Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo  (gelezen 58274 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #90 Gepost op: 03 september 2009, 20:53:33 »
Sobat,

Af en toe duurt het een tijdje voor het kwartje valt. Ik dacht dat je bedoelde met de folie een prop te maken waarop je dan de lading plakt. Daarna dacht ik, maar dan komt de lading er nooit meer uit na de witte houtlijm methode. Nog even piekeren en ineens ging het lampje branden: je bedoelt dat je eerst met folie de binnenkant van de wagen bekleedt, waarna je er een volledige lading in stort, welke je vervolgens aan elkaar en aan de folie lijmt, maar dus niet aan het model. Dat is misschien alleen een beetje zonde van al het modelgrind dat je dan niet meer zult zien. Je ziet tenslotte alleen de korst :)
Maar ik heb 'm (y)

DHG,

Bedankt voor de foto, je bevestigt mijn vermoeden.

mvg,
Ivo

P.S. en nu weer onderlossers bouwen
mvg,
Ivo

*

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12319
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #91 Gepost op: 03 september 2009, 21:53:27 »
Ivo,

Ik heb even een fototje geleend van een van mijn volgende projecten op sleutelspoor.
Hier zie je wat bedoeld wordt met de folie

SK
model en foto: Wil van der Meer
« Laatst bewerkt op: 03 september 2009, 21:55:42 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #92 Gepost op: 05 september 2009, 14:21:28 »
Sobat,

Ik zal vast een berg grind bestellen.

Inmiddels is de serieproductie begonnen:



Twee in ruwbouw af
Twee waarvan de resinbak helemaal schoon is gemaakt en lopend op de wielen
Twee bakken uit het doosje

De rest:



De 4 overige bakken en stapeltjes etsdelen en resin delen:

bergje loswielen, stapeltje koppelingen, hoopje trapjes, nog ongebruikte handgrepen en nog een groep te buigen schuiven.

Niet alle resin bakken zijn even goed. Sommige remmen ontbreken en op een aantal zit een nare hoeveelheid resin onder de rand op de kop van de grindbak, die er alleen met een frees is weg te halen.

Maar nog even en er loopt een stam rond.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #93 Gepost op: 05 september 2009, 23:43:19 »
...
Ik zal vast een berg grind bestellen....

Kijk eens bij de Blokk#r, Kru#dvat of de Intr#tuin, in de kitschhoek willen ze daar nog wel eens flessen decoratiezand of grind hebben. Vorig jaar heb ik daar voor een sch@@t een paar flessen perfecte ballastgrind weggehaald in een mooie grijze kleur. Mooi gebroken materiaal, zo uit een Noorse groeve
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #94 Gepost op: 09 september 2009, 21:35:34 »
DHG,

Daar ga ik zeker naar zoeken. Ik snap wat je bedoelt.

En voor 10 is er aardig wat nodig, want uit foto's blijkt dat deze wagens met een flinke kop erop rondreden.



Inmiddels zijn er 10 van de ergste gietresten ontdaan en alles rijdt. Alleen een paar remschoenen afgebroken of vanaf het begin niet aanwezig, maar daar vinden we wel wat op.

De details zijn ook in productie:

Nog 8 sets (16 dus, want er is een linker en een rechter versie) schuiven van bramen ontdaan en in de juiste positie gebogen.



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #95 Gepost op: 09 september 2009, 21:45:09 »

Wordt gaaf ivo! (y), ik heb nog eenzelfde bouwset staan met evenveel wagentjes, gaat leuk staan achter de bruine beel. Lager jij de assen gewoon in het resin of maak je er nog messing lagertjes in. Ik heb zelf nog lagertjes liggen, maar dat wordt volgens mij een heidens karwei om die aan te brengen.

Sander

Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #96 Gepost op: 09 september 2009, 22:16:04 »
Sander,

Ik heb er geen lagers bij. Ik denk dat als je ze exact erin kunt krijgen dat het dan beter loopt. Maar wat ik er nu van zie gaat het in het resin ook wel goed. Je kunt er niet recht in boren voor de messing lagers, omdat de andere scheenplaat ervoor zit. Het grootste punt van aandacht is om de as waar ook de 4 remschoenen omheen zitten goed lopend te krijgen. Daar moet je aardig wat materiaal voor wegfrezen. De as zonder remschoenen loopt in alle gevallen meteen perfect.

Die bruine beel (2601) moet ik nog bouwen, maar Kleinspoor heeft geen bouwsets op dit moment omdat Athearn blijkbaar geen onderdelen levert.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #97 Gepost op: 13 september 2009, 10:25:49 »
De productielijn gaat door. Alle trapjes zijn gesoldeerd net als de koppelinghaken. Ook zijn er 8 schroefkoppelingen gemaakt. Ik wacht nog op verende buffers, dan kan de stam van 10 met schroefkoppelingen rijden. 5 hebben nu ook al de schuiven. Dus komende week weer flink aan de slag.

Zoals ik al eerder vertelde hebben in elk geval 4 een hinderlijke plak resin zitten onder de bakrand:



Dit is dus de kopse kant, waar deze wagens vast aan elkaar gekoppeld zaten. Onder de rand zie je het resin zitten wat ik bedoel. Nu komen hiervoor de handwielen met bediening van de schuiven, die op een kolom staan voor, dus dan zie je er iets minder van, maar ik vind dat het weg moet. Bovendien hadden 6 van de 10 het niet. Het lijkt me wel een lastige mal, want het is een groot stuk resin, met allerlei inkepingen.

Maar de bak wordt haaks geklemd op de freestafel:



En vervolgens maak je met de sleuven frees eerst de rand onder de bak goed:



En dan heb je verschillende mogelijkheden voor de rest. Ik heb gekozen voor een combinatie van frezen en snijden. Je spant een driehoekige frees in in de freeskolom en met de 2 handen aan de resinbak haal je het teveel aan resin voorzichtig weg. De frees schiet niet weg en je hebt met 2 handen voldoende steun om dat te doen. In de hoeken snijd je het teveel met een mes weg.

Nog niet helemaal klaar, maar voorlopig goed genoeg:



Ik ga de bovenste rand nog wat smaller maken en het geheel daaronder nog wat vlakker.

Er is nog een verbetering op de kit aan te brengen. Op de foto's in de handleiding kun je zien dat de 3 kolommen voor de schuifbediening met elkaar verbonden zijn. Dat betekent dus een gaatje van 0,5mm boren in de resin kolommen en een messing draadje erdoorheen steken.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 13 september 2009, 18:59:09 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #98 Gepost op: 13 september 2009, 18:16:14 »

Das een mooie oplossing Ivo (y), laat ik nou net eenzelfde freesbankje hebben staan, en ik heb ook wel wat wagens met wat overtollig giethars. Dat ga ik zeker op deze manier doen, nadat ik verhuist ben en mijn freesbankje zijn plek in de schuur heeft gekregen.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #99 Gepost op: 13 september 2009, 19:41:38 »
DHG,
Inmiddels zijn er 10 van de ergste gietresten ontdaan en alles rijdt. Alleen een paar remschoenen afgebroken of vanaf het begin niet aanwezig, maar daar vinden we wel wat op.

mvg,
Ivo

In RM 257 staat er een artiekel over geschreven. Bij de bouwer van het artikel is dit ook voor gekomen. Hij heeft het opgelost met een stukje styreen. ;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #100 Gepost op: 13 september 2009, 20:19:49 »
Maykel heeft me al losse remschoenen beloofd. Styreen kan ook, maar ik denk dat als ik ga zoeken ik nog aardig wat overgebleven messing exemplaren uit al gebouwde kits kan vinden.

Tsja, dat freesbankje vindt vanzelf zijn toepassing. Je gaat het pas echt waarderen als je zoiets hebt. Inmiddels bij mij ook 3 Maxon motoren voor Trix loks aangekomen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #101 Gepost op: 15 september 2009, 23:38:33 »
Zoals ik al eerder heb gezegd, zie ik op foto's van het origineel in de handleiding van MK dat de kolommen met de schuifbediening met elkaar verbonden zijn. Ik wil dit doen door een 0,4mm draadje door de kolommen heen te steken, maar dan moet ik eerst gaatjes boren door de ronde resin exemplaren van MK van 1,5mm dik en ook liefst op gelijke hoogte.

Ik ga mijn kruistafel op mijn freesmachine steeds meer waarderen ;D ;D. Overigens met een kruistafel onder een kolomboor moet het ook kunnen.

