BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Bart spruitje op 19 juli 2014, 13:57:22
-
Beste forumleden,
Na 28 jaar N spoor te hebben gereden ga ik de overstap maken naar Ho. Veel zaken liggen hier aan ten grondslag en de grote keuze is gemaakt.
Het is de bedoeling om zoiets als de gedachten van de DDPB van karsth te gaan bouwen maar dan met eigen invloeden en zaken die ik leuk vind.
Basis wordt de oude N baan waarop dus nu een Ho baan komt te liggen.
Bijgaand een eerste idee waarover ik graag jullie mening/ gedachten wil horen (lezen).
Zaken die ik leuk vind en er op terug moeten komen zijn:
kopstationetje
doorgaand station (zoiets als klarenbeek oid)
lokale rangeermogelijkheden
schaduwstation voor opstellen materieel.
klein bruggetje
overweg.
etc.
Graag jullie mening over het baanplan
Groeten Bart
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_1_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_1_5.jpg)
-
Mooie en eenvoudige opzet. (y)
-
Leuk plan.
Let wel op dat er op de hele baan maar 1 omloop mogelijkheid is.
In mijn ogen te weinig om in beide rijrichtingen een loc voorop te laten lopen. Dit geldt voor bereiken van alle goederen sporen maar b.v. ook in en uit het schaduwstation.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
leuke simpele opzet!! Het beste is nu in je hoofd voorstellen hoe je de treindienst gaat doen of het voldoet.
-
alvast bedankt voor de leuke reacties,
@ Michel
idee is om met twee DE2 stellen in pendeldienst te rijden tussen schaduw station en kopstation. Ze kunnen dan afwisselend beide in het kopstation passeren of ze passeren elkaar op het eilandstation. De klompentrein (twee locs met twee rijtuigen) met aan beide zijde een loc kan ook op beide plaatsen passeren. Ook kan er wisselend vanuit het schaduwstation worden gereden.
Goederenverkeer is denk ik loc voorop uit het schaduwstation en geduwd de rangeeraansluiting op, evt terugsteken of wagens gelijk plaatsen. Een eventuele sik oid kan de wagens lokaal uithalen en terugzetten.
Commentaar is altijd welkom en het plan kan er alleen maar beter van worden
-
Kijk dit mag ik, weinig rail evenwicht baanplan, misschien iets royalere bogen..
-
Zoals Martin al oppert. Verder zou ik er weinig meer aan doen.
Je zegt het zelf namelijk al:
Goederenverkeer is denk ik loc voorop uit het schaduwstation en geduwd de rangeeraansluiting op,
evt terugsteken of wagens gelijk plaatsen. Een eventuele sik oid kan de wagens lokaal uithalen en terugzetten.
-
Je kunt denk ik je goederenverkeer verder uitwerken, Wat vervoer je, waar moet dat heen en wat voor grondstoffen heb je daarvoor nodig.
-
dank weer voor de bemoedigende worden dat ik op de juiste weg zit. Enige puntje vind ik nog het onderste spoortje bij het eilandperron, waar ga ik deze voor gebruiken en welk nut heeft deze in het echt gehad. Ik heb hem erbij getekend en eigenlijk zonder duidelijke reden. hij kan dan ook wel weg denk ik.
Ik zit ook te denken om juist bij het kopstation een extra spoortje te leggen voor goederen. wellicht dat het daar beter tot zijn recht komt.
De boogstralen worden in ieder geval zo groot mogelijk en worden uitgevoerd met flex. Ik twijfel nog of het railmateriaal van tillig of peco wordt.
Vandaag in ieder geval twee DE2 van artitec (met sound) opgehaald en oh wat zijn ze mooi
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2885_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2885_1.jpg).
Groeten Bart
-
Hallo,
Mooi plan!
De functie van dat spoor bij het eilandperron lijkt me duidelijk: uitwijk in geval van calamiteiten en opstelplaats voor werk (sproei!) treinen.
Volgens mij kan juist dat spoor nog wat extra actie geven in het bedrijf. ik zou het laten liggen.
Groet,
Tjalling
-
Weer een stukje verder met de invulling en jullie inbreng.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_11_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_11_2.jpg)
Ook gelijk een bruggetje en de overweg ingepland, ook het hoogteverschil aangebracht.
gr bart
-
Kun je op de 25cm stukken er nog een 10cm bijaan plakken ? Geeft je iets meer ruimte voor scenery
-
Bart,
Ik stel me zo het volgende voor. De Hippel rijdt de goederentrein, vanuit het schaduwstation. De Sik is gestationeerd op de goederen sporen. Als de Sik op de noordelijke sporen staat kan de 600 terug steken tot aan de Sik of naar het andere lege noordelijke spoor. Als er wagons naar het zuidelijke spoor moeten, moet de Sik die daar heen duwen, terwijl de Hippel met andere wagons op het 2e noordelijke spoor uit de weg gaat. Dit moet je dan doen via het zuidelijke goederen spoor, want rangeren op de hoofdbaan is niet gebruikelijk. Terug naar het schaduwstation moet de Hippel los bovenaan een noordelijk goederenspoor komen te staan en de Sik moet alle wagons daar naar toe duwen. Dat omgekeerd rangeren moet je goed doordenken. De Hippel duwt zijn trein de hoofdbaan op en kan naar het schaduwstation. Daar kan de Hippel echter niet omlopen (als er al 2 sporen daar voor vrij zijn), want er ligt geen omloop wissel. Er rest je alleen de Hippel met de hand weer voorop te plaatsen.
Het extra spoor bij het eilandstation kan zichtbaar opstelspoor zijn voor de DE2'en en/of Klompentrein, want de dienstregeling rijdt toch niet op elk moment met evenveel treinen? Goederentreinen kunnen ook beter tussen de personendienst door op het moment dat die minder frequent rijdt.
Succes met je plan. De DE2'en zijn inderdaad erg mooi.
Mvg, Michel
-
Michel je hebt gelijk, nu snap ik wat jij bedoeld en wat ik vergat :-[, je moet idd ook weer terug, en als je zo rangeert dat je getrokken terug gaat dan kom je verkeerd aan in het schaduwstation.
Dan zou ik op de terugweg op het eilandstation om moeten lopen en geduwd weer het schaduwstation in gaan. (y) dat gaat dan wel maar is een extra handeling. Dank je ik ga kijken wat ik hiermee kan doen en of ik het zo hou of verander.
Groeten Bart
-
Misschien kan je als je dat leuk lijkt,bij je industrie sporen een stukje haven maken,dan kan je als je de 2 sporen recht legt er kade sporen van maken.
Kun je wellicht wat overslag nabootsen met wat schuifwand wagens of zo.
Zomaar een idee ;)
Verder is je plan erg netjes (y)
Misschien als je een kleine draaischijf hebt,dat je je sporen van het schaduwstation daarop kan aansluiten,dan kan je evt daar ook een loc omlopen en draaien ?
