Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
17 December 2025, 18:04:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
17 December 2025, 17:55:45
  

Auteur Topic: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan  (gelezen 43166 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #45 Gepost op: 27 July 2014, 11:18:29 »
Leuk baanplan.

gaat een prachtige baan worden.

@peter
een klompentrein heeft aan de uiteinden een 2200 zitten dus hoeft niet gekeerd te worden.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #46 Gepost op: 27 July 2014, 12:25:50 »
OK Martijn,
 Dat was ik vergeten. :o
 Ik heb ze ook nooit in het echt gezien, want ze reden  hier  niet in West Nederland. ;)
 
Dan mag je dus je plan van mij zo houden.

 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #47 Gepost op: 27 July 2014, 12:40:33 »
Hoi Peter,

De flexrails krijg ik wel netjes in de juiste straal, het gaat meer om de vrije zaken zoals het viaduct tekenen of bijv een weg met bochten.
Hierin is het lastiger, maar ja het is dan ook een baanontwerp programma, dus eigenlijk wel logisch.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #48 Gepost op: 27 July 2014, 12:43:15 »
Weet iemand hoe lang een klompentein in Ho is. Ik kom zelf tot ongeveer tot onderstaande maar ik kon niet alle lengtes vinden op het net :'(

lengte mm   type
161                 loc 2200
265                 plan E
265                 plan E
100                verwarmingswagen artitec
161                loc 2200
952   mm totale lengte

Is er iemand die het na kan meten voor mij? (y) (y)

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #49 Gepost op: 27 July 2014, 13:00:33 »
Een klompentrein bestaat toch uit 4 plan e rijtuigen? 

Leuk baanplan trouwens :-)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #50 Gepost op: 27 July 2014, 13:04:39 »
Ik heb een complete klompentrein te koop. 5x B Plan E (nieuw), Energiewagen (nieuw) en keuze uit 7 stuks 2200. Ik splits de set pas op als ik alle losse delen bij elkaar ook kan verkopen.

Met vriendelijke groet,
Michel


Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #51 Gepost op: 27 July 2014, 13:39:12 »
Hoi,

Kun je in ieder geval wel de lengte voor mij meten met twee rijtuigen en een verwarmingswagen?? (y)

Kun je ook een pb sturen met een foto wat je te koop aanbiedt?

Gr Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #52 Gepost op: 27 July 2014, 14:36:06 »
Bart, PB gestuurd. Zal zo even meten.

Mvg, Michel

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #53 Gepost op: 27 July 2014, 14:40:30 »
Lengtes over buffers.
2200 = 12 cm.
Plan E = 26,5 cm.
Verwarmingswagen = 12 cm.

Mvg, Michel

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #54 Gepost op: 27 July 2014, 15:11:46 »
l.o.b. 2200 is maar 12 cm? Typfoutje denk ik?

Echte 2200 is volgens wikipedia 14, 01 meter lang (14 meter voor gemak) = 1400cm : 87 ~ 16,1 cm.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2014, 15:18:26 door Jeronimos »
Jeroen

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #55 Gepost op: 27 July 2014, 15:27:33 »
Idd typefoutje.  :-[

2200 = 16 cm.  ;)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
« Laatst bewerkt op: 08 June 2015, 09:15:44 door Bert van Gelder. Reden: url »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #57 Gepost op: 07 June 2015, 19:29:16 »
Update ;D ;D

Even een kleine update (mijn collega kijkt mee en had commentaar dat ik niks post). In de tussen tijd is er veel gebeurt. Ben nu bezig met perron 1 en 2 van het station. Van een forumgenoot heb ik met de kerst een CNC frees overgenomen en daar ben ik druk mee in de weer.

Het perron is van multiplex en in een aantal delen (steeds verschuiven op de CNC machine want de te frezen lengte is max 400mm) gefreesd en dat levert een mooi perron op, die strak en nauwkeurig in de getekende boogstraal is. Daar kan geen decoupeerzaag tegenop (y) (y).




Daarna uit 1mm styreen de in autocad getekende perron betegeling frezen met een 0,6mm freesje.



het eindresultaat zien er dan als volgt uit:
Moet alleen nog even met de instellingen rommelen zodat de lijntjes helemaal tot het eind doorlopen. In Cad lopen ze echt door tot het einde maar de frees gaat in het laatste stukje al naar boven om zich te gaan verplaatsen naar het volgende stuk. Deze ramp op opgang hangt samen met de frees snelheid. Hoe sneller je frees beweegt van links naar rechts hoe eerder hij met omhoog lopen begint. Als ik hem langzamere feed laat lopen gaat het een stukje beter. Blijven rommelen dus.



Daarna het gefreesde perrondeel op het multiplex plakken.


Nu nog 4 delen en perron 1 heeft tegels. Daarna de keerwanden frezen en op de kopse kant er tegen aan plakken.
Al met al een leuke manier om te hobbyen. CNC geeft een leuke nieuwe dimensie aan de hobby.

Tot de volgende update.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #58 Gepost op: 07 June 2015, 23:54:07 »
Ik twijfel nog of het railmateriaal van tillig of peco wordt.
Aan de foto's is te zien dat de twijfel weg is, want er liggen rails en wissels. Is het Tillig geworden?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #59 Gepost op: 08 June 2015, 07:21:52 »
Hoi Martin,

Ja de twijfel is weg. Het is Tillig geworden, wat vooral mooi is zijn de wissels met de wisseltong u it 1 deel zonder draaipunt zoals bij andere fabrikanten. tillig flexrails is wel wat lastiger als devpeco die ik gewent was. de bedding is nl verdeeld in losse secties en deze willen nogal eens losschieten tov elkaar. oplossing is een druppeltje secondelijm om de bedding alle aan elkaar te maken.

Ook moet je heel erg opletten dat overal de bielsafstand gelijk is.

Verder zijn we lekker bezig. moet alleen nog het spoor naar de haven leggen. Maak vandaag wel even fots van de rest van de baan.

Groeten bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996