Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Remunj
Vandaag om 11:36:53
Ridder Gerco van Beelen door Rob Bennis
Vandaag om 11:31:30
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door MaraNCS
Vandaag om 11:20:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193937 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #390 Gepost op: 20 april 2015, 18:21:03 »
@Jan,

Vandaag weer eens wat gepield aan mijn bruggetje...

Om je een idee te geven de volgende CAD-tekeningen (dwz de bitmaps). De brug wordt opgebouwd uit plaatmateriaal van 1mm dik.
In totaal ga ik voor elke wand acht laagjes gebruiken. Hier zie je de eerste twee laagjes.
Ben nog niet helemaal klaar met tekenen, want de hoeken in de cirkels moeten afgerond worden.


Het valt me overigens wel op dat de bitmaps wat afwijkingen vertonen in vergelijking met de echte tekeningen.
Dat is jammer.

Voor de klinknagels heb ik mogelijk een leuk idee. Op de basislaag (zie bovenste tekening) zitten er onnoemelijk veel.
Ik denk eraan deze op te gaan brengen met zeefdruk. De verf komt dan als het ware op het plaatmateriaal te liggen.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #391 Gepost op: 20 april 2015, 18:45:18 »
Er zijn ook transfers met rivets.
Die kun je gewoon ergens opplakken en zien er na overschilderen heel natuurgetrouw uit:

http://www.archertransfers.com/SurfaceDetailsMain.html

Leen.

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #392 Gepost op: 20 april 2015, 19:23:47 »
@Hans
Mmm... Zo kàn het wel, maar je moet ontzettend opletten of je wel goed uitkomt, en bv. geen 'vlees' krijgt waar het niet hoort te zitten. :)
Mijn uitgangspunt is dat je, ook in model, zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid zou moeten blijven. En dus de brug letterlijk precies zo zou moeten contrueren als het prototype. Waar je daarbij wel op moet letten is dat het model voldoende stijfheid krijgt. Dat is met jouw methode in ieder geval gewaarborgd.
Ik twijfel er echter sterk aan of het bovenste bouwdeel (in het zwart getekend) in jouw tekening als één stuk in het prototype aanwezig is, zoals ik toch in jouw tekening meen af te lezen. Corrigeer me aub als ik dat verkeerd zie  :)

@Hans en @Leen
Klinknagels! Ja daar ben ik ook nog naar op zoek. Ik weet dat je daarvoor transfers kunt kopen, maar ik durf niet zo goed bij mij onbekende bedrijven (bedrijfjes?) via het internet te kopen. Daarbij zijn de verzendkosten vaak net zo hoog of hoger als de prijs van het product, en dat stuit mij altijd wat tegen de borst.
In NL ben ik nog geen klinknageltransfers tegengekomen dus in ben wel benieuwd naar de resultaten van dat zeefdrukken!
Ik volg dit draadje verder met grote belangstelling.
Succes maar weer
Jan


Ps. Of bedoel je met die twee laagjes alleen de onderste (blauwe) tekening? Dan moet ik daar nog eens goed op studeren... :)
« Laatst bewerkt op: 20 april 2015, 19:28:33 door Jan Bouwman »
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #393 Gepost op: 20 april 2015, 19:49:26 »
@Jan,

De bovenste zwarte tekening is uitsluitend de contour-referentie.
De blauwe de eerste laag...

In de laser snijwereld geldt een blauwe haarlijn als snijlijn, een rode als graveerlijn.
Om de passing goed te krijgen, komen er ook nog inkepingen resp. uitstulpingen, waardoor het assembleren op Lego gaat lijken.

Voor de klinknagels ga ik samen met een drukker experimenteren.
Ik kwam op het idee, na het zien van enkele bijzondere druktechnieken.
Je moet het zien als het printen van braille.
Alleen is het tekenen van het klinknagelspatroon in CAD waarschijnlijk veel gemakkelijker dan het precies plakken van transfers.

Jouw 'achterdocht' met betrekking tot webshops -over zee, kan ik wel een beetje begrijpen. Zo wacht ik met smart op de levering van een locomotief. Een aantal anderen op BNLS hebben hem reeds ontvangen. Behalve ik ...
Vandaag gebeld met eHattons, een van de meest betrouwbare Britse leveranciers.
Als de loco er volgende week nog niet is, wordt er een ander exemplaar gestuurd.

