Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 207139 keer)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #315 Gepost op: 03 April 2015, 12:38:53 »
Jouw laatste link vind ik interessant.
Jammer dat niet wordt uitgelegd waar het gras van gemaakt is.
Het lijkt op de pluk-methode... Verder goede foto's.
Volgens mij gebruikt hij gewoon het gras dat ook voor het statisch gras wordt gebuikt. Maar je kunt het hem ook vragen, Myron is actief op dit forum.

@Leen: je hebt een paar leuke links doorgegeven. Merci!

We hebben hier op BNLS onze eigen groen-goeroe
Nooit een goeroe klakkeloos volgen.  :P ;D

Groet,
Michel

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #316 Gepost op: 03 April 2015, 13:43:10 »
Dit is ook een goedkope "electrostaat"  ;D:

http://www.anw-modeltreinen.nl/noch/productinfo/pi_no07065.htm
Ik heb ooit in een Engels blad gelezen dat hij het heel aardig deed.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2015, 13:45:09 door St00mboy »

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #317 Gepost op: 03 April 2015, 13:45:47 »
Terug naar het hoofdonderwerp 'Project Wateringbury/Beltring & Branbridges Halt'

Om een indruk te krijgen van de beoogde scenery heb ik een virtueel modelletje gemaakt van de wisselstraat die 'ingepakt' moet gaan worden.
Virtueel paintbrushen op een foto. Werkt verrassend makkelijk. Zoals je ziet plaats genoeg voor heel wat modelboompjes.

Het taferail gaat omzoomd worden met een foto achtergrond. (zie: Reactie #253).

Voor de constructie van de heuvel denk ik dat ik gebruik ga maken van het groene steekschuim (florist foam) dat bloemisten gebruiken.
Om een idee te krijgen, zie dit aardige filmpje of anders dit filmpje.

Maar nu nog even terug naar de 'groene vingers'. Ik denk dat het geen kwestie is van oude versus nieuwe technieken, maar meer van een combinatie ervan.
Misschien ga ik onderstaande portable 'mini flocking machine' aanschaffen ( 28 USD bij Aliepress). Ziet er wel beter uit dan de zelfgemaakte vliegenmeppers. En toch 'iets' meer dan dat flesje van Leen. :)

Grzz, Hans

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #318 Gepost op: 03 April 2015, 15:18:27 »
Vervelend kan ook zijn dat alle vezels eenzelfde lengte hebben en dat je bij een mix altijd de langere op de verkeerde plek hebt

Ervaring  ???  Ik heb de vezels meestal daar staan waar ik ze hebben wil, zal de techniek wel zijn..

Hans, zou dat ding niet kopen..daar krijg je spijt van als je er mee aan het werk gaat..

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #319 Gepost op: 03 April 2015, 15:24:55 »
Btw Hans, denk dat je beter een pak XPS kunt kopen dan oasis..grappig dat je op een electrostaat wilt bezuinigen en dan daar teveel geld aan uitgeeft..zie op het net een doos staan voor 7,97 wat een inhoud heeft van 0,4 m2, een plaat XPS is 0,75m2..bijna het dubbele voor misschien een euro meer..

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #320 Gepost op: 03 April 2015, 15:38:14 »
"Geoff Taylor gebruikt voor zijn modelgebouwen polystyreen plaatwerk, bekleed met DAS klei. Dat geeft een geweldig resultaat".
Waarmee hecht dat?

@DE-II

Je kunt PVA-lijm gebruiken om de DAS-klei vast te maken aan het polystyreen.
Zie ook: DVD Right Track nr. 7

@Martin,

Ik heb een bult schuim gratis, via een kennis. Vandaar... :)
Een pak XPS platen heb ik overigens ook. En ik geloof dat ze op de EMV ook een electrostat hebben.

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 03 April 2015, 15:40:02 door Hans van de Burgt »

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #321 Gepost op: 03 April 2015, 15:48:59 »
Eh, EMV  ???

