Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 19:19:06
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo  (gelezen 58140 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #45 Gepost op: 08 augustus 2009, 21:46:40 »
Ja, da's het waardeloze van plamuren, je blijft bezig. Ik soldeer die lipjes lekker vol, beetje vijlen, beetje schuren, klaar. Alles metal... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #46 Gepost op: 10 augustus 2009, 20:46:51 »
Aan de groentewagen ben ik nog lekker aan het schuren - plamuren - schuren, zucht ;).

Maar intussen zal ik de methode Ewout eens toepassen. Mijn HSM groentewagen kocht ik destijds in een set van 4: groentewagen met remmershuis, veewagen met remmershuis en 2 CHD zonder remmershuis.

Eens snel een CHD in elkaar gezet (hok volgens Floris :))

Een avond voorbereiden: delen uit de etsfret halen en een en ander vast voorbuigen
Een avond chassis solderen
Een avond bak solderen en dan:



Dak met lipjes


Met een ander messing broertje


Nu nog de handgrepen op de deuren, de deuren vastzetten, de geleiding voor de deuren boven, de rangeerdershandgrepen en sluitseinijzers en deze mag ook in de soda.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #47 Gepost op: 10 augustus 2009, 22:19:30 »
Ivo,

Toch ben ik jaloers op jouw bouwsnelheid.
Bij mij is de bout alweer een maand uit :'((veel werken,klussen,feestweekenz,enz)

Ik hoop de komende tijd weer wat meer vrije tijd te hebben, want dit ziet er zo lekker uit ;D
Ga zo door, ik denk dat je een hoop mensen kan motiveren tot messing bouw.

Grts,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #48 Gepost op: 17 augustus 2009, 21:28:57 »
Dakenupdate:

Bakken in goederengrijs en dak in Philotrain dakgrijs voor goederenwagons.

De voorste is behandelt met de plamuurmethode en de achterste met de soldeer-vijl methode. Het laatste werkt sneller, maar geeft meer te verwijderen soldeer tussen het dak en de bak.





Let niet op de exacte kleur. De bovenste foto is geflitst, de onderste 2 niet. Ik zie nu op de foto dat de groentewagen inmiddels dakgrijs op de bak heeft zitten. Het was super lastig af te plakken met uitstekende trappen, leuningen en sluitseinijzers. Dus waarschijnlijk plak ik het dak nog een keer af en loop ik de bak met goederengrijs na.

Ik overweeg de details als de sluitseinijzers en trappen zwart te schilderen. Het zou me eigenlijk verbazen als dat allemaal goederengrijs was.

Vanavond maar eens beginnen aan de waterslide transfers.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #49 Gepost op: 17 augustus 2009, 21:52:45 »
dan es een raar idee: dak eerst spuiten, dan dak afplakken en de bak spuiten?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #50 Gepost op: 17 augustus 2009, 22:30:41 »
Het laatste werkt sneller, maar geeft meer te verwijderen soldeer tussen het dak en de bak.

Werk voor de zandstralert. Dat doe je toch ook?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #51 Gepost op: 18 augustus 2009, 00:53:08 »
Floris,

Heel goed idee, alleen doe ik dat tot op heden nooit. Die gewoontes ook altijd ;D ;D

Stig,

Stralen doe ik ook, in dit geval ook op beide modellen, maar ik ben daar toch niet echt tevreden over in die zin dat het toch wel heel lang duurt voordat het tin voldoende verdwijnt. Bovendien is mijn reservoir met straalmiddel altijd om de haverklap weer leeg. Daarom dacht ik aan een straalcabine, maar daarvoor heeft mijn compressor weer onvoldoende capaciteit. Druk zat, maar geen 200 à 300 liter per minuut.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #52 Gepost op: 20 augustus 2009, 00:43:38 »
Echt opschieten doet het nog niet. De laklaag is inmiddels in orde, maar nu komen de transfers. En Maykel heeft altijd waterslide transfers. Ze zijn prima, heel dun, maar het goed aanbrengen blijf ik superlastig en tijdrovend vinden. Met kleinspoor afwrijftransfers waren de CHD en groentewagen al af geweest.

