Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De (3d) knutsels van Ronald.
door
DH1-3104
Vandaag
om 19:19:06
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
Vandaag
om 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
Vandaag
om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
aad52
Vandaag
om 17:40:42
HSM D1715
door
vpeters1984
Vandaag
om 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
Vandaag
om 17:17:41
Punt- en hartstukken
door
FritsT
Vandaag
om 17:11:38
Al mijn goede ideeën...
door
Monobrachius
Vandaag
om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
Rsd1000
Vandaag
om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:58:15
US diorama in H0
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Dave.......
Vandaag
om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
11
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo (gelezen 58140 keer)
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #45 Gepost op:
08 augustus 2009, 21:46:40 »
Ja, da's het waardeloze van plamuren, je blijft bezig. Ik soldeer die lipjes lekker vol, beetje vijlen, beetje schuren, klaar. Alles metal...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Ivo tB
Offline
Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #46 Gepost op:
10 augustus 2009, 20:46:51 »
Aan de groentewagen ben ik nog lekker aan het schuren - plamuren - schuren, zucht
.
Maar intussen zal ik de methode Ewout eens toepassen. Mijn HSM groentewagen kocht ik destijds in een set van 4: groentewagen met remmershuis, veewagen met remmershuis en 2 CHD zonder remmershuis.
Eens snel een CHD in elkaar gezet (hok volgens Floris
)
Een avond voorbereiden: delen uit de etsfret halen en een en ander vast voorbuigen
Een avond chassis solderen
Een avond bak solderen en dan:
Dak met lipjes
Met een ander messing broertje
Nu nog de handgrepen op de deuren, de deuren vastzetten, de geleiding voor de deuren boven, de rangeerdershandgrepen en sluitseinijzers en deze mag ook in de soda.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Dennis
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #47 Gepost op:
10 augustus 2009, 22:19:30 »
Ivo,
Toch ben ik jaloers op jouw bouwsnelheid.
Bij mij is de bout alweer een maand uit
(veel werken,klussen,feestweekenz,enz)
Ik hoop de komende tijd weer wat meer vrije tijd te hebben, want dit ziet er zo lekker uit
Ga zo door, ik denk dat je een hoop mensen kan motiveren tot messing bouw.
Grts,
Dennis
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #48 Gepost op:
17 augustus 2009, 21:28:57 »
Dakenupdate:
Bakken in goederengrijs en dak in Philotrain dakgrijs voor goederenwagons.
De voorste is behandelt met de plamuurmethode en de achterste met de soldeer-vijl methode. Het laatste werkt sneller, maar geeft meer te verwijderen soldeer tussen het dak en de bak.
Let niet op de exacte kleur. De bovenste foto is geflitst, de onderste 2 niet. Ik zie nu op de foto dat de groentewagen inmiddels dakgrijs op de bak heeft zitten. Het was super lastig af te plakken met uitstekende trappen, leuningen en sluitseinijzers. Dus waarschijnlijk plak ik het dak nog een keer af en loop ik de bak met goederengrijs na.
Ik overweeg de details als de sluitseinijzers en trappen zwart te schilderen. Het zou me eigenlijk verbazen als dat allemaal goederengrijs was.
Vanavond maar eens beginnen aan de waterslide transfers.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9858
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #49 Gepost op:
17 augustus 2009, 21:52:45 »
dan es een raar idee: dak eerst spuiten, dan dak afplakken en de bak spuiten?
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #50 Gepost op:
17 augustus 2009, 22:30:41 »
Citaat van: Ivo tB op 17 augustus 2009, 21:28:57
Het laatste werkt sneller, maar geeft meer te verwijderen soldeer tussen het dak en de bak.
Werk voor de zandstralert. Dat doe je toch ook?
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Ivo tB
Offline
Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #51 Gepost op:
18 augustus 2009, 00:53:08 »
Floris,
Heel goed idee, alleen doe ik dat tot op heden nooit. Die gewoontes ook altijd
Stig,
Stralen doe ik ook, in dit geval ook op beide modellen, maar ik ben daar toch niet echt tevreden over in die zin dat het toch wel heel lang duurt voordat het tin voldoende verdwijnt. Bovendien is mijn reservoir met straalmiddel altijd om de haverklap weer leeg. Daarom dacht ik aan een straalcabine, maar daarvoor heeft mijn compressor weer onvoldoende capaciteit. Druk zat, maar geen 200 à 300 liter per minuut.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #52 Gepost op:
20 augustus 2009, 00:43:38 »
Echt opschieten doet het nog niet. De laklaag is inmiddels in orde, maar nu komen de transfers. En Maykel heeft altijd waterslide transfers. Ze zijn prima, heel dun, maar het goed aanbrengen blijf ik superlastig en tijdrovend vinden. Met kleinspoor afwrijftransfers waren de CHD en groentewagen al af geweest.
