Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:42:45
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:19
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo  (gelezen 58320 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #105 Gepost op: 23 september 2009, 15:30:03 »
Je weet het Ivo, modelbouw is de kunst van het............. ;D
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #106 Gepost op: 25 september 2009, 00:29:14 »
Volgende stap zijn de hekwerkjes tussen de wagens bij de kolommen met de schuifbediening. Op de etsplaat zitten geetste hekwerkjes, maar op foto's zie je nogal duidelijk dat het vrij dik pijpmateriaal gebogen hekjes zijn. Maykel suggereert zelf ook deze uit draad te buigen.

Dus aan de slag. Omdat het er weer 20 moeten worden heb ik maar een provisorische buigmal gemaakt:



In een halve houten wasknijper heb ik 2 stukjes messing pijp gelijmd van 4mm diameter. Eromheen zie je een hekje uit 0,8mm draad. Eronder ligt er een uit 0,6mm draad, maar dat wordt toch iets te dun. Rechtsonder een plat geetst exemplaar.

Dit hekje moet vervolgens tegen het bordes worden gemonteerd en niet erin. Dus aftekenen en sleufjes vijlen, waarin je het hekje lijmt:



Een hekje er al op en voor de andere zijn de sleufjes zichtbaar.

En dan moet het zoiets worden:




Het houdertje voor de plakbriefjes zit er ook op links op de linker wagen, maar dat is wel heel kwetsbaar. Ik ga denk ik een dot 2 componentenlijm erachter zetten. De wagens zullen met schroefkoppeling moeten rijden. MK levert er zelfbouw koppelingen bij uit 4 geetste delen. Ik heb een set verende buffers bij Weinert besteld, want anders werkt dit niet. Het staat lekker strak tegen elkaar, dus ik ben benieuwd of dit stammetje last gaat krijgen van overbufferen.



Nu zijn er 3 wagens klaar voor de verfspuit en de andere zitten er dichtbij. Als je nu zo'n stam van 10 wagens ziet staan, dan is deze eigenlijk nog te kort. ;)

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #107 Gepost op: 25 september 2009, 10:24:36 »
Mooi projectje, Ivo ook al is het mijn tijdperk niet.
Van die hekjes wordt-ie wel beter, maar let op de materiaaldikte; ik gebruik o,5 mm of 0,3 mm voor handgrepen aan de coupérijtuigen. Ik neem 0,3 als ik het nog moet schilderen, verf heeft ook dikte en gek genoeg telt dat altijd veel meer op dan je denkt. Ik vind 0,8 op de foto's al stevig overkomen en dan moet er nog verf op. Probeer eerst eens uit of-ie van een verflaag beter  of slechter wordt.

zie; http://www.nmld.nl/pix/mbs_large_90.JPG
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #108 Gepost op: 25 september 2009, 10:44:10 »
Mooie foto. Er is weer lekker tegen de trapjes aan gereden.

De handgrepen worden met spuiten dikker, daar hoeven we het niet over te hebben. Voor coupérijruigen ga ik ook voor 0,3mm, maar deze beugels zijn toch wel van een andere orde. Er is wel lastig aan 0,3mm draad te komen. Ín Houten natuurlijk wel, maar ik wil ze af hebben.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #109 Gepost op: 25 september 2009, 13:30:13 »
0,3 staaldraad haal ik bij Quartel, dat is bij mij om de hoek, bij jou toch ook?

Wat? Nee, ander filiaal  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #110 Gepost op: 25 september 2009, 13:45:43 »
De oorspronkelijke vestiging ligt wel dichtbij, ik heb daar 2 weken terug nog boortjes met dikke schacht gescoord, maar deze week kom ik niet in de buurt. En het moet deze week wel af. Nou ja, ik had het ook niet gedaan, als ik de dikte niet goed genoeg vond. Maar 0,3 is echt te klein. Ik denk dat 0,5 à 0.6 meer in de buurt komt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #111 Gepost op: 21 november 2009, 19:48:53 »
Update van de zandwagens. Het spuitwerk is voor de helft begonnen:





Hier zijn 8 van de 10 te zien. De gespoten exemplaren moeten worden afgeplakt, omdat het chassis en de wielophanging nog zwart moeten worden. Eigenlijk blijft alleen de zandbak donkergrijs. Ik twijfel nog aan de schuiven, maar die laat ik toch maar donkergrijs.

Het is een lastig model om te spuiten omdat er veel stukken met scherpe binnenhoeken in zitten. Ik spuit dan onder zo laag mogelijke druk, maar toch komt er vaak te weinig lak in die hoeken. Dan nog maar een laag. Ook lastig is het vasthouden. Ik heb onder de zandbak een stuk dik resin gevonden en daar een spaanplaatschroef in gedraaid. Met een stukje ijzerdraad om de kop van die schroef kun je het model redelijk vasthouden en later met datzelfde ijzerdraad aan een waslijntje oid hangen.

