Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:11:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo  (gelezen 58319 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #75 Gepost op: 22 augustus 2009, 19:20:27 »
Die van mij weegt maar 255 gram en is ook niet gecompenseerd. Ik heb het net maar even getest. De combinatie op de foto's in dit draadje worden gewoon weggetrokken op rechte stukken en rijden door R3 en R4, door wissels en engels wissel. Hier en daar slipt het wel eens. De stroomafname kan beter. Die is bij mij nu alleen van de 2 drijfassen. En ook heb ik soms nog ergens kortsluiting in het chassis. Dat wordt puzzelen en verzwaren zal ik ook maar eens doen.

Voor de aardigheid ook maar eens een 8200 (eerder in dit draadje te zien) van MK ervoor gezet. Deze trekt de zaak ook weg, maar slipt hier en daar wel wat meer. Dit lokje weegt maar 60 gram, dus in dat licht is het een enorme prestatie. Ruimte voor meer gewicht is er niet. Hier wreekt zich dat het een resin kapje is.

Al met al wel leuk om te zien, volledig zelfgemaakte treinen. Dat geeft associaties met de engelse banen op tentoonstellingen :)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6529
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #76 Gepost op: 22 augustus 2009, 20:21:37 »
Het is een erg mooi treintje zo met elkaar, als ik zoiets gefabriceerd had zou ik er behoorlijk trots op zijn. (y).

Groet Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #77 Gepost op: 01 september 2009, 00:40:33 »
Nog een afbouwer: zandwagens van MK.

Het is een grote resin bak en vervolgens mag je er een aantal messing onderdelen aan plakken.

Er heeft volgens mij ook al een verslag in Railmagazine of Railhobby gestaan.

Ze rijden altijd in paren en vanavond de 2e op de railing na afgemaakt:





Aan een bak moet ik nog 2 luchtbellen opvullen en er mag nog wat lood onder.

Dan het geheel schoon maken en vervolgens in de primer. Het liefste gooi ik zoiets een nacht in een bak met schoonmaakmiddel, maar in mijn ervaring weken er dan toch weer onderdelen die met superlijm zijn vastgezet los. Het zou niet moeten kunnen, maar het gebeurt bij mij altijd.

Nog acht van dit soort bakken te gaan en ik heb een aardige stam. Eigenlijk moeten er nog 10 bij.

mvg,
Ivo

P.S. Die smurfen zijn een reparatieproject voor de kids. Bij intensief spelen breekt daar van alles af. Dat geldt ook voor de meeste spoormodellen
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #78 Gepost op: 01 september 2009, 00:47:57 »
Even afspuiten met alcohol?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #79 Gepost op: 01 september 2009, 06:47:19 »
Deze wagen staan hier ook nog op mijn verlanglijst, echt mooie dingen...

Zijn deze bouwpakket eenvoudig te doen? Hoeveel tijd heb je nodig?

Groet

bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #80 Gepost op: 01 september 2009, 09:42:22 »
E,

Is een idee, maar lost het vuil dan op, of blijft het na verdampen van de alcohol zitten. Dit zou evt. ook met thinner kunnen.

Bernd,

Het is eenvoudig te doen, als je voorzichtig boort in het resin. Schatting van het werk per wagentje:

- een avond resin bak van alle gietresten ontdoen en de aanhechting van de remblokken zover wegfrezen dat de wielen er goed in gaan en zonder problemen draaien
- een avond alle onderdelen monteren met superlijm.
- schoonmaken en in de primer zetten en dan in 2 kleuren spuiten (donkergrijs en zwart)
- een avond transfers aanbrengen en met Micro Sol goed op het model krijgen
- aflakken

Totale bouwtijd is naar mijn schatting 6 uur.

Het model ziet er gewoon goed uit en lijkt een zeer accuraat model van een zandwagen. MK levert transfers vanaf jaren '40 tot eind periode IV, maar het model is nmm alleen accuraat voor de beginperiode, want de bak heeft glijlagers welke later vervangen zijn door rollagers.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #81 Gepost op: 01 september 2009, 12:07:41 »
Ivo, Je spreekt over zandwagens , ik neem aan dat je grindwagens bedoeld ?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #82 Gepost op: 01 september 2009, 12:24:15 »
Ronald,

Je hebt gelijk. De handel heeft het altijd over zand en grind, maar ik vermoed dat dit met name grindwagens zijn. Tenslotte liepen ze o.a. van de grinderij Linne naar overal in het land achter een Beel of ander moois. Ik zal eens kijken wat er op het doosje staat. De site van MK noemt ze NS zelflossers.

