudiger", tenminste, zo komt het op me over. Kortere stations, vooral.

De video is gewoon ongecompliceerd 10 minuten rangeren. (Niet helemaal correct volgens mij, maar dat mag de pret niet drukken).

Dit filmpje brengt me trouwens wel enigszins aan het twijfelen over m'n standpunt dat ik geen geluid in m'n loks wil. Financieel twijfel ik geen moment, overigens :) Maar het voegt zo bij het rangeren wel wat toe. Voor mij tikt het vooral aan dat er meer een gevoel van "massa" achter de lok zit. Je hoort dat hij even op gang moet komen. Na het remmen moet de remdruk weer even opgebouwd worden. Afblazen cylinderkranen. Dat kost allemaal even tijd en moeite. En een "pwèèèp" op zijn tijd klopt ook. Hm.... Dat laat ik in m'n achterhoofd lekker sudderen.

Reinout

Frank103

• Offline Offline
« Reactie #2470 Gepost op: 04 June 2017, 11:11:07 »
Zoveel stoomlocomotieven hoef je niet te hebben op jouw spoorbaan, een (nieuwe) Roco 50 met geluid hoeft natuurlijk ook niet de hoofdprijs te kosten als je beurzen en marktplaats goed in de gaten houdt. Ik zou er voor gaan!  ;)

g-j

• Offline Offline
« Reactie #2471 Gepost op: 04 June 2017, 12:55:11 »
Dat is een prachtige modelbaan in je youtube link, deze volg ik ook al een tijd. Afgelopen herfst zelfs overwogen om Noord Duitsland in te rijden voor hun open dag. Mooi concept, niet dat ingewikkelde hokus pocus elektronica gedoe en geweldige scenery, ook prachtige treinen en combinaties. Voor iedereen de moeite waard om het gehele draadje door te lezen.

Groet, Gert-Jan

könings

• Gast
« Reactie #2472 Gepost op: 04 June 2017, 14:39:45 »
Wat mij zo stoort bij de factor "rangeren-met-geluid" op de meeste modelbanen, is vooral praktijkgerelateerd. Ok, het staat/stond weliswaar voorgeschreven om het sein Zp1, het aandachtsein, in België Sf, of hoe het ook mag heten in eender welk land, te geven, maar in de praktijk in het grootbedrijf wordt dat zelden of nooit gedaan. Dan heb ik het niet over de SSN's en ZLSM's in deze wereld, maar echt over het grootbedrijf. De reden is eenvoudig; de machinist, de rangeerder én de Fdl/treindienstleider worden er horendol van...en kunnen hierdoor echt gevaarlijke situaties niet meer correct inschatten. Je moet je voorstellen dat als op een rangeerterrein (en station) elke lok voor elke beweging gaat fluiten, er gewoon niet meer naar geluisterd wordt en dan is het bedoelde effect weg en is het gewoon geluid(soverlast).
Dus nee, voor mij hoeft dat niet.
De optie "rem" is om een andere reden niet echt realistisch, maar dat komt wel een andere keer ;D.
Mvg Bas

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2473 Gepost op: 05 June 2017, 00:50:38 »
In het 083-338 draadje wordt druk gepraat over trekdraden enzo. En "Riegels". Vergrendelingen. Daar heb ik nog een vraag over. Mijn lullige zijlijntje is "categorie 50, max 60 km/u", dus dat maakt veel grendel-spul overbodig. Zoals te zien bij het oostelijke inrijwissel van Uersfeld, door mij in 1991 gefotografeerd:

Geen grendeltje te zien!

Maar als ik naar het westelijke inrijwissel kijk, dan lijkt hier wel een grendel te zijn:

Dit ligt net om de hoek, buiten zicht van de Fahrdienstleiter in het stationsgebouw. Maar het lijkt wel of het grendel, als dat het tenminste is, aan de besturing van de eigenlijke wisseltong vast zit ofzo. Raar? Zie ik dit nou verkeerd? Is het iets anders? Er gaat in ieder geval maar één paar trekdraden naar toe!

Oftewel: huh?

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2474 Gepost op: 05 June 2017, 06:47:08 »
Dat is een Mittelklammerverschluß.

Een Riegel dient om te voorkomen dat een wissel op niet-gewenste momenten kan worden omgezet.

Om te kunnen waarborgen dat de tongen van een wissel tegen de "Backenschienen" blijven liggen, worden deze gezekerd met een zgn. Klammerspitzenverschluß, direct aan het uiteinde van de wiseltongen.
Om te waarborgen dat de tongen over hun gehele lengte in de juiste positie blijven als er zich een trein over beweegt, immers, de tongen worden niet vastgehouden door 'railstoeltjes', worden bij wissels r > 500 m de wisseltongen (vanwege de lengte) ook nog eens halverwege gefixeerd middels een Mittelklammerverschluß.

Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik daar bij mijn wissels niet aan gedacht heb. Nu ja, ik heb nog een dag.