Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193253 keer)

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Magician ...
« Reactie #360 Gepost op: 13 april 2015, 17:06:07 »
Mooi werk Hans.

Spiegeltje zeker van Hans Klok afgekeken? :)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #361 Gepost op: 13 april 2015, 18:27:51 »
Heel effectief Hans.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #362 Gepost op: 14 april 2015, 12:13:05 »
Het begin van 'natte bemoste' keermuren...



Vandaag heb ik geëxperimenteerd met Magic-Sculpt. Dit is een 'self-hardening' (synthetische) klei.
Een deel A (resin clay) wordt vermengd met een deel B (Hardener clay) in een verhouding 50/50.



Na het mengen start het bindingsproces. na ongeveer 2 to 4 uur, wordt het mengsel keihard.
Dit product is speciaal gemaakt voor vormgevers die graag met klei willen werken, maar uiteindelijk een stevig en hard resultaat willen zien.



Het materiaal is erg taai. Je kunt het een beetje nat maken. Je moet het vooral goed kneden.

Rol steeds tussen je handpalmen of op tafel een slangetje. Maak er weer een balletje van en herhaal dit verschillende keren.
(Er zijn mensen die hiervoor een (goedkope) pasta-molen roller voor gebruiken).

Bron bovenstaande foto's: http://kitkraft.biz/blog/?p=443

Het resultaat is een balletje met een uniforme kleur. Je kunt dan zien dat de twee componenten goed gemengd zijn.



Van het balletje wordt een dun 'pannenkoekje' gerold. Hiermee kan een blokje of plaatje hout bekleed worden.
Wel moet het hout vooraf ingesmeerd worden met houtlijm.

Ik gebruikte deze techniek al eerder voor het maken van mijn houten locloodsje in OO.
De toen gebruikte Darwi boetseerpasta is nu vervangen door Magic-Sculpt.
De methode zelf is gebaseerd op die van Geoff Taylor
(Zie: DVD nr. 7 Right Track - Building Buildings).

Als het materiaal is uitgehard, kan het geschuurd worden. Uiteraard kan het ook gegraveerd worden.
De bedoeling is dat er grote 'stenen' in gekrast gaan worden.

Voor de kleur en het effect heb ik de volgende referentiefoto gevonden.
Ik ga kijken of het lukt om een 'nat bemost' effect te krijgen.


Bron: http://nl.123rf.com/profile_hausdorf (Stockvrije foto)

wordt vervolgd...

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 17 april 2015, 22:28:08 door Bert van Gelder. Reden: Afbeeldingen op server vervangen door deep-link »

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #363 Gepost op: 14 april 2015, 15:55:11 »
Ha Hans
Ik heb een vergelijkbare techniek gebruikt bij mijn peilers en landhoofden.
Alleen heb ik DAS klei gebruikt.
Ben ik best wel tevreden over.
Succes
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #364 Gepost op: 14 april 2015, 16:39:30 »
@Jan,

Ik moet eens wat vaker in jouw draadje kijken.
Slim om de boetseer massa uit te rollen tussen twee ijzers van 2mm dik.
Ook het bijkleuren van de stenen met kleurpotlood is handig.
Alleen ben ik niet zo van de kunststoffen. Ik werk liever met (gelaserd) hout en modeleerpasta's. Ik krijg dan meestal goede passingen.
Tenminste als je netjes tekent.

Gebruik jij misschien zo'n Tamiya krasmes?
Geoff Taylor heeft me er eentje aanbevolen.

Ben trouwens ook benieuwd wat jij met het water gaat doen.

Grzz, Hans

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #365 Gepost op: 14 april 2015, 17:36:34 »
Ha Hans
Ik heb een merkloze krasnaald. Die heb ik eens op de kop getikt op een edelstenenbeurs. Harde naald, flexibele schacht. Een van mijn beste aankopen ooit...  ;D
Met water heb ik nog geen ervaring. Dat komt nog wel. Ik heb nog een flink stuk rivier te doen.
Momenteel ben ik druk doende met hardschuim en een 'hotwire'. Ook leuk  :)

Overigens heb ik wel een tekening klaarliggen om te laseren. Ik weet wel wat adresjes, maar over het algemeen vind ik die te duur. Misschien ga ik nog wel eens kijken bij zo'n fablab.
Met styreen heb ik het productieproces helemaal in eigen hand. Wel zo zeker  :)
Bye
Jan.
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #366 Gepost op: 14 april 2015, 17:59:44 »
@Jan,

De fablabs zijn, of gratis, of voor een appel en een ei toegankelijk.
Maar ze liggen jammer genoeg niet altijd op reisafstand.
Ik heb dus een beetje mazzel.
Verder heeft mijn club (EMV) een eigen lasersnijder.
Ik zal binnenkort eens wat moois laten zien, waar de clubleden mee bezig zijn.

Wil je dingen in opdracht laten uitvoeren, dan kun je ook terecht bij het Snijlab in Rotterdam. Het werkt een beetje hetzelfde als bij Shapeways.
Je stuurt je tekenbestand op; kiest dikte en soort materiaal en rekent online af.
Spulletjes worden netjes thuis bezorgd.