-
@tijgernootje
Was inderdaad wel een leuk idee wat je opperde, maar even mee aan de slag gegaan, weet alleen nog niet of ik de aansluiting naar de hoofdbaan naar mijn zin is. Leuke is wel dai ik de hoofdbaan langer op niveau plus3 kan houden en zodoende de hoofdbaan op een leuk dijklichaam kan leggen.
Commentaar is welkom (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_13_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_13_2.jpg)
-
Bij het eilandperronstation hoef je de rechtse wissel eigenlijk ook niet te leggen als je direct het schaduwgedeelte in gaat gemaskeerd, bijv met bomen of een brug, het gaat immers om de illusie van het kruisen. Evt kun je ergens anders een omloopmogelijkheid creeren of het dan met de hand doen in het schaduwstation, danwel een omloop bedenken waarbij omlopen niet nodig is, omdat je toch altijd met en je sik en je bakkie gaat werken, bijv zoals ze vroeger goederenwagens overgaven op Uithoorn van de 2400 op een sik.
Enfin, heb er nog ff over nagedacht en met dezelfde hoeveelheid middelen (wissels) kom ik op het volgende, ben benieuwd wat je ervan vind, als het nodig is wil ik er wel uitleg bij geven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1346_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1346_2.jpg)
-
Hoi Bart,
Een leuk plan, ogenschijnlijke eenvoud, maar met veel mogelijkheden. Met de beoogde pendels is straks een mooie treinenloop te zien.
Persoonlijk vind ik het 'boogje' in het hoofdspoor aan de westzijde een vooruitgang, bij ontwerp 1 lag ie erg strak recht.
In die zin vond ik het oorspronkelijke industriegebied iets speelser dan de nieuwe haven, het was iets 'organischer' met z'n bogen. Wellicht is te overwegen de wissel bij de haven om te keren (oostelijk spoor recht langs de kade) en is dan in de aanloop naar de haven nog iets van een boogje verwerken?
Ik ga met Milocomarty mee wat betreft de 25 cm. Bij het station lijkt met dat erg krap? Komen er geen problemen in de bochten bij de perrons ivm de overhang?
-
Hoi,
@OBB70, dank je voor het meedenken, de rechter wissel bij het eilandperron kan ik inderdaad weglaten maar ik vind het eilandperron op deze wijze zo leuk, was nl één van mijn punten die op mijn nieuwe baan moest terugkomen 8) vandaar dat ik deze wissel er in heb liggen.
@qubyb, het boogje in de hoofdbaan is inderdaad een uitvinding, staat veel mooier en natuurlijker zeker als het straks iets verhoogd is..
Thanks allemaal, ik ga weer verder met finetunen van het baanplan.
Groeten bart
-
tot nu toe vond ik de eerste twee voorstellen het leukst
Kijk dit mag ik, weinig rail evenwicht baanplan, misschien iets royalere bogen..
Goederenverkeer is denk ik loc voorop uit het schaduwstation en geduwd de rangeeraansluiting op, evt terugsteken of wagens gelijk plaatsen. Een eventuele sik oid kan de wagens lokaal uithalen en terugzetten.
Een fidlle yard in het schaduwstation zou het omzetten van treinen op die plek kunnen vergemakkelijken, of het hele schaduwstation draaibaar te maken.
Het boogstation doet mij denken aan hoek van holland strand, is dat jouw idee ook? Anders misschien 1 perronspoor en 1 opstel-/los- of laadspoor?
Het derde plan heeft teveel rechte lijnen, daardoor mist het de speelsheid.
Groet,
Michel
-
heb je ook misschien je oude n plan, dan weten we welke elementen misschien voor jouw belangrijk zijn
-
Hoi,
Mijn oude N Baan was alleen nog schaduwstation en veel rij lengte heel recht toe recht aan. Hier zat nog weinig in verwerkt qua ideeen.
Inmiddels hier en daar wat vloeiendere bogen neergelegd zodat de harde en rechte lijnen worden vermeden. Dit is ter plekke kijken met leggen hoe mooi en vloeiend de bogen kunnen worden gelegd.
Gr Bart
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_131.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_131.jpg)
-
Gewoon gaan bouwen.
Groet,
Tjalling
-
Mooi baanplan en thema. Het eerste wat in mij op kwam na het zien van jouw kopstation was station Kampen. Wellicht een mooi station om inspiratie uit op te doen.
-
Ik vind wel dat bij je rijdend materieel een 2400 niet kan ontbreken hoor! Verder ziet het er interessant uit qua plan (y)
-
Ha een 2400, heb ik ook aan gedacht maar ik heb er niks mee. Een 2200 vind ik een stuk mooier (y).
Maar het zou als sfeer zeker niet verkeerd staan.
gr bart
-
Zou je het een leuk idee vinden om de haven niet door te laten lopen via het "kanaal"waar nu de brug over ligt?
Ik denk dat je de haven dan iets schuin moet laten lopen. (Misschien moet heir de sporen verwisselen, havensporen dan naar links, normaal treinverkeer rechts.
just my 2 cents. :)
-
Goeden avond :P,
We blijven bezig met jullie feedback (dank daarvoor). Intussen heb ik onderstaand plan en het lijkt me wel wat. Redelijk eenvoudig van opzet en veel mogelijkheden.
veranderingen:
- Bij het eilandperron het spoor doorgetrokken naar het schaduwstation, waarvandaan omgelopen kan worden naar de andere kant van de goederentrein om zodoende geduwd het schaduwstation in te rijden om weer klaar te staan voor de volgende buurtsuper.
- De haven iets zuidelijker geplaatst zodat er aan de noordelijke zijde meer ruimte voor landschap ontstaat.
- kopspoortje in het zuidelijk havengebied
- kopspoortje met eventueel goederenloods bij het kopstation
Het rangeren wil ik oplossen door gebruik te maken van crois koppelingen (y) (y).
Bart
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_14_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_14_1.jpg)
-
Ik vind dat idee van een vam station zoals ik heb aangegeven wel een leuk idee, het omrijden is niet echt nodig als je met 2 locjes gaat werken, je kunt de trd 2200 bijv ook inzetten als ie geen spitstrein rijdt ;)
Het omrijden hoeft niet echt, want je moet toch al geduwd het schaduwstation in als je alleen alles op de rails wilt doen, je kunt dan eenn andere loc ervoor zetten (die van de klompentrein) of met de hand omzetten.
Idd goede suggestie is lijkt me ook een losse plank, of fiddle yard in te zetten als schaduw station, scheelt plaats en wissels.
Als je wil omrijden op je station om steeds duwend het schaduw station in te gaan levert toch een naar realistische dienstweergave bizarre uitvoering weer, in mijn beleving.
Maar succes!! Gewoon nu in je hoofd met je baan gaan 'rijden' hoe je de dienstuitvoering voor je ziet.
-
Leuk plan, rustig en toch veel mogelijkheden. Het enige waar ik aan zit te denken, is het niet beter de haven sporen te ontsluiten aan het hoofdspoor bij het eilandstation i.p.v. het kopstation ???
Jeffrey
-
doorgaand station (zoiets als klarenbeek oid)
Indrukwekkend station, door jou anderhalf x zo groot uitgevoerd :D
Wat ik me af zit te vragen, wat is je thema eigenlijk, wordt het polder/Limburg/Veluwe/Groningen/duinen/rivierenlandschap? Want waarom ligt het kopstation daar waar je het nu neerlegt (baantechnisch, niet kamertechnisch), wat is de omgeving daar, en waarom heeft de NS in het verleden de spoorlijn niet verder getrokken? Hetzelfde geldt voor de haven, dat lijkt me een binnenhaven aan een kanaal.
Groet,
Michel
-
Bart,
Baanplan ziet er top uit. Rustig spoorverloop, mooie ruime bogen. Misschien nog een tip voor het midden gedeelte tussen de 2 stations om te kijken naar het baanplan van Buitenlust van Huib Maaskant. Voor inspiratie
Groet
Matthijs
-
Kopstations met haven in de buurt:
Harlingen, Lemmer, Enkuizen, Ijmuiden, Hoek van holland .
-
Zo bedoelde ik het niet....... ;)
Ik vind het enkel logischer overkomen als een goederentrein voor de haven via het extra spoor van het eilandstation naar de haven kan rijden dan dat deze kop moet maken dan wel moet steken aan het perronspoor in het kopstation zelf..... ;)
Jeffrey
-
Nee, juist niet doen. Door het ontwerp nu rijdt de goederentrein over de hele baan. Anders is tie zo van het schaduwstation de haven in. Een lang traject maakt je baan veel leuker te berijden, vooral als je dan moet kruisen/wachten op personentreinen. En in Harlingen moest ook in de haven worden gestoken om de VAM te bedienen.
dirkjan
-
@dirkjan, dat was mijn idee ook, zo tuf je over je hele baan heen met de buurtsuper.. En het kopmannen en omrangeren op het eilandperron is ook wel een leuk speelelement. nog leuker om het met koploper te automatiseren.
Groeten Bart
-
ik denk dat dit hem gaat worden (y) (y) (y), heb toch besloten om het extra spoor bij het eilandperron weg te laten.
Hierdoor is het eilandperron in opzet een stuk simpeler en eenvoudiger.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_16_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_16_1.jpg)
Groeten bart
-
Net baanplan! (y) Leuk! eenvoudig maar mooi te bouwen. Misschien een aantal bakken van iets meer diepte voorzien. Je hebt sommige iets van 25cm die zou ik wat breder maken bijvoorbeeld 40 of 50cm. Dan heb je nog iets meer ruimte voor landschap.
Groet Ronald.
-
Bart, top!
Station Noord is nu minder woekeren met de ruimte, staat rustiger.
Wissel bij haven omgedraaid, mooi boogje er naartoe en zelfs een krom spoortje extra erbij, vind ik een vooruitgang.
Wat ik nog zou overwegen is de haven terug naar de oude plaats, iets meer naar het noorden. Traject van / naar het kopstation is nu wel erg kort 'genieten' van een rijdende trein. Het extra spoortje kan dan ook iets langer, indien gewenst.
Ruud.
-
1 suggestie heb ik nog.
Misschien(als je het leuk vind) kan je de haven en de kade sporen iets scheef leggen,ofwel je haven verloopt vanuit een soort punt van smal naar breder en zo leg je de kade sporen parallel ernaast.
Dat door breekt het rechtlijnige idee misschien iets meer ?
Verders zou ik er niks meer aan doen (y)
-
geinig tijgernoot (y) (y)
Het breekt inderdaad wel de rechte lijnen op dit stukje. TOP
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_18_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_18_1.jpg)
Gr Bart
-
Misschien het bovenste gedeelte met bruggetje en eilandperron, iets naar links verplaatsen? dan heb je iets meer doorgaand spoor rechts naar het schaduwstation, nu lijkt het gewoon een kopstation.
-
Bart,
Met welke software teken je deze baan ontwerpen?
Mvg, Michel
-
Hoi,
dit is de gratis versie van Anyrail. Als je minder dan 50 railstukken gebruikt kan je hem vrij proberen. Is een goed programma welke prettig werkt en ik zeker zou aanschaffen als mijn baan groter zou zijn.
Enige minpuntje vind ik het plaatsen van gebogen lijnen. Deze moet je met rechte stukken samenstellen (wel 1 lijn maar met meerdere punten). Cirkels etc zit er niet in.
Groeten Bart
-
Ik heb ook Anyrail gebruikt (In mijn 0 baanplannerij ) en als je moeite hebt met mooie boogstralen te tekenen , kan je ook gewoon vaste gebogen rails "lenen ", die (ongeveer ) dezelfde straal hebben als jouw flex rail bogen.
Dan kan je ook niet smokkelen met te krappe bogen. :D .
Als je rijdt met een klompentrein , hoe keer je dan je de trein als hij in het onderste kopstation is aangekomen ?
Zou je niet een of twee wissels daar aan het einde van het perron leggen ?
De rest van je ontwerp vind ik er natuurlijk uitzien.
Hou dat er maar in! ;D
Peter
-
Leuk baanplan.
gaat een prachtige baan worden.
@peter
een klompentrein heeft aan de uiteinden een 2200 zitten dus hoeft niet gekeerd te worden.
-
OK Martijn,
Dat was ik vergeten. :o
Ik heb ze ook nooit in het echt gezien, want ze reden hier niet in West Nederland. ;)
Dan mag je dus je plan van mij zo houden.
Peter
-
Hoi Peter,
De flexrails krijg ik wel netjes in de juiste straal, het gaat meer om de vrije zaken zoals het viaduct tekenen of bijv een weg met bochten.
Hierin is het lastiger, maar ja het is dan ook een baanontwerp programma, dus eigenlijk wel logisch.
Groeten Bart
-
Weet iemand hoe lang een klompentein in Ho is. Ik kom zelf tot ongeveer tot onderstaande maar ik kon niet alle lengtes vinden op het net :'(
lengte mm type
161 loc 2200
265 plan E
265 plan E
100 verwarmingswagen artitec
161 loc 2200
952 mm totale lengte
Is er iemand die het na kan meten voor mij? (y) (y)
Groeten Bart
-
Een klompentrein bestaat toch uit 4 plan e rijtuigen?
Leuk baanplan trouwens :-)
-
Ik heb een complete klompentrein te koop. 5x B Plan E (nieuw), Energiewagen (nieuw) en keuze uit 7 stuks 2200. Ik splits de set pas op als ik alle losse delen bij elkaar ook kan verkopen.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Hoi,
Kun je in ieder geval wel de lengte voor mij meten met twee rijtuigen en een verwarmingswagen?? (y)
Kun je ook een pb sturen met een foto wat je te koop aanbiedt?
Gr Bart
-
Bart, PB gestuurd. Zal zo even meten.
Mvg, Michel
-
Lengtes over buffers.
2200 = 12 cm.
Plan E = 26,5 cm.
Verwarmingswagen = 12 cm.
