Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 17:54:51
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 17:41:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:38:13
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door ApeldoRom
Vandaag om 17:35:06
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 17:28:37
DR4088 aansluiting en diodeschakeling door VvKan
Vandaag om 17:26:51
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 17:23:51
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Marcel112
Vandaag om 17:15:39
Een Inglenook rangeerpuzzel in h0 door Andre64
Vandaag om 17:14:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelle Jan
Vandaag om 17:12:15
Stuurstandrijtuig voor plan E door Martijn de Kuiper
Vandaag om 17:07:56
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:02:33
BR 81 met rookgenerator in O voor belachelijk lage prijs door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:55:49
NS modelbaan Hoekdam H0 door barry1972
Vandaag om 16:48:31
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:45:05
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Carel Ruysink
Vandaag om 16:43:10
Ledlampjes in serieschakeling door Broca
Vandaag om 16:25:33
Fleischmann Piepsnijder door Noordernet
Vandaag om 16:17:14
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Scratchbuilt
Vandaag om 16:11:50
Tortoise en DR4018 maakt een halve beweging door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:58:45
Afstand hart spoor tot hart sein door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:45:03
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door PeterC
Vandaag om 15:25:02
B-Models containerdraagwagens - Hoe zijn de ervaringen? door Arjan6511
Vandaag om 15:24:10
Ontwerp Märklin C-rails spoorbaan, hulp gevraagd bij aantal railstukken door Vaper76
Vandaag om 15:15:52
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 15:15:19
Relaisbesturing of toch Arduino? door Te 2/2
Vandaag om 15:03:49
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 13:45:55
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 13:44:00
Ronald bouwt een echte Micro Layout! door Wim Vink
Vandaag om 13:37:26
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
Vandaag om 13:34:34
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 156235 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #810 Gepost op: 14 december 2016, 23:26:45 »
Toen ik jaren geleden hier op het forum een lans brak voor het werken met CAD tekeningen in de draad  "Van lijntekening naar model", werd door sommigen opgemerkt dat dit het einde van de échte modelbouw zou zijn. :D

Niets is minder waar. Je gebruikt dan wel een CAD-programma en machines om onderdeeltjes te maken, maar je hebt er vervolgens nog heel wat werk mee, om het tot een mooi model te maken. 

Zoals door Rolph al opgemerkt, bleek de Cricut snijplotter moeite te hebben met de .DXF bestanden. Volgens de opgave van de fabrikant zou dat echter moeten kunnen. We gaan uitzoeken wat er precies aan de hand is. Maar ja, de bestanden voor de shelters van Beltring & Branbridges Halt waren klaar, dus heb ik ze vandaag maar gesneden en gegraveerd met de lasercutter. Het leuke is dat je dezelfde CAD tekening kunt gebruiken voor verschillende machines: snijplotter, lasercutter en/of een CNC frees.



Omdat het erg kleine en fragiele onderdeeltjes zijn, heb ik van elk deel 1mm vast laten zitten.
De onderdelen vallen dan niet door het rooster van de lasercutter.



Ik heb van de gegraveerde versie vier matjes gesneden en van de niet-gegraveerde versie twee stuks. Het karton is 0,3mm dik. Omdat de shelters zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde planken hebben, maak ik een gelaagde structuur van steeds drie laagjes karton. Ik lijm de laagjes wederom met boekbinderslijm. De gegraveerde versies aan de buitenzijden, en de enkele niet-gegraveerde aan de binnenzijde.

Het is een friemelwerkje, maar dan heb je ook wat.
De gelamineerde onderdeeltjes heb ik steeds klem gezet onder een stapel zware boeken.



Voor het dak wordt enkel aan de binnenzijde een gegraveerd plaatje gebruikt.
Op de bovenzijde komt namelijk een stukje zwart schuurpapier.



De gelamineerde onderdelen zijn te dun om zo maar haaks aan elkaar te lijmen.
Als versterking heb ik op maat gemaakte lucifers op de hoeken geplaatst.



Met de luciferhoutjes er op, is het monteren van de shelter een eitje. Achterin wordt een bankje aangebracht. Het dakplaatje wordt voorzien van zwart schuurpapier. Je moet dit overigens met hetzelfde schuurpapier even wat opruwen. Dan wordt het wat matter.

Voorlopig is dit het resultaat. Nog niet geverfd cq gespoten, dus ligt het dakplaatje nog los.



En hier staat e.e.a. alvast op de baan...



Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 15 december 2016, 00:40:26 door Hans van de Burgt »
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #811 Gepost op: 16 december 2016, 09:12:24 »
Mooi werk Hans!
En ik ben het volledig met je eens; CAD, snijplotters en 3D printing is niet het einde van de hobby. Het opent juist mogelijkheden tot scratchbuilding die voorheen niet, of nauwelijks, mogelijk waren. Zonder snijplotters had ik mijn Kings Cross shed nooit kunnen bouwen. En ik ben pas halverwege. Er moet dus nog heel wat getekend en geplot worden.
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #812 Gepost op: 17 december 2016, 15:37:10 »
Rolph had deze set liggen...