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #322 Gepost op: 03 April 2015, 15:58:46 »
@Martin,

De Eindhovense Modelbouw Vereniging. Zit in een enorme hangaar op een oud Mobilisatiecomplex in Best.
Maakt deel uit van het Museumpark Bevrijdende Vleugels.
In september 1944 zijn achter dit museum de paratroopers van het 101st Airborne luchtlandingsleger geland bij het begin van de operatie Market Garden.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #323 Gepost op: 03 April 2015, 23:29:17 »
In reactie #293 liet ik de methoden en technieken zien van Han van Knippenberg om grassen te maken zonder electrostaat.
Daarvoor heeft hij een materialenlijstje beschreven. Zie onderstaande foto:

foto: Léon Honings

Welnu, dus op zoek naar een geschikte basiskleur. Bij 'De Karwei' hebben we een paar mooie stalen gehaald.

Dan wijst Michel me op de website van Myron van Ruijven. Ook hij werkt zonder electrostaat, en maakt daar bijzonder mooie dingen mee.

Twee van zijn foto's:

Niet alleen het materiaal spreekt me aan, maar zeker ook de gekozen basiskleur.
Niet helemaal hetzelfde als op een van de Karwei-stalen, maar het komt toch dicht in de buurt.

Vervolgens hebben Myron en ik contact met elkaar.
En wat blijkt... zijn basiskleur heeft hij zelf gemengd van de zeer eenvoudige (en goedkope) acrylverf van de Action.

Myron heeft hiervoor de kleuren rood, geel en blauw met elkaar gemengd.
Prima kleurtje! Ik denk eraan om hiermee ook de zijkanten van de modelspoorbaan mee te verven.
Hoewel Myron in bovenstaand voorbeeld geen electrostaat heeft gebruikt - is hij er al wel mee bezig.
Ben heel benieuwd wat er nog meer uit zijn koker komt.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #324 Gepost op: 04 April 2015, 00:31:47 »
Werken met de Gras-Master

foto: Léon Honings

Omdat hier toch wel erg veel gesproken wordt over het werken met een electrostaat, hierbij een tweede stuk van Han van Knippenberg.
Dit stuk werd geschreven naar aanleiding van een 'vergelijkend warenonderzoek' tijdens een Fremo workshop.

Omdat ik de computer zoals eerder gezegd liever niet gebruik bij het 'kliederen', heb ik ook deze informatie en de bijbehorende foto's in een
PDF-je gezet.

Grzz, Hans

sdz1976

• Offline Offline
  • ovmv.be
    • ovmv.be
« Reactie #325 Gepost op: 04 April 2015, 01:50:16 »
interesant draadje

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #326 Gepost op: 04 April 2015, 08:40:45 »
Hans,

Wordt het gewoon niet tijd om eens zelf wat te gaan doen?  ::) Je bent veel aan het zoeken en kijken. In de PDF die je zelf gemaakt hebt staat eigenlijk wat hier op het forum ook in diverse draadjes staat. Ook de techniek met zand als basis en opbouwen in laagjes staat hier al lang op het forum. Het is niet alleen de electrostaat maar ook de vezels, de lijm, de verf en de ondergrond die je gebruikt. Het is een combinatie van die onderdelen.

De beste methode om te kijken wat je handig vindt en een mooi resultaat geeft is het zelf doen. Wat ik of iemand anders handig vind kan jij helemaal niet zo handig vinden. Maak gewoon lekker een paar proefstukjes. Dat heb ik ook gedaan: Proefstukje ballasten, Proefstukje Vliegemepper, Proefstukje vliegemepper deel 2, Proefstukje vliegemepper opgevoerd deel 3 en Proefstuk workshop Martin

Je bent lid van de EMV en daar hebben ze blijkbaar een electrostaat. Dus ervaring met het ding. Heb je daar wel eens met iemand gepraat over zijn/haar ervaringen? Leen de electrostaat van de club. Maak een vliegemepper met theezeef (kost je nog geen 10 euro) en ga gewoon lekker uitproberen. Deze stukjes hoeven echt niet zo heel groot te zijn om een beeld te krijgen of iets werkt of niet. Koop wat proefpakketjes van diverse vezels of kijk op de club wat ze gebruiken.