Heb je nog een tip voor een mooie lading grind in deze wagens? Misschien Sobat wel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #83 Gepost op: 01 september 2009, 15:29:17 »
Een kunststof modelletje spuit ik even af met alcohol. Misschien is het een zwart veertje van dombo, maar ik "denk" dat het werkt. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #84 Gepost op: 01 september 2009, 17:10:01 »
Beste Dank voor de info, zou zeker ook een setje kopen voor achter een bruine 2400. Misschien ook een stam van tien, maar eerst het eerste setje bouwen... ;D
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #85 Gepost op: 01 september 2009, 22:39:05 »
twee of vier kan prima , citaat: (Vaak reden ze in bloktreinen, soms werden ze per set of twee sets gebruikt voor kleinere werken, b.v. op emplacementen.)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #86 Gepost op: 02 september 2009, 16:23:39 »

Heb je nog een tip voor een mooie lading grind in deze wagens? Misschien Sobat wel.

mvg,
Ivo

Wagenbak bekleden met een ruime hoeveelheid huishoudfolie.
Goed langs de bodem en zijkanten drukken.
De lading van je gading er in laten lopen, en dan de witte houtlijm of latex methode toepassen!
Na droging (dagen) kan je de lading er uit halen, overtollige folie weg knippen en de lading evt terug plaatsen, Op deze manier kan je zand, ballast (vuil of schoon) danwel kiezels plaatsen. JeWeHa heeft schitterende producten die hiervoor in aanmerking kunnen komen.

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #87 Gepost op: 03 september 2009, 00:01:52 »
Sobat,

Ik denk dat ik het snap. Toch nog een paar aanvullende vragen/opmerkingen:

Bedoel je met huishoudfolie het transparante folie op rol dat ook wel onder de merknaam 'Glad' huishoudfolie wordt verkocht? Dat komt er na aandrukken toch deels weer uit, of valt dat mee?

De witte houtlijm methode is de methode voor ballasten van spoor neem ik aan.

Ik ga voor kiezels. Moet ik alleen nog uitzoeken wat voor soort kiezels er uit de grinderij Linne kwam. Waarschijnlijk gladde afgeronde kiezels en niet het breeksteen dat nu wordt gebruikt.

Ik zie al een vervolgprobleem: met lading moeten de wagens natuurlijk ook vervuild worden in verschillende tinten lichtgrijs. Dat heb ik ook nog nooit gedaan, maar dat is vast te leren.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #88 Gepost op: 03 september 2009, 00:23:26 »
...

Ik ga voor kiezels. Moet ik alleen nog uitzoeken wat voor soort kiezels er uit de grinderij Linne kwam. Waarschijnlijk gladde afgeronde kiezels en niet het breeksteen dat nu wordt gebruikt....

Ivo,

gezien de ligging van de Grinderij Linne in Limburg nabij de Maas gaat het vrijwel zeker over riviergrind, afgerond dus. Bijgaande foto van de resterende sporen naar deze vml. grinderij laten deze kiezels mooi zien. Het ligt voor de hand dat de ballast voor deze sporen uit eigen grinderij komen....


Bron: www.verlatenspoor.nl van Peter-Paul van Birgelen
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #89 Gepost op: 03 september 2009, 15:33:33 »
Sobat,

Ik denk dat ik het snap. Toch nog een paar aanvullende vragen/opmerkingen:

Bedoel je met huishoudfolie het transparante folie op rol dat ook wel onder de merknaam 'Glad' huishoudfolie wordt verkocht? Dat komt er na aandrukken toch deels weer uit, of valt dat mee?
Wat ik bedoel is dat hele dunne doorzichtige folie wat ook wel aangeduid wordt als Magnetron folie
De witte houtlijm methode is de methode voor ballasten van spoor neem ik aan.
Ja, je kan ook een balletje maken van zand en lijm, tot halve hoogte van de lading,(is ook gelijk je ballastgewicht) en dan de rest van de lading toevoegen en behandelen volgens de "Ballast"methode.Ik ga voor kiezels. Moet ik alleen nog uitzoeken wat voor soort kiezels er uit de grinderij Linne kwam. Waarschijnlijk gladde afgeronde kiezels en niet het breeksteen dat nu wordt gebruikt.
Het antwoord staat hier al boven
Ik zie al een vervolgprobleem: met lading moeten de wagens natuurlijk ook vervuild worden in verschillende tinten lichtgrijs. Dat heb ik ook nog nooit gedaan, maar dat is vast te leren.

Moet voor jou geen probleem zijn, toch?.

mvg,
Ivo

Sobat
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.