Ik heb er geen verstand van of het een goede airbrush-set is, maar we gaan hem maar eens proberen.
Met mijn EMV maatje Paul heb ik afgesproken dat hij me een beetje gaat inwijden.
Van verf en kwasttechnieken weet ik redelijk veel, maar met zo'n airbrush heb ik nooit eerder gewerkt.
Maar een mens is nooit te oud om iets nieuws te leren. :)

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 10614
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #813 Gepost op: 17 december 2016, 15:46:21 »
Ik heb even gekeken wat er allemaal met zo'n airbrush mogelijk is, en dat is niet niks:
https://www.google.nl/search?q=airbrush+art&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiI_u3Ju_vQAhVLCcAKHd9fDV8QsAQIPg&biw=1877&bih=913

Dit topic komt nu gelijk bij mijn favorieten.  (y)

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #814 Gepost op: 17 december 2016, 16:31:03 »
@Leen,

Mijn schilderleraar kan dit ook met penseel en kwast. De plaatselijk Tattoo-shop met naalden en inkt. Voor dat laatste schijn je geduld te moeten hebben. Er stond laatst een rij van honderden mensen die voor 2017 een plekje kwamen reserveren. Klaarblijkelijk een hobby waar veel klanten voor te vinden zijn. In één dag een jaaromzet verdienen. :) Uh ... in de treintjeswereld gaat er dat wat anders aan toe.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #815 Gepost op: 18 december 2016, 18:08:26 »
Vandaag een leuk 1-2-tje tussen Geldrop en Vleuten. In Geldrop muurtjes tekenen in English Bond m.b.v Autocad. En in Vleuten e.e.a. snijden op de Cricut Explore Air op basis van dit steentjesmotief.

 

De steentjesmotieven zijn licht gegraveerd (ingesneden) in dun karton. Het ging met vallen en opstaan...
Maar dan heb je ook wat. :)

Dat gaan er snel eens gebruiken voor andere bouwsels op onze Medway Valley Line.
Niet alleen met karton, maar ook met polystyreenplaten.

Zie ook dit filmpje van een Amerikaanse modelspoorhobbyist:

<a href="https://www.youtube.com/v/0iIfrBeHe60" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/0iIfrBeHe60</a>

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #816 Gepost op: 18 december 2016, 18:59:12 »
Hans,
Dat is wel heel interessant! Heeft hij dat steentjespatroon ook gesneden/gegraveerd?
Ok, stomme vraag. Ik zie het antwoord al.....
Ben sukkel
Gaaf apparaat voor dat geld!
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #817 Gepost op: 18 december 2016, 19:08:32 »
@Ed,

Inderdaad een gaaf apparaat. We testen het ook uit voor het gebruik door (jonge) kinderen. Het apparaat heeft het voordeel t.o.v. een lasercutter dat het geen afvalgassen geeft. Je kunt het apparaat dus makkelijker gebruiken in alle willekeurige ruimtes. Daarnaast is het veel compacter van afmeting, dus makkelijker mee te nemen.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #818 Gepost op: 18 december 2016, 21:01:22 »
Het was vandaag vooral leren... Cricut is nogal kritisch met inlezen van AutoCad bestanden. Of eigenlijk alle DXF bestanden. Ik ben geen fan van de interpretatie van de Cricut software.

Maar goed na het bestand met de steentjes wel goed in te hebben gelezen heb ik gezien dat die stenen zo klein zijn dat het mesje daar geen raad mee weet. Ook het papier gaat dan snel stuk.

Met een supersimpele schets gemaakt in Powerpoint (!!!), want dat werkt zo lekker snel, opgeslagen te hebben als PNG bestand en ingelezen in Cricut tot de ontdekking gekomen dat dat (voor mij) een handigere route lijkt dan AutoCad waarbij je maar mag hopen dat de DXF goed wordt begrepen.
Als je de PNG inleest in Cricut geen je aan welke vlakken wel en niet uitgesneden moeten worden door simpelweg een vlak aan te klikken. Zo wordt je fotobestand dus een snij-instructie.

De stenen dan... Die zijn met de laserprinter geprint op A4 papier. Met behulp van een bestand van Paperbrick. Een teststuk is ingekerfd (dus insnijden) met de Cricut op de liggende voegen om het wat diepte te geven.

Later bedacht ik me dat het voor de raamkozijnen alleen niet heel fraai is de stenen uit te snijden op de rand van het kozijn. Dus ik heb een nieuwe voorkant gemaakt. En die is NIET ingesneden. Je ziet dus puur alleen een vel papier met steenmotief.
Maar met wat krijt erover is dat eigenlijk ook al heel fraai. Maar met inkerven is het nog net wat echter.

