Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 21:42:45
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:37:19
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
Vandaag
om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
Vandaag
om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
Vandaag
om 21:02:48
Schrootplaats
door
741230
Vandaag
om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
Vandaag
om 20:21:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 19:29:26
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 19:02:20
Raadplaatje
door
Arjen52
Vandaag
om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 18:28:50
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
11
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo (gelezen 58320 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12332
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #105 Gepost op:
23 september 2009, 15:30:03 »
Je weet het Ivo, modelbouw is de kunst van het.............
SK
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Ivo tB
Offline
Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #106 Gepost op:
25 september 2009, 00:29:14 »
Volgende stap zijn de hekwerkjes tussen de wagens bij de kolommen met de schuifbediening. Op de etsplaat zitten geetste hekwerkjes, maar op foto's zie je nogal duidelijk dat het vrij dik pijpmateriaal gebogen hekjes zijn. Maykel suggereert zelf ook deze uit draad te buigen.
Dus aan de slag. Omdat het er weer 20 moeten worden heb ik maar een provisorische buigmal gemaakt:
In een halve houten wasknijper heb ik 2 stukjes messing pijp gelijmd van 4mm diameter. Eromheen zie je een hekje uit 0,8mm draad. Eronder ligt er een uit 0,6mm draad, maar dat wordt toch iets te dun. Rechtsonder een plat geetst exemplaar.
Dit hekje moet vervolgens tegen het bordes worden gemonteerd en niet erin. Dus aftekenen en sleufjes vijlen, waarin je het hekje lijmt:
Een hekje er al op en voor de andere zijn de sleufjes zichtbaar.
En dan moet het zoiets worden:
Het houdertje voor de plakbriefjes zit er ook op links op de linker wagen, maar dat is wel heel kwetsbaar. Ik ga denk ik een dot 2 componentenlijm erachter zetten. De wagens zullen met schroefkoppeling moeten rijden. MK levert er zelfbouw koppelingen bij uit 4 geetste delen. Ik heb een set verende buffers bij Weinert besteld, want anders werkt dit niet. Het staat lekker strak tegen elkaar, dus ik ben benieuwd of dit stammetje last gaat krijgen van overbufferen.
Nu zijn er 3 wagens klaar voor de verfspuit en de andere zitten er dichtbij. Als je nu zo'n stam van 10 wagens ziet staan, dan is deze eigenlijk nog te kort.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4116
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #107 Gepost op:
25 september 2009, 10:24:36 »
Mooi projectje, Ivo ook al is het mijn tijdperk niet.
Van die hekjes wordt-ie wel beter, maar let op de materiaaldikte; ik gebruik o,5 mm of 0,3 mm voor handgrepen aan de coupérijtuigen. Ik neem 0,3 als ik het nog moet schilderen, verf heeft ook dikte en gek genoeg telt dat altijd veel meer op dan je denkt. Ik vind 0,8 op de foto's al stevig overkomen en dan moet er nog verf op. Probeer eerst eens uit of-ie van een verflaag beter of slechter wordt.
zie;
http://www.nmld.nl/pix/mbs_large_90.JPG
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Ivo tB
Offline
Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #108 Gepost op:
25 september 2009, 10:44:10 »
Mooie foto. Er is weer lekker tegen de trapjes aan gereden.
De handgrepen worden met spuiten dikker, daar hoeven we het niet over te hebben. Voor coupérijruigen ga ik ook voor 0,3mm, maar deze beugels zijn toch wel van een andere orde. Er is wel lastig aan 0,3mm draad te komen. Ín Houten natuurlijk wel, maar ik wil ze af hebben.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4116
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #109 Gepost op:
25 september 2009, 13:30:13 »
0,3 staaldraad haal ik bij Quartel, dat is bij mij om de hoek, bij jou toch ook?
Wat? Nee, ander filiaal
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Ivo tB
Offline
Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #110 Gepost op:
25 september 2009, 13:45:43 »
De oorspronkelijke vestiging ligt wel dichtbij, ik heb daar 2 weken terug nog boortjes met dikke schacht gescoord, maar deze week kom ik niet in de buurt. En het moet deze week wel af. Nou ja, ik had het ook niet gedaan, als ik de dikte niet goed genoeg vond. Maar 0,3 is echt te klein. Ik denk dat 0,5 à 0.6 meer in de buurt komt.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #111 Gepost op:
21 november 2009, 19:48:53 »
Update van de zandwagens. Het spuitwerk is voor de helft begonnen:
Hier zijn 8 van de 10 te zien. De gespoten exemplaren moeten worden afgeplakt, omdat het chassis en de wielophanging nog zwart moeten worden. Eigenlijk blijft alleen de zandbak donkergrijs. Ik twijfel nog aan de schuiven, maar die laat ik toch maar donkergrijs.
Het is een lastig model om te spuiten omdat er veel stukken met scherpe binnenhoeken in zitten. Ik spuit dan onder zo laag mogelijke druk, maar toch komt er vaak te weinig lak in die hoeken. Dan nog maar een laag. Ook lastig is het vasthouden. Ik heb onder de zandbak een stuk dik resin gevonden en daar een spaanplaatschroef in gedraaid. Met een stukje ijzerdraad om de kop van die schroef kun je het model redelijk vasthouden en later met datzelfde ijzerdraad aan een waslijntje oid hangen.