Mvg, Michel
-
l.o.b. 2200 is maar 12 cm? Typfoutje denk ik?
Echte 2200 is volgens wikipedia 14, 01 meter lang (14 meter voor gemak) = 1400cm : 87 ~ 16,1 cm.
-
Idd typefoutje. :-[
2200 = 16 cm. ;)
-
Update,
Hierbij wat foto's van de vorderingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140901_192612.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140901_192621.jpg[/img]](https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140901_192621.jpg) (http://[img width=800 height=1067)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140901_192632.jpg[/img]](https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140901_192632.jpg) (http://[img width=800 height=600)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140901_192641.jpg[/img]](https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140901_192641.jpg)
[url=http://(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140901_192713.jpg)](https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140901_192713.jpg) (http://[img width=800 height=600)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140901_192752.jpg[/img]](https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140901_192752.jpg) (http://[img width=800 height=1067)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140901_192816.jpg[/img]](https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140901_192816.jpg) (http://[img width=800 height=463)
We bouwen rustig verder
Gr bart
-
Update ;D ;D
Even een kleine update (mijn collega kijkt mee en had commentaar dat ik niks post). In de tussen tijd is er veel gebeurt. Ben nu bezig met perron 1 en 2 van het station. Van een forumgenoot heb ik met de kerst een CNC frees overgenomen en daar ben ik druk mee in de weer.
Het perron is van multiplex en in een aantal delen (steeds verschuiven op de CNC machine want de te frezen lengte is max 400mm) gefreesd en dat levert een mooi perron op, die strak en nauwkeurig in de getekende boogstraal is. Daar kan geen decoupeerzaag tegenop (y) (y).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overzicht_station_1.jpg)
Daarna uit 1mm styreen de in autocad getekende perron betegeling frezen met een 0,6mm freesje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frezen_perron_1.jpg)
het eindresultaat zien er dan als volgt uit:
Moet alleen nog even met de instellingen rommelen zodat de lijntjes helemaal tot het eind doorlopen. In Cad lopen ze echt door tot het einde maar de frees gaat in het laatste stukje al naar boven om zich te gaan verplaatsen naar het volgende stuk. Deze ramp op opgang hangt samen met de frees snelheid. Hoe sneller je frees beweegt van links naar rechts hoe eerder hij met omhoog lopen begint. Als ik hem langzamere feed laat lopen gaat het een stukje beter. Blijven rommelen dus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motief_perron.jpg)
Daarna het gefreesde perrondeel op het multiplex plakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_met_tegels.jpg)
Nu nog 4 delen en perron 1 heeft tegels. Daarna de keerwanden frezen en op de kopse kant er tegen aan plakken.
Al met al een leuke manier om te hobbyen. CNC geeft een leuke nieuwe dimensie aan de hobby.
Tot de volgende update.
Groeten Bart
-
Ik twijfel nog of het railmateriaal van tillig of peco wordt.
Aan de foto's is te zien dat de twijfel weg is, want er liggen rails en wissels. Is het Tillig geworden?
-
Hoi Martin,
Ja de twijfel is weg. Het is Tillig geworden, wat vooral mooi is zijn de wissels met de wisseltong u it 1 deel zonder draaipunt zoals bij andere fabrikanten. tillig flexrails is wel wat lastiger als devpeco die ik gewent was. de bedding is nl verdeeld in losse secties en deze willen nogal eens losschieten tov elkaar. oplossing is een druppeltje secondelijm om de bedding alle aan elkaar te maken.
Ook moet je heel erg opletten dat overal de bielsafstand gelijk is.
Verder zijn we lekker bezig. moet alleen nog het spoor naar de haven leggen. Maak vandaag wel even fots van de rest van de baan.
Groeten bart
-
Mooie vorderingen Bart!!
Michel
(via mobiel)
-
ughhh ughh wat een stof op dit draadje,
Maar we hebben niet stil gezeten,
Inmiddels kan ik met twee DE2 treinstellen en een klompentrein pendelen over de baan.
Nu bezig met de 3D geprinte seinen van Mitchel.
De vorderingen tot nu toe op de eerste proto om een aantal zaken uit te proberen nl:
Het schilderen/spuiten
Het voorzien van verlichting
Een goede manier om de seinen op de baan te plaatsen en ook demontabel te houden.
Hierbij een aantal foto's van de vorderingen tot nu toe:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0246_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0246_2.jpg)
Het schilderwerk is even vlug gedaan nadat ik het sein in de plastic primer en grijze primer heb gezet.
De onderzijde van het sein heb ik voorzien van een printje (gefreesd op de CNC frees) met daarin 4 pennen/busjes van een IC voet.
Dit 1 maal vierkant die onder het sein wordt gelijmd en 1 maar rond die op een kunststof buisje van 8mm wordt gelijmd. Aan de busjes onder het sein heb ik lakdraad gesoldeerd die naar het lampenhuis lopen. Gewoon achterlangs het paaltje valt eigenlijk bijna niet op, zeker niet als je ze vastlijmt en later mee spuit/verft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0248_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0248_12.jpg)
bovenstaand zien jullie het idee verder uitgewerkt. Het witte busje zal uiteindelijk langer worden en door de plaat steken naar onderen. Daar zal hij door een blokje hout lopen met een schroef die hem vastklemt. Hierdoor kan je het sein op hoogte stellen en ook nog bijdraaien en recht aan het spoor zetten.
Op de bovenste foto ligt ook nog een dwergseintje die op dezelfde wijze gebouwd zal gaan worden.
De smd (805) leds worden op een CNC gefreesd printplaatje gesoldeerd, hieraan worden de lakdraadjes gesoldeerd. Het printplaatje valt deels in het lampenhuis.
Werkende seinen dus.
Tot zover vanaf een warme zolder.
Gr Bart
-
Ziet er mooi uit Bart.
-
(y) Mooi Bart, Dat vraagt naar meer foto's van de seinbouw ;).
-
Update over de seinenbouw (y) (y)
Na lange tijd weer de bouw van de seintjes van shapeways opgepakt en nu gaan we door tot ze klaar zijn,
Inmiddels spuit ik de seintjes met de airbrush, dit in tegenstelling van de proto die ik met de kwast heb gedaan. Het spuiten geeft natuurlijk een mooier resultaat.
Hierbij dan ook wat foto's die ik met jullie wil delen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/photo1452626879816.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/photo1452626879816.jpg)
Hoofdsein op de testbank, alle leds branden, Check.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/photo1452626887004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/photo1452626887004.jpg)
Zes stuks op een rij. Kompleet met de seinbordjes, gemaakt in visio en uitgeprint op onscheurbaar papier. Dit is super glad en met een laser kleurenprinter superstrak op te printen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/photo1452626889143.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/photo1452626889143.jpg)
Dwergseinen in de zwarte primer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/photo1452626905259.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/photo1452626905259.jpg)
Dwergsein op de testbank, nu alleen nog de connector eronder friemelen en vastlijmen. De litze draad voor het groene ledje valt toch niet op als hij op de baan staat. Nu alleen nog de achterdeksel wit spuiten en dan is er één klaar en nog vijf te gaan.