Twee lagen opbouw. Tweede ronde voor bakstenen zodat ze kunnen worden gevouwen


Geplakt op elkaar


Omgevouwen


Zo dus van de voorkant met wat diepte aan de zijkant van het kozijn


En met wat krijt erbij is het nog overtuigender


Volgende ronde. Herhalen mét insnijden van de voegen...
« Laatst bewerkt op: 18 december 2016, 21:07:25 door rvdb »
Rolph

Jan Bouwman

  • Online Online
  • Berichten: 218
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #819 Gepost op: 19 december 2016, 08:56:15 »
Mannen, goed bezig!
Weet je dat je ook uit Onshape direct DXF bestanden kunt genereren? Het voordeel is dan dat je de passing in het 3D model kunt controleren en dan kun je Autocad overslaan.
Blijf je natuurlijk wel zitten met een evt verkeerde interpretatie daarvan met de Cricut. Maar ik heb dat traject gevolgd met een Cameo en ik moet zeggen, dat bevalt me prima.
Ik blijf jullie volgen!
Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #820 Gepost op: 19 december 2016, 22:13:40 »
Vandaag een test gedaan met insnijden van de liggende bakstenen... Moet zeggen dat het eigenlijk weinig toevoegt en vooral veel foutkansen toevoegt (net niet in de voeg insnijden)...
Rolph

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #821 Gepost op: 28 december 2016, 15:54:54 »
Het spuiten met de airbrush is me niet tegen gevallen. Ik moet nog leren om de verf op het hele oppervlak gelijkmatig te verdelen.
De shelters zijn in ieder geval erg toonbaar geworden. De "muurtjes" onder de shelters zijn nu ook bekleed met de surfaces in English bond, en geweatherd met talkpoeder.


 


Nu eens kijken hoe ik het diverse hekwerk kan maken.   

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #822 Gepost op: 28 december 2016, 17:15:50 »
Vandaag ook even aan het experimenteren geweest met Traincontroller Smarthand.

Hoewel Leen zijn uiterste best doet om een draadloze verbinding te maken met meerdere mobiele telefoons via zijn WAM-men, gebruik ik Smarthand, een onderdeel van Traincontroller. Hiermee kun je in principe 30 smartphones of tablets aansluiten als handheld, die elk een andere loc besturen. Zoveel handhelds heb ik niet. Maar ik heb er drie via wifi verbonden met een aan de PC gekoppelde router: een iPhone 3 (eerste generatie), een iPhone 5 en een iPad 3. Het maakt hierbij niet uit of je (stok-)oude smartphones of de allernieuwste gebruikt. En ook een iPhone of een Samsung model o.i.d. maakt niets uit. Er wordt immers helemaal niets geïnstalleerd. Je hoeft in de browser alleen maar het adres van de router in te typen.



Alle apparaten functioneren zoals bedoeld. Je kunt via alle telefoons alle TC functies aansturen. Op de iPad kan bijvoorbeeld het volledige Traincontroller Switchboard getoond worden waarop alle treinbewegingen zichtbaar zijn. En waarop ook de wissels handmatig te schakelen zijn, als je een automatisch programma wil overrulen; een van de meest aantrekkelijke opties van TC - het combineren van handmatig en vol-automatisch treinverkeer.



Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #823 Gepost op: 28 december 2016, 19:17:23 »
Hoi Hans,

Ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft dat laseren op modelbouwgebied meer unieke modellen mogelijk maakt. Je neemt veel minder snel een bestaand bouwpakket van de gangbare merken, je gaat sneller iets nieuws bouwen, bijvoorbeeld een echt bestaand gebouw dat je kent.
Wat Traincontroller betreft; ik heb zeer veel interesse in Traincontroller echter is het wel erg kostbaar als je een baan bestemd voor beurzen computergestuurd wil laten rijden. Wie weet komt er hopelijk eens een betaalbare versie beschikbaar voor de vereniging. Omdat ik iTrain heb aangeschaft kan ik daar intussen mee verder; iTrain heeft ook een app voor op de smartphone.

Groeten Jake

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #824 Gepost op: 28 december 2016, 21:01:36 »
@Jake,

In EMV verband kunnen we twee verschillende beursbanen besturen met Traincontroller Gold. De modulebaan van het scholenproject werd het afgelopen jaar op deze wijze aangestuurd. Maar over (semi-) volautomatisch rijden wordt verschillend gedacht. Niet iedereen is daar gecharmeerd van, of prefereert een ander systeem dan TC. Voor onze grote museumbaan is indertijd gekozen voor Koploper. Dat zal niet snel veranderen, denk ik.

Voor projectbanen ligt dat anders. De BMB modulebaan werkt op een z21 centrale met daaraan verbonden telefoons. Werkt ook heel prettig. Al lijkt het elke keer een hele puzzel om heel veel telefoons tegelijkertijd te kunnen gebruiken als remote control.

Zelf vind ik de combinatie TC, met een DR5000 centrale en de Mardecs van Nico een fantastische combinatie. Het gebruik van meerdere telefoons als remote control is een handige gimmick. Inmiddels kijk ik uit naar het 4dSound system. Ook van TC.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)