Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 08:31:11
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 08:28:20
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 08:03:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:42:52
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Lobomotion69
Vandaag om 03:39:06
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
Vandaag om 01:03:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Roy van Dijk
30 June 2025, 23:53:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
30 June 2025, 23:46:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
30 June 2025, 23:24:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
30 June 2025, 23:18:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
30 June 2025, 22:23:52
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door AP3737
30 June 2025, 22:08:22
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
30 June 2025, 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
30 June 2025, 21:02:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
30 June 2025, 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door prutser
30 June 2025, 20:27:32
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door reinderlf
30 June 2025, 20:10:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
30 June 2025, 20:04:58
US diorama in H0 door Frank 123
30 June 2025, 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
30 June 2025, 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
30 June 2025, 19:13:34
keerlusproblemen door astrantia
30 June 2025, 18:04:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 June 2025, 17:07:25
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
30 June 2025, 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
30 June 2025, 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
30 June 2025, 16:23:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
30 June 2025, 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
30 June 2025, 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
30 June 2025, 14:26:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
30 June 2025, 14:18:38

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1176762 keer)

Coen

• Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1440 Gepost op: 24 April 2016, 22:56:59 »
Hoi Reinout,

Ik denk te zien dat het een galvanisch gescheiden ingang is (met opto coupler).
Dat wil dan zeggen dat je 5v, 0v en een stuursignaal moet aanbieden.
De 5v en de 0v dus altijd aansluiten en met het stuursignaal kan je dan het relais schakelen.
Ik heb een vergelijkbare versie zonder optocoupler, maar die werkt ook zo.

Hopelijk lukt het dan wel.

Groet,
Coen

Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1441 Gepost op: 25 April 2016, 10:28:20 »
Condensator voor/na de 7805: nee. Ik ging er van uit dat zo'n ding het in z'n eentje wel doet. Dat kan een verkeerde aanname zijn!

De 12V die ik in de 7805 stop is gelijkspanning. Ledvoeding.

Schema relaiskaartje: enige dat ik weet is het plaatje van aliexpress. Ik heb wel wat gegoogled en je ziet vergelijkbare plaatjes bij andere sites/leveranciers, dus het is een standaard component in de arduino wereld. Maar een definitieve schakeling heb ik niet gevonden.

Optocoupler: klopt. Op de aliespress-afbeeldingen zie je ook een jumper zitten, die verbind de +5V ingang voor de relais door met de +5V ingang voor de aansturing. Standaard koppel je die dus door. Dat zie je ook in de meeste voorbeeld-arduino-schakelingen. Door de jumper te verwijderen kan je het deel achter de optocoupler los schakelen.

Extra componenten: ik heb de indruk dat er aan de ingang een ledje aan hangt om aan te geven of de bijbehorende ingang naar 0 getrokken is of niet. Aan de relais-kant een transistor om het relais aan te sturen. En misschien nog een diode ter bescherming.

Gok: mijn stroomvoorziening d.m.v. 7805 is niet goed genoeg. Maar wat er precies aan schort... Ik dacht dat die 78xx redelijk op zichzelf functioneren, maar kennelijk klopt mijn aanname niet?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #1442 Gepost op: 25 April 2016, 11:14:43 »
Hi Reinout,

Bij Conrad staat een 8 voudige uitvoering van een relais print, kan me niet voorstellen dat deze twee voudige anders is van opzet.

https://www.conrad.nl/nl/relaiskaart-5v-8-kanaals-95842.html

Hier kan je in ieder geval een schema zien.

De 7805 moet het zeker aankunnen, en de condensators zou ik zeker doen in ieder geval de 100 nF voor en na.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1443 Gepost op: 25 April 2016, 11:40:39 »
Die condensatoren zijn dus essentieel voor de werking? Ik bedoel, ik gebruik een "kale" 7805 voor de aansturing van m'n seinen en dat gaat goed. Ik weet niet precies wat er uit een ledtrafo komt, maar ik gokte dat dat in ieder geval redelijk afgevlakte stroom zou zijn.

Niet dus? En is de relaisprint zo gevoelig voor niet-perfect-gladde gelijkspanning, terwijl een arduino gewoon doordraait?