Volgende keer weer een update als de seintjes af zijn.
Groeten Bart
-
Goedemiddag,
lange tijd geen update geschreven dus met al die warmte is het daar maar eens tijd voor.
Inmiddels bezig met de perrons van mijn station om deze te voorzien van betegeling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_1_1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_1_1_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_1_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_1_4.jpg)
en ook even met kleurtjes bezig geweest om te kijken welke kleur en welke weathering het mooiste effect geeft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160602_205235_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160602_205235_klein.jpg)
Dat was het weer, vanavond als het koeler wordt maar weer verder.
Groeten Bart
-
Gaat dat passen met lange (1:87) rijtuigen?
-
Hoi Marc,
Het enige wat er komt te rijden is twee DE2 stellen en de 2200 met plan E rijtuigen (maximaal 2 stuks). Qua lengte zeer beperkt.
Verder is de boog volgens de norm genomen dus dat mag geen problemen opleveren, ook niet met 1 op87 rijtuigen.
Straks nog een DE3 en dan houdt het op.
Groeten Bart
-
Ik snap wel wat Marc Tramt bedoelt. Plan E heeft schorten aan de zijkant en raken die niet het perron in die bocht? ???
Verder (y)
Edit: ik zie dat je dat al uitgetest hebt :)
-
Agh, nee hoor dat gaat goed, op de foto liggen de perrons ook nog los. Eentje is er een beetje krom
getrokken (multiplex) doordat er aan één kant gelijmd is. Strakjes wordt hij op de juiste afstand geplaatst en dan vanaf onderen
af vast geschroefd.
Met proefrijden ging het in ieder geval goed. (y)
Nu bezig geweest met de aankleding voor op het perron. Een eerste probeersel moet hem nog zwart spuiten en een jaren 80 poster in het midden plaatsen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00027_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00027_klein.jpg)
-
geinig tijgernoot (y) (y)
Het breekt inderdaad wel de rechte lijnen op dit stukje. TOP
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_18_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_18_1.jpg)
Gr Bart
Fraai baanplan ! "Zo heerlijk rustig"...
Vergeet niet nog ergens een omloopspoor in de buurt van het kopstation aan te leggen. Tenminste, als je niet met geduwde goederenwagens wilt rijden vanaf het station met eilandperron tot aan de loods bij het kopstation. Dat is niet erg realistisch.
-
Hoi Mallet,
Daar heb je helemaal gelijk in, dat is ook nog een puntje die nog open staat bij mij, Heb nl het probleem dat als ik een omloopspoor maak bij het kopstation dan kan ik weer getrokken naar het schaduwstation. Maar dan moet ik vanaf het schadwustation weer geduwd naar het kopstation. Dus eigenlijk moet ik twee omloopsporen hebben om getrokken over de hoofdbaan te gaan (of ik moet op het eilandperron omlopen en het laatste stukje geduwd terug gaan).
Ik denk zelf dat het eindigt dat ik gewoon geduwd terug ga over de hoofdbaan. Scheelt spoor en moeilijk doen (y) of er moeten via dit forum geniale ideeen geopperd worden.
Groeten Bart
-
Wat een heerlijk simpel baanplan. (y)
Ik heb alleen het idee dat je perronsporen een beetje kort zijn, maar gezien het materieel waarmee je zegt dat je gaat rijden zou dit goed moeten zijn.
-
even een kleine update:
-Perrons zijn voorzien van een kleurtje en een beetje bruine waas
-Perrons zijn nu voorzien van bestrating
-Voorzichtige start met proberen balast aan te brengen (droog)
Strakjes nog met de luchtkwast eroverheen voor een verouderd spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0461_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0461_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0456_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0456_5.jpg)
Nu langzaam verder.
Groeten Bart
-
Leuke baanplan. Ga ik zeker gebruiken om inspiratie op te doen.
//Arthur
-
Dank je, succes met inspiratie op doen.
Groeten bart
-
Kompleet met de seinbordjes, gemaakt in visio en uitgeprint op onscheurbaar papier. Dit is super glad en met een laser kleurenprinter superstrak op te printen.
Dat is interessant. Waar kun je dat kopen? Is dat van een bepaald merk?
Steyn
-
Hoi Steyn,
Het papier is een soort polyester papier en is onscheurbaar. Ik moet even navragen waar je dit koopt. Heb het nl op mijn werk gedaan. Maar als je zoek op polyester papier opinternet vindt je al een hoop aanbieders.
Ik heb het inmiddels ook gebruikt om een vel met allerlij andere borden te maken oa snelheid, hectometer, stations, overweg etc etc borden te maken, uitsnijden paaltje er tegen aan lijmen en gaan.
Groeten bart
-
Hoi Mallet,
Daar heb je helemaal gelijk in, dat is ook nog een puntje die nog open staat bij mij, Heb nl het probleem dat als ik een omloopspoor maak bij het kopstation dan kan ik weer getrokken naar het schaduwstation. Maar dan moet ik vanaf het schadwustation weer geduwd naar het kopstation. Dus eigenlijk moet ik twee omloopsporen hebben om getrokken over de hoofdbaan te gaan (of ik moet op het eilandperron omlopen en het laatste stukje geduwd terug gaan).
Ik denk zelf dat het eindigt dat ik gewoon geduwd terug ga over de hoofdbaan. Scheelt spoor en moeilijk doen (y) of er moeten via dit forum geniale ideeen geopperd worden.
Groeten Bart
Je zou kunnen overwegen van locomotief te wisselen bij je eindstations. Daar heb je bij het kopstation ook al een spoortje voor klaar liggen :). Bij het schaduwstation levert het ook de situatie op dat de trein met een andere samenstelling weer tevoorschijn komt, al moet je daar nog wel een spoor realiseren voor een extra locomotief.
-
Dank je wel voor deze opmerking, ik ga eens kijken wat ik hier mee kan doen en of het uitvoerbaar is.
Groeten Bart
-
Hoi Steyn,
Het papier is een soort polyester papier en is onscheurbaar. Ik moet even navragen waar je dit koopt. Heb het nl op mijn werk gedaan. Maar als je zoek op polyester papier opinternet vindt je al een hoop aanbieders.
Ik heb het inmiddels ook gebruikt om een vel met allerlij andere borden te maken oa snelheid, hectometer, stations, overweg etc etc borden te maken, uitsnijden paaltje er tegen aan lijmen en gaan.
Groeten bart
Bedankt Bart. (y)
Steyn
-
Na mijn laatste brouwsel, de drie stootjukken, wordt het tijd om een bruggetje te gaan bouwen voor in het spoor.
Via de SHM ben ik in het bezit gekomen van een tweetal tekeningen van de brug over de sluis bij Medemblik. Deze brug over de Overlekersluis viel mj op toen ik er langs reed en zou erg mooi staan in mijn huidige baanplan (met wat aanpassingen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1280px-Spoorbrug-Medemblik-sluis.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1280px-Spoorbrug-Medemblik-sluis.jpg) BRON wikimedia fotograaf H.P.Burger
De wens is om hem ook functioneel te maken en daar zit ik nu mee te stoeien. Op dit moment ben ik druk in autocad aan het tekenen om zaken verder uit te werken en delen frees klaar te maken.
De gedachten is om dmv een soort plunjer de brug open en dicht te laten bewegen. Deze plunjer zal door een schijf omhoog en naar beneden worden bewogen. Als dan niet voorzien van een loop lagertje.
Open en dicht is dan 1 omwenteling van de schijf, idee is ook om dit met een arduino en een steppermotor te doen, daar heb ik nl al goede ervaring mee met de regelbaarheid en het extreme lage toerental.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_18.jpg)
Het bijgevoegde plaatje schets het idee, maar wellicht hebben jullie nog betere ideeën?
Groeten bart
-
Heel interessant, blijf dit volgen.
groet
Harald
-
In hoeverre zou die plunjer aan de "echte" brugbediening passen? Zodat je dat halve-tandwiel-met-arm aandrijft in plaats van het brugdek?
Ik vraag me namelijk af hoe lekker het laatste deel van het dichtdoen van de brug gaat. De tandwiel-met-arm draait dan nog wel, maar het brugdek beweegt nauwelijks meer. Krijg je die subtiele beweging goed genoeg overgebracht via een aandrijving op het brugdek?
(Ik heb nog nooit zoiets gebouwd, 't is dus meer een licht vermoeden. Kan goed zijn dat het enorm meevalt :) )
Reinout
-
Hoi Reinout,
Daar loop ik ook mee te spelen in mijn gedachten, de plunjesslag zou rond de12mm worden. De beweging hiervan moet super langzaam en soepel verlopen want anders zie je dat terug in de beweging van het brugdek. Het mooiste is nauurlijk om alles via het tandwiel aan te drijven.
Ik heb al zitten denken om bijvoorbeeld ook een messing u profiel te nemen als basis voor de staanders (11mm breed) en daarin een reeks tandwieltjes te maken zodat deze vanaf onder de brug aangedreven kunnen worden. Dit zouden er dan een stuk of 8 boven elkaar worden. Hier ben ik dan weer bang voor de speling die op gaat treden tussen alle tandwieltjes onderling. Dit heeft vooral effect op de overgang van open naar dicht.
Ik ben er nog niet uit zoals je leest maar ik deel wel je gedachten.
Groeten Bart
-
Is een tandheugel in de twee staanders niet het handigste voor de overbrenging? met een tandwiel aan de as door de originele halve cirkels van de brugbediening. Dan kan het brugdek langzaam sluiten terwijl de tandwiel-met-arm nog wel draait. En met een tandheugel hoef je dan niet een "stapel" van tandwielen te monteren.
De tandheugel op-en-neer bewegen kun je dan doen zoals Bart al voorstelde.
FBG
-
In plaats van een tandheugel een touwtje naar beneden trekken? Je hebt twee staanders, dus in de ene kan je het "trektouwtje" stoppen en in de andere eventueel een veertje dat de andere kant uit trekt.
Enfin, geinig projectje! Succes ermee.
Reinout
-
Hi Bart,
Al eens aan geheugendraad gedacht ?
Heb je wel wat lengte nodig, ongeveer 10 cm draad t.o.v. 1 cm beweging.
Neem aan dat je onder de baan genoeg ruimte hebt.
Rechtop staand stukje staaldraad en overbrenging met heveltje (of wiel) naar een horizontale beweging van het draad onder de baan.
groet
Harald
-
Dank voor het meedenken,
Een tandheugel heb ik ook aan gedacht, mijn idee was dat dit niet zo nauwkeurig te regelen is omdat de overbrenging bijna 1 op1 is. Elke beweging is gelijk beweging in de brug.
Geheugendraad is ook een leuke optie.
Heb zelf ook gedacht om een enkel tandwiel bij de draaias te maken en dan met een getande riem de overbrenging door de staander naar beneden te verzorgen. Dit eventueel in combinatie met een echt tandwiel die buiten de brug de originele krans aandrijft. Dan heb je ook nog eens een grote overzetverhoudibg.
Iemand ideeen waar je kleine getande riempjes kan kopen?
Groeten bart.
-
Tandheugel is inderdaad een 1-op-1 beweging, maar door de originele constructie van de brug vangt die dat enorm op.
Kleine kettingen over overbrengingsbanden zouden ook kunnen, maar dan heb je nog steeds een 1-op-1 overbrenging. Je kunt er ook voor kiezen om de tandheugel te laten bewegen met een klein tandwiel en het tandwiel met meer tanden aan de centrale as van de brugbediening. Dan heb je een smalle, "simpele" overbrenging de brug in, maar een minder 1-op-1 beweging. en dus beter te beheersen.
FBG
-
Hallo Bart,
Kan je jouw schets verklaren? Ik ben geen werktuigbouwkundige maar op deze wijze kan je de brug volgens mij nooit openen. Het punt waar de plunjer tegen de brug drukt ligt te dicht bij het draaipunt. Succes met de bouw.
Wim
-
Beste Wim,
Jouw redenatie klopt tot op zekere hoogte, de afstand tussen de plunjer en het draaipunt is niet echt groot. Voordeel is wel dat de brug niet zo zwaar is.
Er zal verhoudingsgewijs meer kracht voor nodig zijn dan wanneer je de plunjer verder vanaf het draaipunt zet.
Ben vandaag trouwens zelf foto's wezen maken in Medemblik. Dit alles ter verduidelijking van de tekeningen (y).
Zit er ook steeds meer aan te denken om de brug op de originele manier aan te drijven dus ook via de grote krans buiten de brug. Op die manier kun je met een tandwiel buiten de brug naar binnen en dan met een haakse overbrenging naar onder de plaat van de modelbaan. Doordat je bovenin een klein tandwiel hebt op de grotere krans buiten is het toerental van de krans ook gelijk een stuk lager.
Het blijft puzzelen.
Groeten Bart
-
Hallo Bart,
In scanners zitten getande riemen die redelijk smal zijn (ik heb er een die 3 mm breed is). Een nadeel is dat deze tamelijk lang zijn, maar misschien is daar iets op te bedenken.
Wim
-
hoi Wim,
Dat klopt daar heb ik er ook eens eentje uit gesloopt, maar niet bewaard. Ik ga eens kijken wat ik kan vinden bij de kringloop oid.
Groeten Bart
-
Goedemorgen allemaal,
Wellicht een beetje laat maar ik heb er nog eentje. Dijkdoorgang zoals vroeger in harlingen. Is dat niks om een afstand tussen het personen station en het goederen gedeelte te creeren. en die ophaalbrug, gaat dat niet met een draad aan het contra gewicht? Wellicht een ander voorbeeld kiezen.
Zou je niet eens kijken naar een fiddle yard met twee lade geleiders en korte kopspoortjes? zo kan je omlopen zonder je modellen vast te pakken en hou je de kosten binnen de grenzen.
Groeten Jeroen.