Wat bedoel ik nu met aanbrengen van waterslides:
Ten eerste knip je het gewenste plaatje uit het vel en je legt het in een schoteltje water. Men zegt lauw water, maar met een model ben ik al gauw anderhalf uur bezig, dus dat lauw wordt al gauw koud (behalve nu dan met tropische hitte ook binnenshuis
)
Dan begin ik met een druppel Micro Set, dat de hechting verbetert en de transfer (in de vliegtuigbouw heet dat decal) een beetje week maakt:
Na een minuut of 2 in het water haal ik de decal eruit en probeer ik of deze los (lees schuifbaar) zit op het papier. Zoja, dan schuif ik een randje los en leg ik het geheel naast de plek waar deze moet komen:
Dan pak ik met een pincet het randje papier vast waar de decal net is afgeschoven en probeer met een zacht stokje (cocktailprikker, acherkant van een penceel oid) de decal op de plek te schuiven. Die ligt dan geheid scheef:
Dat geeft verder niks, want nu schuiven we met hetzelfde stukje de decal exact op de goede plaats. Wel een beetje opschieten, want anders maakt de Micro set er een niet bruikbaar propje van. Het hoeft dan niet perfect op het model te liggen, dat komt later, maar de plek moet exact goed zijn.
Dan laat je de Micro Set rustig indrogen en dan krijg je uiteindelijk een dergelijk plaatje:
Dat mag je vervolgens met een zacht doekje voorzichtig aandrukken en in principe zit het geheel dan goed:
Maar af is het dan nog allerminst. Tenslotte is het de bedoeling dat je alleen de tekst en de plaatjes ziet en niet het dragervel daarvan.
Daarvoor komen nu de volgende wapens in de strijd:
Micro Sol of het potje rechts daarvan, dat er in verschillende sterktes is. Dit spul gaat ervoor zorgen dat het dragervel alle contouren van het model gaat volgen. Dus daarmee maak je de decal weer nat:
Helaas is een keer niet voldoende en moet je deze handeling een paar keer herhalen. Maar als je dat hebt gedaan ziet het er uiteindelijk zo uit:
Dit is het resultaat op de groentewagen. Hier is inmiddels ook al een laag matte Philotrain lak overheen gespoten.
Wat ik nog vergeten ben te vertellen is dat bovenstaande werkwijze pas tot een goed resultaat leidt op glanslak. Dus ik heb na de bak op kleur te hebben gebracht er ook nog een glanzende laklaag op gespoten. Daaroverheen komen dan de decals en uiteindelijk werk je het af met de uiteindelijke (meestal matte) laklaag, ook nog ter bescherming van de transfers.
Tussendoor kun je aan de slag met het andere klein grut:
De buffers moeten er nog in en de schroefkoppelingen. De buffers en de schroefkoppelingen heb ik chemisch zwart gemaakt met potjes van Carr's. Helaas voor elk soort metaal een. Ik gokte dat de buffers van nieuwzilver waren gedraaid en de koppelingen zijn van messing. Het zwarten lukte. Nu met de miniscule veertjes (diameter kleiner dan 1mm) op de buffersteel en duw je deze buffers vervolgens in het chassis en op de juiste lengte buig je de steel onder het chassis om. Dan heb je mooie verende buffers.
Ik vind de bufferschalen wel wat klein in diameter, maar het oogt goed. De buffers zijn alleen bol, dus per kant moet je er een plat vijlen:
Tot zover.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
nederbelg
Offline
Berichten: 1422
Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #53 Gepost op:
20 augustus 2009, 12:02:01 »
Ivo,
Die potjes Micro sol en set, waar zijn die verkrijgbaar?
dave
Gelogd
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV
Chris
Offline
Berichten: 18591
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #54 Gepost op:
20 augustus 2009, 12:03:30 »
Wapstad heeft ze zo op voorraad, GMenS ook en ik dacht ook Jophispoor.
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #55 Gepost op:
20 augustus 2009, 12:08:27 »
HenH, 't Oude Station, enz.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
nederbelg
Offline
Berichten: 1422
Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #56 Gepost op:
20 augustus 2009, 12:34:17 »
Okidoki
iets voor Houten in oktober
dave
Gelogd
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV
Ivo tB
Offline
Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #57 Gepost op:
20 augustus 2009, 16:49:33 »
Dave,
In Belgie kun je het vast ook bij menige modelspoorwinkel krijgen of winkels met plastic modelbouw. Daco is een belgisch bedrijf en is
hier
te vinden. Ik zie niet direct een dealerlijst. Microscale (o.a. van sol, set en crystal clear) wordt ook op veel plaatsen verkocht.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
nederbelg
Offline
Berichten: 1422
Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #58 Gepost op:
20 augustus 2009, 16:59:42 »
Ik heb tijd
Genoeg projecten
zal Houten in oktober worden.
dave
Gelogd
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV
Delftinhetklein
Offline
Berichten: 249
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
«
Reactie #59 Gepost op:
21 augustus 2009, 10:27:41 »
Heel duidelijk zo met al die plaatjes, Ivo!
Bedankt voor delen van je kennis.
Grt Erwin
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
11
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo