Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Bouw van materieel 40 treinstellen door erik1
Vandaag om 18:01:49
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 17:32:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 17:31:32
"Nederlandse" modellen door basjuh1981
Vandaag om 17:24:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145875 keer)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #315 Gepost op: 21 februari 2017, 14:38:04 »
Hoi Peter,

Veel succes met het verven en behandelen van deze goederenloods.
Ik blijf dit volgen.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #316 Gepost op: 22 februari 2017, 11:48:39 »
Dank je, Arie. Hoewel ik nog niet erg tevreden ben met het verfwerk, heb ik in ieder geval plezier in het experimenteren.

Het kleurmengsel is weliswaar inmiddels aardig in de richting die ik voor ogen heb, maar zoals het op de gevel terecht komt is een andere zaak.



148


Omdat ik de fijnkorrelige structuur van het pleisterwerk niet verloren wil laten gaan, heb ik de acrylverf vrij dun aangebracht, misschiel wel iets te dun. Dat er iets van de oorspronkelijke gele kleur doorheen komt was beoogd, maar nu lijkt het meer op spachtelputz en dat is niet wat ik wil.

Men zal zich afvragen waarom ik niet eerst het geveltje behandel vóórdat ik de pilasters en friezen plaats. Welnu, dat vraag ik mijzelf ook af want het penseelwerk vergt nu wel héél veel geduld om die pilasters en friezen niet te raken. Het heeft te maken met mijn vrees dat de plasticlijm niet houdt op de verf, niet goed meer plakt bedoel ik.

Voor de strookjes tussen de friezen moet ik op zoek naar een fijner penseel.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #317 Gepost op: 23 februari 2017, 14:11:41 »
De eerste twee secties van in totaal zes. Het past allemaal redelijk tot goed, mits.......



149

...de onderste opstaande lipjes - of hoe noem je die dingetjes - aan de binnenkant van de geveldelen worden weggevijld, want anders komt de gevel scheef tegen de vloer te staan. Verder moet er wat zorg besteed worden aan het recht maken van de enigszins krom getrokken geveltjes, maar dat schijnt meer voor te komen. In dit geval kon ik volstaan met de föhn van mijn vrouw en had ik geen krachttermen nodig.



150


Het is wel van belang om het vorenstaande zorgvuldig uit te voeren, anders komt het met name niet goed bij de hoeken waar de kop- en zijpilasters samen komen. Een valse voeg - zeker wanner die scheef is - zou mij tot in lengte van jaren blijven achtervolgen.


151


De pilasters en friezen moeten nog vervuild worden en het pleisterwerk wacht nog op een tweede laagje acrylverf.



152


Voor de beeldvorming even een gedeelte van het laadperron los tegen de middensectie geplaatst. Hieraan moet nog het nodige verfwerk verricht worden. Ik vraag mij af of de ondersteuningen van het overstekende gedeelte van beton zijn of van staal. Dat scheelt nogal in de op te brengen kleur.


Peter

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2017, 18:39:21 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #318 Gepost op: 24 februari 2017, 12:39:23 »
Het gepriegel met een fijn penseel tussen de friezen & pilasters blijkt wel erg tijdrovend. Zeker nu het in twee laagjes moet gebeuren. De uren die ik hier mee kwijt ben, kan ik beter besteden aan het schilderen van mijn huis, zoals mijn vrouw fijntjes opmerkte.

Dat moet anders kunnen.


153

Met de fijnste viltstift die ik kon vinden wat lijntjes getrokken. Eerst schilderen en pas daarna de friezen & pilasters erop plakken  :P.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #319 Gepost op: 24 februari 2017, 23:44:18 »
..... De uren die ik hier mee kwijt ben, kan ik beter besteden aan het schilderen van mijn huis, zoals mijn vrouw fijntjes opmerkte.
Dat moet je natuurlijk uitbesteden, dat wordt nooit wat, één foute streek en je hebt jarenlang commentaar.....

Het wordt inmiddels toch al best mooi, toch? Misschien niet in een te vroeg stadium teveel detail gaan schilderen, maar goed, ik weet dat ook nooit precies, en als je een bepaalde manier bedacht hebt zit je erin....

