Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 23:44:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
Vandaag om 23:34:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Schachbrett
Vandaag om 23:32:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:00:24
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 22:57:16
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
Vandaag om 22:44:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 22:19:57
NS6000 voor Kranenberg door meino
Vandaag om 21:56:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erjen89
Vandaag om 21:56:20
Besto Kraftfutter; een industriediorama in 1 door hervé
Vandaag om 21:50:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:29:04
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:03:37
zoek functie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:11:22
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door orientexpress
Vandaag om 19:58:43
Koppelinghouder gezocht. door saskia
Vandaag om 19:22:04
starter N-baan door NS264
Vandaag om 18:55:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:52:06
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 18:18:03
Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0) door Jeronimos
Vandaag om 18:03:49
Piko umbauwagens 3YGe door bernhard67
Vandaag om 17:55:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Dion
Vandaag om 17:31:46
EifelBurgenBahn door basjuh1981
Vandaag om 17:05:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:46:21
Au bord de la Cèze door Dennis1984
Vandaag om 16:40:59
modulebaan jaren 60 door Wim Vink
Vandaag om 16:26:53
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 16:25:25
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:48:31
Ombouw Piko NS 2200 AC digitaal naar DCC door Ben
Vandaag om 14:45:07
Bayerische stoomlok 3601 door Peter45
Vandaag om 14:11:41
  

Auteur Topic: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan  (gelezen 39192 keer)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #60 Gepost op: 08 June 2015, 07:59:21 »
Mooie vorderingen Bart!!

Michel
(via mobiel)


Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #61 Gepost op: 03 August 2015, 13:47:56 »
ughhh ughh wat een stof op dit draadje,

Maar we hebben niet stil gezeten,
Inmiddels kan ik met twee DE2 treinstellen en een klompentrein pendelen over de baan.
Nu bezig met de 3D geprinte seinen van Mitchel.

De vorderingen tot nu toe op de eerste proto om een aantal zaken uit te proberen nl:
Het schilderen/spuiten
Het voorzien van verlichting
Een goede manier om de seinen op de baan te plaatsen en ook demontabel te houden.


Hierbij een aantal foto's van de vorderingen tot nu toe:

Het schilderwerk is even vlug gedaan nadat ik het sein in de plastic primer en grijze primer heb gezet.

De onderzijde van het sein heb ik voorzien van een printje (gefreesd op de CNC frees) met daarin 4 pennen/busjes van een IC voet.
Dit 1 maal vierkant die onder het sein wordt gelijmd en 1 maar rond die op een kunststof buisje van 8mm wordt gelijmd. Aan de busjes onder het sein heb ik lakdraad gesoldeerd die naar het lampenhuis lopen. Gewoon achterlangs het paaltje valt eigenlijk bijna niet op, zeker niet als je ze vastlijmt en later mee spuit/verft.


bovenstaand zien jullie het idee verder uitgewerkt. Het witte busje zal uiteindelijk langer worden en door de plaat steken naar onderen. Daar zal hij door een blokje hout lopen met een schroef die hem vastklemt. Hierdoor kan je het sein op hoogte stellen en ook nog bijdraaien en recht aan het spoor zetten.


Op de bovenste foto ligt ook nog een dwergseintje die op dezelfde wijze gebouwd zal gaan worden.
De smd (805) leds worden op een CNC gefreesd printplaatje gesoldeerd, hieraan worden de lakdraadjes gesoldeerd. Het printplaatje valt deels in het lampenhuis.
Werkende seinen dus.

Tot zover vanaf een warme zolder.

Gr Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
    • Instagram
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #62 Gepost op: 03 August 2015, 17:53:42 »
Ziet er mooi uit Bart.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6185
  • ***
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #63 Gepost op: 03 August 2015, 21:12:31 »
 (y) Mooi Bart, Dat vraagt naar meer foto's van de seinbouw  ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #64 Gepost op: 12 January 2016, 20:41:44 »
Update over de seinenbouw  (y) (y)

Na lange tijd weer de bouw van de seintjes van shapeways opgepakt en nu gaan we door tot ze klaar zijn,
Inmiddels spuit ik de seintjes met de airbrush, dit in tegenstelling van de proto die ik met de kwast heb gedaan. Het spuiten geeft natuurlijk een mooier resultaat.


Hierbij dan ook wat foto's die ik met jullie wil delen.


Hoofdsein op de testbank, alle leds branden, Check.


Zes stuks op een rij. Kompleet met de seinbordjes, gemaakt in visio en uitgeprint op onscheurbaar papier. Dit is super glad en met een laser kleurenprinter superstrak op te printen.


Dwergseinen in de zwarte primer.


