Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door KNed
Vandaag om 00:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Roy van Dijk
30 June 2025, 23:53:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
30 June 2025, 23:46:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
30 June 2025, 23:24:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
30 June 2025, 23:18:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
30 June 2025, 22:23:52
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
30 June 2025, 22:14:08
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door AP3737
30 June 2025, 22:08:22
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
30 June 2025, 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
30 June 2025, 21:02:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
30 June 2025, 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door prutser
30 June 2025, 20:27:32
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door reinderlf
30 June 2025, 20:10:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
30 June 2025, 20:04:58
US diorama in H0 door Frank 123
30 June 2025, 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
30 June 2025, 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
30 June 2025, 19:13:34
keerlusproblemen door astrantia
30 June 2025, 18:04:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 June 2025, 17:07:25
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
30 June 2025, 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
30 June 2025, 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
30 June 2025, 16:23:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
30 June 2025, 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
30 June 2025, 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
30 June 2025, 14:26:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
30 June 2025, 14:18:38
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
30 June 2025, 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
30 June 2025, 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
30 June 2025, 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
30 June 2025, 12:16:39

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1176719 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1470 Gepost op: 29 April 2016, 10:12:05 »
Telefoons aansluiten: ik weet het nog niet zeker. Ik heb er al eerder over gepuzzeld en er zijn hier ook al tips ("oude homevox" bijvoorbeeld) voorbijgekomen. Gok nu is een simpel 1:1 doorlussen van twee telefoons met een batterij ertussen. Schijnt te werken. Berenbach heeft dan dus twee telefoons, eentje richting Kelberg en eentje richting Mayen Ost. Klopt volgens mij met het origineel. Behalve dat elk station er óók nog eentje heeft voor het bahn-interne telefoonnetwerk en óók nog eentje voor het reguliere telefoonnetwerk.

Maar misschien is er ook wel wat qua arduino te klussen. Ik moet nog zien.

Even gezocht: hier is m'n vorige telefoon-idee-samenvatting. En hier is een draadje waarin allerlei tips langskomen. Dàt ga ik opnieuw doorlezen :)

Los daarvan een goed bevallende recente aankoop:

Da's om de punt van de soldeerbout schoon te maken. Vervanging van een sponsje. Werkt veel lekkerder en beter, m'n punt blijft netter en het werkt merkbaar lekkerder.

Ik heb gisteravond nog een achterschot gemaakt voor bij de hendels en de blokkast:

Daarmee ga ik 'em aan de spoorlijn vastmaken. Ik heb wat zitten piekeren en denk het nu met klitteband te gaan doen. Ik heb daar een paar meter van liggen: dat had ik laatst gekocht om te kijken of dat handig werkt voor wagenkaarten :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1471 Gepost op: 29 April 2016, 15:11:57 »
Qua arduino's heb ik zonet een verandering in m'n plannen aangebracht. In plaats van drie arduino nano's aan mekaar te klussen voor m'n bedieningspaneel ga ik een arduino mega gebruiken. Reden voor de drie nano's was het feit dat ik nogal wat draadjes eraan vast moest maken. Teveel voor één nano. Zelfs twee nano's was niet genoeg.

Maar een "mega" heeft zat in/uitgangen. En dan kan ik alles in één progamma vangen en hoef ik geen communicatie tussen verschillende arduino's voor elkaar te krijgen. Ook een voordeel: het is veeeeeeeel minder soldeerwerk :)

Ik heb er zonet eentje besteld, ik hoop die zaterdag binnen te krijgen.

Benieuwd!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1472 Gepost op: 30 April 2016, 20:24:56 »
Zo, de arduino mega is netjes binnen een dag binnengekomen:

Ik ben er nog niet aan toegekomen omdat ik vanmiddag voor het eerst met m'n koters het spel "Axis & Allies" heb gespeeld. En daar ben je dan wel een hele middag zoet mee. Stapeltje grijze tanks Moskou in schuiven :) Zometeen in bad als boetedoening maar verder lezen in "the Wehrmacht retreats; fighting a lost war, 1943"... :)

En dan morgen maar eens wat programmeren en draadjes aan pinnetjes gaan solderen!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1473 Gepost op: 01 May 2016, 22:31:09 »
Vandaag twee dingen gedaan: brainstormen bij m'n whiteboard en het solderen van wat draadjes.

