Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193912 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6102
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #345 Gepost op: 10 april 2015, 18:57:45 »
Vandaag verder kunnen pielen aan mijn brug - of liever gezegd aan de rivier.
Het was prachtig weer, dus vol in de zon...



Goed gereedschap is natuurlijk het halve werk. o.a. een mechanische figuurzaag (Dremel). Hiermee wordt de bedding van de rivier gezaagd.
De bedding wordt in positie gebracht. Hiervoor is de lat waar de rails over gaan rijden weggehaald.



Met de 'goedkope' verf van de Action wordt een 'aarden'-kleur gemaakt...
... en hiermee wordt de bedding geverfd.



Met steenslag (Ikea Kulört grijs) wordt het bedje ingestrooid. Bij de borders blijft deze grijs.
In de bedding is een tweede laag verf aangebracht.
Om te kijken hoe het er ongeveer uit gaat zien, is de acryl-plaat op het bedje gelegd, en een stukje schuim voor het landschap toegevoegd.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6102
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #346 Gepost op: 10 april 2015, 22:49:59 »
Om boven op de acrylplaat enige vorm van bewegend water te creëren, heb ik een klein proefstukje gemaakt.



Ik heb wat houtlijm opgebracht op drie manieren: kleine dotjes (methode Barry Norman), wat 'bewegende' strepen - beide met een chinees houten eetstokje en een stukje met een ruw penseel. Ik laat het een nacht drogen en ben benieuwd hoe het er morgen uit zal zien.

Grzz, Hans

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #347 Gepost op: 11 april 2015, 02:17:47 »
Er zijn 2 dingen Hans, die goedkope verf van de A. is nimmer te nooit niet zo goeddkoop en efficient als een pot latex die op kleur gemaakt is...daarnaast, houtlijm op acrylaat , sorry houtlijm droogt in geen jaren echt transparant. Je zoektocht naar zo genaamde goedkope oplossingen gaan je uiteindelijk meer centen kosten dan dat wat je hier op het forum wordt voorgekauwd..

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #348 Gepost op: 11 april 2015, 09:42:06 »
Hallo Hans,

Ik moet me tav het water aansluiten bij Martin. De techniek heeft inmiddels sommige methodes van Barry Norman wel ingehaald. Ik denk dat er inmiddels betere en realistischere manieren zijn om water na te bootsen.

Werner

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #349 Gepost op: 11 april 2015, 09:56:59 »
Gordon Gravett gebruikte op zijn baantje Pempoul overigens ook een acrylplaat, die hij van golfjes voorzag met Tamiya X22 Clear. Ziet er wel overtuigend uit.



Werner

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6102
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #350 Gepost op: 11 april 2015, 10:13:21 »
@Martin en Werner,

Wat de verf betreft heeft Martin gelijk. Alleen had ik nu maar een beetje nodig, en had ik eea nog liggen.

Het uitzoeken en proberen van dingen is voor mij een deel van de hobby.
Daarbij kijk ik verder dan hetgeen op BNLS wordt 'voorgekauwd'.
Er zijn tientallen websites die inspiratie geven, om nog maar niet te spreken over Youtube.

Op BNLS staat eigenlijk niet zo heel veel over water. (Of kan de zoekmachine niet zoveel vonden). En ook in de encyclopedie is het wat beperkt: het gebruik van blanke botenlak, blanke acryl-lak (o.a. Hendrik Jan), en een aantal specifieke producten van bijvoorbeeld Woodland of Mininatur/Silhouette.

Maar, zoals Martin al aangaf, de houtlijm droogt onvoldoende transparant op. Wel gaf de 'kwast'-methode het beste resultaat.
Ik denk dat ik de acryl plaat dus met een van de hierboven genoemde alternatieven ga bewerken. Maakt het nog iet uit, welke variant ik kies? dat Tamiya-voorbeeld is inderdaad schitterend. Ik had trouwens al een foto-voorbeeld met een goed resultaat van deze aanpak.

Grzz, Hans

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #351 Gepost op: 11 april 2015, 10:23:11 »
Je vergeet het door Martin gebruikte medium, dat in de kunstenaarsbenigdheden verkrijgbaar is. Staat beschreven in bouwdraadje Nolans Warf.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6102
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #352 Gepost op: 11 april 2015, 10:29:25 »
@Tjalling,

Zo 'goed' is de zoekmachine, dat deze draad niet gevonden wordt.
Bedankt voor de tip.

Grzz, Hans

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #353 Gepost op: 11 april 2015, 11:05:45 »
Heeft ook te maken met gebruikte termen, in een verhaal over het maken van golven met plaatjes erbij hoeft woord "water" of het woord "maken" niet voor te komen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6102
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #354 Gepost op: 11 april 2015, 11:23:12 »
@Tjalling,

Daar heb je wel gelijk in. Maar ik zoek me rot...
Heb jij een linkje voor mij?

Grzz, Hans

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #355 Gepost op: 11 april 2015, 11:39:20 »
Yep.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6102
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #356 Gepost op: 11 april 2015, 12:56:16 »
@Tjalling,

Wel de golfslag van Martin is voor de Medway River veel te veel van het goede. :)
Het water stroomt daar namelijk heel erg rustig. Zeker ter hoogte van de Stoneham Lock Railway Bridge.
Het is ter plekke een soort laagland met veel waterpartijen, net zoals de vennen bij mij in de omgeving.

De methode met zo'n acryl plaat wordt ook beschreven door Wolfgang Langmesser.
Hij maakt gebruik van de Fun&Fancy verf van Marabu Window Color.
(Kan zijn dat je dit bedoelt als de 'verf' uit de kunstenaarswereld.)



Wolfgang heeft het oppervlakte van de acrylplaat ingesmeerd met een mengsel van de kleuren Russisch groen en Olijfgroen.
Na droging heeft hij er een laagje met de kleur 'Crystal Clear' opgesmeerd. Dit geeft een erg mooi resultaat.
De flesjes van 80cc kosten 3 á 4 euro per stuk.

Grzz, Hans

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #357 Gepost op: 11 april 2015, 13:07:26 »
Het ging me met name om het gebruikte materiaal: medium. Dat kan een interessante optie zijn om te bekijken.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6102
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #358 Gepost op: 11 april 2015, 13:22:36 »
@Tjalling,

Dat is so wie so een goed idee.
Aan de kant van Beltring & Branbridges Halt is er maar een klein beetje water... maar aan de andere kant bij Wateringbury is veel meer gepland.



Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6102
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #359 Gepost op: 13 april 2015, 16:42:51 »
Vandaag bezig geweest met de constructie van de keermuren bij de Stoneham Lock Railway Bridge.

Ik wil de suggestie wekken dat de rivier onder de brug verder stroomt aan de andere zijde.
Hiervoor heb ik een spiegeltje op maat laten zagen. In mijn geval 9,3 bij 4,7cm.



Het is erg belangrijk dat het spiegeltje haaks geplaatst wordt.
Al hulpje gebruik ik een metalen hoekprofieltje.
Met tweezijdige montage plakband wordt het spiegeltje bevestigd.
Het wordt 'verzonken' in de rivierbedding.



Ook de beide keermuren moeten precies haaks geplaatst worden.



Ik heb de keermuren 'in wording' gezaagd uit een lat van 3,5x2cm.
De rechter keermuur is onder een hoek van 450 afgezaagd, en rond geschuurd.
De linker keermuur is helemaal rond geschuurd.



De keermuren zijn iets lager zijn dan de onderzijde van de brug.
Als de spiegel en de keermuren goed zijn uitgericht, lijkt het als of het geheel achter de brug verder gaat.

Grzz, Hans