Het voordeel van proefstukjes is: Ben je niet tevreden dan mieter je de boel zo in de kliko en is er geen man overboord. Dan verkloot je je baan niet. Het kost je dan ook niet veel geld. Je bent alleen je proefstukje kwijt.

O ja: Op de foto staan mijn proefstukjes. Van links naar rechts: Mijn eerste poging, mijn tweede poging. Dat is de methode geworden voor de baan. En het grotere proef stuk is het werkstuk gemaakt bij Martin zijn werkervaringsdag.

Zefde geldt natuurlijk voor het maken van de heuvels en bergen op je baan. Probeer het oase lekker uit, probeer de XPS uit. Je hebt ze alle twee in huis. Probeer het gewoon. Maak daar ook maar eens wat proefstukjes van.  Theorie is anders dan praktijk. :)

Ik ben benieuwd wat je er van maakt. Succes!

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 04 April 2015, 08:46:15 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #327 Gepost op: 04 April 2015, 14:48:30 »
@Ronald.

Je hebt gelijk dat het zelf uitproberen het beste is. Maar dan moet ik eerst wel weten wat ik wil uitproberen.
Daarom verzamel ik eerst de informatie die ik nodig denk te hebben, en maak daar mijn 'kookboekjes' van. Het zijn immers net recepten.

Met de ballastproefjes ben ik trouwens al begonnen, dus komende week kan ik die laten zien:
a. verdunde houtlijm; b. boekbinderslijm; c. voorstrijk; d. perfax poeder en e. P323 vloerreiniger (vgl met Johnson's Klear/ Pledge).
De eerste vier zijn beproefde methoden, de laatste is een experiment.

Grzz, Hans 

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #328 Gepost op: 04 April 2015, 19:17:00 »
Net de link doorgekregen van Myron van Ruijven waarin hij de toepassing beschrijft van zijn RTS Geenkeeper van 35Kv. Ziet er erg fraai uit.

Zie: http://m.spoorinmodel.nl/scenery-bouwverslagen/elektrostatisch-begrassen/

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #329 Gepost op: 06 April 2015, 19:45:08 »
Vandaag gewerkt aan de 'noodbrug' voor de deur langs. De brug verbindt Beltring & Branbridges Halt met het landsschapsdeel waaronder de wisselstraat verborgen ligt.

De brug moet makkelijk uitneembaar zijn. En de elektrische verbindingen, alsmede het uitrichten van de tracks moet in een handeling kunnen worden uitgevoerd. Daartoe komt het brugdeel te hangen aan drie kleine metalen deurhangers aan weerskanten van de brug. De deurhangers zijn stroom doorvoerend. Hiermee kunnen de spoorstaven van de juiste stroom voorzien worden. De buitenste twee geven de ringleiding door, de middelste wordt gebruikt om een schakelrail te maken. Met brug: stroom/ zonder brug: geen stroom op de tracks richting brug. (zie schema in reactie #301)

1. Aanbrengen van de deurscharnieren op vaste baan.

2. Aanbrengen van de deurscharnieren op plankje linker deel van de brug. Hoogte is 4,5cm; dit wordt ook de hoogte onderzijde brug/bovenzijde rivier.

3. Aanbrengen 'noodbrug' deze is 10cm breed. Dit wordt de bovenkant van het dijklichaam. Halverwege wordt deze tzt onderbroken voor het monteren van een 'echte' brug. De plankjes waarop de noodbrug is gemonteerd zijn 32cm breed. Aan de onderzijde wordt nog een MDF plaat gemonteerd waarop de Medway River wordt uitgebeeld.

4. Aanbrengen van de flex-tracks (Piko-A code 100; h.o.h. 5cm. Nog zonder isolatie-laag en ballast.

De brug kan eenvoudige ge(de-)monteerd worden. De deurscharnieren klemmen een heel klein beetje, waardoor de brug in de hoogte is uit te richten.
Handig omdat er op dit moment nog geen isolatielaag onder de tracks  ligt.

Grzz, Hans