De laatste werkzaamheden aan de 2 afwezige wagens is het nieuw aanbrengen van 2 remmen, die van mijn resin model waren afgebroken. Bij de andere zit het al vast. Maykel leverde mij losse resin remblokken na, maar de vraag is dan wel hoe je dat vastlijmt, omdat er binnenin het chassis niet direct een vlak stukje is. Uiteindelijk heb ik met de freesbank en een vingerfrees aan de onderkant naast de scheenplaten voor de wielophanging een vlak stuk gefreesd. En dat werkte prima als bevestigingsvlak.

wordt vervolgd,

Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #112 Gepost op: 22 november 2009, 10:13:48 »
Fraai hoor Ivo, Ik zie ze al achter een beel hangen (y)
Zeker je manier van schrijven en uitleggen is erg leuk om te lezen.

Grts,
Dennis

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #113 Gepost op: 22 november 2009, 13:28:27 »
Ik zit eigenlijk meer te wachten op je messing verhalen. Die resinbonken raak ik liever niet meer aan... ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #114 Gepost op: 24 december 2009, 15:48:41 »
Resinbonken ingepakt om het chassis zwart te spuiten. De bak is anthraciet grijs en velen zullen het hele model zo laten.





Een paar dagen met tussenpozen aan het inpakken geweest.

Ik kijk uit naar het aanbrengen van de transfers ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #115 Gepost op: 31 december 2009, 19:32:06 »


Zo, na ongeveer 1 uur per wagen transfers aanbrengen en de eerste bewerking met Micro Set zat het meeste al goed. Hier nog voor enkele een nabewerking met Micro Sol. De transfers zijn goed dun en als je het model in de glanslak (en dus heel glad) hebt gezet doen de transfers alleen met Micro Set hun werk al. Op de chassisbalken met boutkoppen vallen de transfers daar mooi overheen.

Volgende stadium wordt de mat lak laag en de eindmontage (wielen erin, koppeling eraan, de buffers monteren en wat lood onder de bak) is het klaar voor de belading. Ik heb bij Blokker nog geen geschikte kiezels gevonden.

Deze wagens moeten wel vervuild worden, want zo zien ze er eigenlijk niet uit.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #116 Gepost op: 04 januari 2010, 23:48:02 »
Nog even wat monteren aan de onderlossers en dan staat er ineens een trein:





Het lukt me nooit om een hele trein goed op de foto te zetten. Ook te weinig licht.

Nog zonder lading, maar al wel leeg te vervoeren.

Ze zijn kortgekoppeld met verende buffers van Weinert en de imitatie schroefkoppeling van MK:



Autofocus stelt scherp op de achterste rail ipv op de koppeling

Ze zijn paarsgewijs gekoppeld en de paren zijn met een draadje verbonden in het midden, alleen bij mij nog niet:



Van bovenaf gezien op een recht stuk spoor is dat geen probleem en in een boog ook niet. Maar op een wisselstraat verschuiven de wagens parallel tov elkaar:



Dit is dan komend vanaf een Peco engels wissel naar een gewoon wissel met de grootste boogstraal van Peco.

MK beveelt aan een messing draadje tussen de bakken te maken, maar daar zal dan wel iets scharnierends in moeten komen. Ik denk aan een sleufje aan de bak aan de ene kant en een pen aan de andere bak, die daar dan invalt. Misschien kan ik ook draadkoppelingen gebruiken zoals ik die wel heb gezien op de P4 baan Flintfield.

Toch best een aardig model:



Maar misschien zijn 10 toch te weinig.



leeg en donker

In de recensie in Railmagazine 257 kreeg Len de Vries van Otto Dijkstra de opdracht om er even 20 te maken. Dat doe ik hem zo gauw niet na, maar dat past wel beter achter een Beel. Maar dan wel de 2601 in bruin met hoge bies. Edwin (Kleinspoor) heeft al een bestelling voor een kit voor mij opgenomen ;)

Op naar het volgende project.

mvg,
Ivo


mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #117 Gepost op: 04 januari 2010, 23:53:30 »
Echt een leuk treintje zo Ivo. Enne fabriekswerk is ook niet echt mijn ding. Tot nu toe redelijk veel verschillend spul kunnen knutselen. 'T moet niet op werk gaan lijken natuurlijk... (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #118 Gepost op: 05 januari 2010, 00:06:27 »
Ziet er prachtig uit hoor Ivo!

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #119 Gepost op: 05 januari 2010, 10:49:02 »

Fraai,

Ik heb er ook nog 10 staan om eens mee verder te gaan, ik heb er een heel klein beginnetje mee gemaakt. Ik heb ook al de bruine beel, en 20 van die bakjes met een Dg erachter is toch wel het ultieme treintje.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda