Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:00:24
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:12
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 22:57:16
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
Vandaag om 22:44:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 22:19:57
NS6000 voor Kranenberg door meino
Vandaag om 21:56:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erjen89
Vandaag om 21:56:20
Besto Kraftfutter; een industriediorama in 1 door hervé
Vandaag om 21:50:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:29:04
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:03:37
zoek functie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:11:22
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door orientexpress
Vandaag om 19:58:43
Koppelinghouder gezocht. door saskia
Vandaag om 19:22:04
starter N-baan door NS264
Vandaag om 18:55:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:52:06
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 18:18:03
Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0) door Jeronimos
Vandaag om 18:03:49
Piko umbauwagens 3YGe door bernhard67
Vandaag om 17:55:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Dion
Vandaag om 17:31:46
EifelBurgenBahn door basjuh1981
Vandaag om 17:05:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:46:21
Au bord de la Cèze door Dennis1984
Vandaag om 16:40:59
modulebaan jaren 60 door Wim Vink
Vandaag om 16:26:53
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 16:25:25
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:48:31
Ombouw Piko NS 2200 AC digitaal naar DCC door Ben
Vandaag om 14:45:07
Bayerische stoomlok 3601 door Peter45
Vandaag om 14:11:41
Uhlenbrock power40 aansluiten op power3 door janvanbemmel
Vandaag om 14:00:30
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:50:53
  

Auteur Topic: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan  (gelezen 39190 keer)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Gepost op: 19 July 2014, 13:57:22 »
Beste forumleden,

Na 28 jaar N spoor te hebben gereden ga ik de overstap maken naar Ho. Veel zaken liggen hier aan ten grondslag en de grote keuze is gemaakt.

Het is de bedoeling om zoiets als de gedachten van de DDPB van karsth te gaan bouwen maar dan met eigen invloeden en zaken die ik leuk vind.
Basis wordt de oude N baan waarop dus nu een Ho baan komt te liggen.
Bijgaand een eerste idee waarover ik graag jullie mening/ gedachten wil horen (lezen).

Zaken die ik leuk vind en er op terug moeten komen zijn:
kopstationetje
doorgaand station (zoiets als klarenbeek oid)
lokale rangeermogelijkheden
schaduwstation voor opstellen materieel.
klein bruggetje
overweg.
etc.

Graag jullie mening over het baanplan

Groeten Bart






« Laatst bewerkt op: 24 July 2014, 10:17:36 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8497
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 19 July 2014, 14:13:53 »
Mooie en eenvoudige opzet. (y)
Jeroen

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 19 July 2014, 14:54:29 »
Leuk plan.

Let wel op dat er op de hele baan maar 1 omloop mogelijkheid is.
In mijn ogen te weinig om in beide rijrichtingen een loc voorop te laten lopen. Dit geldt voor bereiken van alle goederen sporen maar b.v. ook in en uit het schaduwstation.

Met vriendelijke groet,
Michel


obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 19 July 2014, 17:57:31 »
leuke simpele opzet!! Het beste is nu in je hoofd voorstellen hoe je de treindienst gaat doen of het voldoet.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 19 July 2014, 20:05:13 »
alvast bedankt voor de leuke reacties,

@ Michel
idee is om met twee DE2 stellen in pendeldienst te rijden tussen schaduw station en kopstation. Ze kunnen dan afwisselend beide in het kopstation passeren of ze passeren elkaar op het eilandstation. De klompentrein (twee locs met twee rijtuigen) met aan beide zijde een loc kan ook op beide plaatsen passeren. Ook kan er wisselend vanuit het schaduwstation worden gereden.

Goederenverkeer is denk ik loc voorop uit het schaduwstation en geduwd de rangeeraansluiting op, evt terugsteken of wagens gelijk plaatsen. Een eventuele sik oid kan de wagens lokaal uithalen en terugzetten.

Commentaar is altijd welkom en het plan kan er alleen maar beter van worden
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9236
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 19 July 2014, 20:12:35 »
Kijk dit mag ik, weinig rail evenwicht baanplan, misschien iets royalere bogen..