Als eerste het whiteboard. Dat is voor mij een handig middel om te brainstormen. Af en toe eens op een wat hoger niveau nadenken over wat er nu eigenlijk wel/niet moet gebeuren. Of nadenken over een technisch probleem. Even een kwartiertje kladderen levert bijna altijd wel een oplossing op.

Even nadenken kon geen kwaad. Ik had op m'n "verlanglijstje" voor dit jaar onder andere staan "Eifelburgenbahn in de basis af". Maar ja, wat is de basis dan... Ik wil ook nog wat tijd overhouden voor andere zaken zoals fietsen :) Dus: niet te ruim opvatten. En het liefst wil ik het S.M.A.R.T., dus onder andere specifiek. Een afstreepbaar lijstje is het lekkerst.

Al snel kwamen er twee doelen bovendrijven:

• Kelberg af: ik wil in ieder geval dit ene station grotendeels afhebben. Liever Kelberg af en Berenbach nog zonder ballastbed dan allebei half. Zo is het voor m'n baan o.a. best belangrijk dat er een echt Eifelquerbahn stationsgebouw komt te staan!
  • "Voorraad opmaken": klinkt misschien raar, maar het is voor mij wel een leuke. Wat ik ermee bedoel is o.a. dat ik nu vier decoders heb liggen. Al gekocht. Daar zit dus zo'n 100 Euro in. Die liggen er al een tijdje. Dus... eigenlijk moet ik die eerst inbouwen voordat ik weer nieuwe decoders ga kopen. En überhaupt voordat ik extra materieel ga kopen omdat er al 3 loks en een railbus op digitalisatie wachten.

"Kelberg af" brainstorm:

't Gaat er niet om dat dit allemaal leesbaar is, meer om het idee dat je er op deze manier over na kan denken. Hm. 7 gebouwen die ik af "moet" krijgen. Da's ongeveer elke maand eentje. Oh, dan komt de "R" uit "S.M.A.R.T." (="Realistisch") langzamerhand met gefronste wenkbrauwen om de hoek kijken. Kijk, dan weet ik dat tenminste van te voren en kan ik m'n verwachtingspatroon wat bijstellen.

Zo'n brainstorm is ook handig als checklist. Zodat ik niet vergeet m'n trekdraden en wisselaandrijving-imitaties te plannen voordat ik perrons aan ga leggen, bijvoorbeeld.

De tweede brainstorm, over het opmaken van de voorraad:

Voor mij was het nog confronterender toen ik het als checklist op een blaadje schreef:

Hier staat dus van alles op. Van een railbus (42 Euro) die ik nog wil digitaliseren tot het voorraadje bloembindersdraad (tientje) tot een handjevol transistoren (anderhalve Euro ofzo). En die dakplaten die ik voor de gebouwen in Kelberg wil gebruiken. En rookgenerator voor in de 50er of 57er. Bus PUR schuim voor een module. Klitteband om wagenkaarten mee vast te maken. De knipperlichten voor de overweg die ik een jaar geleden al tweedehands heb gekocht. Enz. Enz.

Dus aan de ene kant is dit een lijstje dat me zegt "Reinout, doe het effe rustig aan qua aankopen, want je planken puilen al uit". Aan de andere kant is dit een heerlijk lijstje, want ik heb deze spullen aangeschaft om er leuke dingen mee te doen. Nou, dat kan ik nu allemaal eens even gaan doen! Een lok digitaliseren is leuker dan op marktplaats naar nog een nieuwe lok zoeken. (Misschien komt er bij toeval wel een mooie goedkope marktplaats-lok op m'n netvlies en da's dan een bonus).

Enfin, solderen!

Hoewel, eerst de draadjes aan de onderkant even netjes vastzetten met het lijmpistool:

En dan aan de bovenkant solderen. De rode draden gaan naar de rode ledjes, de ene witte naar de ene witte led. Ze lopen via een printplaat waar ik de bijbehorende weerstanden op gesoldeerd heb. Ook heb ik op dit plaatje een diode gesoldeerd en daar de stroomvoorziening van de arduino mega mee aangesloten. Had ook via zo'n voedingsstekkertje op de arduino gekund, maar zo eentje had ik er niet liggen. Dit werkt oo,.

Links heb ik de draadjes voor de hendels en schakelaars aan een strip gesoldeerd. De strip ("mannetje") zit nog in een vrouwtjes-strip zodat tijdens het solderen de pinnetjes niet uit de strip smelten.