-
Hoi Jeroen,
Dank je voor je feedback, een fiddle yard kan maar ben ik niet zo weg van (maar dat is persoonlijk). Verder is een dijkdoorgang leuk maar ik wil juist een beetje openheid creëren.
Ja de brug wat zal ik zeggen het is een uitdaging die ik wel aan wil gaan. Het is een leuke brug en toen ik hem zag dacht ik ja dit gaat hem worden. Dus toch maar aan de slag gegaan.
Hiervan zien jullie op de foto de eerste resultaten. De gefreesde brugpijler om een gevoel te krijgen met styreen en gevoel krijgen met welke afmetingen we te maken hebben. Oef het zal wel priegelen worden om een poelie met getande riem er in te frotten.
We kijken wel hoe het gaat en anders wordt het een andere aandrijving, ik reken maar zo hij kan altijd nog als statisch model worden uitgevoerd (y).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160812_195036_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160812_195036_1.jpg)
Sorry voor de liggende foto, ik krijg hem niet gedraaid.
tot de volgende update
Groeten Bart
-
Leuk project :D
Is een as met worm en wormwiel niks voor in de pilaar? Of is dat ook te krap? Heb je wel een lekker langzame overbrenging natuurlijk. Dus as met worm gaat naar boven en drijft een wormwiel aan die dan weer het originele grote halve tandwiel aandrijft.
Succes.
Robert.
-
Beste Robert,
Dat is ook een optie, maar waar haal je zulke kleine tandwieltjes en wormwieltjes vandaan??
Tips welkom.
Gr Bart
-
Weer een stukje verder, nu gaan kijken of dit te bouwen is.
Tandwieltjes, lagertjes en wormwieltjes van het faller car systeem, los te bestellen en super klein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel3_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel3_6.jpg)
Luistert waarschijnlijk allemaal heeeeeeel erg nauw maar wel leuk.
Groeten Bart
-
En als je daar nu eens een schroefasje uit de scheepsmodelbouw wereld voor neemt Bart?
-
Beste eric,
Wat is daar het voordeel van? Ik zie schroefassen op internet en dan zie ik dat het een bus is waarin de as draaid (best prijzig). Wat zijn de voordelen tov een asje met lagers?
Groeten bart
Ps bedankt voor het meedenken (y)
-
Omdat dat een kant en klaar en beproefd product is :)
Lijkt mij een stuk betrouwbaarder dan proberen 3 kleine losse lagers goed uit te lijnen, als je ze al ergens kunt vinden.
-
Hoi,
Schroefassen zijn best prijzig, de lagertjes zijn goed verkrijgbaar en op zich met een asje van 1,5 mm naar mijn idee goed uit te lijnen. Het voordeel is dat het heel langzaam draaid. De overzetverhouding van de worm is ong 1 op 1 en moet de brug gelijk aandrijven. Het gaat nog geen halve omwenteling maken en dan is de brug al open. En de snelheid zal op 10 seconden zitten voor een halve omwenteling.
Gr bart
-
Duidelijk Bart.
Ik blijf je even volgen :)
-
Schroefassen uit de SMB zijn voorzien van een bronzenlaget. Dat is voor jou
toepassing meer dan genoeg. Zo te zien word je as 1mm ø. Dat is wel erg gevoelig.
Het wormwiel en ronsel hebben ook ruimte nodig. Beter is het een haakse
overbrening te gebruiken (van messing) op een as van ø 3 mm, en je wormwiel
overbrenging onder je krans te plaatsen. Hierdoor kun je een 1:80 vertraging
gebruiken die meer reël is. Een aandrijving maken is nu eenmaal niet één, twee, drie
gebouwd. Ikzelf heb heel wat lieren, kop- en hekschroeven en kranen gebouwd.
Ook voor andere hobby genoten, maar het blijft puzzelen en precies werken.
Veel plezier en sucses.
-
Hoi Steef,
Dank je wel voor het meedenken, probleem is dat ik niet erg veel ruimte heb. Ik ben nl ook nog geen haakse overbrengingen tegengekomen die klein zijn. Dus als je tips hebt graag.
Groeten Bart
-
Goedenavond allemaal,
Hierbij een kleine update (op aanvraag van Frans (Bluestrain)) (y).
Inmiddels heb ik mijn schaduwstation van 3 sporen verwijderd en heb ik langs de lange kant van de zolder het spoor doorgetrokken tot naast de zoldertrap.
Hierdoor heb ik de mogelijkheid gemaakt om vier opstelsporen naast elkaar te realiseren. Daarnaast heeft 1 van de sporen nog een kopspoor gekregen.
Bedoeling hiervan is dat ik met mijn goederentreintje heen en weer kan pendelen. Eenmaal aangekomen in het schaduwstation kan de loc dan afkoppelen (krois) en vervolgens kan een andere loc vanaf het kopspoor voor de goederentrein worden gezet, om weer een slag terug te maken. Is de goederentrein uit het schaduw station weg dan loopt de loc naar het kopspoor voor de volgende slag.
Hierbij dan ook wat foto's van de vorderingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161216_112346.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161216_112346.jpg)
Het zaag en freeswerk is gereed (12mm berken multiplex)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161218_142602.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161218_142602.jpg)
foto richting station waar voorheen het oude schaduwstation lag
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161218_142549.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161218_142549.jpg)
foto richting eindpunt van het schaduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161218_161045.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161218_161045.jpg)
De eerste rails leggen. Het is wel ideaal om een bak op zijn kant te kunnen leggen om eraan te werken, zonder dat je zittend op de grond boven je hoofd zit te prutsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161221_200857.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161221_200857.jpg)
Nu alleen nog de rails aansluiten op de bezetmeldprint.
Groeten en tot een volgende update.
ps de brug staat door deze uitbreiding even in de koelkast.
-
Even terug gelezen, dat je inderdaad Tillig gebruikt, wat ook op de foto's te zien is. Welke maat wissels heb je gebruikt, zoals in deze laatste foto's ? De lange of de super-lange ?
Maarten
-
Hoi Bart,
Bedankt voor de update,ga je je schaduw station nog verbergen of laat je het open.
De bouw ziet er netjes uit,dus ik blijf dit volgen,omdat ik zelf ook een heel beperkte ruimte,
tot mijn beschikking heb.
Grt Frans
-
Even terug gelezen, dat je inderdaad Tillig gebruikt, wat ook op de foto's te zien is. Welke maat wissels heb je gebruikt, zoals in deze laatste foto's ? De lange of de super-lange ?
Maarten
ik gebruik de lange (EW3).
Groeten Bart
-
Zo maar weer even en update plaatsen, de vorderingen gaan gestaag door en inmiddels is er op de uitbreiing gereden (nog niet gekoppeld aan de rest van de baan maar los.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170103_143252.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170103_143252.jpg)
Aansluitingen voor de modulebak voor loconet en S88.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170103_143302.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170103_143302.jpg)
De bezetmeldingenprint en daarnaast komt de servo decoder van digikeijs.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170103_143318.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170103_143318.jpg)
En ook deze bak heeft een loconetaansluiting gekregen voor de daisy.