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7235
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 19 July 2014, 20:16:47 »
Zoals Martin al oppert. Verder zou ik er weinig meer aan doen.
Je zegt het zelf namelijk al:

Goederenverkeer is denk ik loc voorop uit het schaduwstation en geduwd de rangeeraansluiting op,
evt terugsteken of wagens gelijk plaatsen. Een eventuele sik oid kan de wagens lokaal uithalen en terugzetten.
Mvh Steef

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 19 July 2014, 20:24:10 »
Je kunt denk ik je goederenverkeer verder uitwerken, Wat vervoer je, waar moet dat heen en wat voor grondstoffen heb je daarvoor nodig.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 19 July 2014, 20:38:35 »
dank weer voor de bemoedigende worden dat ik op de juiste weg zit. Enige puntje vind ik nog het onderste spoortje bij het eilandperron, waar ga ik deze voor gebruiken en welk nut heeft deze in het echt gehad. Ik heb hem erbij getekend en eigenlijk zonder duidelijke reden. hij kan dan ook wel weg denk ik.
Ik zit ook te denken om juist bij het kopstation een extra spoortje te leggen voor goederen. wellicht dat het daar beter tot zijn recht komt.

De boogstralen worden in ieder geval zo groot mogelijk en worden uitgevoerd met flex. Ik twijfel nog of het railmateriaal van tillig of peco wordt.

Vandaag in ieder geval twee DE2 van artitec (met sound) opgehaald en oh wat zijn ze mooi
.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3416
    • modulebaan.nl
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 19 July 2014, 21:32:38 »
Hallo,

Mooi plan!
De functie van dat spoor bij het eilandperron lijkt me duidelijk: uitwijk in geval van calamiteiten en opstelplaats voor werk (sproei!) treinen.

Volgens mij kan juist dat spoor nog wat extra actie geven in het bedrijf. ik zou het laten liggen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 19 July 2014, 22:02:09 »
Weer een stukje verder met de invulling en jullie inbreng.



Ook gelijk een bruggetje en de overweg ingepland, ook het hoogteverschil aangebracht.

gr bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9236
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #11 Gepost op: 19 July 2014, 22:10:57 »
Kun je op de 25cm stukken er nog een 10cm bijaan plakken ? Geeft je iets meer ruimte voor scenery

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #12 Gepost op: 19 July 2014, 22:38:55 »
Bart,

Ik stel me zo het volgende voor. De Hippel rijdt de goederentrein, vanuit het schaduwstation. De Sik is gestationeerd op de goederen sporen. Als de Sik op de noordelijke sporen staat kan de 600 terug steken tot aan de Sik of naar het andere lege noordelijke spoor. Als er wagons naar het zuidelijke spoor moeten, moet de Sik die daar heen duwen, terwijl de Hippel met andere wagons op het 2e noordelijke spoor uit de weg gaat. Dit moet je dan doen via het zuidelijke goederen spoor, want rangeren op de hoofdbaan is niet gebruikelijk. Terug naar het schaduwstation moet de Hippel los bovenaan een noordelijk goederenspoor komen te staan en de Sik moet alle wagons daar naar toe duwen. Dat omgekeerd rangeren moet je goed doordenken. De Hippel duwt zijn trein de hoofdbaan op en kan naar het schaduwstation. Daar kan de Hippel echter niet omlopen (als er al 2 sporen daar voor vrij zijn), want er ligt geen omloop wissel. Er rest je alleen de Hippel met de hand weer voorop te plaatsen.

Het extra spoor bij het eilandstation kan zichtbaar opstelspoor zijn voor de DE2'en en/of Klompentrein, want de dienstregeling rijdt toch niet op elk moment met evenveel treinen? Goederentreinen kunnen ook beter tussen de personendienst door op het moment dat die minder frequent rijdt.

Succes met je plan. De DE2'en zijn inderdaad erg mooi.

Mvg, Michel

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #13 Gepost op: 20 July 2014, 00:03:16 »
Michel je hebt gelijk, nu snap ik wat jij bedoeld en wat ik vergat :-[, je moet idd ook weer terug, en als je zo rangeert dat je getrokken terug gaat dan kom je verkeerd aan in het schaduwstation.
Dan zou ik op de terugweg op het eilandstation om moeten lopen en geduwd weer het schaduwstation in gaan. (y) dat gaat dan wel maar is een extra handeling. Dank je ik ga kijken wat ik hiermee kan doen en of ik het zo hou of verander.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11772
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #14 Gepost op: 20 July 2014, 10:14:31 »
Misschien kan je als je dat leuk lijkt,bij je industrie sporen een stukje haven maken,dan kan je als je de 2 sporen recht legt er kade sporen van maken.
Kun je wellicht wat overslag nabootsen met wat schuifwand wagens of zo.
Zomaar een idee  ;)
Verder is je plan erg netjes  (y)
Misschien als je een kleine draaischijf hebt,dat je je sporen van het schaduwstation daarop kan aansluiten,dan kan je evt daar ook een loc omlopen en draaien ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0