Het nummer 1 rare voor mij is dat ik het systeem beïnvloed door de spanning te meten met m'n multimeter! In de 20V stand over de twee polen van de trafo zetten om zeker te zijn dat er 12V overheen staat en TADAAAH het relais slaat aan...

Misschien helpt het al als ik een diode voor de 7805 zet? Stoorpulsen? Ik weet het niet? Een relais is een spoel, doet dat potentieel iets raars?

(Ik hou er niet van om "hij doet raar" en dat soort kreten te gebruiken. Als programmeur ben ik allergisch voor "hij doet het niet". Dan wil ik zelf altijd weten wie "hij" is en wat "wat" is en wat "wat" zou moeten doen...)

Reinout

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1444 Gepost op: 25 April 2016, 12:36:18 »
misschien stom
maar als je de voeding omdraaid,wat doet ie dan
Heb hier een paar fleischmann relais
Zirt een diode in
wisselspanning geen probleem,maar met gelijkspanning deed ie niks
polen omgekeerd en het werkt wel

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #1445 Gepost op: 25 April 2016, 12:44:47 »
Reinout

Achter de 7805 meet je daar 5 volt ?

Verder deel ik hetzelfde standpunt als iets niet werkt, prima maar dan wil ik ook weten waarom niet.
Maar dit zo'n simpele schakeling dat ik (nog) niet kan verklaren waarom het niet werkt en wel als je een hoogomige belasting (multimeter) over de 12 V zet het wel werkt.
Op dat moment is de stuuringang voor het destreffende relais dan "laag"?

Kan je schetsje sturen hoe het precies in elkaar zit?

@Jerry als de voeding omdraait doet de 7805 zeker niets, in ieder geval niet wat je wilt bereiken.

Groetjes

Arthur

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1446 Gepost op: 25 April 2016, 14:08:23 »
Schetsje? Jahoor:

Trafo aan de 7805 en dan de 0/5V door naar de GND/VCC van de servomodule. Die VCC is (standaard) doorgelust naar de "VCC-JD" (ingangsspanning voor het servo-deel), idem de GND. Schakelen v/d servo doe ik door een draadje handmatig even naar de 0 te trekken (of naar de 5V, dat weet ik even niet meer uit m'n hoofd, ik zit nu op m'n werk en de schakeling ligt thuis). Ik heb dat laatste zowel met als zonder weerstand geprobeerd.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1447 Gepost op: 25 April 2016, 14:41:44 »
Enigszins los van mijn probleem, maar toch: in hoeverre ben ik hopeloos ouderwets door een 7805 te gebruiken in plaats van zo'n DC-DC converter moduletje?

Reinout

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #1448 Gepost op: 25 April 2016, 15:00:01 »
Ehhh, hopeloos ouderwets  ::)

Vraagje over de 12 Volt led voeding, is die ook ouderwets  ;D
Dus trafo, gelijkrichting, afvlakking, stabilisatie ?

Of is dit zo'n "laptop" voeding? is wel keurig 12 Volt maar kan ook nog wat rommel op staan. In dit geval zou ik toch eens proberen met een 100 nF condensator over de ingang en uitgang van de 7805. Temeer om je zelf schrijft als ik mijn Multimeter over de 12 hang werkt het wel

Aan het schema zelf zie ik niets behalve het feit dat dit niet het grondbeginsel schema is van de 78xx serie

Groetjes

Arthur

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1449 Gepost op: 25 April 2016, 19:10:10 »
Het goede nieuws: ik heb het met een 5V trafo (dus zonder 7805) uitgetest en het relaisboard werkt op die manier prima.

Met een 7805 blijft het idioot. Als ik één van de twee pinnen van de multimeter al tegen de 12V aanhoudt springt de schakeling aan. Eén van de pinnen. Andere heb ik nog in m'n hand....

Klinkt als iets relais-is-een-spoel en kan stoorstromen geven ofzo? En alsof een tweetal uF condensatortjes al zou kunnen helpen?

Ik ga nog wat verder googlen op "relais" en "7805"...

De 12V voeding is zo'n LED voeding. Deze.

