Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo  (gelezen 58132 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Gepost op: 10 juli 2007, 23:31:54 »
Welkom Ivo.

Hopelijk kunnen we je bouw activiteiten binnen kort aanschouwen in "Wat zijn we aan het bouwen" of misschien zelfs wel in de galerie?

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 03 september 2007, 22:49:09 door Chris van Diesen »
love to build realistic     let's be kind.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2007, 23:59:18 »
Beste Mark,

Ik zal eens kijken waar ik nog foto's van kan scannen. Ik heb nog steeds geen digitale camera, omdat ik tot voor kort de kwaliteit van een digitale camera minder vond dan een analoge vooral bij gewone afdrukken op papier. Inmiddels zijn de nieuwste spiegelreflexen van oa Nikon, Canon en Olympus uitstekend. Nog even sparen of kiezen voor minder TEE modellen dit jaar.

Groeten,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2007, 16:34:29 »
Ivo,

voor de duizendste keer..........(en je weet, ik blijf net zo lang aan je kop zeuren tot je het een keertje doet)  .... bouw eens in 0.
Gewoon proberen. Keuze aan modellen en kits is er in overvloed.

Hieronder het machinistenhuis van de loc waar ik nu mee bezig ben.
Dat zal je wel een beetje stimuleren denk ik.


Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2007, 17:24:24 »
Ivo,

welkom, ik heb ook NS materieel verzameld in h0 en het is te genezen hoor, maak je niet ongerust  ;D

Nu, zie ik dat Frits je over wil halen iets in spoor 0 te doen  :o

Beste Ivo, de snelste manier om te genezen is echter toch:
 direct over te stappen naar Spoor 1  ::)

Frits, hoe was de vakantie, fit genoeg om de strijd op te pakken ? ;D
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2007, 17:26:23 door Ries »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2007, 18:00:48 »
OK, Ries
kom maar op.

Wat zou jij Ivo aanraden om in messing te bouwen? Hij heeft, voor zover mij bekend, toch echt iets met metaal.

en Ivo, waar zijn je ambities met tuinspoor gebleven?
Ik lees er niks meer over in je CV.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2007, 19:26:52 »
Komt tie, Frits!

Aangezien Ivo, 1 verslaving te gelijkertijd moet afbouwen, adviseer ik wel een model dat in Nederland heeft gereden.

Bijvoorbeeld een 8800, in Engelse uitvoering te vinden bij Mercian Models
http://www.modelrailways.tv/standard_gauge/gauge1.htm
Naar beneden scrollen!


De LS7 en LS6 lijken mij ook interessante kits om te vernederlandsen.

Of met een iets grotere verbouwing een Serie 600, van Wagon&Carriage
http://www.wagonandcarriage.co.uk/
Kijk onder kits Gauge 1


Tweede therapie; Ivo ga de tuin in man! niets zo relaxed als 's avonds met een pot bier naar je tuinspoor kijken.  :P

Derde sessie: Bouwen met Styreen, maar daarover later meer  ;)

Tip van de dag!
Op een boekenplankje van 20x80 cm, past een spoor 1 lok  :o

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2007, 19:29:19 door Ries. Reden: extra foto geplaatst »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2007, 22:00:19 »
Beste Frits en Ries,

Spoor 0 of 1 is nog een grote vraag en wel om de volgende reden. Mijn vrouw  wil graag dat ik een tuinspoorbaan ga aanleggen. Dat moet je dus koesteren.  Ik kan ook een redelijke baan realiseren want in een L vorm kan ik al op een lengte van 40m werken, dus met keerlussen aan beide kanten een rijlengte van 80m. Die keerlussen heb ik niet echt de ruimte voor, maar dat hoeft misschien ook niet. Ik woon vlakbij de voormalige halte 's-Gravenweg, later Nootdorp Oost van de Hofpleinlijn. Inmiddels is dat een station van de Randstadrail. Maar het mooiste zou zijn een stuk Hofplein nabouwen met het station en emplacement van Nootdorp Veenweg en onderweg de halte 's-Gravenweg. Dat betekent dus wel alles zelf bouwen, want hofpleinlijn materieel, blokkendozen en NS5500 met groentewagens voor de veilingen langs de lijn zijn natuurlijk nergens te krijgen. Daarnaast een drukke baan en 4 kleine kinderen, dus ik vraag me nogal eens af waar de tijd vandaan moet komen.

Maar nu de schaal. Het hangt af wat ik kan realiseren. Ik neig naar spoor 1, maar met spoor 0 maak je misschien net een realistischer sporenplan. Ik wil in mijn tuin eens modellen spoor 0 en spoor 1 naast elkaar zetten om een indruk te krijgen.

Trouwens Frits: je weet dat ik met je meedoe als je een NS5800 gaat bouwen in messing.

Groeten,
Ivo
mvg,
Ivo

*

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2007, 15:37:16 »
Hoi allemaal

Ivo
Citaat
Trouwens Frits: je weet dat ik met je meedoe als je een NS5800 gaat bouwen in messing.

heren de stand is nu 1 voor Frits en 0 voor Ries :P :P ;D ;D

groetjes edwin

« Laatst bewerkt op: 12 juli 2007, 15:39:50 door edwin »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #8 Gepost op: 03 september 2007, 17:15:12 »
Welkom Ivo.

Hopelijk kunnen we je bouw activiteiten binnen kort aanschouwen in "Wat zijn we aan het bouwen" of misschien zelfs wel in de galerie?

m.v.g.

Mark

Om hier eens wat te laten zien een poging tot het plaatsen van plaatjes:



Een 3700 in aanbouw met erachter een AB 7521

« Laatst bewerkt op: 03 september 2007, 17:42:48 door Bart Tigges. Reden: Plaatje gefixed »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #9 Gepost op: 03 september 2007, 17:15:43 »
Toch niet gelukt
mvg,
Ivo

*

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #10 Gepost op: 03 september 2007, 17:22:43 »
In de eerste [img] tag staat 'ing' in plaats van img. ;)

Mooi ding trouwens.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #11 Gepost op: 03 september 2007, 22:41:39 »
gatsjakkie, das niet gewoon mooi meer.....pfff, en ik ben toch zeer gierig met witte veren in donkere gaten............
das wel wat anders dan dar burlin...burla... burshit...Krijg t mn strot niet eens uit.
ik zou zeggen, lekker in H0 blijven  ;D
Mvg Marty,

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #12 Gepost op: 03 september 2007, 22:50:14 »
Tijd dat deze draad in de juiste rubriek verschijnt.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5280
    • grootspoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #13 Gepost op: 03 september 2007, 22:54:34 »
@Ivo, wow over een mooi model gesproken dit slaat echt alles. Super mooi gewoon.
Voor grootspoorfoto's zie site

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #14 Gepost op: 04 september 2007, 11:37:11 »
Heren,

Bedankt voor jullie zeer positieve reacties. Misschien nog een kleine toelichting. Dit is een model in ver gevorderde staat, maar nog niet af. Koppeling met de tender, stroomafname van de tenderwielen, delen van het remwerk van de tender en enkele leidingen moeten nog worden gemaakt.

Maar dit is uiteindelijk gewoon een Modelloco 3700 met wat alternatieve onderdelen en afgebouwd aan de hand van foto's van het origineel, want alleen dan zie je hoe de leidingen lopen.

Dus basis is Modelloco, dan Philotrain dom, veiligheid, lantaarns, voorverwarmer, Knorr pomp, ketelappendages, verende buffers, luchtslangen en de stalen handgrepen naast de lantaarns en Philotrain nummers. De wielen zijn van Gibson uit het pakket van GM&S, dus kunststof wielen met stalen wielbanden.

Het chassis is star en dat levert bij wissels soms problemen op, vandaar dat ik ook de tenderwielen ga gebruiken voor stroomafname. De juiste veer tussen de bogie en het chassis kan ook nog wel helpen, maar dat komt heel erg nauw. Verder loopt hij prima alleen niet door kleine bogen.

Wat ik ook heb gedaan en wat ik weinig mensen zie doen is de leidingen leggen vanaf de smeerpersen op de voetplaat naast de rookkast naar de cylinders. Dit komt het model zeer ten goede, maar de wijze waarop hangt af van de locomotief die je bouwt. Kijk de boeken er maar op na en je zult ontdekken dat er veel verschillen zijn tussen locomotieven en tijdperk.

Wat ik eigenlijk nog zou willen is de leidingen vervangen door echte koperen leidingen ipv de messing leidingen. Dan wordt het echt de 3737 in museumuitvoering.

Bouwperiode tot op heden: begonnen met dit model in september 2005 en daarna weer een heleboel andere dingen gebouwd en nu bezig met de afbouw.

mvg
Ivo
mvg,
Ivo

*