Grzz, Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #394 Gepost op: 20 april 2015, 19:56:13 »
Hans, mijn E4 is er ook nog niet, en die is volgens mij op dezelfde datum verstuurd....

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #395 Gepost op: 20 april 2015, 20:16:06 »
Verzendkosten van Archer Transfers zijn $6,50.

Leen.

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #396 Gepost op: 20 april 2015, 20:23:07 »
@Hans
Ja, gaandeweg kreeg ik dat idee ook. Ik werd een beetje in verwarring gebracht door die zwarte en blauwe versie.
Ik ben ook nog niet zo goed op de hoogte van de conventies in de lasersnijwereld.
Ik blijf dit volgen.

Bye
Jan

Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #397 Gepost op: 20 april 2015, 21:09:25 »
@Jan,

Hier zie je het pricipe van de laagjes. Ook als de H-profielen gekanteld liggen t.o.v. elkaar.



Grzz, Hans

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #398 Gepost op: 20 april 2015, 22:08:31 »
Leuke tekening!
Zo had ik het me ook voorgesteld.
Maar zoals ik al zei: ik zou iets meer conform de werkelijke staalonstructie modelleren.
Het resultaat is, als het goed is, visueel hetzelfde.
Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #399 Gepost op: 20 april 2015, 22:42:28 »
@Jan,

Een aantal jaren geleden heeft Karst Drenth een modelletje getekend van een NS Dg. De toen actieve 3D/RM interessegroep liet het model op verschillende manieren in 3D printen.

Een daarvan was in 3D LOM
Een methode waarbij een lasersnijder steeds een plastic sheet sneed, die als laagje op andere werd gelijmd. Het resultaat was niet eens zo'n slechte print:



De beperking was de resolutie in één richting, waarbij de dikte van de plastic sheets bepalend was.

Wat ik nu met mijn brug doe, is het zelfde principe.
De beperkende factor is de dikte van het plaatmateriaal; in mijn geval dus 1mm.

Grzz, Hans

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #400 Gepost op: 20 april 2015, 23:09:38 »
Eh... Hans
Je hebt gelijk 😊
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #401 Gepost op: 21 april 2015, 23:50:11 »
Soms zit het mee, soms zit het tegen. Je weet dat je kunt tekenen; en weet ook hoe je dat moet doen... denk je.
Maar je werkt met een professioneel Autocad programma. Zo eentje dat feitelijk alles kan - eigenlijk veel meer dan je nodig hebt.
Dat wil zeggen, dat je nodig hebt om frutsels te tekenen voor je modelspoorbaan.

Waar zit in godsnaam nou net dat ene tooltje dat je moet hebben?
En waar is ineens mijn commandoregel (= opdrachtregel) gebleven?
Kortom, ik had vandaag ruzie met de interface van mijn programma. :)

Maar uiteindelijk is het gelukt. Ik moest parallel boogjes kunnen tekenen.



Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #402 Gepost op: 28 april 2015, 16:11:09 »
Vandaag lekker geknutseld met mijn bruggenhoofdjes voor de Stoneham Lock Bridge.

Ik mocht werken in het atelier van een vriend. Fijne gereedschappen, zoals bijvoorbeeld antieke grafische kraspennen.
De hard geworden Magic Sculpt laat zich heel gemakkelijk graveren.



Ik wil een vervuilde kleur stenen, met een mos-achtige patine.
Een beetje zoeken en vooral keer op keer kijken naar de referentiefoto.



En hier het eerste resultaat:



De verf wordt er op getamponeerd met een droge kwast.
Met mate worden er beetje donkere tonen op aangebracht.
Na het verven worden de groeven opnieuw open getrokken.
Als laatste wordt het oppervlak met de vingers een beetje uitgewreven.
Hierdoor ontstaat een vervuild uiterlijk.



Grzz, Hans 

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #403 Gepost op: 28 april 2015, 16:13:55 »
Wordt mooi zo Hans.

Mvg, Michel

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #404 Gepost op: 28 april 2015, 17:23:54 »
Kek Hans, alleen groeit dat mos ook in je voegen.. ;)