Grzz, Hans

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #367 Gepost op: 14 april 2015, 18:34:44 »
Ha Hans
Ben benieuwd wat je aan laserwerk kunt laten zien!
Ik doelde vwb die kosten op commerciele lasersnijbedrijfjes zoals Laserbeest in Delft en Snijlab in Rotterdam.
Ik weet dat de fablabs weinig tot niets kosten, ik ben er alleen nog nooit geweest. Dus geen idee hoe snel je aan de beurt bent of misschien wel helemaal niet. Dan kom je voor niks. Er is er ook een in Rotterdam geloof ik, dus de afstand is geen probleem.
Als ik er aan toe ben ga ik wel eens kijken. Alles op zijn tijd ;)
Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #368 Gepost op: 15 april 2015, 20:27:10 »
Vandaag op de club (EMV) aan het experimeteren geweest met een stukje landschap.

Hiervoor heb ik een blok oasis gebruikt. Je hebt oasis en oasis. Heel goedkoop tot tamelijk aan de prijs.

Ik heb een blok in stukken gesneden, en deze op een plaatje karton geplakt met een lijmpistool.
Niet zo'n succes. Ik denk dat een plaatje triplex beter geschikt is.

Vervolgens heb ik e.e.a. in de 'Krieoleen' gezet. Dit is een beproefde methode binnen de EMV om de bodem van het landschap te bedekken.
Een deel gips, twee delen houtpoeder en een deel houtlijm.



Vervolgens heb ik het taferailtje voorzien van grove pullen gekaarde wol.
Deze heb ik gratis kunnen krijgen bij het weverij museum in Geldrop.
De wol is in een ruim bedje van houtlijn gedoopt.



Vervolgens heb ik eerst de harige wol met een klein schaartje geschoren.
Daarna de vezels getamponeerd met een mengsel van groen verf en houtlijm.



Vervolgens heb ik Woodland scenic grasvezels en turf toegevoegd.



Tenslotte heb ik gedroogd zand toegevoegd en wat 'bomen' in het landschapje gestoken. Ik ben niet helemaal tevreden. Beter is voor het aanbrengen van de vezels een laag zand op te brengen. Nu zie je hier en daar witte plekken. De kleur van de basisverf is té groen. Engelse weiden zien er 'grijzer' uit.
Wel zie je dat de kleur buiten in de zon heel anders is dan binnen met kunstlicht. Dat wordt dus nog een beetje uitzoeken.

Maar ik denk dat ik er aardig in geslaagd ben om een wild grasveldje te maken.

Grzz, Hans

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #369 Gepost op: 15 april 2015, 20:47:44 »
Als jij dat vind Hans, ziet er voor mij nog steeds uit als geschoren schaap, groen of niet..

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #370 Gepost op: 15 april 2015, 21:29:30 »
Hans,

Gebruik de volgende heer iets zachtere groentinten en schilder de ondergroond heel donkerbruin/zwart.....

Dan wordt het resultaat mooier..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #371 Gepost op: 15 april 2015, 21:51:54 »
@Michael,

Dat is precies wat ik in gedachten had.
Nog meer suggesties?

De volgende keer gebruik ik ook de electrostat.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #372 Gepost op: 16 april 2015, 11:44:59 »
Ik ben nog eens even bezig geweest met het 'water'.



De acryl-plaat heb ik ingesmeerd met Tamiya X22 Clear.
Het resultaat is inderdaad dat er een effect van licht kabbelend water ontstaat.
Het oppervlak blijft helder, en ook de gewenste spiegeling blijft behouden.
Wat ik alleen jammer vind is dat de verf iets te snel uitloopt naar mijn zin.
Ik had gehoopt op wat meer streepvorming.

Het resultaat is nu helder water. Maar mijn prototype neigt meer naar bruin/groen troebel water.
Wellicht dat ik dat wel kan maken met Fun&Fancy verf van Marabu Window Color.

De lichte steenslag aan beide oevers vind ik echter niet zo'n succes.
Wellicht is het beter om geen, of een donkere steenslag te gebruiken.
Of het zand dat ik voor mijn landschapje gebruikt heb.
Ook denk ik dat er wat toefjes groen kunnen worden toegepast.

Grzz, Hans

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #373 Gepost op: 16 april 2015, 15:43:28 »
gewone blanke glanslak of gelmedium op een juist gekleurde plaat. Dan heb je overtuigend water.
Zie de watertjes van bv Miliocomarty of ondergetekende.
Veel eenvoudiger.

Zelfs "helder" water laat zich op deze manier realiseren.
Zie hier voor het op kleur brengen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54292.msg3221466562.html#msg3221466562
En wordt hier vervolgd met "water":
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54292.msg3221471228.html#msg3221471228
En is constructief een heel stuk eenvoudiger.

cheers
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 16 april 2015, 15:48:14 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #374 Gepost op: 16 april 2015, 16:35:55 »
@Hendrik Jan,

Voor het uitbeelden van de Medway River bij Wateringbury, maak ik graag gebruik van jouw methode.
Het landelijke taferail bij de Stoneham Lock Railway Bridge werk ik verder uit op de ingeslagen weg.
Overigens kan ik vwb het maken van (rivier-)water ook leren van medeclubleden van de EMV.
Zie onderstaande foto van de rivier op onze clubbaan:



Grzz, Hans