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #320 Gepost op: 25 februari 2017, 07:38:00 »
Geef een pot verf en een borstel aan je vrouw dan kan ze dat ook leren.  :)
Groetjes
Johnny

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #321 Gepost op: 25 februari 2017, 13:44:40 »
Ik ben gezegend met een vrouw met twee rechterhanden, die als het moet ook zelf met een boormachine aan de slag gaat, Johnny. Alleen als het op schilderwerk aan komt ben ik veel kritischer dan mijn vrouw, die dat al snel goed vindt.

Dus met dat commentaar op een foute streek van mij zal het wel loslopen, Michiel.

Wat betreft het in een te vroeg stadium teveel in detail schilderen; dat kan waar zijn, maar in een later stadium kan ik er niet goed meer bij zonder allerlei onderdelen te raken, die ik niet wíl raken. Bovendien komt deze loods vrij dicht aan de rand van de baan en is om die reden tamelijk prominent in beeld. Maar goed, ik heb de wijsheid wat dit betreft ook niet in pacht. In ieder geval waren dit mijn overwegingen.

Over het aan elkaar koppelen van de drie loodsen het volgende.


154


De zijgevels worden koud op elkaar gelijmd. Aangezien de bovenkant boven het dak uitsteekt zou ik een lelijke onafgewerkte muur met dito naad in het zicht houden....



155


...ware het niet dat ik in elk van de drie afzonderlijke bouwpaketten één onderdeeltje over hou, dat - hoewel het daar niet voor bedoelt is - uitermate geschikt is om het geheel mooi af te werken......



156


...mits ik dit onderdeeltje bij de pijltjes doorzaag. Ik zie nu dat ik twee pijltjes ben vergeten, namelijk bij de nok. Op twee tiende van een mm na, is het breed genoeg. Met enig vijl en schuurwerk moet dat goed komen.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #322 Gepost op: 25 februari 2017, 15:21:32 »
Ik ben gezegend met een vrouw met twee rechterhanden, die als het moet ook zelf met een boormachine aan de slag gaat,
Kijk, dat herken ik nou, zodoende mijn gedachtengang betreffende de kritische blik! Maar goed als je dat nou zelf goed kan, dan heb ik niks gezegd....

De schilder zij naderhand wel tegen mij, dat ik het maar beter niet meer zelf kon doen, dus vandaar.....  ;D

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #323 Gepost op: 25 februari 2017, 16:06:24 »
Aha, zit dat zo,...ik durf niet te beweren dat ik het zelf goed kan, maar ik ben kritischer op mijn eigen schilderwerk dan mijn vrouw op het hare  ;D.

Zo ben ik ook kritisch op de koppeling van de loodsen....



157
Bron: MIBA Klassiker 2

...want zoals dat op dit plaatje is gedaan vind ik geen gezicht.

Overigens heb ik het idee om meerdere van deze loodsen tot één geheel te vormen wel hier vandaan. Dat is inmiddels negen jaar geleden, dus het werd tijd om het tot uitvoering te brengen.


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #324 Gepost op: 25 februari 2017, 17:30:44 »
Ik verf onderdelen liever, voordat ik ze aan elkaar lijm. Daarbij laat ik meestal wel de te lijmen oppervlakken ongeverfd, maar ben hiermee niet erg kritisch en laat daarbij de verf rustig oppervlak veroveren van de lijm. Een voorbeeld uit mijn op dit moment lopende project is de pilaster op de foto met de pijl. Deze pilaster maakte ik van wit Evergreen-materiaal en schilderde het met iets wittigs van Revell, dus is het misschien niet erg goed te zien. De andere pilasters zijn met plamuur én verf bewerkt en daarop lijm ik met Bisonkit profielen, die een loopkat zullen gaan dragen. Ik verwacht geen problemen.


158   Detail van de Oberwankler Lokschuppen.

Het profiel op de afbeelding heeft nog verschillende kleuren, want een definitieve kleurkeuze is nog niet gemaakt.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2017, 17:45:44 door Basilicum »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #325 Gepost op: 26 februari 2017, 12:07:07 »
Bisonkit ? Jij verwacht geen problemen door hiermee over verf & plamuur te plakken ? Dat zou een stuk gemakkelijker werken ! Ik gebruik op dit moment de plasticlijm van Revell en dát plakt slecht op acrylverf, zo heb ik inmiddels op een proefstukje kunnen vaststellen.

