Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 00:04:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
18 November 2025, 23:41:27
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door VictorPM
18 November 2025, 23:37:24
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Joz
18 November 2025, 23:30:58
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
18 November 2025, 23:21:49
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Sikko
18 November 2025, 23:14:59
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Schachbrett
18 November 2025, 23:02:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 November 2025, 23:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
18 November 2025, 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
18 November 2025, 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 November 2025, 22:04:15
Aachenau West door wob
18 November 2025, 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
18 November 2025, 21:51:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
18 November 2025, 21:06:58
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
18 November 2025, 19:56:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
18 November 2025, 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
18 November 2025, 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
18 November 2025, 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
18 November 2025, 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
18 November 2025, 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
18 November 2025, 16:44:55
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
18 November 2025, 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
18 November 2025, 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
18 November 2025, 15:15:16
  

Auteur Topic: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan  (gelezen 42720 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #45 Gepost op: 27 July 2014, 11:18:29 »
Leuk baanplan.

gaat een prachtige baan worden.

@peter
een klompentrein heeft aan de uiteinden een 2200 zitten dus hoeft niet gekeerd te worden.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4039
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #46 Gepost op: 27 July 2014, 12:25:50 »
OK Martijn,
 Dat was ik vergeten. :o
 Ik heb ze ook nooit in het echt gezien, want ze reden  hier  niet in West Nederland. ;)
 
Dan mag je dus je plan van mij zo houden.

 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #47 Gepost op: 27 July 2014, 12:40:33 »
Hoi Peter,

De flexrails krijg ik wel netjes in de juiste straal, het gaat meer om de vrije zaken zoals het viaduct tekenen of bijv een weg met bochten.
Hierin is het lastiger, maar ja het is dan ook een baanontwerp programma, dus eigenlijk wel logisch.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #48 Gepost op: 27 July 2014, 12:43:15 »
Weet iemand hoe lang een klompentein in Ho is. Ik kom zelf tot ongeveer tot onderstaande maar ik kon niet alle lengtes vinden op het net :'(

lengte mm   type
161                 loc 2200
265                 plan E
265                 plan E
100                verwarmingswagen artitec
161                loc 2200
952   mm totale lengte

Is er iemand die het na kan meten voor mij? (y) (y)

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #49 Gepost op: 27 July 2014, 13:00:33 »
Een klompentrein bestaat toch uit 4 plan e rijtuigen? 

Leuk baanplan trouwens :-)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #50 Gepost op: 27 July 2014, 13:04:39 »
Ik heb een complete klompentrein te koop. 5x B Plan E (nieuw), Energiewagen (nieuw) en keuze uit 7 stuks 2200. Ik splits de set pas op als ik alle losse delen bij elkaar ook kan verkopen.

Met vriendelijke groet,
Michel


Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #51 Gepost op: 27 July 2014, 13:39:12 »
Hoi,

Kun je in ieder geval wel de lengte voor mij meten met twee rijtuigen en een verwarmingswagen?? (y)

Kun je ook een pb sturen met een foto wat je te koop aanbiedt?

Gr Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #52 Gepost op: 27 July 2014, 14:36:06 »
Bart, PB gestuurd. Zal zo even meten.

Mvg, Michel

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #53 Gepost op: 27 July 2014, 14:40:30 »
Lengtes over buffers.
2200 = 12 cm.
Plan E = 26,5 cm.
Verwarmingswagen = 12 cm.

Mvg, Michel

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8623
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #54 Gepost op: 27 July 2014, 15:11:46 »
l.o.b. 2200 is maar 12 cm? Typfoutje denk ik?

Echte 2200 is volgens wikipedia 14, 01 meter lang (14 meter voor gemak) = 1400cm : 87 ~ 16,1 cm.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2014, 15:18:26 door Jeronimos »
Jeroen

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #55 Gepost op: 27 July 2014, 15:27:33 »
Idd typefoutje.  :-[

2200 = 16 cm.  ;)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
« Laatst bewerkt op: 08 June 2015, 09:15:44 door Bert van Gelder. Reden: url »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #57 Gepost op: 07 June 2015, 19:29:16 »
Update ;D ;D

Even een kleine update (mijn collega kijkt mee en had commentaar dat ik niks post). In de tussen tijd is er veel gebeurt. Ben nu bezig met perron 1 en 2 van het station. Van een forumgenoot heb ik met de kerst een CNC frees overgenomen en daar ben ik druk mee in de weer.

Het perron is van multiplex en in een aantal delen (steeds verschuiven op de CNC machine want de te frezen lengte is max 400mm) gefreesd en dat levert een mooi perron op, die strak en nauwkeurig in de getekende boogstraal is. Daar kan geen decoupeerzaag tegenop (y) (y).




Daarna uit 1mm styreen de in autocad getekende perron betegeling frezen met een 0,6mm freesje.



het eindresultaat zien er dan als volgt uit:
Moet alleen nog even met de instellingen rommelen zodat de lijntjes helemaal tot het eind doorlopen. In Cad lopen ze echt door tot het einde maar de frees gaat in het laatste stukje al naar boven om zich te gaan verplaatsen naar het volgende stuk. Deze ramp op opgang hangt samen met de frees snelheid. Hoe sneller je frees beweegt van links naar rechts hoe eerder hij met omhoog lopen begint. Als ik hem langzamere feed laat lopen gaat het een stukje beter. Blijven rommelen dus.



Daarna het gefreesde perrondeel op het multiplex plakken.


Nu nog 4 delen en perron 1 heeft tegels. Daarna de keerwanden frezen en op de kopse kant er tegen aan plakken.
Al met al een leuke manier om te hobbyen. CNC geeft een leuke nieuwe dimensie aan de hobby.

Tot de volgende update.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #58 Gepost op: 07 June 2015, 23:54:07 »
Ik twijfel nog of het railmateriaal van tillig of peco wordt.
Aan de foto's is te zien dat de twijfel weg is, want er liggen rails en wissels. Is het Tillig geworden?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #59 Gepost op: 08 June 2015, 07:21:52 »
Hoi Martin,

Ja de twijfel is weg. Het is Tillig geworden, wat vooral mooi is zijn de wissels met de wisseltong u it 1 deel zonder draaipunt zoals bij andere fabrikanten. tillig flexrails is wel wat lastiger als devpeco die ik gewent was. de bedding is nl verdeeld in losse secties en deze willen nogal eens losschieten tov elkaar. oplossing is een druppeltje secondelijm om de bedding alle aan elkaar te maken.

Ook moet je heel erg opletten dat overal de bielsafstand gelijk is.

Verder zijn we lekker bezig. moet alleen nog het spoor naar de haven leggen. Maak vandaag wel even fots van de rest van de baan.

Groeten bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996