Arthur: in de categorie "hopeloos ouderwets" en "laat ik m'n leven maar beteren", zijn er dan dingen waar ik op moet letten qua DC-DC convertors? Dan ga ik zo even in China shoppen :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 25 April 2016, 19:20:26 door Reinout van Rees »

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #1450 Gepost op: 25 April 2016, 22:16:10 »
Zo te zien op het schema van Conrad is de relaisspoel wel afgeblust met een diode. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Als het schema hetzelfde is moet je dus de ingang aan GND leggen om te schakelen.
Ik denk toch dat de oorzaak ligt in de combinatie van die ledvoeding en 7805. Ik snap nog steeds niet waarom er regelmatig op het forum berichten opduiken die in mijn ogen rare voedingen gebruiken, black boxen waarvan je niet weet wat er precies in zit en uit komt. Waarom niet gewoon een transformator, brugcel, elco en een paar kleine condensatoren. Werkt gegarandeerd. En is vermoedelijk nog goedkoper ook. Maar ja, ik ben dan ook hopeloos ouderwets.

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #1451 Gepost op: 25 April 2016, 23:12:45 »
Reinout,

Het heeft niets met je relais te maken, maar je twaalf Volt voeding kan op je multimeter keurig 12 Volt aan geven, maar ok weet zeker dat als er een scoop aanhangt je nog meer ziet.
Als je googelt op geschakelde voeding ontstoren je meer ervaringen ziet.
Maar heb je die 100 nF condensators al geplaatst, als je die niet hebt wil ik ze best sturen.

Groetjes

Arthur   

Caterpillar

• Offline Offline
« Reactie #1452 Gepost op: 25 April 2016, 23:22:04 »
Levert die led-voeding toevallig niet alleen een pulserende gelijkspanning, dus zit er geen elco in?

MVG, Caterpillar

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #1453 Gepost op: 25 April 2016, 23:23:43 »
Vermoedelijk wel, maar dan op een hoge frequentie

Groetjes

Arthur

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1454 Gepost op: 26 April 2016, 00:28:24 »
De schakel-ingangen moeten inderdaad aan 0. Dat werkt ook keurig als ik alles aan een 5V trafo hang. De vraag is dan misschien waarom ik die niet gebruik. Nou, die had ik gekocht om arduino's+servo's mee aan te sturen maar kreeg tips dat je dat beter niet kon doen omdat de servo's de spanning naar beneden konden trekken. Ik leek ook problemen ermee te hebben. Uiteindelijk de servo's los met 12V via 7805's aangestuurd. 12V in de arduino en dan gaat het goed. Dus ik standaardiseer op 12V.

Trafo: tja, ooit met die 12V/60W trafo's begonnen als goedkope optie voor de LED verlichting. Leek me ook handig om die dan ook voor de servo's/arduino's te gebruiken. Omdat dat prima werkte verwachtte ik geen problemen met een simpel relais-kaartje....

LEDvoeding: zou prima kunnen dat dat alleen een pulserende gelijkspanning is. Maar omdat een arduino er prima op draait verwachtte ik geen problemen met een relaismodule...

Misschien waren losse grote trafo's + wat onderdelen wel een betere oplossing; daar heb ik verder niet naar gekeken.

Relais het probleem niet? Hm, ik verdenk ze toch wel. Welk ander onderdeel zou het probleem kunnen zijn? Zolang het relais niet aanspringt met ik overal wat ik meen te moeten weten 12V, 5V, 12-5=7V. Misschien 12,1 of 4,9, maar toch. Zodra ik een relais inschakel klopt de spanning niet meer. Waar ik 5V mat is het nu 1,nogwat. Sommige spanningen fluctueren ook. En als je denkt de stroom te gaan meten loopt er uiteraard gelijk niets meer.... In programmeertermen een Heisenbug: een probleem dat verdwijnt zodra je het wilt bestuderen...

100nF condensatoren: nee, die heb ik niet. Maar het snelste is als ik ze dinsdagmiddag zelf even snel bij de plaatselijke electronicazaak haal. Bedankt voor het aanbod, trouwens.

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Reinout