Had ik dit nu maar gisteren gelezen vóórdat ik naar de ijzerboer in ons dorp ging om voor een ander doel conctructielijm van Bison te kopen, dan had ik ook wat van de door jou bedoelde lijm aangeschaft. Ik neem tenminste aan dat je de lijm bedoelt die in de link is aangegeven. Er zijn immers zoveel verschillende lijmsoorten die Bison op de markt brengt.

Leuk trouwens dat je bij het door jou in mijn draadje geplaatste plaatje mijn nummering aanhoudt. Ik zal mijn indexsysteem hierop moeten aanpassen, want dáár had ik natuurlijk geen rekening mee gehouden  ;).

In ieder geval mijn dank voor de lijmtip. Hoewel ik jouw bouwdraadje nauwlettend volg was ik dit daar helaas niet tegengekomen, of ik heb er overheen gelezen.

Ben benieuwd naar het moment dat je de kleurkeuze voor het draagprofiel onherroepelijk verklaart, zodat dat definitief wordt.


Peter

« Laatst bewerkt op: 26 februari 2017, 13:46:16 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #326 Gepost op: 26 februari 2017, 15:05:10 »
"De schilder zij naderhand wel tegen mij, dat ik het maar beter niet meer zelf kon doen, dus vandaar..... " Ik had zo een stief vader en heb nadien ook nooit meer een verf borstel vast genomen. :-\
Groetjes
Johnny

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #327 Gepost op: 26 februari 2017, 15:59:15 »
De lijm van Revell, Faller en dergelijke, die door een naald te doseren zijn, lijmen schone oppervlakken vaak goed, maar geverfde oppervlakken veel minder. Op plamuur heb ik dat spul niet getest, maar verwacht slechte resultaten. Ik gebruik daarom liever transparante Bison-kit, want die lijmt niet alleen beter, maar heeft ook een dikkere structuur, waardoor die niet meteen uitloopt.
Misschien overbodig op te zeggen: gebruik lijm altijd spaarzaam, anders komt het spul tevoorschijn, bij voorkeur op de meest ongewenste plaatsen.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #328 Gepost op: 26 februari 2017, 18:18:02 »
Helemaal helder, Bas. Voor geverfde oppervlakken ga ik in het vervolg Bison Kit Transparant gebruiken.

Vanwege de Zondagrust in het dichtsbijzijnde dorp moet ik mij vandaag verder behelpen met de lijm van Revell, wat ik op zichzelf prettig werken vind, juist door de hoge mate van doseerbaarheid met zo'n naaldje. Maar goed, elk voordeel heeft z'n nadeel (sic).



159


De tafel waarop ik placht te plakken, blijkt een krom blad te hebben. Naarmate de lengte van de loods groeit, wordt dat steeds ergerlijker in verband met het voegwerk. Het meest vlakke wat ik hier in huis kon vinden is een tekenbord. Hier kan ik voorlopig even mee vooruit, totdat de loods daar te lang voor wordt. Ik ben pas op de helft.

@Johnnytrein,

Handig, zo'n stiefvader. Omdat ik die nooit heb gehad, is ons verfwerk buiten wat stiefmoederlijk bedeeld, vrees ik.



Peter

« Laatst bewerkt op: 26 februari 2017, 18:40:57 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #329 Gepost op: 26 februari 2017, 20:51:48 »
Citaat
De lijm van Revell, Faller en dergelijke, ... lijmen schone oppervlakken vaak goed, maar geverfde oppervlakken veel minder.

[betwetermodus]Dat komt omdat dit soort lijmen gebaseerd zijn op de eigenschap dat ze van de te verlijmen delen een laagje oplossen, waardoor ze, als de werkzame bestanddelen weer zijn verdampt, als het ware met elkaar 'versmolten' zijn. Een laag verf verhindert dat de lijm bij het kunststof komt, zodat de plakwerking minder of zelfs geheel afwezig is. Lijmen als Bisonkit, Velpon en dat soort (en ook houtlijm) 'plakken' van zichzelf aan het materiaal waarop ze gesmeerd worden, of dat nu een verflaag is of een plastic profiel. Al plakken ze niet op alle materialen even goed.[/betwetermodus]