Dwergsein op de testbank, nu alleen nog de connector eronder friemelen en vastlijmen. De litze draad voor het groene ledje valt toch niet op als hij op de baan staat. Nu alleen nog de achterdeksel wit spuiten en dan is er één klaar en nog vijf te gaan.



Volgende keer weer een update als de seintjes af zijn.

Groeten Bart



« Laatst bewerkt op: 12 January 2016, 20:43:31 door Bart spruitje »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #65 Gepost op: 04 June 2016, 18:32:06 »
Goedemiddag,

lange tijd geen update geschreven dus met al die warmte is het daar maar eens tijd voor.
Inmiddels bezig met de perrons van mijn station om deze te voorzien van betegeling.





en ook even met kleurtjes bezig geweest om te kijken welke kleur en welke weathering het mooiste effect geeft.


Dat was het weer, vanavond als het koeler wordt maar weer verder.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10644
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #66 Gepost op: 04 June 2016, 18:41:08 »
Gaat dat passen met lange (1:87) rijtuigen?
No dress rehearsel, this is our life.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #67 Gepost op: 04 June 2016, 18:48:49 »
Hoi Marc,

Het enige wat er komt te rijden is twee DE2 stellen en de 2200 met plan E rijtuigen (maximaal 2 stuks). Qua lengte zeer beperkt.
Verder is de boog volgens de norm genomen dus dat mag geen problemen opleveren, ook niet met 1 op87 rijtuigen.
Straks nog een DE3 en dan houdt het op.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8145
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #68 Gepost op: 04 June 2016, 22:17:13 »
Ik snap wel wat Marc Tramt bedoelt. Plan E heeft schorten aan de zijkant en raken die niet het perron in die bocht?  ???

Verder  (y)

Edit: ik zie dat je dat al uitgetest hebt  :)
« Laatst bewerkt op: 04 June 2016, 22:21:23 door Rondje_HO »

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #69 Gepost op: 04 June 2016, 22:22:25 »
Agh, nee hoor dat gaat goed, op de foto liggen de perrons ook nog los. Eentje is er een beetje krom
getrokken (multiplex) doordat er aan één kant gelijmd is. Strakjes wordt hij op de juiste afstand geplaatst en dan vanaf onderen
af vast geschroefd.

Met proefrijden ging het in ieder geval goed. (y)
Nu bezig geweest met de aankleding voor op het perron. Een eerste probeersel moet hem nog zwart spuiten en een jaren 80 poster in het midden plaatsen



NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

-mallet-

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #70 Gepost op: 05 June 2016, 09:46:59 »
geinig tijgernoot (y) (y)

Het breekt inderdaad wel de rechte lijnen op dit stukje. TOP



Gr Bart

Fraai baanplan ! "Zo heerlijk rustig"...
Vergeet niet nog ergens een omloopspoor in de buurt van het kopstation aan te leggen. Tenminste, als je niet met geduwde goederenwagens wilt rijden vanaf het station met eilandperron tot aan de loods bij het kopstation. Dat is niet erg realistisch.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #71 Gepost op: 05 June 2016, 09:53:29 »
Hoi Mallet,

Daar heb je helemaal gelijk in, dat is ook nog een puntje die nog open staat bij mij, Heb nl het probleem dat als ik een omloopspoor maak bij het kopstation dan kan ik weer getrokken naar het schaduwstation. Maar dan moet ik vanaf het schadwustation weer geduwd naar het kopstation. Dus eigenlijk moet ik twee omloopsporen hebben om getrokken over de hoofdbaan te gaan (of ik moet op het eilandperron omlopen en het laatste stukje geduwd terug gaan).

Ik denk zelf dat het eindigt dat ik gewoon geduwd terug ga over de hoofdbaan. Scheelt spoor en moeilijk doen (y) of er moeten via dit forum geniale ideeen geopperd worden.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #72 Gepost op: 05 June 2016, 13:43:26 »
Wat een heerlijk simpel baanplan. (y)

Ik heb alleen het idee dat je perronsporen een beetje kort zijn, maar gezien het materieel waarmee je zegt dat je gaat rijden zou dit goed moeten zijn.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #73 Gepost op: 12 June 2016, 22:06:02 »
even een kleine update:

-Perrons zijn voorzien van een kleurtje en een beetje bruine waas
-Perrons zijn nu voorzien van bestrating
-Voorzichtige start met proberen balast aan te brengen (droog)

Strakjes nog met de luchtkwast eroverheen voor een verouderd spoor.



Nu langzaam verder.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #74 Gepost op: 31 July 2016, 19:19:47 »
Leuke baanplan. Ga ik zeker gebruiken om inspiratie op te doen.

//Arthur