De laatste werkzaamheden aan de 2 afwezige wagens is het nieuw aanbrengen van 2 remmen, die van mijn resin model waren afgebroken. Bij de andere zit het al vast. Maykel leverde mij losse resin remblokken na, maar de vraag is dan wel hoe je dat vastlijmt, omdat er binnenin het chassis niet direct een vlak stukje is. Uiteindelijk heb ik met de freesbank en een vingerfrees aan de onderkant naast de scheenplaten voor de wielophanging een vlak stuk gefreesd. En dat werkte prima als bevestigingsvlak.
wordt vervolgd,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Dennis
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #112 Gepost op:
22 november 2009, 10:13:48 »
Fraai hoor Ivo, Ik zie ze al achter een beel hangen
Zeker je manier van schrijven en uitleggen is erg leuk om te lezen.
Grts,
Dennis
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #113 Gepost op:
22 november 2009, 13:28:27 »
Ik zit eigenlijk meer te wachten op je messing verhalen. Die resinbonken raak ik liever niet meer aan...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Ivo tB
Offline
Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #114 Gepost op:
24 december 2009, 15:48:41 »
Resinbonken ingepakt om het chassis zwart te spuiten. De bak is anthraciet grijs en velen zullen het hele model zo laten.
Een paar dagen met tussenpozen aan het inpakken geweest.
Ik kijk uit naar het aanbrengen van de transfers
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #115 Gepost op:
31 december 2009, 19:32:06 »
Zo, na ongeveer 1 uur per wagen transfers aanbrengen en de eerste bewerking met Micro Set zat het meeste al goed. Hier nog voor enkele een nabewerking met Micro Sol. De transfers zijn goed dun en als je het model in de glanslak (en dus heel glad) hebt gezet doen de transfers alleen met Micro Set hun werk al. Op de chassisbalken met boutkoppen vallen de transfers daar mooi overheen.
Volgende stadium wordt de mat lak laag en de eindmontage (wielen erin, koppeling eraan, de buffers monteren en wat lood onder de bak) is het klaar voor de belading. Ik heb bij Blokker nog geen geschikte kiezels gevonden.
Deze wagens moeten wel vervuild worden, want zo zien ze er eigenlijk niet uit.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #116 Gepost op:
04 januari 2010, 23:48:02 »
Nog even wat monteren aan de onderlossers en dan staat er ineens een trein:
Het lukt me nooit om een hele trein goed op de foto te zetten. Ook te weinig licht.
Nog zonder lading, maar al wel leeg te vervoeren.
Ze zijn kortgekoppeld met verende buffers van Weinert en de imitatie schroefkoppeling van MK:
Autofocus stelt scherp op de achterste rail ipv op de koppeling
Ze zijn paarsgewijs gekoppeld en de paren zijn met een draadje verbonden in het midden, alleen bij mij nog niet:
Van bovenaf gezien op een recht stuk spoor is dat geen probleem en in een boog ook niet. Maar op een wisselstraat verschuiven de wagens parallel tov elkaar:
Dit is dan komend vanaf een Peco engels wissel naar een gewoon wissel met de grootste boogstraal van Peco.
MK beveelt aan een messing draadje tussen de bakken te maken, maar daar zal dan wel iets scharnierends in moeten komen. Ik denk aan een sleufje aan de bak aan de ene kant en een pen aan de andere bak, die daar dan invalt. Misschien kan ik ook draadkoppelingen gebruiken zoals ik die wel heb gezien op de P4 baan Flintfield.
Toch best een aardig model:
Maar misschien zijn 10 toch te weinig.
leeg en donker
In de recensie in Railmagazine 257 kreeg Len de Vries van Otto Dijkstra de opdracht om er even 20 te maken. Dat doe ik hem zo gauw niet na, maar dat past wel beter achter een Beel. Maar dan wel de 2601 in bruin met hoge bies. Edwin (Kleinspoor) heeft al een bestelling voor een kit voor mij opgenomen
Op naar het volgende project.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #117 Gepost op:
04 januari 2010, 23:53:30 »
Echt een leuk treintje zo Ivo. Enne fabriekswerk is ook niet echt mijn ding. Tot nu toe redelijk veel verschillend spul kunnen knutselen. 'T moet niet op werk gaan lijken natuurlijk...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Jos001
Offline
Berichten: 1269
N en G rijder
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #118 Gepost op:
05 januari 2010, 00:06:27 »
Ziet er prachtig uit hoor Ivo!
Groetjes,
Jos
Gelogd
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS
sander1985
Offline
Berichten: 1866
Team Mitropa *
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #119 Gepost op:
05 januari 2010, 10:49:02 »
Fraai,
Ik heb er ook nog 10 staan om eens mee verder te gaan, ik heb er een heel klein beginnetje mee gemaakt. Ik heb ook al de bruine beel, en 20 van die bakjes met een Dg erachter is toch wel het ultieme treintje.
Sander
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
11
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo