Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 17:54:51
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 17:41:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:38:13
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door ApeldoRom
Vandaag om 17:35:06
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 17:28:37
DR4088 aansluiting en diodeschakeling door VvKan
Vandaag om 17:26:51
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 17:23:51
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Marcel112
Vandaag om 17:15:39
Een Inglenook rangeerpuzzel in h0 door Andre64
Vandaag om 17:14:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelle Jan
Vandaag om 17:12:15
Stuurstandrijtuig voor plan E door Martijn de Kuiper
Vandaag om 17:07:56
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:02:33
BR 81 met rookgenerator in O voor belachelijk lage prijs door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:55:49
NS modelbaan Hoekdam H0 door barry1972
Vandaag om 16:48:31
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:45:05
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Carel Ruysink
Vandaag om 16:43:10
Ledlampjes in serieschakeling door Broca
Vandaag om 16:25:33
Fleischmann Piepsnijder door Noordernet
Vandaag om 16:17:14
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Scratchbuilt
Vandaag om 16:11:50
Tortoise en DR4018 maakt een halve beweging door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:58:45
Afstand hart spoor tot hart sein door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:45:03
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door PeterC
Vandaag om 15:25:02
B-Models containerdraagwagens - Hoe zijn de ervaringen? door Arjan6511
Vandaag om 15:24:10
Ontwerp Märklin C-rails spoorbaan, hulp gevraagd bij aantal railstukken door Vaper76
Vandaag om 15:15:52
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 15:15:19
Relaisbesturing of toch Arduino? door Te 2/2
Vandaag om 15:03:49
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 13:45:55
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 13:44:00
Ronald bouwt een echte Micro Layout! door Wim Vink
Vandaag om 13:37:26
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
Vandaag om 13:34:34
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 156236 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #870 Gepost op: 10 januari 2017, 19:16:57 »
@Sierd Jan,
Het is overigens wel een enorm tijdrovend priegelwerkje.
Gr, Hans

Bwahaha ;D
Verwacht van mij geen medelijden. Met zulke strips was ik in Glen Moddle zó klaar geweest...

De leitjes moeten nog verder worden ingesneden naar boven. Nu kun je te goed zien, dat ze in een strip aan elkaar zitten.
Als je ze geverfd en aangebracht hebt, kun je ze nog een wash en een drybrush geven om de kleuren wat meer naar elkaar toe te halen.
Zie ook hier
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54292.msg3221593558.html#msg3221593558
(handgesneden strips, in delen van 2, 3 of 4 shingles opgebracht voor een wat onregelmatiger effect)

Is wat meer werk, maar het resultaat is dat wel waard.
(ja, dat mag je gerust als een uitdaging zien ;))

cheers
Hendrik Jan
Stupidity is the basic building block of the universe
-Frank Zappa

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #871 Gepost op: 10 januari 2017, 19:34:47 »
Ik herinner me uit de Railway Modeller van een jaar of 'wat' terug, dat men leisteen gewoon deed met papier. Verven, knippen, husselen en pannetje voor pannetje opplakken. Ook tijdrovend, trouwens, maar wel prachtig onregelmatig :-)

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 10614
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #872 Gepost op: 10 januari 2017, 19:37:34 »
Ambachtelijk heette dat. ;)

Leen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #873 Gepost op: 10 januari 2017, 19:49:46 »
Inderdaad :-)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #874 Gepost op: 10 januari 2017, 20:58:41 »
...
Verwacht van mij geen medelijden...

Hahaha, dat is wel het laatste wat ik verwacht. :) Ik heb het trouwens niet eens zelf bedacht. Wel dat ik het van fineer wilde maken ipv met papier; en al helemaal niet van voorbedrukt papier.

Citaat
De leitjes moeten nog verder worden ingesneden naar boven. Nu kun je te goed zien, dat ze in een strip aan elkaar zitten.

Daar heb je wel een punt. Dat zal ik de volgende keer zeker doen. Ik wilde de strips eigenlijk dichter op elkaar leggen, maar door de stugheid van het fineer moest ik rekening houden met een kantelpunt opdat de strips vastgelijmd konden worden. Overigens op meerdere plaatsen zijn de strips opgedeeld in kleinere stukjes. Het effect daarvan is echter (te) gering. Als de strips onregelmatiger zouden zijn (hoek inkeping, lengte lei) zou het effect denk ik groter zijn.

Citaat
Als je ze geverfd en aangebracht hebt, kun je ze nog een wash en een drybrush geven om de kleuren wat meer naar elkaar toe te halen.

Vanzelfsprekend ... maar dat geldt ook voor de muurtjes.

Voor Wateringbury Railway Station zal ik in principe ook strips gebruiken, maar dan van aanzienlijk dunner materiaal.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #875 Gepost op: 10 januari 2017, 21:39:53 »
Ik zie het al: gebakken leitjes. Het ligt er wel strak op, daar in Wateringbury. Gelukkig wel een hoop mos op het dak om de egale aanblik te breken. En enkele tiles met een andere kleur.

good luck
Hendrik Jan
Stupidity is the basic building block of the universe
-Frank Zappa

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #876 Gepost op: 10 januari 2017, 22:31:29 »
Hans,

Ik kwam deze site tegen: http://classicrooftile.com/products/

Misschien is het wat ter inspiratie....

