Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Deetrein
Vandaag om 23:18:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:31
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193638 keer)

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #330 Gepost op: 06 april 2015, 20:06:05 »
Knap staaltje 'civil engineering' Hans. De baan begint behoorlijk te vorderen.

Nou nog wat gras!? :)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #331 Gepost op: 06 april 2015, 20:57:17 »
Fraaie brug, toch zou ik heel gauw zijschotten maken, zodat de treinen geen enkele reis richting grond maken..... :o

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #332 Gepost op: 06 april 2015, 21:25:49 »
@Tjalling,

Ik zet er (tijdelijk) hoekprofieltjes op.
En monteer er de onderplaat op.

@Ruud,

Mooi en handig mee te nemen. Daar gaan we op de EMV eens mee oefenen in 'groen' maken.
Heb daar al weer een uitzoekvraag over.
Hoe gaan we het water maken?

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #333 Gepost op: 07 april 2015, 17:25:12 »
@Tjalling,

De daad bij het woord gevoegd.
Op de onderplaat komt dus de Medway River met boarders. Bij het blokje in het midden komt ongeveer de onderdoorgang.



Grzz, Hans


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #334 Gepost op: 07 april 2015, 19:19:08 »
Hans,

Wat voor een onderplaat heb je gebruikt? Toch geen MDF of wel? Dat gaat namelijk zonder ondersteuning op den duur doorhangen.... Zeker over een lengte van 60 tot 90cm. Dan is een multiplex een betere keuze. Ook qua gewicht :)

Groet ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #335 Gepost op: 07 april 2015, 19:39:51 »
@Ronald,

Jawel ik heb een MDF-plaat gebruikt. Maar die zal niet gaan doorzakken.
Aan de achterzijde wordt nog een lat gemonteerd die beide korte lengtes verbindt.
En ook het dijklichaam wordt ondersteund. Een soort koker...

Ik heb verder even wat foto's bestudeerd van Beltring e.o.



Wat opvalt is dat het water bruin en troebel is. (Net als de Dommel in mijn woonplaats).
Op de DVD Right Track 6 (BRM) heb ik een prima oplossing gevonden voor het maken van mijn rivier.



Wat mij erg aanspreekt, is de reflectie van de struiken in het 'water'.

Verder zag ik een merkwaardig detail op een foto van Beltring & Branbridges Halt.
Wat zouden die harmonica-achtige platen zijn die langs de weg bij de overweg liggen?



Grzz, Hans

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #336 Gepost op: 07 april 2015, 19:46:36 »
Dat het een kokerprofiel gaat worden is beter dan zo een vlakke plaat. Maak je nog een beveiliging dat iemand niet zomaar naar binnen kan als je de brug ervoor hebt? Of verwacht je daar geen echte problemen mee?

Verder zag ik een merkwaardig detail op een foto van Beltring & Branbridges Halt.  Wat zouden die harmonica-achtige platen zijn die langs de weg bij de overweg liggen?

Beveiliging, dat voorkomt dat iemand of een dier zomaar het spoor op gaat. In het midden zitten zo te zien de 3de rail, daar wil je niemand bij hebben.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2015, 19:48:35 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #337 Gepost op: 07 april 2015, 19:50:16 »
@Ronald,

Zou dus kunnen dat ik die harmonica-constructie niet hoef na te bouwen.
Mijn periode is immers 1945 - 1960, dus net vóór de elektrificatie.

Grzz, Hans

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #338 Gepost op: 07 april 2015, 19:51:11 »
Inderdaad.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #339 Gepost op: 07 april 2015, 19:55:45 »
@Ronald,

De deur draait overigens naar buiten open. Ik verwacht er dus geen problemen mee.
De bedoeling is dat de achtergrond (zie Reactie #253) met magneetjes op de metalen deurpost wordt gemonteerd.
Op de achterzijde daarvan kan een duidelijke 'waarschuwing' worden geplaatst.

Grzz, Hans

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #340 Gepost op: 07 april 2015, 19:59:03 »
Een mens zal zich weinig van die constructie aantrekken... Ik denk dat deze meer voor dieren bedoeld is.....

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #341 Gepost op: 07 april 2015, 21:13:26 »
Cattlegrid. Houdt de schapen en ander vee van het spoor als er geen draaihekken zijn.

Gerard

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #342 Gepost op: 07 april 2015, 21:20:10 »
@Gerard,

Ah... Nou snap ik waar die fraaie koeienhekken eigenlijk voor bedoeld zijn. :) Typical 'rural life'.
Die hekken komen er, dus voor mij geen cattlegrid. Al was het wel een leuk detail geweest.

Grzz, Hans

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #343 Gepost op: 08 april 2015, 13:10:00 »
't Is wel jammer voor treinende Britten, zo'n cattlegrid, als je te laat op school of werk bent kan je niet zeggen dat het komt omdat er een schaap op de rails stond.
Als je draaihekken gebruikt die niet het spoor volledig afsluiten, kan je nog wel een cattlegrid opnemen. Ik heb even wat plaatjes gegoogeld met level crossing UK, je ziet dan dat veel overwegen met slagbomen of onbewaakte overwegen een cattlegrid hebben, maar niet allemaal. Als er draaihekken zijn die het hele spoor afsluiten, lijken ze over het algemeen afwezig.

Gerard

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #344 Gepost op: 08 april 2015, 19:48:59 »
Vandaag verder gewerkt aan het model van de Stoneham Lock Railway Bridge iets ten noorden van Beltring & Branbridges Halt.
De brug in kwestie loopt door een prachtig natuurgebied, waar veel wandelroutes zijn uitgezet.

Van de brug in kwestie zijn slechts enkele foto's te vinden op het internet. Het vaststellen van de maatvoering is dus een beetje een gok.
Het bovenaanzicht via Google maps, gaf een bekende maat. De afstand van track-op-track is in schaal OO 5cm.
Een tweede standaardmaat is de hoogte bovenzijde rails tot onderzijde dwarsverbindingen. Die moet 6cm zijn. Vandaar uit heb ik de andere maten min of meer vastgesteld.





In Cad ziet er dat dan ongeveer zo uit. Ik heb overigens besloten de brug iets smaller te maken, dan hier getekend. Breedte binnenzijde brug wordt 10cm.



Voor het maken van het water en de boarding heb ik veel plezier van de DVD Right Track 5+6 Modelling Landscapes - Part 1/Part 2 (BRM).
Barry Norman legt e.e.a. voortreffelijk uit. Zijn boodschap is vooral: Kijk naar de échte natuur, en naar (kleuren-)foto's. Laat het voorbeeld het werk doen. Modelspoorweg-bouw is tenslotte een soort drie-dimensionaal fotograferen. In deze PDF vat ik zijn methode in 15 foto's even samen.

Maar nu terug naar de praktijk. Vandaag met een clublid van de EMV eens goed nagedacht hoe we e.e.a. vorm kunnen geven.
Zoals eerder gezegd, heb ik eerst de koker-constructie gemaakt.
Een plank verbindt de twee korte dragers aan de zijkant.
Een tweede plank ondersteund het brugdeel. Ik heb even gedacht om het rijoppervlak ter hoogte van de brug te onderbreken. Maar de kokerconstructie maakt dat het geheel nu bepaald stevig is.



Dit zijn de ingredienten voor het maken van de Medway River: Acrylplaat, multiplex en schuim...



Halverwege de onderdoorgang komt een spiegel, waardoor het zal lijken of de rivier aan de andere zijde doorloopt.
NB. Het brugdeel zal t.z.t. ook onderdeel worden van een BNLS-module.

Grzz, Hans