Inmiddels ben ik bezig met het enkelsporige stukje richting de bestaande baan. hier moet ik alleen nog de rails voorzien van een aantal draadjes en deze aansluiten. Daarna kan er gereden worden over de gehele baan (y)
Want inmiddels is hij ook bij mij aangekomen (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y) :laugh:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170106_181312_kleiner.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170106_181312_kleiner.jpg)
@ Frans, Het gehele schaduwgedeelte en het enkelsporige deel erna toe wordt overdekt. Het is de bedoeling om kappen van 2mm plexiglas te maken die in het groefje in het kopse deel van het multieplex vallen. De andere kant rust dan op het vertikale deel tegen de wand aan. Op deze manier is het beschermd tegen stof en eventueel huisgenoten die er wat op willen leggen (zoals de was over het hekwerk bij de trap). De kappen buig ik zelf met een warme draad.
Groeten Bart
-
Je gaat mooi gestaag voort Bart. Succes.
Mvg,
Michel
(via de Tapatalk App)
-
Dank je wel Michel,
Zal snel nog wat vorderingen posten.
Groeten Bart
-
Ja graag Bart.
Hoe heb je de perrons gemaakt qua betegeling?
Mvg,
Michel
(via de Tapatalk App)
-
met jouw cnc frees (y)
perron 1 op 87 tekenen in autocad en dan frezen in styreen van 0.75mm. Vervolgens spuiten met grijze verf uit de spuitbus en dan weatheren met de airbrush.
groeten bart
-
Helemaal ingetekend per tegel dus?
Misschien heb ik in de toekomst wel een klusje voor je ..... ;)
Mvg,
Michel
(via de Tapatalk App)
-
klopt helemaal ingetekend. :P
-
Hallo allemaal,
Hierbij na lange tijd weer eens een update. Ik heb niet stilgezeten maar het stond allemaal wel op een lager pitje.
Ik ben begonnen met een aantal holland scale huisjes aan te schaffen om zodoende een leuk huizenblok te maken, dus gelijk maar kitbashing.
De huisjes zijn zoals gezegd van holland scale en van het type plattelandshuis (model no 13).
Eerst wat opstellingen geprobeerd waarbij de 2x3 variant het beste op mijn baan past qua ruimte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171211_132431.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171211_132431.jpg)
het enig wat nog een kleurtje moet krijgen is de onderste laag gladde stenen.
Nu verder met de andere zijden van het huizenblok, daarna de kozijnen en deuren schilderen en dan de indeling in de huisjes.
Het dak wordt nog een uitdaging.
Groeten Bart
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171211_133318.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171211_133318.jpg)
Op internet had ik gelezen hoe je voegen kan inwassen dus eerst maar op een stukje proberen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171211_183722.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171211_183722.jpg)
Werkwijze is eerst de stenen voorzien van een rood/bruine verf en daarna met faller strasse farbe (grijs) inkwasten en daarna gelijk met een doek afwrijven, als je dit met kleine stukken doet werkt het prima.
Bovenstaande gaf genoeg vertrouwen om aan de samengesteld wand te beginnen en zie hier het resultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171211_204414_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171211_204414_1.jpg)]
Ik ben er niet ontevreden over en ook met dit is het gewoon een kwestie van doen en niet te bang zijn. De stenen boven de ramen nog extra aangetipt met een ander kleurtje en zo ook de stenen dorpels onder de ramen.
-
Mooie draadje blijf ik zeker volgen (y)
-
Kleine update over de vorderingen tot nu toe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171213_202014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171213_202014.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171213_202025.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171213_202025.jpg)
De basis zit in elkaar nu verder met het dak en de raampjes.
Groeten Bart
-
Mooie baan begint dit te worden
Jammer alleen dat er nu al aan de huisjes begonnen word terwijl de brug zeer interessant bleek teworden
Zeker de aandrijving van de brug
Blijf het zeker volgen ook omdat ik ook nog dik in het bouwen zit
Moet zelf bijna alles zelf bouwen van station tot huizen en boerderij tot zelfs de watertoren en loc loods
Word een hele uitdagen omdat het 1.160 is
Groetjes Rienk
-
Gaaf pandje!
Groet Jaap
-
Hoi,
Dank jullie wel voor de complimenten,
Hierbij ook een foto van het bijna gereed product.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/huisjes_af.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/huisjes_af.jpg)
Nu is het wachten op de dakpanplaten van Auhagen, dan kan ik malletjes maken van karton en alles passend maken. Daarna overnemen op de dakpanplaten en zagen maar.
Groeten Bart
ps iedereen hele fijne kerstdagen en een goed oud en nieuw.
-
Op de valreep een kleine update.
Lekker bezig geweest, hemelwaterafvoer gemaakt, regengoten geplaatst en de boeidelen gereed.
Verder het dak gespoten met een mix van rood, bruin en geel tot dat het een leuk rood bruinige tint had.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/26166196_527976087588124_3020361931926491461_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/26166196_527976087588124_3020361931926491461_n.jpg)
Fijne jaarwisseling en denk om de ledenmaten met vuurwerk, anders kunnen we volgend jaar niet meer hobbyen.
Groeten Bart
-
Inmiddels druk aan het bouwen aan de scenery. Onder andere het nabouwen van het seinhuis wat in Apeldoorn heeft gestaan.
Nu zoek ik informatie over de indeling van de 1e verdieping. Het Utrechts archief heeft slechts 1 foto van een dame die de de overweg bediend.
Wie heeft wellicht foto's of een plattegrondindeling?
Groeten Bart
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/120673994_1219763998409326_816595692369879034_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/120673994_1219763998409326_816595692369879034_n.jpg)
-
Vraag het aan Onno de Vries. Hij schreef het boek De spoorweg Apeldoorn - Hattemerbroek 1887. Uitgeverij Uquilair B.V. Zijn vader was van 1957 tot 1960 hoofdstationschef in Apeldoorn.
-
Vraag het aan Onno de Vries. Hij schreef het boek De spoorweg Apeldoorn - Hattemerbroek 1887. Uitgeverij Uquilair B.V. Zijn vader was van 1957 tot 1960 hoofdstationschef in Apeldoorn.
dank je wel, ik ga eens kijken of ik in contact met hem kan komen.
Andere tips zijn ook nog welkom.
Groeten Bart
-
Op de site Klassieke beveiliging.com staan helaas geen interieurfoto's van Post I (want dat was dit seinhuis), maar wel een tekening van de handelinrichting die er stond.
-
Hoi,
Weer eens zo'n draadje die ik nog niet gelezen heb, waarom is me een raadsel ???
Ga zo door.
Gr Koen.
-
Hoi Bart,
Als je rechtsonder een perron tussen de sporen maakt ipv de 2 perrons aan de buitenkanten heb je ruimte voor nog een opstelspoortje voor een goederenwagon oid.(bijv. rechtdoor tot het stationsgebouw in de uiterste rechter benedenhoek)
Groet,
Bert