Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan  (gelezen 38412 keer)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #75 Gepost op: 31 juli 2016, 20:14:40 »
Dank je, succes met inspiratie op doen.

Groeten bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #76 Gepost op: 31 juli 2016, 22:46:31 »
Kompleet met de seinbordjes, gemaakt in visio en uitgeprint op onscheurbaar papier. Dit is super glad en met een laser kleurenprinter superstrak op te printen.

Dat is interessant. Waar kun je dat kopen? Is dat van een bepaald merk?


Steyn

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #77 Gepost op: 31 juli 2016, 22:57:23 »
Hoi Steyn,

Het papier is een soort polyester papier en is onscheurbaar. Ik moet even navragen waar je dit koopt. Heb het nl op mijn werk gedaan. Maar als je zoek op polyester papier opinternet vindt je al een hoop aanbieders.

Ik heb het inmiddels ook gebruikt om een vel met allerlij andere borden te maken oa snelheid, hectometer, stations, overweg etc etc borden te maken, uitsnijden paaltje er tegen aan lijmen en gaan.

Groeten bart
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2016, 23:00:26 door Bart spruitje »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #78 Gepost op: 01 augustus 2016, 07:02:16 »
Hoi Mallet,

Daar heb je helemaal gelijk in, dat is ook nog een puntje die nog open staat bij mij, Heb nl het probleem dat als ik een omloopspoor maak bij het kopstation dan kan ik weer getrokken naar het schaduwstation. Maar dan moet ik vanaf het schadwustation weer geduwd naar het kopstation. Dus eigenlijk moet ik twee omloopsporen hebben om getrokken over de hoofdbaan te gaan (of ik moet op het eilandperron omlopen en het laatste stukje geduwd terug gaan).

Ik denk zelf dat het eindigt dat ik gewoon geduwd terug ga over de hoofdbaan. Scheelt spoor en moeilijk doen (y) of er moeten via dit forum geniale ideeen geopperd worden.

Groeten Bart

Je zou kunnen overwegen van locomotief te wisselen bij je eindstations. Daar heb je bij het kopstation ook al een spoortje voor klaar liggen :). Bij het schaduwstation levert het ook de situatie op dat de trein met een andere samenstelling weer tevoorschijn komt, al moet je daar nog wel een spoor realiseren voor een extra locomotief.
Mvg, Bjorn.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #79 Gepost op: 01 augustus 2016, 09:00:53 »

Dank je wel voor deze opmerking, ik ga eens kijken wat ik hier mee kan doen en of het uitvoerbaar is.

Groeten Bart
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2016, 21:54:30 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #80 Gepost op: 03 augustus 2016, 00:06:01 »
Hoi Steyn,

Het papier is een soort polyester papier en is onscheurbaar. Ik moet even navragen waar je dit koopt. Heb het nl op mijn werk gedaan. Maar als je zoek op polyester papier opinternet vindt je al een hoop aanbieders.

Ik heb het inmiddels ook gebruikt om een vel met allerlij andere borden te maken oa snelheid, hectometer, stations, overweg etc etc borden te maken, uitsnijden paaltje er tegen aan lijmen en gaan.

Groeten bart


Bedankt Bart.   (y)


Steyn

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #81 Gepost op: 07 augustus 2016, 21:47:18 »
Na mijn laatste brouwsel, de drie stootjukken, wordt het tijd om een bruggetje te gaan bouwen voor in het spoor.

Via de SHM ben ik in het bezit gekomen van een tweetal tekeningen van de brug over de sluis bij Medemblik. Deze brug over de Overlekersluis viel mj op toen ik er langs reed en zou erg mooi staan in mijn huidige baanplan (met wat aanpassingen).
BRON wikimedia fotograaf H.P.Burger


De wens is om hem ook functioneel te maken en daar zit ik nu mee te stoeien. Op dit moment ben ik druk in autocad aan het tekenen om zaken verder uit te werken en delen frees klaar te maken.

De gedachten is om dmv een soort plunjer de brug open en dicht te laten bewegen. Deze plunjer zal door  een schijf omhoog en naar beneden worden bewogen. Als dan niet voorzien van een loop lagertje.
Open en dicht is dan 1 omwenteling van de schijf, idee is ook om dit met een arduino en een steppermotor te doen, daar heb ik nl al goede ervaring mee met de regelbaarheid en het extreme lage toerental.



Het bijgevoegde plaatje schets het idee, maar wellicht hebben jullie nog betere ideeën?



Groeten bart

NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #82 Gepost op: 07 augustus 2016, 22:03:06 »
Heel interessant, blijf dit volgen.

groet
Harald

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #83 Gepost op: 08 augustus 2016, 09:27:22 »
In hoeverre zou die plunjer aan de "echte" brugbediening passen? Zodat je dat halve-tandwiel-met-arm aandrijft in plaats van het brugdek?

Ik vraag me namelijk af hoe lekker het laatste deel van het dichtdoen van de brug gaat. De tandwiel-met-arm draait dan nog wel, maar het brugdek beweegt nauwelijks meer. Krijg je die subtiele beweging goed genoeg overgebracht via een aandrijving op het brugdek?

(Ik heb nog nooit zoiets gebouwd, 't is dus meer een licht vermoeden. Kan goed zijn dat het enorm meevalt :) )

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #84 Gepost op: 08 augustus 2016, 09:43:00 »
Hoi Reinout,

Daar loop ik ook mee te spelen in mijn gedachten, de plunjesslag zou rond de12mm worden. De beweging hiervan moet super langzaam en soepel verlopen want anders zie je dat terug in de beweging van het brugdek. Het mooiste is nauurlijk om alles via het tandwiel aan te drijven.
Ik heb al zitten denken om bijvoorbeeld ook een messing u profiel te nemen als basis voor de staanders (11mm breed) en daarin een reeks tandwieltjes te maken zodat deze vanaf onder de brug aangedreven kunnen worden. Dit zouden er dan een stuk of 8 boven elkaar worden. Hier ben ik dan weer bang voor de speling die op gaat treden tussen alle tandwieltjes onderling. Dit heeft vooral effect op de overgang van open naar dicht.

Ik ben er nog niet uit zoals je leest maar ik deel wel je gedachten.
Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

FBG

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #85 Gepost op: 08 augustus 2016, 10:04:24 »
Is een tandheugel in de twee staanders niet het handigste voor de overbrenging? met een tandwiel aan de as door de originele halve cirkels van de brugbediening. Dan kan het brugdek langzaam sluiten terwijl de tandwiel-met-arm nog wel draait. En met een tandheugel hoef je dan niet een "stapel" van tandwielen te monteren.

De tandheugel op-en-neer bewegen kun je dan doen zoals Bart al voorstelde.

FBG

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #86 Gepost op: 08 augustus 2016, 10:44:05 »
In plaats van een tandheugel een touwtje naar beneden trekken? Je hebt twee staanders, dus in de ene kan je het "trektouwtje" stoppen en in de andere eventueel een veertje dat de andere kant uit trekt.

Enfin, geinig projectje! Succes ermee.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #87 Gepost op: 08 augustus 2016, 10:59:29 »
Hi Bart,

Al eens aan geheugendraad gedacht ? 
Heb je wel wat lengte nodig, ongeveer 10 cm draad t.o.v. 1 cm beweging.
Neem aan dat je onder de baan genoeg ruimte hebt.
Rechtop staand stukje staaldraad en overbrenging met heveltje (of wiel) naar een horizontale beweging van het draad onder de baan.

groet
Harald

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #88 Gepost op: 08 augustus 2016, 11:05:27 »
Dank voor het meedenken,

Een tandheugel heb ik ook aan gedacht, mijn idee was dat dit niet zo nauwkeurig te regelen is omdat de overbrenging bijna 1 op1 is. Elke beweging is gelijk beweging in de brug.

Geheugendraad is ook een leuke optie.
Heb zelf ook gedacht om een enkel tandwiel bij de draaias te maken en dan met een getande riem de overbrenging door de staander naar beneden te verzorgen. Dit eventueel in combinatie met een echt tandwiel die buiten de brug de originele krans aandrijft. Dan heb je ook nog eens een grote overzetverhoudibg.

Iemand ideeen waar je kleine getande riempjes kan kopen?

Groeten bart.
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

FBG

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #89 Gepost op: 08 augustus 2016, 13:19:55 »
Tandheugel is inderdaad een 1-op-1 beweging, maar door de originele constructie van de brug vangt die dat enorm op.

Kleine kettingen over overbrengingsbanden zouden ook kunnen, maar dan heb je nog steeds een 1-op-1 overbrenging. Je kunt er ook voor kiezen om de tandheugel te laten bewegen met een klein tandwiel en het tandwiel met meer tanden aan de centrale as van de brugbediening. Dan heb je een smalle, "simpele" overbrenging de brug in, maar een minder 1-op-1 beweging. en dus beter te beheersen.

FBG