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #877 Gepost op: 11 januari 2017, 09:09:39 »
De opmerking van Leen over het "rode" dak van Wateringbury Railway Station blijkt een erg belangrijke hint te zijn. In tegenstelling tot wat ik eerder dacht, blijkt dit dak niet gemaakt van leisteen, maar van rood gebakken klei plaatjes. Het zijn de zogeheten "Traditional Peg Roofing Tiles", ook wel "Tudor Roof Tiles" genoemd. Ze zijn in Kent wijd en zijd verspreid. Ze worden (of werden) er zelfs meer toegepast dan leidaken. Nu had ik van de wachterswoning van Beltring & Branbridges Halt enkel een tweetal wazige zwart-wit foto's. Grote kans dat het dak hiervan ook voorzien is geweest van zo'n Tudor roof. Maar dat ga ik nu niet meer veranderen.

Leen merkte al op dat sommige leiplaten een rode gloed hebben, sommige Tudor tiles kunnen daarentegen ook een grijze look hebben. Zeker bij verweerde daken is de eventuele verwarring begrijpelijk. Het belangrijkste optische verschil is dat de leiplaten doorgaans groter zijn dan de kleigebakken platen.

Een paar voorbeelden:

   

Links de meer grijze look rechts de rode (meest toegepaste) versie.

Er zijn net als bij de leistenen daken, best wel wat kleurschakeringen. Hier het palletje dat is wil gaan gebruiken:



Een paar toepassingen die voor onze modelbaan relevant zijn:

 

De maat van de Tudor tiles is wat mij betreft te klein om plaatje voor plaatje te gaan monteren. Dat worden dus toch strips. Maar zoals al opgemerkt wat minder strak. En als extra inspiratiebron twee foto's van niet gerestaureerde verouderde Tudor daken:

 

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #878 Gepost op: 12 januari 2017, 13:49:26 »
Zoals gezegd, zou ik de grijze leiplaten wat zachter van kleur willen maken. Zie onderstaande foto's.
Een kleine aanpassing, maar met een verrassend effect.

 

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #879 Gepost op: 12 januari 2017, 14:07:48 »
Mooi!

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 10614
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #880 Gepost op: 12 januari 2017, 18:12:00 »
@Hans
Als je naar het dak van het prototype kijkt, dan zie je nogal wat verschil met het dak op de foto van je huis.
Je ziet dat de dakplaten elkaar overlappen, terwijl het op je huisje lijkt alsof ze naast elkaar liggen, m.a.w. het lijkt net alsof er straatklinkers gebruikt zijn.
De afmeting van het zichtbare gedeelte van een dakplaat is op het prototype anders dan op je huisje.
De dakplaten op je huisje liggen "Faller"-strak. Op het prototype zie je dat ze minder strak liggen omdat ze met de hand gelegd zijn en niet met een machine.

Luister maar niet naar dat gezeur hoor....  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2017, 10:23:14 door St00mboy »

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #881 Gepost op: 12 januari 2017, 18:57:10 »
Heel veel daken van prototype huisjes liggen ook 'Faller' strak. Maar die sleuven zijn idd niet ver genoeg ingesneden.

Dit is het prototype. Best strak nietwaar?!
Rolph

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 10614
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #882 Gepost op: 12 januari 2017, 19:09:14 »
Rolph, ik kan het op je foto niet zien, maar als jij het zegt.....

Mijn verwijzing naar het prototype betreft de foto's in post #878.
Het is altijd lastig om wijsneuzerige opmerkingen over dit soort zaken te maken - ook al wil je gewoon helpen - en daarom doe ik het ook vrijwel nooit.
Maar ik hoop jullie ermee geholpen te hebben.

Leen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9321
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #883 Gepost op: 12 januari 2017, 19:09:33 »
Je moet uiteraard wel appels met appels vergelijken.  ;)
Keramische leien worden al eeuwen toegepast en afhankelijk van de leeftijd en vorm is de passing strakker of wat hobbeliger. Kortom, goed naar het voorbeeld van wat je wil nabouwen kijken en dat toepassen. Dat kan dus varieëren van super strak tot ietwat rustiek.  8)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #884 Gepost op: 12 januari 2017, 20:37:07 »
@Leen,

Zoals ik eerder opmerkte, zal de wachterswoning op de foto die Rolph laat zien, voorzien zijn geweest van (rode) kleigebakken Tudor tiles ipv leiplaten. Ik heb echter gekozen voor een dak met leistenen. Om zo'n dak te maken, kun je verschillende technieken toepassen. Een aantal daarvan zijn hier al besproken. Ik heb me laten leiden door een blog van Iain Robinson.

Iain breekt een lans voor de strips van York Modelmaking. Deze techniek heb ik dus toegepast; met die verstande dat ik de strips zelf heb gemaakt. Mijn strips hadden dieper ingesneden moeten zijn, dat wel. En ik had kunnen variëren in breedte van de lei, de lengte en de hoek van de insnedes. Dat is bij York Modelmaking overigens ook niet het geval. :)
Lessen voor het volgende object. Of voor hen die dit huisje als bouwpakketje willen nabouwen. Liefhebbers kunnen contact opnemen.

Op de voorbeelden die Iain laat zien, liggen de leien horizontaal naast elkaar en niet op elkaar. Er zijn overigens wel leidaken waarbij de leien gedeeltelijk op elkaar liggen.

Ter herinnering, dit was mijn referentie:



Op het internet zijn legio vergelijkbare voorbeelden te vinden.

Gr, Hans

https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)