Deze draadjes moeten nog aan de blauwe draden rechtsboven gemonteerd worden. Misschien had ik daar ook beter een kleurcode kunnen gebruiken. Op zich heb ik dat wel gedaan (zwart=massa, blauw=geschakelde draad), maar op dit punt was het makkelijker om kleuren te gebruiken. Nu moet ik (net zoals bij de rode draden) zorgvuldig steeds kijken naar welk schakelaartje de desbetreffende draad loopt. Klusje voor morgen.

Het smalle printplaatje rechts is om de blauwe draden (die wat kort zijn) netjes aan te kunnen sluiten op de hierboven genoemde gekleurde draden.

Morgen verder!

Reinout

MAGG

• Offline Offline
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
« Reactie #1474 Gepost op: 02 May 2016, 15:18:36 »
Zolang je het eindoel in de gaten houdt kun je SMART opdelen in delen SMART.  :angel:
Gedeelde SMART is halve smart. ;D
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1475 Gepost op: 03 May 2016, 12:49:43 »
Gisteravond de resterende draadjes vastgesoldeerd:

Arduino aangesloten en er kwam geen rook uit, dus ik heb geen gruwelijke fouten gemaakt :)

Nu programmeren en nog wat printerstekkers aansluiten en de boel netter afwerken enzo.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1476 Gepost op: 04 May 2016, 03:15:28 »
Vanavond ben ik lekker aan het programmeren geweest. Het tussenresultaat staat op github.

Tussenresultaat? Ja, want m'n arduino mega vertikt het. Als ik een pin op "output" zet en er "digitalWrite(pin, HIGH)" naartoe doe dan kan ik met de multimeter niets never de nooit geen 5V erop meten. Idem input pinnen die ik als "INPUT_PULLUP" heb gedefinieerd: geen 5V in ruste. Dus ze reageren ook voor geen meter erop als de schakelaar omgaat.

En die output pinnen die het niet doen? Dan krijg ik dus geen brandende LEDs.

Als ik één van de pin-nummers door "13" vervang krijg ik wel, binnen de mogelijkheden die ik heb zonder werkende schakelaars, de juiste resultaten. Brandend als het een pin van een seinhendel is (die mag ik nog niet bewegen) en uit als het een wisselhendel is (die mogen gewoon bewogen worden).

Dus de logica lijkt wel te kloppen, maar het activeren van de pinnen op de arduino mega lukt me dus nog niet. De logica van zo'n bak met code is niet makkelijk te volgen, vrees ik, zonder verdere uitleg. Maar misschien ziet iemand gelijk wat er mis is qua definitie van pins? Moet het een "const int" in plaats van alleen een "int" zijn, bijvoorbeeld? Wat ik nu heb functioneert op zich qua stijl prima bij m'n arduino nano's.

In de Makefile heb ik netjes de board enzo op "mega" ingesteld en dat zie ik ook (volgens mij correct) terugkomen in de output:

/usr/local/bin/avr-g++ -x c++ -include Arduino.h -MMD -c -mmcu=atmega2560 -DF_CPU=16000000L
-DARDUINO=165 -DARDUINO_ARCH_AVR -D__PROG_TYPES_COMPAT__
-I/Applications/Arduino.app/Contents/Java/hardware/arduino/avr/cores/arduino
-I/Applications/Arduino.app/Contents/Java/hardware/arduino/avr/variants/mega     
-I/Users/reinout/arduino/src/Bounce2 -Wall -ffunction-sections -fdata-sections -Os
-pedantic -Wall -Wextra -fdiagnostics-color -fno-exceptions -std=gnu++11 kelberg.ino
-o /Users/reinout/arduino/signalboxes/kelberg/bin/kelberg.ino.o
/usr/local/bin/avr-gcc -mmcu=atmega2560 -Wl,--gc-sections -Os
-o /Users/reinout/arduino/signalboxes/kelberg/bin/kelberg.elf
/Users/reinout/arduino/signalboxes/kelberg/bin/kelberg.ino.o
/Users/reinout/arduino/signalboxes/kelberg/bin/libcore.a  -lc -lm

/usr/local/bin/avr-objcopy -O ihex -R .eeprom /Users/reinout/arduino/signalboxes/kelberg/bin/kelberg.elf
/Users/reinout/arduino/signalboxes/kelberg/bin/kelberg.hex

Dus... ziet een arduino kenner wat ik ongeveer fout doe?

Reinout

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
« Reactie #1477 Gepost op: 04 May 2016, 03:39:07 »
Misschien handiger wanneer je dit op het Arduino forum voorlegt Reinout. Wellicht dat je daar meer expertise mbt Arduino programmeren vindt.

pyth

• Offline Offline
  • DB/NS TP3, LocoNet, 3rail, MDRRC, zelfbouw
« Reactie #1478 Gepost op: 04 May 2016, 07:42:31 »
Beste Reinout,

Als ik de code op github goed lees probeer je het instellen van de pins als input te doen in met de aanroep van de attach functie van de Bounce2 library (rond regel 250). Volgens de handleiding(https://github.com/thomasfredericks/Bounce2/wiki) moet dat al gebeurt zijn. Dat heeft niet direct met de inputs te maken, maar misschien heeft het onverwachte bijwerkingen.

Kun je de pinnen wel bedienen in een sketch als onderaan dit reply? Dat zou je hardware kunnen uitsluiten als bron van het probleem.
Ik ben benieuwd,

Dirkjan

int pin = 89;

int setup() {
pinMode(pin, OUTPUT);
};

int loop() {
    if ((millis() % 1000) > 500) {
      digitalWrite(pin, HIGH);
    }
    else {
      digitalWrite(pin, LOW);
    }

(code is ongetest).

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1479 Gepost op: 04 May 2016, 09:59:56 »
Als ik de code op github goed lees probeer je het instellen van de pins als input te doen in met de aanroep van de attach functie van de Bounce2 library (rond regel 250). Volgens de handleiding(https://github.com/thomasfredericks/Bounce2/wiki) moet dat al gebeurt zijn. Dat heeft niet direct met de inputs te maken, maar misschien heeft het onverwachte bijwerkingen.

Dat zou het wel eens kunnen zijn! 't Klopt inderdaad niet met de documentatie. Ik heb her en der wat copy/pasta gedaan van m'n sein+servo projectje (wat wel werkte), maar daar heb ik overduidelijk een fout gemaakt.

En als 'ie het dan niet doet zal ik de eenvoudige test eens draaien. Inderdaad handig met een basic test eest zeker te weten dat de hardware klopt.

Vanavond ga ik het uittesten. (Zucht, waarom ben ik nu op m'n werk i.p.v. thuis... :) )

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1480 Gepost op: 04 May 2016, 11:29:37 »
Hm, de manier waarop het aanriep zou ook moeten werken. Dat instellen van de pin gebeurd in Bounce2 als je de pin mode als tweede param  meegeeft.

Enfin, ik heb het wel veranderd.

Ook een andere bug gevonden. De "positie" had ik op een gegeven moment van "int" in "boolean" veranderd. Behalve op twee plekken. Dat kan het ook verstoord hebben.

Reinout

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #1481 Gepost op: 04 May 2016, 12:30:45 »
Reinout,

Ik vind het bijzonder knap wat je allemaal aan het doen bent, maar snap er geen barst van.

Ik werk met Marklin en dat vind ik op bepaalde momenten zelfs moeilijk.

Maar in ieder geval veel succes.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1482 Gepost op: 04 May 2016, 18:48:37 »
Geen succes. Ook met het eenvoudigste testprogrammaatje (en met alle bestaande connecties losgemaakt) krijg ik geen spanning op een pin. Ook nog-niet-gebruikte pins getest.

Lijkt een hardwarefout, hoewel dat wel het laatste is waar ik me als programmeur achter wil verschuilen...

Ik heb een tweede mega besteld, kijken of het daar wel mee werkt. Even geduld dus...

Reinout

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #1483 Gepost op: 04 May 2016, 20:25:23 »
Da's balen.

Misschien een korte vraag, is de maxi sterk genoeg om LED's aan te sturen ? Stomme opmerking misschien, maar op de site waar je deze vandaan hebt kan ik niet zo gauw de info vinden. Wat mij wel opvalt is dat bij enkele pins (die van de I2C-interface) de pull-up weerstanden naar VCC ontbreken. Als je deze pins als uitgang gebruikt kan dit misschien verklaren waarom ze niet naar plus gaan, omdat ze zwevend zijn uitgevoerd en de Arduinno ze alleen naar 0 kan trekken.
« Laatst bewerkt op: 04 May 2016, 20:30:55 door Sander Fondse. Reden: Vraag al beantwoord »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #1484 Gepost op: 04 May 2016, 20:30:29 »
Nog een interessante opmerking,
Citaat
Let op: de minimale spanning op de DC input jack is 7V. Op 7V wordt aangeraden om maximaal 600mA te gebruiken op het bord.
ik had begrepen dat je de Arduino op 5V wou voeden ? Dat zou het kunnen verklaren.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden