Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193262 keer)

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #885 Gepost op: 12 januari 2017, 20:40:40 »
Toen ik jaren geleden hier op het forum een lans brak voor het werken met CAD tekeningen in de draad  "Van lijntekening naar model", werd door sommigen opgemerkt dat dit het einde van de échte modelbouw zou zijn. :D

Voorlopig is dit het resultaat. Nog niet geverfd cq gespoten, dus ligt het dakplaatje nog los.



Gr, Hans

Hans, ik ben het zeker niet eens met  het citaat aan het begin. Het is juist  een handig hulpmiddel voor modelbouw, en niet het einde. Het in Cad tekenen van  een model en dan ontsnijden kan ik het nut en de voordelen van
Maar dat gezegd hebbende, en nogmaals goed naar de diverse bouwwerkjes gekeken te hebben, ben ik niet heel erg onder de indruk van de manier waarom het hier is toegepast. De halte zoals boven afgebeeld lijkt inderdaad wel wat op het echte voorbeeld, maar is mij te ver vereenvoudigd. De binnenkant verdient meer aandacht, daar zitten nog diverse balkconstructies in, een ook de dakbalken zijn verdwenen. Bovendien is de halte in het echt gemaakt met overlappende planken. Het oorspronkelijke gebouwtje heeft op die manier nog wat architectonische charme, het huidige model is een functionele doos met een schuin dakje...



De baanwachterswoning hinkt wat op twee gedachten. Aan de ene kant zijn de muren bekleed met platen met het juiste een baksteen motief, aan de andere kant zijn de ramen weliswaar strak gesneden in de basis houtplaat, maar is het resultaat daar  niet overtuigend. Te dik, te ruw.  En de keramische leien zijn uit hetzelfde hout gesneden.... Te strak, te regelmatig, en te dik met te grote voegen ( die niet ver genoeg doorlopen..).
Ik zou willen suggereren om  het lasersnijden in de houten- harsboard platen te gebruiken om een goed passende en stevige mal te maken met alle raam en deur openingen op de juiste plek, maar om het geheel aan te kleden, (muren, daken, ramen, deuren) met andere materialen die overtuigender overkomen, zoals dit hier in je eigen voorbeeld:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60089.msg3221485359.html#msg3221485359.

Kortom, leuk experiment, dat Cad snijden, met de nodige voordelen, maar denk nog eens na over hoe je het toepast. En vereenvoudig niet  teveel..

My two cents,
Sierd Jan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #886 Gepost op: 12 januari 2017, 20:47:32 »
.......Ter herinnering, dit was mijn referentie........

De referentie was slate, weet je nog?
Maar hopelijk krijg je het net zo mooi als de referentie.
Met de kleuren kom je al aardig in de buurt.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2017, 20:49:35 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #887 Gepost op: 14 januari 2017, 17:29:14 »
@Sierd Jan,

Wat jammer dat we die foto van deze shelter niet eerder hebben gezien. Het is de eerste foto waarop zoveel bouwkundige details zijn te zien. En ... dus een uitdaging om dit na te bouwen. Voorlopige kunnen de "doosjes" (jouw woorden...) gebruikt worden - zoals ze overigens op heel veel Britse modelbanen te zien zijn.

Het is dan nog een heel gepuzzel om zo'n klein gebouwtje prototypisch na te bouwen, maar we gaan een poging wagen.

Dit is de ontwerptekening, zoals ik deze met de laser wil snijden uit 1mm dik MDF.



Voor de planken aan de onderkant van het dak wilde ik een gegraveerd plaatje van 0,3mm dik gebruiken (rode lijnen). Aan de zijkant wil ik jouw uitdaging wel aangaan om de planken overlappend te maken. Hiervoor gebruik ik dezelfde strips van 0,3mm dik en 3mm breed als ik voor een eerder project heb gebruikt.



Ik had dit gebouwtje gemaakt als locloods, maar sommige Hornby locs blijken net iets breder dan het norm-profiel. Dus voor dat doel afgekeurd. Als onderdeel van het Oasthouse kan ik er echter wel wat mee. Ook een mooie gelegenheid om het dak te voorzien van miniatuur rode kleigebakken Tudor roof tiles. De muur en de stenen onder de planken zijn gemaakt van DAS klei naar de werkwijze van Geoff Taylor. Dat werkt voor grovere stenen prima, maar niet voor English bond metselwerk. Dan kies ik toch echt voor mijn lasergeneden surfaces.



Tja, en wat de detaillering van vensters betreft. Een nog smallere raamstijl lijkt me met de laser niet (meer) mogelijk. Maar met de Cricut papiersnijder wellicht wel. Die van Geoff zijn inderdaad nog net wat smaller. Ik zal hem eens vragen hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen.

Gr, Hans   



Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #888 Gepost op: 14 januari 2017, 20:00:43 »
@Hans

Ik moet zeggen, dat heb je vlot gedaan, en die tekening ziet er goed uit. Ik dacht trouwens dat je die foto van de halte wel zou hebben, anders had ik hem wel naar je opgestuurd.  Wat betreft details voor huizen zoals ramen, deuren goten enz vind ik dat plastic plaat en platte en ronde strips het prettigst werken. Houtplaat vind ik, op deze schaal, niet echt geschikt voor modelbouw. Sowieso werk ik het liefs met plastic. .
En daar kun je, denk ik, een heel eind komen met de Cricut cutter. Dat hoop ik in ieder geval, want ik heb net een Silhouette Cameo cutter om de kop weten te tikken.  Daar ben ik van plan mee te gaan experimenteren, en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de Cricut.

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #889 Gepost op: 14 januari 2017, 21:09:28 »
@Sierd Jan,

Ik gebruik MDF of karton alleen voor het casco van de bouwsels. Bij mijn wachterswoning heb ik gedeeltelijk ook acrylplaat gebruikt. De kozijnen zijn van een soort karton dat voor ansichtkaarten wordt gebruikt. Ik zou hier ook witte acryl sheets voor kunnen gebruiken. De muren worden bekleed met een surface van louter acrylverf, vloeibare plastic eigenlijk, uit een mal. :)

In het geval van de wachterswoning heb ik de leien (slate roof) weliswaar van fineer-strips gemaakt, maar daarvoor had ik ook andere dunne materialen kunnen gebruiken. Een kansrijk alternatief is echter een surface dat ik samen met mijn EMV maatje Sjaak aan het uitwerken ben. Hiervoor wordt naast acrylverf in een mal ook gebruik gemaakt van houtlijm D3 en modelgips. De mengverhouding is daarbij erg kritisch en moet met een weegschaal worden afgewogen.

Omdat in deze aangepaste surface gips verwerkt zit, kun je e.e.a. niet met de laser snijden. Maar wellicht wel met de Cricut; en in ieder geval met een hobbymes. (erg gemakkelijk zelfs).

Om een idee te krijgen, laat ik je een dak zien met dakpannen gemaakt met deze door Sjaak ontwikkelde techniek. Ernaast staat een foto van een sterk verweerde muur.

 

Het grote voordeel van surfaces is, dat de afgietsels vrijwel nooit perfect zijn. En in de imperfectie zit hem juist de kneep: het lijkt echter. De surfaces met gips hebben bovendien een meer "stenige" uitstraling.

De dakgoten zijn overigens gemaakt van de baleinen van een oude paraplu. Deze komen in SR groen ook nog aan mijn huisje.

En als je toch met de Cameo aan de gang gaat, neem dan ook een gratis account op www.Onshape.com
Je kunt er fantastisch mee ontwerpen/tekenen. En je kunt er, zoals Jan Bouwman al opmerkte, prima .DXF bestanden mee exporteren naar je Cameo.

Gr, Hans

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #890 Gepost op: 11 maart 2017, 01:10:03 »
Op verzoek van Hans heb ik het 3D print gebeuren qua stationsgebouw met onschape afgesplitst in een apart draadje.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #891 Gepost op: 11 maart 2017, 08:22:12 »
@Reinout,

Bedankt voor het verplaatsen. In het verplaatste topic bespreek ik echter niet het bouwen van een stationsgebouw. :)
Ik leg uit hoe je een Britse watermolen kunt maken in een gecombineerde techniek van lasersnijden en 3D printen. Een apart draadje leek mij wat beter. Zie: Pixton Hill Mill 1:76.

Ondertussen is het wachtershuisje van Beltring & Branbridges Halt zo goed als af, en is al gebruikt op mijn BMB-module.



Ik maak mijn modellen zo, dat ze zowel op de thuisbaan of op de modulebaan te gebruiken zijn.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #892 Gepost op: 19 augustus 2017, 09:16:17 »
Foto's van Beltring & Branbridges Halt zijn zeldzaam. Toch heb ik er weer twee gevonden.





