Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Rik
Vandaag om 20:00:55
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 19:52:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:48:11
Imitatiekoppelingen modellen aanpassen/verbeteren door Jamie
Vandaag om 19:34:50
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 19:33:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijn v m
Vandaag om 19:27:45
Modelhuis demonteren zonder stukken door MartinH0
Vandaag om 19:24:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hvyfuji
Vandaag om 19:22:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 19:20:03
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door barry1972
Vandaag om 19:18:50
Keerlus Numansbaan door tonp7
Vandaag om 19:12:32
Bovenleidingportalen Den Haag-Delft tot 1980 door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:08:49
Cubana door iarnrod
Vandaag om 19:05:46
Wasbenzine/residu door Peter Kleton
Vandaag om 19:03:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door GerardvV
Vandaag om 19:03:03
Herstart en inspiratieloos door NS264
Vandaag om 18:32:42
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Chris Westerduin
Vandaag om 18:22:40
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pjotr500
Vandaag om 18:19:54
Minicamera of inspectiecamera, ervaringen? door MOVisser
Vandaag om 17:49:29
Rijtuigen op De Meer door R v/d Hoven
Vandaag om 17:43:42
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:57:02
Tortoise wisselmotor niet met Littfinsky M-DEC-DC aan te sturen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:51:54
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door ruudns
Vandaag om 16:37:00
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Rondje_HO
Vandaag om 16:15:37
Wie kan mij helpen met een baanplan voor rocoline met bedding? door Rondje_HO
Vandaag om 15:49:23
PREFO Tram Bouwpakket Gezocht door ANDREUS
Vandaag om 15:48:28
Spoor III in Nederland gebruikt? door Reinout van Rees
Vandaag om 15:17:26
Armita Wagons Amsterdam bv Tds door Arjan6511
Vandaag om 14:57:27
Philotrain NS 4600, de grote verbouwing door roadster36
Vandaag om 14:57:27
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door GMA70
Vandaag om 14:49:43
  

Auteur Topic: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan  (gelezen 29035 keer)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Gepost op: 19 juli 2014, 13:57:22 »
Beste forumleden,

Na 28 jaar N spoor te hebben gereden ga ik de overstap maken naar Ho. Veel zaken liggen hier aan ten grondslag en de grote keuze is gemaakt.

Het is de bedoeling om zoiets als de gedachten van de DDPB van karsth te gaan bouwen maar dan met eigen invloeden en zaken die ik leuk vind.
Basis wordt de oude N baan waarop dus nu een Ho baan komt te liggen.
Bijgaand een eerste idee waarover ik graag jullie mening/ gedachten wil horen (lezen).

Zaken die ik leuk vind en er op terug moeten komen zijn:
kopstationetje
doorgaand station (zoiets als klarenbeek oid)
lokale rangeermogelijkheden
schaduwstation voor opstellen materieel.
klein bruggetje
overweg.
etc.

Graag jullie mening over het baanplan

Groeten Bart






« Laatst bewerkt op: 24 juli 2014, 10:17:36 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7127
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2014, 14:13:53 »
Mooie en eenvoudige opzet. (y)
Jeroen

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2014, 14:54:29 »
Leuk plan.

Let wel op dat er op de hele baan maar 1 omloop mogelijkheid is.
In mijn ogen te weinig om in beide rijrichtingen een loc voorop te laten lopen. Dit geldt voor bereiken van alle goederen sporen maar b.v. ook in en uit het schaduwstation.

Met vriendelijke groet,
Michel


obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 399
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2014, 17:57:31 »
leuke simpele opzet!! Het beste is nu in je hoofd voorstellen hoe je de treindienst gaat doen of het voldoet.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2014, 20:05:13 »
alvast bedankt voor de leuke reacties,

@ Michel
idee is om met twee DE2 stellen in pendeldienst te rijden tussen schaduw station en kopstation. Ze kunnen dan afwisselend beide in het kopstation passeren of ze passeren elkaar op het eilandstation. De klompentrein (twee locs met twee rijtuigen) met aan beide zijde een loc kan ook op beide plaatsen passeren. Ook kan er wisselend vanuit het schaduwstation worden gereden.

Goederenverkeer is denk ik loc voorop uit het schaduwstation en geduwd de rangeeraansluiting op, evt terugsteken of wagens gelijk plaatsen. Een eventuele sik oid kan de wagens lokaal uithalen en terugzetten.

Commentaar is altijd welkom en het plan kan er alleen maar beter van worden
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8173
  • Team Mitropa FNDL
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2014, 20:12:35 »
Kijk dit mag ik, weinig rail evenwicht baanplan, misschien iets royalere bogen..

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6606
  • Team Mitropa - GDMB
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2014, 20:16:47 »
Zoals Martin al oppert. Verder zou ik er weinig meer aan doen.
Je zegt het zelf namelijk al:

Goederenverkeer is denk ik loc voorop uit het schaduwstation en geduwd de rangeeraansluiting op,
evt terugsteken of wagens gelijk plaatsen. Een eventuele sik oid kan de wagens lokaal uithalen en terugzetten.
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2014, 20:24:10 »
Je kunt denk ik je goederenverkeer verder uitwerken, Wat vervoer je, waar moet dat heen en wat voor grondstoffen heb je daarvoor nodig.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2014, 20:38:35 »
dank weer voor de bemoedigende worden dat ik op de juiste weg zit. Enige puntje vind ik nog het onderste spoortje bij het eilandperron, waar ga ik deze voor gebruiken en welk nut heeft deze in het echt gehad. Ik heb hem erbij getekend en eigenlijk zonder duidelijke reden. hij kan dan ook wel weg denk ik.
Ik zit ook te denken om juist bij het kopstation een extra spoortje te leggen voor goederen. wellicht dat het daar beter tot zijn recht komt.

De boogstralen worden in ieder geval zo groot mogelijk en worden uitgevoerd met flex. Ik twijfel nog of het railmateriaal van tillig of peco wordt.

Vandaag in ieder geval twee DE2 van artitec (met sound) opgehaald en oh wat zijn ze mooi
.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3104
    • modulebaan.nl
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2014, 21:32:38 »
Hallo,

Mooi plan!
De functie van dat spoor bij het eilandperron lijkt me duidelijk: uitwijk in geval van calamiteiten en opstelplaats voor werk (sproei!) treinen.

Volgens mij kan juist dat spoor nog wat extra actie geven in het bedrijf. ik zou het laten liggen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2014, 22:02:09 »
Weer een stukje verder met de invulling en jullie inbreng.



Ook gelijk een bruggetje en de overweg ingepland, ook het hoogteverschil aangebracht.

gr bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8173
  • Team Mitropa FNDL
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2014, 22:10:57 »
Kun je op de 25cm stukken er nog een 10cm bijaan plakken ? Geeft je iets meer ruimte voor scenery

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2014, 22:38:55 »
Bart,

Ik stel me zo het volgende voor. De Hippel rijdt de goederentrein, vanuit het schaduwstation. De Sik is gestationeerd op de goederen sporen. Als de Sik op de noordelijke sporen staat kan de 600 terug steken tot aan de Sik of naar het andere lege noordelijke spoor. Als er wagons naar het zuidelijke spoor moeten, moet de Sik die daar heen duwen, terwijl de Hippel met andere wagons op het 2e noordelijke spoor uit de weg gaat. Dit moet je dan doen via het zuidelijke goederen spoor, want rangeren op de hoofdbaan is niet gebruikelijk. Terug naar het schaduwstation moet de Hippel los bovenaan een noordelijk goederenspoor komen te staan en de Sik moet alle wagons daar naar toe duwen. Dat omgekeerd rangeren moet je goed doordenken. De Hippel duwt zijn trein de hoofdbaan op en kan naar het schaduwstation. Daar kan de Hippel echter niet omlopen (als er al 2 sporen daar voor vrij zijn), want er ligt geen omloop wissel. Er rest je alleen de Hippel met de hand weer voorop te plaatsen.

Het extra spoor bij het eilandstation kan zichtbaar opstelspoor zijn voor de DE2'en en/of Klompentrein, want de dienstregeling rijdt toch niet op elk moment met evenveel treinen? Goederentreinen kunnen ook beter tussen de personendienst door op het moment dat die minder frequent rijdt.

Succes met je plan. De DE2'en zijn inderdaad erg mooi.

Mvg, Michel

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2014, 00:03:16 »
Michel je hebt gelijk, nu snap ik wat jij bedoeld en wat ik vergat :-[, je moet idd ook weer terug, en als je zo rangeert dat je getrokken terug gaat dan kom je verkeerd aan in het schaduwstation.
Dan zou ik op de terugweg op het eilandstation om moeten lopen en geduwd weer het schaduwstation in gaan. (y) dat gaat dan wel maar is een extra handeling. Dank je ik ga kijken wat ik hiermee kan doen en of ik het zo hou of verander.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8573
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2014, 10:14:31 »
Misschien kan je als je dat leuk lijkt,bij je industrie sporen een stukje haven maken,dan kan je als je de 2 sporen recht legt er kade sporen van maken.
Kun je wellicht wat overslag nabootsen met wat schuifwand wagens of zo.
Zomaar een idee  ;)
Verder is je plan erg netjes  (y)
Misschien als je een kleine draaischijf hebt,dat je je sporen van het schaduwstation daarop kan aansluiten,dan kan je evt daar ook een loc omlopen en draaien ?