Wat heb ik gedaan:

Eerst een stuk hout op de kruistafel geklemd:



Je ziet het freesje al boven het hout hangen, want daarmee ga ik een rechte sleuf in het hout frezen:



Hier is de sleuf gefreesd. Het resin onderdeel ligt er al naast. De hoogte van het gat moet voor alle kolommen gelijk zijn. Dus ik heb eerst een smal sleufje gefreesd, waar alleen het smalle deel van het resin inpast en daarna een korter dieper stuk. Om dit goed te accentueren heb ik ook maar een potloodlijntje gezet daar waar de sleuf breder wordt:



Hier ligt het resin onderdeel in de sleuf, het potloodlijntje kun je zien aan de basis van de kolom en het eerste gaatje is geboord. Zonder de kruistafel haaks op de richting van de sleuf te verzetten zit een boortje dat je in de freeskolom spant exact in het midden van de sleuf die je eerder hebt gefreesd. Dat hoort tenminste zo te zijn en hier kun je wel de kwaliteit van je gereedschap zien.

Na een kwartiertje heb ik er 30 gedaan:



En dan is hier te zien wat nu eigenlijk de bedoeling was:



De gaatjes zitten zo perfect, dat de 0,4mm draad steeds eruit viel, dus die moet je eerst maar vastlijmen. Ik ben dat wel iets anders gewend met handrails van stoomlokomotieven.

De indruk van een van de wagens in wording:



Hier moeten de 2 raillingen er nog op, een klep voor plakbriefjes, de schuifbediening onder en de buffers en de zaak kan in de primer.

Nog een tip: de gaatjes in de geetste handwielen zijn te klein om over de resin kolommen te vallen. Deze zijn daar 1mm dik. Uit de hand met een ruimer en een boortje heb ik al menig handwiel beschadigd. Je raad het misschien al: met een 1mm boortje in de frees kolom en een nagel op zo'n handwiel boor je er in een keer doorheen en het past meteen. Dat scheelt weer veel werk. (alleen niet in je vingers boren ;) )

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 16 september 2009, 09:09:54 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #102 Gepost op: 16 september 2009, 07:31:21 »
 (y) goede idee! Ik denk met het juiste gereedschap, denk je ook in andere dimensies van bouwen....
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #103 Gepost op: 17 september 2009, 21:59:50 »

In RM 257 staat er een artiekel over geschreven. Bij de bouwer van het artikel is dit ook voor gekomen. Hij heeft het opgelost met een stukje styreen. ;)

Gisteren RM 257 erbij gezocht. Er staat een artikel in van Len de Vries, waarin hij er een 2 tal bouwt en een artikel van Otto Dijkstra, die de levensloop van de wagens bespreekt. Interessant zijn de foto's die erbij zijn geplaatst. Ten eerste zie ik nu ook wagens waar de dwarsverbinding tussen de kolommen voor de schuifbediening, die ik er met enige moeite in heb gemaakt, soms ook ontbreken. Nu maar hopen dat MK de juiste wagennummers heeft geleverd. En ten tweede zie ik verschillende schuiven. Eerst dacht ik dat MK een foutje had gemaakt met de schuiven, omdat deze aan de bovenkant meestal vlak zijn en die van hem niet. Maar in het artikel staat nu ook een foto met de schuiven exact zoals MK het heeft gemaakt, terwijl alle andere foto's er anders uitzien.  Het zou kunnen dat de een de dichte stand is en de andere de open, maar ik kan niet zo gauw ontdekken wat wat nu is. Misschien dat er iemand hier meer van weet.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #104 Gepost op: 23 september 2009, 15:26:25 »
Voor de geïnteresseerden in de schuiven van de onderlossers / zelflossers / grindwagens:

Volgens mij is het zo dat het etsdeel in het MK model de uitvoering geeft van open schuiven. Bij alle geladen wagens op foto's zie ik de schuiven aan de bovenkant meer naar buiten steken. Dus in deze uitvoering kunnen ze eigenlijk alleen leeg rijden. Da's nou jammer voor de SK methode van grindlading maken. Ik ga het denk ik toch doen (lading erin) en dan vertel ik iedereen die ziet dat ze openstaan dat de schuiven verstopt zijn, net als in verkeerd ontworpen graansilo's wel eens kan gebeuren :D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*