Vooral met de laatste ben ik erg blij. Op mijn BMB-bak gebruik ik tijdelijk het seinhuis van Wateringbury. Met deze foto kan ik het oorspronkelijke gebouwtje nabouwen.

Gr, Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #893 Gepost op: 19 augustus 2017, 09:51:34 »
Dat lijkt mij een ticket office, Hans. Wel een leuk gebouwtje om te maken. Mogelijk werd de overweg bediend door degene die ook de kaartjes verkocht.

Werner

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #894 Gepost op: 19 augustus 2017, 11:24:37 »
@Werner,

Ik neem aan dat de overweg inderdaad vanuit dit gebouwtje werd bediend. Het staat op precies de plaats waar op eerdere foto's het seinhuisje te zien is. Beide hebben zo op het oog dezelfde afmeting. Op deze nieuwe foto is het wachtershuis aan de andere kant van het spoor overigens verdwenen. Op de zijkant van het "Ticket Office" staat - ook heel leuk - Beltring crossing.

Ik vond trouwens ook nog een leuk kaartje van de Medway River Line.



Gr, Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #895 Gepost op: 19 augustus 2017, 11:41:56 »
Sterker nog. Ik vermoed dat het gewoon hetzelfde gebouwtje is. Wellicht later nog een beetje verfraaid met een nieuw likje verf en een luifeltje.

Werner

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #896 Gepost op: 19 augustus 2017, 11:45:23 »
Hier nog een update van het wachtershuis. Op het dak en in de voegen heb ik strips geplakt van lood. Die vond ik bij het opruimen van het huis. Restanten van "een goeie fles wijn". :)



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #897 Gepost op: 21 augustus 2017, 16:14:51 »
Vandaag ben ik aan de slag gegaan met het seinhuisje/ticketbureau van Beltring & Branbridges Halt.

Belangrijk is het kunnen inschatten van de maten. Dat is eigenlijk meer werk dan het feitelijk tekenen in een CAD programma. Hieronder leg ik uit hoe ik dit aanpak.

Referentiefoto A

Een erg interessante mogelijkheid van Onshape is dat je referentiefoto's, tekeningen of andere afbeeldingen kunt importeren. Zo kun je eenvoudig lijnstukken opmeten, en verhoudingen uitrekenen.

De eerste referentiefoto heb ik eerder al gebruikt bij het ontwerpen van de eerder beschreven wachterswoning. De lengte van het dak en gevel  is eerder berekend op 108mm. Deze maat is uiteindelijk gebruikt voor het model. Deze gebruiken we nu als redferentie-maat (= lengte rode lijn). Binnen Onshape trek ik nu diverse lijnen van belangrijke punten, en plaats er meteen de lengtes bij, zoals deze op de foto staan).



De referentielijn (rood) is 44.858mm, hetgeen dus overeenkomt met 108mm in de schaal 1:76

Referentiefoto B



De tweede referentiefoto is de nieuwe van het seinhuis/ticketbureau. De maatvoering van deze foto is uiteraard totaal anders dan die van foto A. Maar... aan de linkerzijde staat de houten paal waaraan het koeienhek is bevestigd. Zie de rode lijn. Dit wordt de tweede referentiemaat. Immers op de eerste foto staat zo'n paal ook, en we kunnen op basis van lijnverhoudingen uitrekenen hoe lang deze op schaal is. Ik zal de lezer het uitrekenen besparen.

Hier is de tabel zoals ik deze met Excel kon maken:



Het werken met deze benadering leidt tot kleine verschillen. Maar daar is mee te leven.
Op basis van de verkregen maten kan ik e.e.a. verder uitwerken in het CAD programma.

Gr, Hans

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #898 Gepost op: 21 augustus 2017, 17:25:29 »
Hans, die referentiemaat, wordt die door het programma berekent? M.a.w. Jij tekent de rode lijn (onderkant dak bij voorbeeld A) en het programma geeft vervolgens de lengte? Hoe reken je de referentiemaat om naar 1:76? Als ik 44858 deel door 76 krijg ik geen 108. Het is zeker een zeer interessant feature. Ik sta op het punt te beginnen met het tekenen van de Coaling Tower van Kings Cross maar daar zijn alleen maar een paar foto's van. Deze methode kan mij dus helpen de juiste maten te bepalen voor mijn model.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #899 Gepost op: 21 augustus 2017, 17:28:24 »
Hans,
Hoe kan ik het beste de maten bepalen aan de hand van bijv. Deze foto?


Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk