Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo  (gelezen 58141 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #60 Gepost op: 21 augustus 2009, 16:25:41 »
Erwin,

Graag gedaan. Jij hebt je ook niet onbetuigd gelaten met het gietwerk in resin voor draaistellen op je site ;D

Nog een aanvulling op de waterslide en de behandeling met Micro sol:

Het kan zijn dat er luchtbellen worden gevormd, met name in de naden tussen de planken, als in de eerste Micro sol behandeling de randen wel inzakken, maar in het midden niet. Dat is dan een mooie lijnvormige luchtbel, die met Micro sol niet meer verdwijnt. De oplossing is eenvoudig: neem een nieuw vlijmscherp mesje en snij de naad door. Het mesje moet scherp zijn, want anders rafelt de transfer. Dan nog een keer de Micro sol erop en het is klaar.

Vanavond de rijtuigen definitief in elkaar en misschien dan nog wel een foto.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #61 Gepost op: 21 augustus 2009, 18:17:51 »
Wat ik mij afvraag; is de transfer niet de eerste keer al in de planknaden te drukken, met je nagel of iets anders niet te scherp plat voorwerp, vroeger deed ik dat ook met die tank en vliegtuig modelletjes.

Die laatste foto plaats je toch wel hè  (y).

Groet Stephan.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #62 Gepost op: 21 augustus 2009, 18:18:46 »
Zou ik niet doen. Transfers van MK zijn te fragiel daarvoor. Is mijn mening.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #63 Gepost op: 21 augustus 2009, 19:03:31 »
Stephan,

Die laatste foto komt wel. Het meteen helemaal indrukken van de transfer gaat niet, omdat de groef te diep is, waardoor de teksten op de planken verschuiven. Bij plastic modelvliegtuigen zijn de naden over het algemeen veel minder diep.

Stig,

Helemaal mijn idee. Daarom alleen doen met een vlijmscherp mesje en pas nadat de transfer goed vastzit, in dit geval op de planken. Bij mij ging het doorsnijden zonder een enkel probleem.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #64 Gepost op: 21 augustus 2009, 23:41:45 »
Een paar foto's. Het licht is niet optimaal en een trein op de foto zetten lukt me niet echt (excuus aan Ruurd).

Eerst de groentewagen:





En een close up van de opschriften en enkele andere details



En de CHD:



Ter vergelijking een CHD van Philotrain met een lager dak en grotere radstand. Het lagere dak is van de eerste series CHD en het hogere van latere. Allemaal info die MK modelbouw meelevert:



Voor een portret van deze 3 is het licht te weinig:



En hier is het allemaal om begonnen:



Zo reed een en ander op de Hofpleinlijn naar de veilingen van Nootdorp, Pijnacker en Berkel.
Die dom moet altijd nog een keer in messing worden gespoten of vervangen door een messing exemplaar.

En met een Artitec groentewagen en 2 GLG's waarvan 1 met remmershuis (tenslotte is dan nu slechts de helft beremd, want de 2 CHDen hebben geen rem en één GLG ook niet) om de trein nog te kunnen stoppen:



De HSM wagens van MK zijn niet moeilijk te bouwen en hebben veel details en echt duur zijn ze niet (45 euro voor een bouwset). Maar om een hele trein ervan te bouwen kost toch wel veel tijd. En er is nog zoveel moois. Ik was vandaag met 3 kids in het spoorwegmuseum. Hun interesse is toch duidelijk anders dan de mijne (3 keer in wereld 3 met de opgesloten 6317 en Indische lok), maar ik heb wel genoten van de Diesel 3 (nog maken, kit ligt klaar) en vele andere loks en wagons.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #65 Gepost op: 22 augustus 2009, 00:30:22 »
Petje af Ivo, schitterende 'veilingtrein' wordt het zo. En als je de Artitec-wagen laat meerijden is een overgeschilderde stoomdom van het Kop-en-Kontje rond 1952 helemaal niet onwerkelijk hoor...

grtz,

Wim


P.S. Mijn 1000ste bericht op dit fijne forum wijd ik graag aan jouw fameuze bouwprojecten  ;)
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2009, 00:33:02 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #66 Gepost op: 22 augustus 2009, 00:54:42 »
Alleen had de 5555 een open dom en een niet omklede voorverwarmer in '35 tot '48 (voor zover ik over fotografisch materiaal beschik)

Wellicht kun je de nummers er nog af pulken? Dido Geluk etst zo nieuwe voor je.

