Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:26:07
lengte blok en bezetmelders door Bobos
Vandaag om 20:25:16
3,51° ofzoiets 😉 door kar
Vandaag om 20:15:32
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:40:36
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
bovenleiding Mader door Marc tramt
Vandaag om 19:26:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
  

Auteur Topic: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan  (gelezen 38340 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8411
    • Rangeerbanen
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #30 Gepost op: 23 juli 2014, 10:42:38 »
doorgaand station (zoiets als klarenbeek oid)
Indrukwekkend station, door jou anderhalf x zo groot uitgevoerd :D

Wat ik me af zit te vragen, wat is je thema eigenlijk, wordt het polder/Limburg/Veluwe/Groningen/duinen/rivierenlandschap? Want waarom ligt het kopstation daar waar je het nu neerlegt (baantechnisch, niet kamertechnisch), wat is de omgeving daar, en waarom heeft de NS in het verleden de spoorlijn niet verder getrokken? Hetzelfde geldt voor de haven, dat lijkt me een binnenhaven aan een kanaal.

Groet,
Michel

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #31 Gepost op: 23 juli 2014, 10:58:22 »
Bart,

Baanplan  ziet er top uit. Rustig spoorverloop,  mooie ruime bogen.  Misschien nog een tip voor het midden gedeelte tussen de 2 stations om te kijken naar het  baanplan van Buitenlust van Huib Maaskant.  Voor inspiratie

Groet

Matthijs

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #32 Gepost op: 23 juli 2014, 11:41:57 »
Kopstations met haven in de buurt:
Harlingen, Lemmer, Enkuizen, Ijmuiden, Hoek van holland .
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
  • Dutch Iron Works
    • Jefftrack.nl
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #33 Gepost op: 23 juli 2014, 11:52:42 »
Zo bedoelde ik het niet....... ;)

Ik vind het enkel logischer overkomen als een goederentrein voor de haven via het extra spoor van het eilandstation naar de haven kan rijden dan dat deze kop moet maken dan wel moet steken aan het perronspoor in het kopstation zelf..... ;)

Jeffrey

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3807
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #34 Gepost op: 23 juli 2014, 11:56:16 »
Nee, juist niet doen. Door het ontwerp nu rijdt de goederentrein over de hele baan. Anders is tie zo van het schaduwstation de haven in. Een lang traject maakt je baan veel leuker te berijden, vooral als je dan moet kruisen/wachten op personentreinen. En in Harlingen moest ook in de haven worden gestoken om de VAM te bedienen.

dirkjan

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #35 Gepost op: 23 juli 2014, 12:30:58 »
@dirkjan, dat was mijn idee ook, zo tuf je over je hele baan heen met de buurtsuper.. En het kopmannen en omrangeren op het eilandperron is ook wel een leuk speelelement. nog leuker om het met koploper te automatiseren.


Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #36 Gepost op: 23 juli 2014, 21:50:16 »
ik denk dat dit hem gaat worden (y) (y) (y), heb toch besloten om het extra spoor bij het eilandperron weg te laten.
Hierdoor is het eilandperron in opzet een stuk simpeler en eenvoudiger.



Groeten bart
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2014, 21:53:49 door Bart spruitje. Reden: moet je wel het plaatje toevoegen. »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8667
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #37 Gepost op: 23 juli 2014, 22:30:57 »
Net baanplan!  (y) Leuk! eenvoudig maar mooi te bouwen. Misschien een aantal bakken van iets meer diepte voorzien. Je hebt sommige iets van 25cm die zou ik wat breder maken bijvoorbeeld 40 of 50cm. Dan heb je nog iets meer ruimte voor landschap.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #38 Gepost op: 24 juli 2014, 00:43:24 »
Bart, top!

Station Noord is nu minder woekeren met de ruimte, staat rustiger.

Wissel bij haven omgedraaid, mooi boogje er naartoe en zelfs een krom spoortje extra erbij, vind ik een vooruitgang.

Wat ik nog zou overwegen is de haven terug naar de oude plaats, iets meer naar het noorden. Traject van / naar het kopstation is nu wel erg kort 'genieten' van een rijdende trein. Het extra spoortje kan dan ook iets langer, indien gewenst.

Ruud.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #39 Gepost op: 24 juli 2014, 19:03:41 »
1 suggestie heb ik nog.
Misschien(als je het leuk vind) kan je de haven en de kade sporen iets scheef leggen,ofwel je haven verloopt vanuit een soort punt van smal naar breder en zo leg je de kade sporen parallel ernaast.
Dat door breekt het rechtlijnige idee misschien iets meer ?
Verders zou ik er niks meer aan doen  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #40 Gepost op: 24 juli 2014, 21:56:33 »
geinig tijgernoot (y) (y)

Het breekt inderdaad wel de rechte lijnen op dit stukje. TOP



Gr Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #41 Gepost op: 24 juli 2014, 23:07:36 »
Misschien het bovenste gedeelte met bruggetje en eilandperron, iets naar links verplaatsen? dan heb je iets meer doorgaand spoor rechts naar het schaduwstation, nu lijkt het gewoon een kopstation.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #42 Gepost op: 27 juli 2014, 02:37:20 »
Bart,

Met welke software teken je deze baan ontwerpen?

Mvg, Michel

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #43 Gepost op: 27 juli 2014, 07:44:03 »
Hoi,

dit is de gratis versie van Anyrail. Als je minder dan 50 railstukken gebruikt kan je hem vrij proberen. Is een goed programma welke prettig werkt en ik zeker zou aanschaffen als mijn baan groter zou zijn.
Enige minpuntje vind ik het plaatsen van gebogen lijnen. Deze moet je met rechte stukken samenstellen (wel 1 lijn maar met meerdere punten). Cirkels etc zit er niet in.

Groeten Bart
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2014, 07:46:17 door Bart spruitje »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #44 Gepost op: 27 juli 2014, 11:09:36 »
Ik heb ook Anyrail gebruikt (In mijn 0 baanplannerij )  en als je moeite hebt met mooie boogstralen te tekenen , kan je ook gewoon vaste gebogen rails "lenen ", die  (ongeveer ) dezelfde straal hebben als jouw flex rail bogen.
 Dan kan je ook niet smokkelen met te krappe bogen.  :D .
 Als je rijdt met een klompentrein , hoe keer je dan je  de trein als hij in het onderste kopstation is aangekomen ?
Zou je niet een of twee wissels daar aan het einde van het perron leggen  ?
De rest van je ontwerp vind ik er natuurlijk uitzien.
 Hou dat er maar in!  ;D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.