Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
Vandaag om 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
26 June 2025, 23:28:53
US diorama in H0 door Wim Vink
26 June 2025, 23:24:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
26 June 2025, 23:11:02
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door roco
26 June 2025, 23:07:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
26 June 2025, 22:34:47
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
26 June 2025, 22:16:38
Raadplaatje door Cc72000
26 June 2025, 22:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
20 jaar BNLS door Vroeger
26 June 2025, 20:07:12
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
NZH A 1001 - 1004 door Hans_NB
26 June 2025, 19:32:07
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
26 June 2025, 18:16:54
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
26 June 2025, 17:30:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 June 2025, 17:11:06
Rijnstraat door Gerco van Beelen
26 June 2025, 16:39:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
26 June 2025, 16:15:42
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
26 June 2025, 16:09:45
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
26 June 2025, 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
26 June 2025, 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
26 June 2025, 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
26 June 2025, 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
26 June 2025, 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
26 June 2025, 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
26 June 2025, 12:40:43
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
26 June 2025, 10:05:10
  

Auteur Topic: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan  (gelezen 40917 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #45 Gepost op: 27 July 2014, 11:18:29 »
Leuk baanplan.

gaat een prachtige baan worden.

@peter
een klompentrein heeft aan de uiteinden een 2200 zitten dus hoeft niet gekeerd te worden.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #46 Gepost op: 27 July 2014, 12:25:50 »
OK Martijn,
 Dat was ik vergeten. :o
 Ik heb ze ook nooit in het echt gezien, want ze reden  hier  niet in West Nederland. ;)
 
Dan mag je dus je plan van mij zo houden.

 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #47 Gepost op: 27 July 2014, 12:40:33 »
Hoi Peter,

De flexrails krijg ik wel netjes in de juiste straal, het gaat meer om de vrije zaken zoals het viaduct tekenen of bijv een weg met bochten.
Hierin is het lastiger, maar ja het is dan ook een baanontwerp programma, dus eigenlijk wel logisch.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #48 Gepost op: 27 July 2014, 12:43:15 »
Weet iemand hoe lang een klompentein in Ho is. Ik kom zelf tot ongeveer tot onderstaande maar ik kon niet alle lengtes vinden op het net :'(

lengte mm   type
161                 loc 2200
265                 plan E
265                 plan E
100                verwarmingswagen artitec
161                loc 2200
952   mm totale lengte

Is er iemand die het na kan meten voor mij? (y) (y)

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #49 Gepost op: 27 July 2014, 13:00:33 »
Een klompentrein bestaat toch uit 4 plan e rijtuigen? 

Leuk baanplan trouwens :-)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #50 Gepost op: 27 July 2014, 13:04:39 »
Ik heb een complete klompentrein te koop. 5x B Plan E (nieuw), Energiewagen (nieuw) en keuze uit 7 stuks 2200. Ik splits de set pas op als ik alle losse delen bij elkaar ook kan verkopen.

Met vriendelijke groet,
Michel


Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #51 Gepost op: 27 July 2014, 13:39:12 »
Hoi,

Kun je in ieder geval wel de lengte voor mij meten met twee rijtuigen en een verwarmingswagen?? (y)

Kun je ook een pb sturen met een foto wat je te koop aanbiedt?

Gr Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #52 Gepost op: 27 July 2014, 14:36:06 »
Bart, PB gestuurd. Zal zo even meten.

Mvg, Michel

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #53 Gepost op: 27 July 2014, 14:40:30 »
Lengtes over buffers.
2200 = 12 cm.
Plan E = 26,5 cm.
Verwarmingswagen = 12 cm.

Mvg, Michel

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8591
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #54 Gepost op: 27 July 2014, 15:11:46 »
l.o.b. 2200 is maar 12 cm? Typfoutje denk ik?

Echte 2200 is volgens wikipedia 14, 01 meter lang (14 meter voor gemak) = 1400cm : 87 ~ 16,1 cm.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2014, 15:18:26 door Jeronimos »
Jeroen

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #55 Gepost op: 27 July 2014, 15:27:33 »
Idd typefoutje.  :-[

2200 = 16 cm.  ;)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
« Laatst bewerkt op: 08 June 2015, 09:15:44 door Bert van Gelder. Reden: url »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #57 Gepost op: 07 June 2015, 19:29:16 »
Update ;D ;D

Even een kleine update (mijn collega kijkt mee en had commentaar dat ik niks post). In de tussen tijd is er veel gebeurt. Ben nu bezig met perron 1 en 2 van het station. Van een forumgenoot heb ik met de kerst een CNC frees overgenomen en daar ben ik druk mee in de weer.

Het perron is van multiplex en in een aantal delen (steeds verschuiven op de CNC machine want de te frezen lengte is max 400mm) gefreesd en dat levert een mooi perron op, die strak en nauwkeurig in de getekende boogstraal is. Daar kan geen decoupeerzaag tegenop (y) (y).




Daarna uit 1mm styreen de in autocad getekende perron betegeling frezen met een 0,6mm freesje.



het eindresultaat zien er dan als volgt uit:
Moet alleen nog even met de instellingen rommelen zodat de lijntjes helemaal tot het eind doorlopen. In Cad lopen ze echt door tot het einde maar de frees gaat in het laatste stukje al naar boven om zich te gaan verplaatsen naar het volgende stuk. Deze ramp op opgang hangt samen met de frees snelheid. Hoe sneller je frees beweegt van links naar rechts hoe eerder hij met omhoog lopen begint. Als ik hem langzamere feed laat lopen gaat het een stukje beter. Blijven rommelen dus.



Daarna het gefreesde perrondeel op het multiplex plakken.


Nu nog 4 delen en perron 1 heeft tegels. Daarna de keerwanden frezen en op de kopse kant er tegen aan plakken.
Al met al een leuke manier om te hobbyen. CNC geeft een leuke nieuwe dimensie aan de hobby.

Tot de volgende update.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #58 Gepost op: 07 June 2015, 23:54:07 »
Ik twijfel nog of het railmateriaal van tillig of peco wordt.
Aan de foto's is te zien dat de twijfel weg is, want er liggen rails en wissels. Is het Tillig geworden?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #59 Gepost op: 08 June 2015, 07:21:52 »
Hoi Martin,

Ja de twijfel is weg. Het is Tillig geworden, wat vooral mooi is zijn de wissels met de wisseltong u it 1 deel zonder draaipunt zoals bij andere fabrikanten. tillig flexrails is wel wat lastiger als devpeco die ik gewent was. de bedding is nl verdeeld in losse secties en deze willen nogal eens losschieten tov elkaar. oplossing is een druppeltje secondelijm om de bedding alle aan elkaar te maken.

Ook moet je heel erg opletten dat overal de bielsafstand gelijk is.

Verder zijn we lekker bezig. moet alleen nog het spoor naar de haven leggen. Maak vandaag wel even fots van de rest van de baan.

Groeten bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996