Overigens is dit geen kritiek op je uitvoering, want ik vind dat een ieder dat zelf moet weten, maar het viel me op. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #67 Gepost op: 22 augustus 2009, 10:57:51 »
Stig,
Een open dom heb ik al klaarliggen van messing. Dat de serie 5500 ook zonder omklede voorwarmer heeft rondgereden wist ik niet, sterker nog ik wist niet van bestaan daarvan. Ik zal eens zoeken naar de foto's.

Wim,

Bedankt voor de eer van de 1000ste :). En voor de vele relevante historische feiten, die je telkens met ons deelt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #68 Gepost op: 22 augustus 2009, 11:31:08 »
Ivo, ik heb nog eens goed gezocht op m'n harde schijf, d'r staan 5 foto's op van een 5555. Wat ik eerder niet zag was dat de 1935 foto, WEL een omklede voorwarmer heeft. Latere foto's (1941->) is het weg. Dus verwijderd?

Hier een foto uit '48. Geen idee meer waar ik die vandaan heb. Ut Archief misschien? Philotrain heeft een prachtig messing gegoten "kale" voorwarmer.



Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #69 Gepost op: 22 augustus 2009, 15:03:38 »
Ewout,

Toevallig heb ik vanochtend dezelfde foto gevonden in het boek Houten Wagens IJzeren Mannen van Hans Kaas. En heel zichtbaar de open voorwarmer. Ik heb die van Philotrain nog wel ergens liggen, maar dit model ga ik er niet voor ombouwen. Dan maar liever nog een 5500 van DJH gebouwd. Die zit relatief snel in elkaar. Dus op zoek naar een ander nummer, de 5542 bijvoorbeeld.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #70 Gepost op: 22 augustus 2009, 16:10:44 »
Mooie trein Ivo! :o Maar, ik heb vaak gehoord dat de trekkracht van modellen van DJH en Philotrain niet bijster goed is. Dus kan die 5500 die trein trekken? Misschien is het een wat domme vraag maar ik wil zelf graag ook locs gaan bouwen dus ik was wel even benieuwd.
Mvgr Jan Wiebrand

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #71 Gepost op: 22 augustus 2009, 16:23:42 »
Ivo,

Die potjes Micro sol en set, waar zijn die verkrijgbaar?

dave

Luthart heeft ze ook (http://www.luthart.nl/webshop/contents/nl/d105.html)

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #72 Gepost op: 22 augustus 2009, 16:25:28 »
Citaat van: jwtreinen
...ik heb vaak gehoord dat de trekkracht van modellen van DJH en Philotrain niet bijster goed is...

Of de 5500 het kan weet ik niet, moet ik nog bouwen, maar de 6000 van DJH trekt met gemak een trein van 14 twee-assers waaronder o.a. 3 Artitec groentewagens, 3 Piko Kolenbakken, beide recente Fleischmann setjes, Piko ketelwagentje, Piko Rongenwagen...  ;D

Rolt lekker aan, geen doorslaan bij het wegrijden En dat alles ook nog eens door de PIKO R2 ;)  Hellingen heb ik niet op m'n testbaantje  :P

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #73 Gepost op: 22 augustus 2009, 16:29:28 »
Jan Wiebrand,

Binnenkort zal ik het eens proberen op het baantje van mijn zoontje. Piko R3 en R4 met verschillende wissels.

Ik denk overigens dat het wel moet lukken, die goederenwagons lopen niet zo zwaar. Ik zal er ook nog een Dg tussen zetten. Ik heb nog nooit een video op Internet gezet, maar als dat lukt dan kun je het zien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #74 Gepost op: 22 augustus 2009, 16:47:45 »
Jan, ik heb de 5500 ook gebouwd uit een DJH kit, (HSM machine) en heb het met wat lood aangevuld tot 300gr schoon aan de haak. De loc (niet gecompenseerd) trekt met gemak nog eens 600gr aan wagentjes een lichte helling op. Onder 3%. Hoe de Philo rijd, weet ik niet. Ik vind een philo (met alle respect voor hen die er een hebben) geen mooie weergave van de 5500.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)