Wat bedoel ik nu met aanbrengen van waterslides:

Ten eerste knip je het gewenste plaatje uit het vel en je legt het in een schoteltje water. Men zegt lauw water, maar met een model ben ik al gauw anderhalf uur bezig, dus dat lauw wordt al gauw koud (behalve nu dan met tropische hitte ook binnenshuis ;D)

Dan begin ik met een druppel Micro Set, dat de hechting verbetert en de transfer (in de vliegtuigbouw heet dat decal) een beetje week maakt:



Na een minuut of 2 in het water haal ik de decal eruit en probeer ik of deze los (lees schuifbaar) zit op het papier. Zoja, dan schuif ik een randje los en leg ik het geheel naast de plek waar deze moet komen:



Dan pak ik met een pincet het randje papier vast waar de decal net is afgeschoven en probeer met een zacht stokje (cocktailprikker, acherkant van een penceel oid) de decal op de plek te schuiven. Die ligt dan geheid scheef:



Dat geeft verder niks, want nu schuiven we met hetzelfde stukje de decal exact op de goede plaats. Wel een beetje opschieten, want anders maakt de Micro set er een niet bruikbaar propje van. Het hoeft dan niet perfect op het model te liggen, dat komt later, maar de plek moet exact goed zijn.

Dan laat je de Micro Set rustig indrogen en dan krijg je uiteindelijk een dergelijk plaatje:



Dat mag je vervolgens met een zacht doekje voorzichtig aandrukken en in principe zit het geheel dan goed:



Maar af is het dan nog allerminst. Tenslotte is het de bedoeling dat je alleen de tekst en de plaatjes ziet en niet het dragervel daarvan.

Daarvoor komen nu de volgende wapens in de strijd:



Micro Sol of het potje rechts daarvan, dat er in verschillende sterktes is. Dit spul gaat ervoor zorgen dat het dragervel alle contouren van het model gaat volgen. Dus daarmee maak je de decal weer nat:



Helaas is een keer niet voldoende en moet je deze handeling een paar keer herhalen. Maar als je dat hebt gedaan ziet het er uiteindelijk zo uit:




Dit is het resultaat op de groentewagen. Hier is inmiddels ook al een laag matte Philotrain lak overheen gespoten.

Wat ik nog vergeten ben te vertellen is dat bovenstaande werkwijze pas tot een goed resultaat leidt op glanslak. Dus ik heb na de bak op kleur te hebben gebracht er ook nog een glanzende laklaag op gespoten. Daaroverheen komen dan de decals en uiteindelijk werk je het af met de uiteindelijke (meestal matte) laklaag, ook nog ter bescherming van de transfers.

Tussendoor kun je aan de slag met het andere klein grut:



De buffers moeten er nog in en de schroefkoppelingen. De buffers en de schroefkoppelingen heb ik chemisch zwart gemaakt met potjes van Carr's. Helaas voor elk soort metaal een. Ik gokte dat de buffers van nieuwzilver waren gedraaid en de koppelingen zijn van messing. Het zwarten lukte. Nu met de miniscule veertjes (diameter kleiner dan 1mm) op de buffersteel en duw je deze buffers vervolgens in het chassis en op de juiste lengte buig je de steel onder het chassis om. Dan heb je mooie verende buffers.



Ik vind de bufferschalen wel wat klein in diameter, maar het oogt goed. De buffers zijn alleen bol, dus per kant moet je er een plat vijlen:

Tot zover.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #53 Gepost op: 20 augustus 2009, 12:02:01 »
Ivo,

Die potjes Micro sol en set, waar zijn die verkrijgbaar?

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #54 Gepost op: 20 augustus 2009, 12:03:30 »
Wapstad heeft ze zo op voorraad, GMenS ook en ik dacht ook Jophispoor.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #55 Gepost op: 20 augustus 2009, 12:08:27 »
HenH, 't Oude Station, enz.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #56 Gepost op: 20 augustus 2009, 12:34:17 »
Okidoki

iets voor Houten in oktober  :)

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #57 Gepost op: 20 augustus 2009, 16:49:33 »
Dave,

In Belgie kun je het vast ook bij menige modelspoorwinkel krijgen of winkels met plastic modelbouw. Daco is een belgisch bedrijf en is hier te vinden. Ik zie niet direct een dealerlijst. Microscale (o.a. van sol, set en crystal clear) wordt ook op veel plaatsen verkocht.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #58 Gepost op: 20 augustus 2009, 16:59:42 »
Ik heb tijd ;D

Genoeg projecten

zal Houten in oktober worden.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #59 Gepost op: 21 augustus 2009, 10:27:41 »
Heel duidelijk zo met al die plaatjes, Ivo!

Bedankt voor delen van je kennis.

Grt Erwin